Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Det bør være mulig. Men støpearbeidet bør gjøres fagmessig, det er tross alt en del av undervannsskroget det er snakk om.

 

Jeg er nyskjerrig på hva du oppnår ved overgang fra flaps til interceptorer.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for svar :-) Grunnen til at jeg vil bytte ut flapsene er at de begynner å bli veldig gammel og treg. Har lest mye om Zipwake sitt system og liker iden veldig godt. Jeg er veldig spendt på hvordan dette vil fungere, men har bestemt meg for å prøve. Målet er en stabil båt og kanskje en liten reduksjon i forbruket, men det viktigste er at båten er mere stabil og at systemet reagerer raskt på bevegelser.

Vil legge ut erfaringdata når jeg har fått montert og testet båten. Regner med at jeg er på havet første uken i mai.

Link to post

Med drev trimmer vel du baugen opp/ned med drevene, mens flapsene bare behøver å balansere båten sideveis?

 

Dette burde gi et mindre flaps-behov enn vi som har fast aksling behøver. Med fast aksling skal flapsene både balansere båten sideveis og trimme baugen ned når det er behov for det.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg syns at jeg oppnår lite med å trimme drevene opp og ned. Må bruke en del flaps for å trimme bauen opp/ned og sideveis for å holde båten slik jeg ønsker.

Drevene står for det meste helt ned også kjører jeg de litt opp når jeg er kommet i plan.

Jeg håper med Zipwake at mye trimmingen skjer automatisk via gyro / GPS og jeg kan konsentrere meg om kjøringen og nyte turen på vakre Helgeland

Link to post

Kjetil1 +1 - Skroget er nok tjukt her, og mulig bakplata i alterspeilet går helt hit. Da snakker vi 5-7cm tykkelse.

Enkelt å bygge opp support på utsiden etter å ha slipt rent.

! Pass på at nye overflaten blir helt jevn og plan, QL's interceptorer er svært følsomme for dette og ryker fort om de er litt i spenn ved montering.

Link to post

Er blitt eier av 2006 340 som vi gler oss til å bli mer kjent med etter hvert...  Det har dukket opp et problem med baug og hekktruster, ved at de ikke vil virke.  Er montert fra fabrikk ved leveranse av båten, Sleipner 55 foran og 75 akter. Ved forrige tur på sjøen virket de ikke ved start, men virket plutselig etter ca 5 min kjøring.  I dag var det ikke liv i det hele.  Hovedsikringer OK, batteriene er nye (har ikke egne batterier til trustere), målte 13.7 V over pluss og minus på hekktrusteren, så der burde være nok strøm.  Gikk over alle koblinger på strøm inn på trusterne, skrudde opp og igjen, likeså sikringsholderne. Skrudde opp betjeningspanelet og tok ut og satt på plass stikkere på manøverbryterne.  Kan ikke høre at det klikker i noe rele når bryterne betjenes.  Synes det er litt spesielt at begge trusterne skal slutte å virke samtidig...  Noen som har vært borti det samme og har noen forklaring??

Link to post

Har du samme problem både på innvendig styreposisjon og på fly? (dersom du har modellen med flybridge da.)

 

På innvendig styreposisjon får manøverbryterne strøm via baugpropellens kabling. Har du målt om du har spenning inn på av/på bryteren ved manøverbryterne?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Var i båten og sjekket spenning på manøverbryterne.  Målte 1,09 V over alle stikkerne, unntatt en, der var det 1,7 V.  Ingen endring ved å aktivere bryterne. Der er ingen av /på knapp for disse bryterne, Målte 13.7 V over hovedkablene inn på baugtrøsteren.  Kan det være bryterne som har tatt kvelden??

Link to post

bilde

 

Bildet er lånt fra denne annonsen på finn.no.

 

Betjeningen av trusterene er bryterene øverst til høyre på bryterpanelet. Har du denne typen manøverbrytere hos deg?

 

På vår 2005-modell er av/på-bryteren som her er plassert til venstre plassert over manøverbryterne, men det blir det samme. Denne av/på-bryteren får strøm inn via en rød ledning (eller kanskje rød/hvit), mens hvit ledning er strøm videre til manøverbryterne. Du skal ha spenning tilsvarende batterspenningen på den røde ledningen når hovedbrytere for trusterene står på. Når av/på-bryteren står på skal også den hvite ledningen ha spenning. Dersom Viksund har koblet dette ihht Sleipners veiledningen skal den røde ledningen ha strømforsyning fra baugpropellen.

 

Om du ikke har spenning inn på av/på-bryteren er neste sjekkpunkt automatsikringen rett under bryteren. Neste sjekkpunkt er på koblingsskinnen i skuffen under førerplass. Sjekk el-tegningen for båten for hvilken posisjon på koblingsskinnen som er strømforsyning til trusterene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for den Brigg :clap: . Båten vår har samme type brytere (2006 mod) Litt annet arrangemet, men likt.   Da er det kanskje så enkelt at jeg ikke har fått med meg at der er en av/på bryter...  Sjekker den jeg, så er det nok OK...  Mye som skal læres.....  For øvrig et meget lærerikt og instruktivt forum... :smiley:  :smiley:

Link to post

Noen som har kjørt SYSTEMRENS gjennom sjøvansskjølingen på D6?

I såfall hvordan gjorde dere det?

Nå har ikke eg vert nedi båten å sjekket hvor sjøvannet går ut igjen på en D6 med aksling. Men ingen problem å koble "inn slangen" av etter filteret. Men er det en "ut slange" som en kan få lagt i en bøtte/et kar i lag med "inn slangen" for å få laget et lukket system i maskinrommet til st.cruz båtene?

Har en i marinaen som har gjort tilsvarende i en Bavaria med D6 og IPS drev. Fikk rensket mye dritt ut av kjøleren! 
Så eg kunne tenkt meg å gjort tilsvarende  :smiley:

 

Skal ned i båten i løpet av dagene å sjekke, men lurte på om noen vet hvordan oppsettet er i hode? :wink:

Link to post

Her er et innlegg hvor rens av sjøvannsystemet på D6 er beskrevet.

 

 

Da var tida kommet til rengjøring av vermevekslerne på mine VP-D6'er som en del av 5-års service. Hadde sett fram til denne jobben, både siden den var godt forberedt og dessuten for å få et innblikk i tilstanden. Motorene har kjørt ca. 600 timer hver og mesteparten er lengre kjøring så jeg burde ikke være så veldig eksponert for salting i kjølerne.

 

Der har vært nevnt tidligere at et problem med D6 er at ladeluftkjøler blir stående med noe saltvann i etter stans av motor. Dette er mindre heldig. Dette saltvannet varmes opp til en temperatur der saltutfelling starter etter stans av motor.

 

Hele kjølevannssystemet som starter med dieselkjøleren, ladeluftkjøler, hovedkjøler/smøroljekjøler og til sist gearoljekjøler (utenfor motor) er seriekoplet så det er viktig at alle delene er åpne. Struping i en kjøler vil bety tap av sirkulasjonen i hele sjøvannssystemet på alle kjølere. Så dette servicepunktet er VIKTIG.

 

Begynte med å stenge bunnventilene samt drenere sjøvannssystemet. Så åpnet jeg opp endelokket på SB motors ladeluftkjøler for å få se på tilstanden.

 

Kjøleren så ut slik:

 

066.jpg

 

Ganske riktig, det oppstår betydelige saltutfellinger i nedre del av kjøler. Ikke urovekkende men greit å ta nå.

 

Så var det endelokket. Det så slik ut:

 

067.jpg

 

Tok ut sinkpluggen av lokket, fjernet sinken og satte lokket med pluggen tilbake etter kun helt enkel mekanisk rengjøring. Belegget er steinhardt så det er liten vits i å tenke på annet enn kjemikalier til prosessen.

 

Deretter koplet jeg meg inn på trykkslangen fra vannpumpa og på utløpsslangen fra motor til gearoljekjøler/hylsekjøling/smøring med CIP-enheten. Jeg skal rengjøre motstrøms av normal strømningsretning så jeg går inn med CIP-utstyret der utløp av motor er og returnerer fra innløpsslangen:

 

074.jpg

 

 

Og selve CIP-enheten er her: Den skal stå på kokeplate med termostat og holde 45 grader på blandingen mens dette sirkulerer i to døgn.

 

070.jpg

 

For ordens skyld går det med ca. 10 liter blanding til denne jobben. Jeg blandet systemrens 20% og vann 80%.

 

Etter noen timer begynner resultatet å vise seg i kasserollen:

 

079.jpg

 

Etter to døgn avslutter jeg innsatsen og frakopler utstyret. Kasserollen har da en del grums fra kjølerne i bunnen:

 

005.jpg

 

Ved åpning av dekslet for ladeluftkjøleren ser dette slik ut:

 

001.jpg

 

Det er altså helt kjemisk rent for saltavleiringer.

 

Ladeluftkjøleren ser ut som dette:

 

003.jpg

 

Man kan se at det er en del i øverkant som ikke har vært dekt av blandingen. Jeg var påpasselig å henge både tilløpsslange og avløpsslange over motorens høyde men det har altså likevel dannet seg et luftrom i toppen som ikke er dekt av væska. Dette gjør ikke mye da dette området ikke har vært særlig eksponert for salting og de andre kjølerne ligger lavere enn denne, men på BB motor vil jeg likevel flytte opp kasserollen fra motorrommet og til dekk slik at den kommer høyere enn alle komponentene samt sette inn endelokket på ladeluftkjøleren opp/ned under rengjøringsprosessen så jeg kan avlufte kjøleren her. Da skal alt være dekt.

 

Prosessen sparte all demontering av kjølere i motoren, dvs. en haug med arbeid og griseri. Gearoljekjøleren skal jeg ta som egen enhet ved en senere anledning men her er det neppe særlig myeavleiringer  da den står full av vann hele tida. Den kan enkelt demonteres for å tas med i land. Får se om jeg CIP'per der den står eller demonterer.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Noe sånnt eg får lage til. Men det med å holde tempen på blandingen hørtes voldsomt ut.

Han eg snakket med gjorde ingenting med temperaturen på blandingen, og fikk samme resultat.

Ellers hadde eg en skikkelig "drittjobb" i båten i dag  :wink:

 

bilde

 

Synest potta (Jabsco Quiet Flush) begynnte å svelge dårlig unna sist tur. Så etter tips fra en i havnen her ble det handlet inn et rep kit fra seatronic.
Demonterte kvern, rengjorde impeller, skiftet o-ring og pakning, samt joker ventil på utløpet. 
Ble skikkelig futt i den etterpå  :thumbsup:  :giggle:

Link to post

Ble det ok etter overhaling av pumpa? Når det begynner å gå tregt ved tømming av skåla kan årsaken også ligge i gjengroing av septikslangen. Jeg opplevde at denne tettet seg i sommerferien for to år siden. Det ble nødvendig å demontere slangen for å få banket ut avleiringene inni. Slangen er for øvrig ganske nøyaktig 5,0 meter lang på min 2005 modell 340.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...