Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Artig variant. Jeg jobber selv med blant annet kognitiv psykologi...

...Min tilnærming er at man trenger eksperimentsituasjoner så like som mulig som de situasjoner de skal anvendes på, ergo burde det vært gjort forsøk på typiske båtsituasjoner og promillenivå. Hvis det hadde vært gjort vedder jeg en god flakse whisky på at effektene av ulike promillenivåer vil være svært forkjellig avhengig av hvilke typiske båtsituasjoner vi snakker om.

... Til slutt en ikke-professoral bemerkning. Et av mine beste valg ble gjort i minst 1,5 i promille. Vi er fortsatt gift!

 

Med den slags professorale tilnærminger ville det aldri blitt etablert noen promillegrense. Empirien er derimot tilstrekkelig til at promillegrense for bilkjøring ble redusert fra 0,5 til 0,2. Også der kan farten være høy og lav, samt foregå i mørke og lys har jeg latt meg fortelle.

 

Det endelige valget ved giftemål er på kirkegulvet, i rådhuset eller hos byfogden.

Tviler sterkt på at noen tillot den slags promille ved ekteskapsinngåelse.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde du problemer med å forstå at denne båtføreren var pære full?

 

Her er du nok ved sakens kjerne, problemet med promille på sjøen er ikke de som har promille mellom 0,2 og 0,8, men de som har promille langt over 0,8.

 

Så kan man gjerne diskutere totalavhold på sjøen på prinsipielt grunnlag.

Utfordringen er likevel å luke ut de som har høy promille, spesielt når denne kombineres med høy fart.

Det er også slik de med høy promille er like hjertelig tilstede selv om promillegrensen endres til 0,2. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Litt av poenget er vel at dersom ein senker promillegrensa til 0,2 vil terskelen for å ta ei "styrepils" verte høgare. Om ein ikkje tek ei pils, er risikoen truleg mindre for at ein held fram med to eller ti til.

Det er ikkje noko problem å ha 0,8 som promillegrense på sjøen, men det er alltid nokre som skal køyre båt med ei heil kasse øl i kroppen. Då går det som det går, og avholdsrøyrsla skrik om at det må innførast nullpromille også til sjøs.

 

Og kan vi få ein slutt på å samanlikne bilkøyring og båtkøyring, takk? Det er to vidt forskjellige ting.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er du nok ved sakens kjerne, problemet med promille på sjøen er ikke de som har promille mellom 0,2 og 0,8, men de som har promille langt over 0,8.

 

Det er også slik de med høy promille er like hjertelig tilstede selv om promillegrensen endres til 0,2. :cheers:

 

 

Du er inne på det der, liten funksjon å ødelegge kosen for 99% av alle på sjøen som liker å ta en pils eller to da disse man vil ramme uansett driter i regelen....

 

Blir som med bil da folk fyllekjører alikevel selvom promillegrensen ble 0.2 , nå mister man ikke lappen mellom 0.2 og 0.4999 promille heller så kun en ekstra måte å få inn noen ekstra kr i statskassen det..

 

Det farlige med tidligere 0.5 grense er vel kun at det var en del dagen derpå kjørere som hadde rett under og er veldige dårlige etter en fuktig natt og da uoppmerksomme av den grunn ikke av selve promillen...

selv ved 0 promille dagen derpå kan mange være en fare for seg selv og andre, tidligere ble jeg ikke fyllesyk noe jeg desverre gjør til de grader nå :confused:

 

Med 0 promille dagen derpå kan jeg innrømme at jeg er mye mindre oppmerksom etter en skikkelig kule da hodet er et helt annet sted enn på veien/vannet eller det jeg bedriver ... enn evt ved eks 1 i promille dagen forrut da fokus er på det jeg gjør.

 

Promille/ikke promille og kjøring uansett farkost har med holdninger å gjøre ikke bare et tall....

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med 0 promille dagen derpå kan jeg innrømme at jeg er mye mindre oppmerksom etter en skikkelig kule da hodet er et helt annet sted enn på veien/vannet eller det jeg bedriver ... enn evt ved eks 1 i promille dagen forrut da fokus er på det jeg gjør.

 

Akkurat det samme føler jeg, selv om jeg vet jeg har lovlig promille dagen derpå..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det må være klokt å sjå på kva forhold som råder: Skal eg krysse fjorden med en liten racer i 30 knop vil eg være totalavholds. Det samme om eg seglar og opplever tøffe forhold.

 

Men på blikkstille dager kor ein putrar avgårde med eit par knop, så ser eg ikkje det som noko moralsk foraktelig å kose seg med nokre øl. Men er bevisst på å virke veldig edru når havnepolitiet putrar forbi og inspiserer deg med kikkert. Da skåler eg til dei med den (tomme) kaffekoppen :giggle:

:cheers:

:drink:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Hvor stor en sjansen for å bli tatt hvis promillen er over 0.8% når man kjører og oppfører seg fint?

 

Etter min mening så har promillen efgentlig lite å si innenfor en relativ prosent så klart..

 

Det som er hovedproblemet til folk er at de fleste kansje er lit uerfaren på sjøen kansje har dem for lite respekt for sjø, vær og vind..

 

det er stor forskjell på dømmekraft og hvor mye kunskap man tror man selv har.. noen kan kansje drikke 4-6 øl og beholde respekt og dømmekraft til å føre båt på en sikker måte mens andre igjen kan miste dømmekraften etter 2 øl, og tror de er verdens beste navigatører og at båtliv handler om å kjøre highspeed i trange leder og i mørket etter man har blitt god og brisen..

 

Personlig synes jeg ikke man bør være veldig synlyg berusa når man fører båt.. å være blidspent er noe helt annet..

 

Hovedfeilen når fylle ulykker skjer er holdninger til folk.. Dette må det settes mye mere fokus på.. selvsagt er det tragisk når slike alvorlige ulykker skjer men samtidig så har dem en ekkel bismak og koster samfunnet utrolig mye.. Samtidig setter dem få det gjelder alle småbåtskippere i et dårlig lys og ødelegger for alle som tar båtlivet seriøst.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Med den slags professorale tilnærminger ville det aldri blitt etablert noen promillegrense. Empirien er derimot tilstrekkelig til at promillegrense for bilkjøring ble redusert fra 0,5 til 0,2. Også der kan farten være høy og lav, samt foregå i mørke og lys har jeg latt meg fortelle.

 

Det endelige valget ved giftemål er på kirkegulvet, i rådhuset eller hos byfogden.

Tviler sterkt på at noen tillot den slags promille ved ekteskapsinngåelse.

Når det gjelder bil er det gjort en rekke kontrollerte forsøk på bane, og så vidt jeg vet innebefattet også 0,5 grensa en god margin. Når det gjelder reduksjon i ulykker som følge av overgang fra 0,5 til 0,2 har jeg ennå ikke sett noen god dokumentasjon på det (men det kan selvfølgelig hende at det finnes).

 

Når det gjelder den andre saken var nok promillen noe lavere da jeg giftet meg på ambassaden i Brussel enn det den var da jeg traff henne, som var det jeg viste til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når vi har en tur til Strømstad, 6-8 timer i kosefart, så kan det bli mer enn 3 pils, men da spiser vi også!

med hilsen

Oss i "Ronja"

 

Vær da klar over at i Sverige er grensen 0,2.

I fjor ble en god del båtførere kontrolert ay kustbevakningen i innseilingen til Strømstad.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når avholdsfolket blir trøtte,avbryter de nok seilasen,styrer mot nærmeste grønne holme,går i land og setter seg i en stor sirkel og synger Kum Bayah en times tid,og fortsetter så med fornyet styrke.

Du som er 13 år, har vel problemer med en båt på over 25 fot? Du har kanskje fått tak i en kasse å stå på?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hvis man absolutt må ha smaken av ØL når man er underveis kan man jo ta seg en lett ØL.

 

Smaker godt den når den er kaldt og det er varmt og godt, så kan man heller gå over til litt sterkere når man har kommer frem og fortøyd.

 

Funker for oss.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Vær da klar over at i Sverige er grensen 0,2.

I fjor ble en god del båtførere kontrolert ay kustbevakningen i innseilingen til Strømstad.

 

Kun for førere av båter lengre enn 10 meter og som går raskere enn 10 knop. Ronja bør dermed plombere motoren - så går det der helt fint. :giggle:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvis man absolutt må ha smaken av ØL når man er underveis kan man jo ta seg en lett ØL.

 

Smaker godt den når den er kaldt og det er varmt og godt.

 

Hvor godt det smaker kan diskuteres, synes til nå lettøl smaker like langt ifra vanligt øl som cola light gjør i forhold til cola.... så da blir det dårlig med "smaken" av øl med lettøl :rolleyes:

Egner seg ikke til annet enn å slukke tørsten, noe kos blir det ikke med lettøl eller lightdrikker....

 

Men har som nevn tidligere i tråden "funnet" en 3.5 % på rema som smaker godt øl...

Link to post
Share on other sites

Hvor godt det smaker kan diskuteres, synes til nå lettøl smaker like langt ifra vanligt øl som cola light gjør i forhold til cola.... så da blir det dårlig med "smaken" av øl med lettøl :rolleyes:

Egner seg ikke til annet enn å slukke tørsten, noe kos blir det ikke med lettøl eller lightdrikker....

 

Men har som nevn tidligere i tråden "funnet" en 3.5 % på rema som smaker godt øl...

 

Du har et godt poeng her, og ja lettøl smaker ikke like godt som vanlig øl.

 

Enig i den.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Er det og/eller over 10 meter/10 knop ?

 

Æ'kke helt sikker. Har bare funnet en artikkel i Aftonbladet, og slike er jo ikke alltid helt etterrettlige.

Min båt er under begge deler så jeg har ikke brydd meg med å sjekke mere opp. :sailing:

 

Artikkelen her: http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/article7567943.ab

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder reduksjon i ulykker som følge av overgang fra 0,5 til 0,2 har jeg ennå ikke sett noen god dokumentasjon på det...

Jeg har ikke sett så mange som priser den nye svenske alkohol-grensen på sjøen.

Jeg gjør derimot det og jeg tror langtidsvirkningen blir svært bra.

Dette har ingenting med moralsk "prippenhet" å gjøre, men en praktisk-etisk holdning til problemstillingen.

 

Det har vært svært mange drukningsulykker i forbindelse med bading og alkohol, men også ved fall fra båter i påvirket tilstand.

Slikt er vanskelig å forhindre. Men føring av båt er en aktiv og ansvarsfull handling som direkte involverer flere (også indirekte ved redning).

Da er det ektisk forsvarlig å kreve noe av utøveren/føreren.

 

Med 0,2 grense i Norge (bil) er det i praksis er det blitt krav om full nykterhet ved bilkjøring og det medfører en annen moralsk bevissthet i befolkningen. Nå sier gjerne verten at han/hun ikke serverer noe alkohol til de som skal kjøre (subjektiv erfaring).

Tidligere, med 0,5 grense, var det svært mye spekulasjoner om hvor mye man kunne drikke.

 

Svenskene har innført krav om nykterhet ved føring av båt og samtidig satt rimelige grenser ved størrelse og fart.

Dette er en svært god tilnærming for å unngå forakt for loven, da det tydelig finnes en utbredt nytelsestradisjon med øldrikking under seilas ombord i langsomme eller mindre båter.

 

Edit, sakset fra "polisen.se":

"Riksdagen har fattat beslut om att införa en fast nedre gräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter.

 

Både den som framför båten och personer ombord med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande omfattas av de nya reglerna. Den nya lagen gäller för såväl yrkessjöfart som fritidssjöfart. Även när det gäller grovt sjöfylleri utvidgas straffansvaret för de fartyg som omfattas av promilleregeln. Den som har 1,0 promille eller mer alkohol i blodet döms för grovt sjöfylleri (20 kap. 5 § sjölagen [1994:1009])."

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere avholdsfolka som kjører båt når dere er trøtte? Isåfall er deyt værre enn noen pils..

Nå er vel ikke nødvendigvis alle som er lovlydige på sjøen avholdsfolk......

Tar gjerne en ankerdram, og koser meg med rødvin til grillmaten eller noen pils i solen. Under fart nyter jeg gjerne en Munkholm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...