Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Billingstad trelast og andre som har spesialisert seg på maritimt treverk har det du trenger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lurte på om det er noen der ute som har 340 eller 360 på land som kunne være så snill å knipse noen bilder av undersiden av badeplattformen. Gjerne helst de som har 330 eller 350 som er forlenget. Har lyst å forlenge plattformen på 310`en våres. Dette for å se hvordan Viksund har løst det, så slipper jeg å finne opp hjulet på nytt om dere skjønner. Har trålt finn.no lenge for å se om det er noen bilder der å bli klok på....På forhånd tusen hjertelig for hjelpen.

Redigert av Frode Stiansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

De senere årene er det stort sett Eber D4 Airtronic som har vært montert i disse båtene. Denne varmer 4 kW på maks, og har fire ulike trinn helt ned til 1 kW på det minste. Min erfaring er at varmeren er passelig vår og høst, at den går mye på lav effekt (med fare for soting) på sommeren, og at den blir litt knapp når det blir under null på vinteren. Det er montert et spjeld som gjør det mulig å regulere varmen nede i båten (bad og lugarer) i forhold til kabin og akterdekk.

 

Skroglengden vet jeg ikke, men jeg mener at 340 er 10,40 m totalt mens 360 er 11,0 m. Bredden er 3,50 på begge. Viksund hadde disse opplysningene på hjemmesidene sine, men disse sidene er vist ikke i drift lenger.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jepp - Eberspächer D4. Jeg har akkurat montert ny - se et par videosnutter på MorMajor-bloggen :)

 

Hei. Har lest denne tråden om disse flotte 340 og 360 viksund båtene og da spesielt 360. Er det noen som vet netto skråglengde på 340 og 360 ? Vilken varmer bruker dere? Tenker på merke og størrelse på varmer.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

10,40 meter på 340-en er inkl. badeplattformen. Denne stikker ca 30 - 40 cm bak selve skroget. Om du har en vogn tilpasset en 1000 Alfa er det ikke sikkert du trenger å endre så mye.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dette med effekten fra varmeren kan også avhjelpes med et spjel hvor varmeren suger inn en del av luften fra båten og ikke 100 prosent uteluft. På denne måten blir det fortere varmt, og man slipper å overdimensjonere en varmer for de kalde dagene som ellers vil gå å sote ned. Har selv en ordning hvor jeg kan regulere hvor mye varmeren trekker av friskluft og hvor mye den gjenbruker av delvis oppvarmet inneluft. Jeg har aldri kun gjenbruk av inneluft, men vil gjette på at jeg varierer mellom 25 prosent og 100 prosent friskluft. Med den luftmengden ebern leverer tar det ikke lang tid før all luften er ny likevel

Link to post
Share on other sites

Standard Viksund-oppsett er at all luft til varmeren tas innenfra. Jeg har lagd friskluft-tilførsel til varmeren.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Lurte på om det er noen der ute som har 340 eller 360 på land som kunne være så snill å knipse noen bilder av undersiden av badeplattformen. Gjerne helst de som har 330 eller 350 som er forlenget.

Her er noen bilder av en 340 ca 2005 modell som jeg kom forbi i påsken. Bildene viser hvordan plattformen er festet til skroget. Skroget uten plattformen har en form som ligner mye på 310-en. I tillegg til at plattformen er skrudd utenfra er den også skrudd innenfra i motorommet.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er enoen av vinterens prosjekter gjennomført:

Byttet TV antenne fra Triax til Glomex 37 cm. Beholdt alle kabler og antennefeste. Forsterker ble montert i trepanel over kjøkkenbenk. 3-4 timers jobb og mye bedre bilde.

Installert Gobius toalett målesystem. Installasjon med panel og strømbryter på bad under vak 4 -5 timer. Måtte måle sensorene med epoksy. Ellers kunne standardinstillingene brukes. Tar litt tid og teste ut med fylling og tømming av tank

Installert elektrisk septik tømmepumpe. Laget det slik at pumpen gikk i en krets og ejektoren i en annen. Det var kanskje unødvendig for jeg tror at tanken ble tømt gjennom den elektriske pumpen på full fart. 10 t arbeid.

Installert NMEA til Canbus omformer slik at D6 får GPS info. Fikk da speed opp på displayet. Har også investert i SW så nå får jeg også liter/nm også på displayet. Fikk noen store overaskelser om forholdet turtall fart og forbruk ja.

Om noen har lyst til å se kan jeg legge ut bilder.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har kjørt et par testrunder og noen overaskelser var det. Båten gjør 25,5 knop ved 3400 omdr. Båten er godt utstyrt med teak på alle dekk, strømagregat, ekstra batteri og vanntank i tillegg var vann og dieseltanker fulle. Moa propellen er kanskje litt for tung for fullastet båt.

 

Ved 6 knop var forbruket 0.6 l/nm

Ved 7.2 knop var forbruket 1.2 l/nm En dobbling

Ved 8.4 knop var forbruket 2.4 l/nm 4 ganger

Over dette gikk forbruket raskt opp til 3,5 l/n i hele planingsområde

Optimal marsjfart var ved god trimming 20 knop ved 2,8 l/nm

 

Men da var det litt bølger og litt medvind. Tror dette stemmer godt med kurvene som er gitt i en båttest

Om det er av interesse har jeg dataa for hver 100 omdreininger

Link to post
Share on other sites

Slike tall er veldig like det jeg ser på min båt.

Tror mange kunne nyttegjort seg av en forbruksmåler så de kan se hvor mye en økning utover skrogfart for hver 0,5 knop utgjør i depl. fart.

 

De fleste har ikke oversikt over hva de bruker i forskjellige hastigheter. Og regne ut mellom hver fylling gir ikke noe eksakt tall med mindre man kjører ut fra dieselbrygga og holder eksakt samme fart hele tiden helt frem til neste dieselbrygge, noe de færreste gjør...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det høres jo litt mye ut. Se denne testen:

http://www.viksundboats.no/uploads/production/ckeditor/attachment_file/attachment/175/aksling_eller_drev_viksund340.pdf

 

Selv har jeg en 360 med Yanmar 427 Hk, og aksling og den bruker 2,4 l/nm optimal marsjfart på ca 22 knop.

Jeg har måler i multifunksjonsdisplay som en del av standard leveranse med motor.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

 

De fleste har ikke oversikt over hva de bruker i forskjellige hastigheter. Og regne ut mellom hver fylling gir ikke noe eksakt tall med mindre man kjører ut fra dieselbrygga og holder eksakt samme fart hele tiden helt frem til neste dieselbrygge, noe de færreste gjør...

 

For så vidt enig i det. MEN det er veldig enkelt å finne ut av dette uten hjelpeinstrumenter. Forbrukskurven for motoren sammenlignet med fart pr o/min. Fort gjort å finne forbruket ved forskjellig turtall.

Forbruk mellom hver fylling sier meg hvor mye jeg bruker for mitt forbruksmønster, inkludert forskjellige vær- og strømforhold. Det er egentlig da en sitter med fasiten.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Så det var nevnt i testen at en ettermontert ikke-orginal hekktruster skal være skyld i at de siste 200 o/min og 3,5 knop ikke ble oppnådd. Hørtes mye ut, noen andre med like eller andre erfaringer?

Link to post
Share on other sites

 

For så vidt enig i det. MEN det er veldig enkelt å finne ut av dette uten hjelpeinstrumenter. Forbrukskurven for motoren sammenlignet med fart pr o/min. Fort gjort å finne forbruket ved forskjellig turtall.

Forbruk mellom hver fylling sier meg hvor mye jeg bruker for mitt forbruksmønster, inkludert forskjellige vær- og strømforhold. Det er egentlig da en sitter med fasiten.

 

Delvis enig, men oppgitte forbrukstall i en brosjyre er kalkulert etter en viss "propellor load faktor" eller hva det enn nå heter, og forutsetter at motoren oppnår maks turtall osv.

Mange båter sliter med det siste da det ofte sitter for tung propell for og få brosjyreknopene ut av en kjemisk ren og tom båt rett ut av fabrikk og ikke en famililastet båt med noen års bunnstofflag osv.

 

Men en god indikasjon gir det helt klart :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...