JRK Svart 8.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2023 Noen som har fjernet den kombinerte sofa/solsengen på Flybridge? Er interressert i de syrefaste delene om noen har disse liggende. Send eventuelt er PM!, gjerne med pris Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Hei godtfolk. Hva bruker folk på denne store zinken/maddox anoden bak. Bruker folk maddox eller vanlig zink? Og hvorfor er maddox evt bedre? Jeg har forøvrig dn viksund 340 st cruz 2006 modell Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 Jeg bruker sink. På vår 2005 modell 340 er det ikke en felles sink på hekken, men sink på trimplanene som har forbindelse innvendig med ror etc. Hva er maddox? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 Du kan jo les litt på dette databladet: https://static1.squarespace.com/static/5d230a26babc7000011f71c7/t/5d8aea51def8834a610fcf74/1569385054546/MPS_Product_Guide_Transom.pdf I og med at det står transom regner jeg med at disse er bedre for båter med drev, (Aluminium) På min 2007 akslingsmodel sto det originalt en helt vanlig Zink, ikke noe maddox i alle fall. Hos meg er alt bondet (koblet) sammen og jeg har ikke zink på trimplan. Bare denne på akterspeilet og en på propellmutteren. Senere har jeg satt en ekstra på propellakslingen, da holder den dyre Zinken på propellen 2 sesonger. Aldri sett noe tegn til korrosjon sinden båten var ny, men banke i bordet, man kan jo aldri være 100% sikke på alle gjennomføringer Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Har prøvd å få svar på denne i 2021 uten hell, prøver igjen i tilfelle noen nye hoder har dukket opp. Trenger teak trallverk i dusjen på en 360, 2010 modell. Har fått tips om Stavik Trevare og Sandøy, ingen av disse kjenner produktet. Noen? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Leverandør kan jeg ikke svare på. Men min var også dårlig. Jeg ville prøvd å lirke løs de løse delene og limt dem sammen igjen med araldit. Etterpå er det og pusse ned og olje med mange strøk med ovatrol. Om dette ikke går ville jeg forsterket med en ekstra list eller ramme under og limt og skrudd denne til orginalen Hos meg er det en liten skjevhet enten i glassfiberskjøten eller i tralleverket så jeg har satt på noen møbelknotter slik at den ligger 100 % stødig. Ikke så gode bilder, men jeg har lagt inn en ekstra avstivning og den har holdt i 12 år Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Problemet er som med deg JRK at skrålisten ytterst bikker litt ned og fugen åpner seg når en trør på. Skal prøve møbelknotter som du foreslår, Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Hei på dere, Kona ønsker seg større båt. Jeg tenker at det ikke er så lurt, men jeg er jo litt med jeg også. Hva tenker dere er rett pris for 340 fly 2008 mod. VP 370 aksling med ca 1950 timer? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Kanskje feil tråd å spørre i, vi er jo Viksundfans alle sammen her ;) I utgangspunktet vil jeg si 1,5 Million. + for mye ekstrautstyr /- for slitasje Disse båtene er levert med forskjellig utstyr og det kostet flesk når de var nye. Jeg har liggende et pristilbud fra 2011. Den gang mener jeg basisbåten kostet 1.85 Mill, med det ekstra utstyret jeg ville ha kostet den 2,95 Mill. (Uansett utstyr så er de ofte avertert som Topp Utstyrt. Her er tilbudet så kan du jo sjekke hva du synes er nødvedig og hva det eventuelt koster. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Takk for svar. Har jo mye fra denne utstyrslisten, men mangler noen av de dyreste tinga som aggregat etc. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Noen av de tingene som gjør båtene mer eksklusive, men som koster Teak på alle dekk, samt innvendig i himlingen på styrehuset Rustfrie beslag på vinduer og bakvegg, samt fenderlist Skinn møbler i salong Korean på bad og kjøkkenbenk. Ingen fuktskader om man søler litt Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Jeg mangler også Korean og teak på fly og sikkert endel andre mindre ting Teak på fly hadde jo vært pent. Men steike for en utstyrsliste. Det var jo også litt av noen priser. Det var mye penger i 2011. Kunne bygge et greit hus for den summen, men så er jo også båtene svært kvalitetsmessig bygget både mht materialer og håndverk. Sitér dette innlegget Link to post
BMW X1 Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Vurderer å kjøpe en Viksund 340, ser at disse er levert med Volvo Penta 370 HK eller Cummins Motor 380 HK, hvilken motor ville dere valgt ? Stor forskjell i forbruk ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 Jeg har D6-370, men ingen erfaring med Cummins. Så jeg kan ikke gi noen anbefaling. Jeg vil tro at forbruket er sånn noenlunde likt, det er jo samme båten som skal flyttes. Men jeg opplever det slik at båten «går i motbakke» ved vanlig marsfart på 20-22 knop. Når jeg drar på litt og kommer opp mot 25 knop flater båten ut og har mindre behov for flaps. Så det er godt mulig at en større motor som hadde marsjet uanstrengt på 25 knop ville gått rimeligere enn det 370’en gjør. Kanskje en D6-435 hadde passet båten perfekt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
blue moon Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 @Brigg Så det vil si at 340 med D6 går mer økonomisk i 25knop enn 20-22knop, da den ligger mer oppå vannet? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Brigg Svart 17.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 Ja, jeg tror det. Uten at jeg har prøvd den med større motor enn 370. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
blue moon Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 340 får en også med 340Hk Yanmar, noen som har erfaring eller tanker med denne kombinasjonen? Hvis det er noen som vurderer salg av sin 340 som ikke ligger på Finn og ikke er fryktelig langt unna meg så tar jeg gjerne en PM. @Stella Ulefoss ?? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
finnmarken Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 Jeg tror Brigg er inne på noe her. Jeg vil nok tro at den går noe billigere pr/nautisk mil. Jeg tenker likevel at båten ligger fint i plan fra ca 18-19 knop, og sånn sett tenker jeg at 370 er stor nok motor. Når vi går i marsjfart på 20-22 knop, så er jo det stort sett utaskjærs. Men det er dessverre nokså sjeldent at været tillater så høy fart. Om den går bedre eller billigere med den Cummins 380 vet jeg ikke nok om, men det må jo bli nokså det samme. Jeg var forresten ute å prøvekjørte en 340 med Cummins 380 før jeg kjøpte den jeg har nå. Den var et år nyere, men veldig mye dyrere og litt kjedeligere med sitt lyse treverk. Den var også litt tregere, men det skyldes nok litt groe da dette var på høsten før opptak. Sitér dette innlegget Link to post
Gast Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Kjøpte en 330 i våres med 370 HK Yanmar og aksel. Jeg mangler noen hundre omdreininger på toppfart og tenker å bytte til mindre propell. Det sitter en 24x24 der nå. Hva bruker dere for størrelse på propell når dere snakker om marsfart på 20-22? Det er vel der jeg ligger på toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Originalt med 22x24 fikk min båt 25-26 knop, med fulle diesel tanker, men uten vanntank fylt. Etterhvert som mer utstyr kom på, Ca 800kg hvorav 400 kg bak var det bare å skifte til 22x22. Nå får jeg 23-24 på våren, og med full vanntank 22 knop på 3450 omdreininger. Nå på høsten når båten er grodd får jeg 18-19 knop og 3200 omdreininger. Ja det er lurt og nødvendig å skifte til 22x22 om du har ekstra tung båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gast Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Har prøvd å tømme mest mulig av unødvendig vekt, men det har lett for å hope seg opp. Spørsmålet da er om jeg skal gå til 22x22 med en gang, eller prøve 22x24. De er jo ikke akkurat billige de propellene heller, og den jeg har var nå var ny når jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 @Gast Du har kontroll på at motoren yter det den skal? Slitte injektorer og/eller turbo kan medføre at noen hester blir borte i løpet av årene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gast Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Tenkte faktisk å sende dyser til kontroll først, for å fjerne den muligheten. Motoren hadde gått 975 timer når jeg kjøpte den, er vel passert 1200 nå. Og Yanmar anbefaler vel en sjekk på 1000 timer, etter det jeg husker. En turborens er vel heller ikke feil. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Gast skrev for 5 timer siden: Har prøvd å tømme mest mulig av unødvendig vekt, men det har lett for å hope seg opp. Spørsmålet da er om jeg skal gå til 22x22 med en gang, eller prøve 22x24. De er jo ikke akkurat billige de propellene heller, og den jeg har var nå var ny når jeg kjøpte båten. Du trenger ikke å kjøpe ny, om ikke den er for skadet. Winrace justerte ned min fra 22x24 til 22x22. Tror det var ca.3000 jeg betalte for 6-7 år siden Sitér dette innlegget Link to post
Gast Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Takker for godt tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.