småbåtentusiasten Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Artig variant. Jeg jobber selv med blant annet kognitiv psykologi... ...Min tilnærming er at man trenger eksperimentsituasjoner så like som mulig som de situasjoner de skal anvendes på, ergo burde det vært gjort forsøk på typiske båtsituasjoner og promillenivå. Hvis det hadde vært gjort vedder jeg en god flakse whisky på at effektene av ulike promillenivåer vil være svært forkjellig avhengig av hvilke typiske båtsituasjoner vi snakker om. ... Til slutt en ikke-professoral bemerkning. Et av mine beste valg ble gjort i minst 1,5 i promille. Vi er fortsatt gift! Med den slags professorale tilnærminger ville det aldri blitt etablert noen promillegrense. Empirien er derimot tilstrekkelig til at promillegrense for bilkjøring ble redusert fra 0,5 til 0,2. Også der kan farten være høy og lav, samt foregå i mørke og lys har jeg latt meg fortelle. Det endelige valget ved giftemål er på kirkegulvet, i rådhuset eller hos byfogden. Tviler sterkt på at noen tillot den slags promille ved ekteskapsinngåelse. Redigert 23.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Åååå, jeg må viss ha nye briller, jeg såg ikke noe om kasser eller flasker i artikkelen fra Redningsselskapet Hadde du problemer med å forstå at denne båtføreren var pære full? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hadde du problemer med å forstå at denne båtføreren var pære full? enhver burde skjønne utifra dette som er skrevet at denne krabaten er sørpe full, kverulanter skjønner mulig ikke dette men men... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Kansje det er slik Hafrsfjord blir etter 5-6 pils?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hadde du problemer med å forstå at denne båtføreren var pære full? Her er du nok ved sakens kjerne, problemet med promille på sjøen er ikke de som har promille mellom 0,2 og 0,8, men de som har promille langt over 0,8. Så kan man gjerne diskutere totalavhold på sjøen på prinsipielt grunnlag. Utfordringen er likevel å luke ut de som har høy promille, spesielt når denne kombineres med høy fart. Det er også slik de med høy promille er like hjertelig tilstede selv om promillegrensen endres til 0,2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Litt av poenget er vel at dersom ein senker promillegrensa til 0,2 vil terskelen for å ta ei "styrepils" verte høgare. Om ein ikkje tek ei pils, er risikoen truleg mindre for at ein held fram med to eller ti til. Det er ikkje noko problem å ha 0,8 som promillegrense på sjøen, men det er alltid nokre som skal køyre båt med ei heil kasse øl i kroppen. Då går det som det går, og avholdsrøyrsla skrik om at det må innførast nullpromille også til sjøs. Og kan vi få ein slutt på å samanlikne bilkøyring og båtkøyring, takk? Det er to vidt forskjellige ting. Redigert 23.Mai.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Her er du nok ved sakens kjerne, problemet med promille på sjøen er ikke de som har promille mellom 0,2 og 0,8, men de som har promille langt over 0,8. Det er også slik de med høy promille er like hjertelig tilstede selv om promillegrensen endres til 0,2. Du er inne på det der, liten funksjon å ødelegge kosen for 99% av alle på sjøen som liker å ta en pils eller to da disse man vil ramme uansett driter i regelen.... Blir som med bil da folk fyllekjører alikevel selvom promillegrensen ble 0.2 , nå mister man ikke lappen mellom 0.2 og 0.4999 promille heller så kun en ekstra måte å få inn noen ekstra kr i statskassen det.. Det farlige med tidligere 0.5 grense er vel kun at det var en del dagen derpå kjørere som hadde rett under og er veldige dårlige etter en fuktig natt og da uoppmerksomme av den grunn ikke av selve promillen... selv ved 0 promille dagen derpå kan mange være en fare for seg selv og andre, tidligere ble jeg ikke fyllesyk noe jeg desverre gjør til de grader nå Med 0 promille dagen derpå kan jeg innrømme at jeg er mye mindre oppmerksom etter en skikkelig kule da hodet er et helt annet sted enn på veien/vannet eller det jeg bedriver ... enn evt ved eks 1 i promille dagen forrut da fokus er på det jeg gjør. Promille/ikke promille og kjøring uansett farkost har med holdninger å gjøre ikke bare et tall.... Redigert 23.Mai.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Med 0 promille dagen derpå kan jeg innrømme at jeg er mye mindre oppmerksom etter en skikkelig kule da hodet er et helt annet sted enn på veien/vannet eller det jeg bedriver ... enn evt ved eks 1 i promille dagen forrut da fokus er på det jeg gjør. Akkurat det samme føler jeg, selv om jeg vet jeg har lovlig promille dagen derpå.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
SIR DAY Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Det må være klokt å sjå på kva forhold som råder: Skal eg krysse fjorden med en liten racer i 30 knop vil eg være totalavholds. Det samme om eg seglar og opplever tøffe forhold. Men på blikkstille dager kor ein putrar avgårde med eit par knop, så ser eg ikkje det som noko moralsk foraktelig å kose seg med nokre øl. Men er bevisst på å virke veldig edru når havnepolitiet putrar forbi og inspiserer deg med kikkert. Da skåler eg til dei med den (tomme) kaffekoppen Redigert 23.Mai.2011 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hvor stor en sjansen for å bli tatt hvis promillen er over 0.8% når man kjører og oppfører seg fint? Etter min mening så har promillen efgentlig lite å si innenfor en relativ prosent så klart.. Det som er hovedproblemet til folk er at de fleste kansje er lit uerfaren på sjøen kansje har dem for lite respekt for sjø, vær og vind.. det er stor forskjell på dømmekraft og hvor mye kunskap man tror man selv har.. noen kan kansje drikke 4-6 øl og beholde respekt og dømmekraft til å føre båt på en sikker måte mens andre igjen kan miste dømmekraften etter 2 øl, og tror de er verdens beste navigatører og at båtliv handler om å kjøre highspeed i trange leder og i mørket etter man har blitt god og brisen.. Personlig synes jeg ikke man bør være veldig synlyg berusa når man fører båt.. å være blidspent er noe helt annet.. Hovedfeilen når fylle ulykker skjer er holdninger til folk.. Dette må det settes mye mere fokus på.. selvsagt er det tragisk når slike alvorlige ulykker skjer men samtidig så har dem en ekkel bismak og koster samfunnet utrolig mye.. Samtidig setter dem få det gjelder alle småbåtskippere i et dårlig lys og ødelegger for alle som tar båtlivet seriøst. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Med den slags professorale tilnærminger ville det aldri blitt etablert noen promillegrense. Empirien er derimot tilstrekkelig til at promillegrense for bilkjøring ble redusert fra 0,5 til 0,2. Også der kan farten være høy og lav, samt foregå i mørke og lys har jeg latt meg fortelle. Det endelige valget ved giftemål er på kirkegulvet, i rådhuset eller hos byfogden. Tviler sterkt på at noen tillot den slags promille ved ekteskapsinngåelse. Når det gjelder bil er det gjort en rekke kontrollerte forsøk på bane, og så vidt jeg vet innebefattet også 0,5 grensa en god margin. Når det gjelder reduksjon i ulykker som følge av overgang fra 0,5 til 0,2 har jeg ennå ikke sett noen god dokumentasjon på det (men det kan selvfølgelig hende at det finnes). Når det gjelder den andre saken var nok promillen noe lavere da jeg giftet meg på ambassaden i Brussel enn det den var da jeg traff henne, som var det jeg viste til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hadde du problemer med å forstå at denne båtføreren var pære full? Når en leser artikkelen fra Redningsselskapet så det var vel ingen som hadde problemer med å forstå det,for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SiA Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hei, savner tidsaspektet i spørsmålet! Når vi har en tur til Strømstad, 6-8 timer i kosefart, så kan det bli mer enn 3 pils, men da spiser vi også! med hilsen Oss i "Ronja" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Når vi har en tur til Strømstad, 6-8 timer i kosefart, så kan det bli mer enn 3 pils, men da spiser vi også! med hilsen Oss i "Ronja" Vær da klar over at i Sverige er grensen 0,2. I fjor ble en god del båtførere kontrolert ay kustbevakningen i innseilingen til Strømstad. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Når avholdsfolket blir trøtte,avbryter de nok seilasen,styrer mot nærmeste grønne holme,går i land og setter seg i en stor sirkel og synger Kum Bayah en times tid,og fortsetter så med fornyet styrke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
egilwh Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Når avholdsfolket blir trøtte,avbryter de nok seilasen,styrer mot nærmeste grønne holme,går i land og setter seg i en stor sirkel og synger Kum Bayah en times tid,og fortsetter så med fornyet styrke. Du som er 13 år, har vel problemer med en båt på over 25 fot? Du har kanskje fått tak i en kasse å stå på? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaSC Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hvis man absolutt må ha smaken av ØL når man er underveis kan man jo ta seg en lett ØL. Smaker godt den når den er kaldt og det er varmt og godt, så kan man heller gå over til litt sterkere når man har kommer frem og fortøyd. Funker for oss. -M- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Vær da klar over at i Sverige er grensen 0,2. I fjor ble en god del båtførere kontrolert ay kustbevakningen i innseilingen til Strømstad. Kun for førere av båter lengre enn 10 meter og som går raskere enn 10 knop. Ronja bør dermed plombere motoren - så går det der helt fint. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Er det og/eller over 10 meter/10 knop ? Redigert 23.Mai.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hvis man absolutt må ha smaken av ØL når man er underveis kan man jo ta seg en lett ØL. Smaker godt den når den er kaldt og det er varmt og godt. Hvor godt det smaker kan diskuteres, synes til nå lettøl smaker like langt ifra vanligt øl som cola light gjør i forhold til cola.... så da blir det dårlig med "smaken" av øl med lettøl Egner seg ikke til annet enn å slukke tørsten, noe kos blir det ikke med lettøl eller lightdrikker.... Men har som nevn tidligere i tråden "funnet" en 3.5 % på rema som smaker godt øl... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaSC Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hvor godt det smaker kan diskuteres, synes til nå lettøl smaker like langt ifra vanligt øl som cola light gjør i forhold til cola.... så da blir det dårlig med "smaken" av øl med lettøl Egner seg ikke til annet enn å slukke tørsten, noe kos blir det ikke med lettøl eller lightdrikker.... Men har som nevn tidligere i tråden "funnet" en 3.5 % på rema som smaker godt øl... Du har et godt poeng her, og ja lettøl smaker ikke like godt som vanlig øl. Enig i den. -M- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Tar meg gjerne ei øl eller 2,men holder meg til den max-mengden til eg ankrer opp eller overlater roret til noen bedre egnet(edru) enn meg sjøl isåfall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Er det og/eller over 10 meter/10 knop ? Æ'kke helt sikker. Har bare funnet en artikkel i Aftonbladet, og slike er jo ikke alltid helt etterrettlige. Min båt er under begge deler så jeg har ikke brydd meg med å sjekke mere opp. Artikkelen her: http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/article7567943.ab mvh tuffff Redigert 23.Mai.2011 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 (redigert) Når det gjelder reduksjon i ulykker som følge av overgang fra 0,5 til 0,2 har jeg ennå ikke sett noen god dokumentasjon på det... Jeg har ikke sett så mange som priser den nye svenske alkohol-grensen på sjøen. Jeg gjør derimot det og jeg tror langtidsvirkningen blir svært bra. Dette har ingenting med moralsk "prippenhet" å gjøre, men en praktisk-etisk holdning til problemstillingen. Det har vært svært mange drukningsulykker i forbindelse med bading og alkohol, men også ved fall fra båter i påvirket tilstand. Slikt er vanskelig å forhindre. Men føring av båt er en aktiv og ansvarsfull handling som direkte involverer flere (også indirekte ved redning). Da er det ektisk forsvarlig å kreve noe av utøveren/føreren. Med 0,2 grense i Norge (bil) er det i praksis er det blitt krav om full nykterhet ved bilkjøring og det medfører en annen moralsk bevissthet i befolkningen. Nå sier gjerne verten at han/hun ikke serverer noe alkohol til de som skal kjøre (subjektiv erfaring). Tidligere, med 0,5 grense, var det svært mye spekulasjoner om hvor mye man kunne drikke. Svenskene har innført krav om nykterhet ved føring av båt og samtidig satt rimelige grenser ved størrelse og fart. Dette er en svært god tilnærming for å unngå forakt for loven, da det tydelig finnes en utbredt nytelsestradisjon med øldrikking under seilas ombord i langsomme eller mindre båter. Edit, sakset fra "polisen.se": "Riksdagen har fattat beslut om att införa en fast nedre gräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. Både den som framför båten och personer ombord med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande omfattas av de nya reglerna. Den nya lagen gäller för såväl yrkessjöfart som fritidssjöfart. Även när det gäller grovt sjöfylleri utvidgas straffansvaret för de fartyg som omfattas av promilleregeln. Den som har 1,0 promille eller mer alkohol i blodet döms för grovt sjöfylleri (20 kap. 5 § sjölagen [1994:1009])." Redigert 24.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Er det noen av dere avholdsfolka som kjører båt når dere er trøtte? Isåfall er deyt værre enn noen pils.. Nå er vel ikke nødvendigvis alle som er lovlydige på sjøen avholdsfolk...... Tar gjerne en ankerdram, og koser meg med rødvin til grillmaten eller noen pils i solen. Under fart nyter jeg gjerne en Munkholm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.