Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

I så fall er det helt forferdelig og dem involverte bør få hard straff! Det koster samfunnet veldig mye å rydde opp etter sånne som ikke klarer å drive på ærlig vis! Det går utover oss som er ærlige og følger regelverket!

 

fikk ikke opp linken men..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Referat fra Båtmagasinet:

 

"Begge karene ble i dag dømt i Fredrikstad Tingrett for forsikringssvindel og må i fengsel i ett år. De må i tillegg betale 659.000 kroner til IF Skadeforsikrings for deres utlegg til heving av vraket fra 107 meters dyp ved Nordre Sandøy.

 

Hevet forsikringssummen

Da båten ankom på trailer fra Frankrike 28. juni i 2010 ble det tegnet forsikring på 1. 5 millioner kroner. Summen ble 1. juli hevet til to millioner kroner.

 

Det fremkom i retten at de to båteierne var svært misfornøyd med tilstanden til båten de hadde kjøpt usett i Frankrike, selv om de var gjort kjent med at luksusyachten hadde ligget under vann der også.

 

Slepet fra Strømstad skjedde klokken 21 om kvelden 1. juli i fjor. Retten finner det hevet over enhver rimelig tvil om at det var de to tiltalte som åpnet bunnventilen etter at båten ble slept ut fra havna i Strømstad og at de gjorde det i den hensikt å senke den for å få forsikringssummen utbetalt. Det legges til grunn at dette var noe de bestemte seg for etter at de fikk se båten og oppdaget at den var i langt dårligere stand enn de hadde trodd.

 

De øvrige forhold som ble avdekket da båten kom til overflaten, som den avkappede eksosslangen, de åpne ventilene og åpne vinduer, har betydning for at båten sank, men ville ikke alene under de rådende forhold ha ført til havari. De tiltalte hevdet at dette må ha vært utført i Frankrike, og ikke av dem.

 

Retten tar bare stilling til at de tiltalte har åpnet bunnventilen. Det alene var nok til å senke fartøyet."

Link to post
Share on other sites

Synes dem kunne fått enda lengre tid i kasjotten! Total summ for samfundet er jo sikkert langt over dem 659 tusen!

Når man skal kjøpe båt bør man ha penger å kjøpe båt for! eller gjøre som oss vanlige folk å kjøpe båter hytter og hus vi har råd til! Det er jo lit for fantastisk at man tror man skal få en suveren båt selv fra utlandet som koster 1/3 del av hva båtene egentlig går for! selger kunne neppe unlatt å si at båten var under vann fra før! så dem måtte vel skjønne hva dem fikk selv om dem hadde sett bilder av den! Dette var rett og slett et veldig dårlig forsøk på forsikringssvindel! Håper dem får masse skam og at dem blir svarttelista fra å kunne tegne forsikringer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hmm , det ble brått stille med innlegg fra medlem 017801780178 :giggle:

 

Da var kanskje siste ordet sagt om sakens innhold og If prestisje fra den kanten :lipseal:

 

Med det som er gjengitt i domspremissene så høres det ikke akkurat ut som det er noe justismord i denne saken. ( Alle vinduer åpne, kappet eksosslange, åpnen bunnventil....)

Link to post
Share on other sites

Jeg synnes forhåns dømmingen fra if her ikke har vert noe pen!!

Heldig vis var de skyldige, (ser det ut til).

 

Men slik skal ikke et stort seriøst selvskap gjøre uten og ha noe dom..

 

Ellers synnes jeg det også er helt utrolig at noen kjøper en vare til 1 mil uten og ha tid eller gidder og dra og se på den først :eek:

 

Men er glad jeg ikke er en av dem.. :lol:

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

If hadde garantert ikke gått ut med saken om dem ikke var sikkre på at dem var skyldige! Diskusjonen om hvor seriøst det er å gå ut med slikt kan jo diskuteres en annen gang. Men vær lit forsiktig med person hets av forumbruker 017801780178

Det er ikke god folkeskikk, selv om det er det eneste inlegget han har komentert og har en veldig anonym profil!

 

Saken fikk det utfallet jeg hadde på følelsen av at den tok retningen! For meg virka hele opplegget isenesatt! selv om kansje ikke det var plan A. Skal ikke spekulere i hva plan A var men jeg har mine tanker hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Godt for alles del at dette ble resultatet. Dette ville blitt betalt av oss andre båteiere til slutt, for selskapene taper ikke penger.

 

Ett litt OT spørsmål av juridisk art: Hvem eier nå båten? Og har evnt. IF pant i den ift. kravet etter heving?

Link to post
Share on other sites

Kunne faktisk tenkt meg det prosekte jeg. Hva blir eller er prisen på et sånt skråg tro. Har det med og kjøpe ting som andre sier er vrak . Motorer er jo moro og skru jeg kjøper helst nyere biler som har havaret motor,og de er bilige. Men her er det jo kun skråge eventuelt motorer vis det var det i den. Som kan brukes resten må bygges på nytt spennende:-)

Link to post
Share on other sites

Kunne faktisk tenkt meg det prosekte jeg.

Gå heller å kjøp deg en tilsvarende båt på bruktmarkedet. Blir mye billigere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

kjenner den ene tiltalte ganske godt de ble dømt på indisier ingen bevis tror denne dommen er feil båten tar ikke inn vann når den ligger rolig bare under slep da det blir tryk på vannintak denne saken bør ankes men det blir litt david mot goliat derfor tror jeg dem tapte i tingretten

Link to post
Share on other sites

I følge media lå slange, slangeklemme og skrujernet som ble brukt til å fjerne det ved siden av inntaket når båten ble hevet. Er vel en del av indisiene det da tenker jeg....

 

Hvis du hadde kjøpt en 62' båt i Frankrike og hadde rent mel i posen, hadde du....:

* Brukt 1mill på å kjøpe en båt usett.

* Valgt å sjøsette den i Strømstad, eller fått frakten den de siste 5 milene til Fredrikstad også.

* Slepet den midt på natten

* Hadde du åpnet alle vinduer og åpninger i skroget

* Sjekket at du hadde strøm på mobilen, hvis dette var eneste kommunikasjonsmiddel du hadde.

* Vurdert å ta med VHF, Nødrakett, lånt med en pumpe "just in case".... osv

* Fått med deg noen ekstra venner som kan hjelpe til med å styre og fortøye etc, eller valgt å være bare to mann, hvor begge oppholdt seg i slepebåten.

* Når man kommer til land og får tak i en fungerende telefon, hadde du ringt Politi eller redningsselskapet og varslet om faren for drivgods eller forhindre at det blir iverksatt en redningsaksjon uten grunn. Eller hadde du bare ventet noen dager før du kontaktet forsikringsselskapet.

* Hadde du klart å påvise sånn cirka hvor du mistet den enorme båten din...

 

Så lenge man ikke har direkte øyenvitner blir vel det meste indisier. Men det er nå ganske mange av dem da...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men dersom dette ikke er gjort med overlegg er det allikevel båtførers ansvar å påse at slepet gjennomføres på en sikker måte. Vil anta at dommen kunne ha blitt grov uaktsomhet dersom det ikke var forhold som åpenbart tilsa at de opplevde kjøpet som et stort tapsprosjekt. Jeg forutsetter at politiet har forhørt selger og andre vitner. Sånn båt kjøper du ikke usett, dette i seg selv svekker de tiltaltes troverdighet.

Link to post
Share on other sites

båten har vært sunket i frankrike det viste det viste di tiltalte om.de kjøpte båten som et vrak med motorer som hvar i orden.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21772235

dem fikk ikke transportere båten på norsk vei pga størelsen stepet startet kl 10 på kvelden dem lokalisere båten for selskap og poletiet.alle ser jo at dette er et vrak

Redigert av 017801780178 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og dem er ikke så dumme og hever forsikrina samme dagen

 

Uten å uttale meg om den aktuelle saken så er det ikke uvanlig at de som lever av kjeltringstreker ikke alltid er de skarpeste knivene i skuffen, men sikkert unntak her også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...