Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Seilglede har "kuppet den" over til sin sak.

57A på bånn gass uten regulering? De batteriene var ikke OK når den testen ble foretatt.

Spot on!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei seilglede

Jeg ser at dere prøvde å kjøre dynamo uregulert, men at du stadig vender tilbake til at original regulator med sense fra batteri, aldri ble testet mens Joerg var hos deg. Av egen nyskjerrighet lurer jeg da på: Mener du den interne regulatoren ville gitt bedre lading enn dynamoen uregulert på testtidspunktet?

I tilfelle hvordan?

 

 

Hei,

ja, den originale senseledningen fra forbruksbatteriet var isolert bort med krympestrømpe og teipet fast, og den ble ikke løsnet og brukt ved testen vi hadde. Når jeg etter hvert selv koblet denne ledningen tilbake til dynamoens "S" og tok vekk  alle sikringene til PDAR og VC fikk jeg som sagt ladestrøm på 80-85A.  Jeg har også hele tiden sagt at PDAR ga noe mer strøm (ca 80-95A) enn med  den interne regulatoren, i den tiden den faktisk ladet, men når PDAR hele tiden slo seg ut, pga spenning satt til 14,2 V, fikk jeg likevel totalt mindre strøm til batteriet. Så bade ja og nei, bedre strøm i den tiden PDAR virket, men dessverre i langt kortere tid, så totalt energi (eller Ah om man vil) ble mindre.

 

 

Mener du det ville vist noe bedre måleresultat på strøm fra dynamo, om dere hadde testet med orginalregulator og sens, i stedet for uregulert dynamo, som ble testet?

Eller mener du at senseledningen skulle vært koblet til når dynamo ble testet uregulert?

 

 

Også så var spenning på batteribanken dramatisk lav 12,1 eller 12,3v, eg husker ikkje nå, men etter å ha tappet bare 230ah. Vi har fått svar fra eiger at så lavt tapper han aldri. Men han har ikkje presentert annen måling en leverandøren presenterte ?

 

 

Denne tråden ble startet av meg som en strømmessig suksesshistorie.  Seilglede har "kuppet den" over til sin sak.

57A på bånn gass uten regulering? De batteriene var ikke OK når den testen ble foretatt.

 

mvh

Windy37GM

 

 

Spot on!

Det har blitt veldig stille på seilglede, etter disse postingene som er sitert. Bortsett fra ett svar, som ihvertfall for meg indikerer at noe er galt her. Er han forhindret fra å svare, eller har det gått opp for han at det er noen spørsmål som kan bli litt vriene å svare på nå? :confused:

Link to post
Share on other sites

Ikke noe heksejakt, please.
Først tenkte jeg også at man ikke burde bruke mer tid på dette her, men så ser jeg at det ikke går den logiske veien likevel.
Tross all støy og mye mas som alltid danner minst to leier ville jeg heller gjerne se at alle konsentrerer seg på det fysiske.
Dvs. årsake og virkning, som fører til flere virkninger, som også fører til "mat" for meningsdannelse,
som (pga. typisk menneskelige feil) ofte fører til noe gruppedynamikk.

Dette går like dårlig som i politikken eller mellom trossamfunn.

"Spot on" som SveiH. skriver er trolig alltid den beste starten som kan brukes i slike situasjoner.
Alt har sin opprinnelig grunn, den må bare spores opp, for så å sette den som utgangspunkt, resten filtrerer seg nesten alene.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

To ting slår meg i denne laaange strengen:

Diskusjoner og beskyldninger mellom selger og kjøper som ikke gir seg, er trøttende i det lange løp.

Hva var ladespenningen på batteripol hhv utgangen av lader da batteribanken ikke ville ta imot mere enn 57 amp.??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja, og hvis tråden ikke blir lest og analysert ("spot on" som SveinH. sa) da gjentar seg også alle spørsmål slik at det blir enda mer synsing. :smiley:

 

Dette står i innlegg #267 (litt lengre oppe)

========================================================

4 Stykke AGM, samlet 720Ah 

DoD 230Ah   

12,13V

 

Kalt dynamo Mitsubishi 115A, ca. 2300 1/min, 4 minutter lading 

Imax= 57A  målt samtidig med BMV-600 og Clamp Amperemeter

U= 14,2V målt samtidig med BMV-600 og Fluke rett på batteriene.

Direkte kortslutning av felt ga bare enda høyre U uten økning av I

========================================================

=> Litt presisering her: "ca. 2300 1/min" er ikke dynamoturtall men motorturtall.

 

 

Og dette her står skrevet i innlegg #46 allerede

"Men her kommer den, for alle som forstår hva vi snakker om:

=> Spenningen spratt opp med en gang etter motoren ble startet, først til 14,1V (etter mindre enn 3 minutt) og da vi økte turtallet spratt den opp til først 14,4 og så til 14,2V."

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Så... greit, da gjør jeg det som dere skulle gjøre og beskriver oppsummeringen komplett og i henhold til relevans.

Er jo kanskje også greit for andre som sliter med å henge med.

 

NB: Før noen vill tøye tråden med flere  "hvis og når" ønsker jeg å si at jeg bare er interessert i "normal" og "datablad".

I likhet med andre yrker kan heller ikke jeg forholde meg til "mulig" og annen synsing.

 

Grunnen for at PDAR i dette tilfellet ikke kan som den skal er at batteriene er trege.

Dette oppleves ikke så tydelig med analoge regulatorer (standard på nesten alle dynamoer)

siden disse bare kjenner en vei, nemlig opp uansett om treg eller rask.

 

PDAR (og andre flertrinns-regulatorer) forholder seg til vanlige trigger-spenninger (definerte punkter som utløser noe handling),

som er for PDAR ca. 14,18V med innstilt ladesluttspenning til 14,4V.

 

Det som skjer her er (som forklart med "hageslange-prinsippet") at batteriene ikke svelger (absorberer) rask nok.

Med det blir det noe "flaskehals" som faktisk bare gjør at spenningen spretter opp, med en gang.

Siden den spretter opp til over triggerpunkt PDAR antar at batteriene er "brumm-fulle",

derfor skifter den også med en gang til absorpsjon (timer).

Timeren blir korrigert underveis når spenningen synker lite granne (påvist med PDARRC),

men likevel er dette for lite, så går PDAR i float raskere enn ønsket men riktig etter program.

 

Ang. batterier (nå også til deg Seilglede, det er det du fikk beskjed om på båten).

Når nye batterier er trege finnes det -vanligvis- 3 muligheter. (det finnes flere, men andre er ikke interessant nå).

Første mulighet er at batterier må "innkjøres", dvs. at bl. a. mindre sulfatering nedbrytes, syre blandes, celler balanseres,

og det kjemiske energilageret rett og slett må komme i gang for å kunne yte alt den er beregnet for.

Dette kunne man utelukke hos deg siden dine batterier ha blitt brukt og kjørt ned og opp flere ganger i allerede godt et år for jeg tok målingene.

 

Andre muligheten er at batteriene har produksjonsfeil, noe som er forholdvis sjelden men som ikke er utelukket.

 

Tredje mulighet er at FiFo prinsippet hos selgeren varte for lenge,

dvs. at batteriene rett og slett har stått for lenge uten lading. (se det jeg har antydet tidligere)

Dette resulterer vanligvis i svært mange forskjellige skader på forskjellige type batterier,

men i hvert fall i 2 varianter av sulfatering som er relevante her og som vi for enkeltheten skyld nå kaller "normal ille" og "svært ille".

 

"Normal ille" betyr at batteriene er sulfaterte, men at >en del< sulfatering kan brytes ned over tid.

"Dette" batteriet er den som finnes jevnlig hos forhandlere med litt saktegående salg,

siden bare de færreste forhandlere kjører regelmessig vedlikehold på batteriene.

 

Denne dybden sulfatering blir for det meste ikke en gang oppdaget ved bruk etter hvert siden nesten ingen kjører fullstendige test.

Batteriene blir bare montert, det finnes spenning, motoren starter, så er alt tilsynelatende ok.

Lenge nok, men dette batteriet er ikke ok, og dette viser seg senere.

Vanlige tegn er at batteriet gjør det den skal (leverer passe strøm og spenning),

men at den ikke lengre klarer å holde spenningen som den skal.

Slike batterier ser man ofte f.eks. i bil og vises f.eks. dette bildet:

Fersk topp-ladet med ekstern lader, men dagen etter finnes det bare 12,"5"V isteden 12,7V (som kunne være 12,9V uten minne på radio mm.)

 

"Svært ille" er så neste varianten.

Dette batteriet er stappfull med kjemiske og evt. mekanisk feil allerede.

Med fokus på sulfateringen pleier også dette batteriet å absorbere noe og å gi energi tilbake, men langt i fra det normale.

Lungebetennelser kunne sammenliknes med det.

Også type "svært ille" vill forbedre seg et lite stund, likevel vill pasientene vise tydelig rasker nedgang i forhold til bruksmåten.

Mht. til synlige tegn vises disse batteriene det samme retning som 3a) men enda mer utpreget.

 

For alle disse batterier gjelder et felles problem, som også her i dette tilfellet, nemlig at spenninger kan variere som den vill.

Man kan måle høye spenninger uten belastning, som da daler ved minste belastning.

Man kan måle lave spenninger som tilsynelatende ikke forandrer seg ved belastning.

Men spenningen forteller oss bare noe i samspill med andre verdier.

 

Hovedproblemet med problemet er at selve bedømmelsen ikke kan tas subjektiv, men bare etter måleverdier.

Dvs. analyse av problem og årsake -uten- å bruke tredje komponenter som "følelser".

Tilbake til vårt problem her.

Sammenlikner vi nå bare disse variantene med det som jeg fant på båten da har vi alle klassiske tegn for variant 3b.

Og dette betyr at regulatoren ikke -kan- jobbe etter plan sålenge batterier ikke klarer å absorbere energi på "normal" måte.

Normal måte betyr med økende U-kurve som må kunne forventes med bly-batterier,

og strøm-begrensninger som i dette systemet forutsettes med godt 200%++ av dynamoens maksimalt ytelse.

 

Og så for å avslutte mye leting på tråden konkluderer vi en gang til, her.

PDAR funker som den skal, testet på benken og båten.

Dynamoen funker som den skal, testet på båten.

Kablene viser ingen feil.

Et mulig problem med overgang på skilledioden ble f. sikkerhets skyld utelukket ved å koble over dioden, 

ikke noe forandring i strøm beviste at det ikke påvirker I negativ.

Ved oppstart vises batteriene U=12,13V, og i rekkefølge 14,1V ila. <3 min. / >14,4V litt etterpå / 13,9V etter ca. 30 min.

I vises konstant ikke mer enn 57A maksimalt ved hele testen.

12,13V (uansett DoD på monitor) forteller at dynamoen kan forvente juling allerede med bare et batteri tilkoblet.

Fire derimot, og med 720Ah samlet kapasitet, er et massiv prøve.

 

Så sier Seilglede at han så I med 80 og 90A ved 14,4V og for han akseptable spenninger på batteriene.

Forutsatt riktighet at hans tall stemmer vises dette noe forandring,

som da for meg bekrefter ytterligere at problemet er som antatt og forklares på nytt med variant 3b.

 

Siden vi dessverre ikke klarer å forandre fysiske lover kan vi enten

tilpasse systemet til aktuelle forhold som ikke er beskrevet på databladet,

eller sørge for at forholdene blir tilpasset etter databladet.

 

Kunden ønsket ikke å bruke enda mer penger på tilpasning til aktuell situasjonen,

så ble han anbefalt å ta kontakt med batterileverandøren.

Ferdig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

det er ikke alle som henger inne på et fora til alle tider, så derfor går det noen timer/dager mellom hver gang.

 

Ser at mange ikke har fått med seg tråden, og der man også svært unnskyldt da det nå er 280 innlegg her, og mange gjentagelser.

Jørg har noen data (ikke alle er riktige), og faktisk er det veldig ulogisk av han også.  Når en batteribank er tappet ned til minus 230 (av 720) tilsvarer dette ca rest 70%, og ikke 50% som Jørg skriver.  Heller ikke spenninga han nevner (12,13V) er riktig, da jeg aldri tapper ned batteriene mine under 12,3V, så man jo bare ut fra utgangspunktet så tvil om hele hans utsagn.  Han svarte ikke konkret på dette selv, men slike "bagateller" er jo kjekt å unngå, selvfølgelig.  Jeg spurde han om han så/hørte alarm fra kontrollpanelet mitt, men heller ikke så kjekt å svare negativt på, da dette gir alarm ved 12,3 V.  Heller ikke kommenterte han den frakoblede sensorkabelen som var isolert med krympestrømpe, for da var det jo selvsagt umulig å sense noe spenning fra batteriene.  Det vi er enige om, er  Amp og Volt vi leste av under testen, men altså ikke kun styrt av den interne regulatoren.  Så det vi konstaterte var altså at PDAR ikke ga den ladinga som var forventet.  Nå er jo både batterikapasitet og ladingsevne ganske temperaturavhengig, og ved temp ned mot 0-5 grC, kan dette være betydelig, uten at vi korrigerte for dette.  Men mine erfaringer fra praktisk bruk gjennom to sesonger viser at PDAR gir en mye dårligere jobb totalt  sett enn den originale, uansett hvilke innstillinger den settes på.  Dette ble konstatert fra første gangs bruk, og har ingenting med dårlige batterier å gjøre, selv om det hele tiden er en ønsketanke og iherda argumentasjon fra Jørgs side.  Hans usannheter blir ikke riktigere uansett hvor mye han terper på de, mine fakta viser likevel noe helt annet, nå etter at PDAR er totalt koblet ut!

 

Jeg legger merke til at også en del andre har blitt utsatt for lignende utsagn fra ham, og akkurat de samme konklusjonene, alltid er det andre omstendigheter eller kjøper som har feil, og med dette som kundebehandlingspolitikk er det ikke rart at vi blir svært skeptiske.  Jeg tviler ikke på at mange har gode resultat med PDAR, men da med et annet oppsett og konfigurasjon enn meg.

Hver og en får velge hvem de ønsker å handle fra, og også tro på hvem man vil.  Og de som leser og trekker ut essensen her, trekker selv sine konklusjoner om hvem som vinner/taper på å skrive riktig og sannheten.   

 

Nå kan vel ikke akkurat Joerg hevde at jeg eller andre "kaprer" tråden her...??..  I tilfelle må det være kapring av sannheten, som han  ikke liker, han kanskje mener?  For målt i antall innlegg, både i den ene eller andre tråden er det ikke mange som rekker opp til leggen hans en gang.  Ikke bare godt for en troverdig selger å bli konfrontert med at han kommer med påstander, både i sin reklame eller i etterkant av kjøp, som ikke stemmer.

Link to post
Share on other sites

Joerg,

nå drar du den enda lengre her Joerg, med dine data. 

> Litt presisering her: "ca. 2300 1/min" er ikke dynamoturtall men motorturtall.      Må smile litt nå, hvordan i svarte kan du mene at jeg skal kjøre motor på 2300 omdr for å teste lading??? 2300 omdr er i øvre sjikt med omdr for motoren, og er noe jeg bare sjeldent gjør, for å brenne av eventuell koks i turboen.  Jeg tror du nok en gang må moderere dine tall/data, Jørg, både med hensyn til spenning og omdr. og begynne å være litt mer troverdig.  Vær vennlig å slutt med å spre usannheter nå, for å forsvare ditt produkt.

 

Og tenk gjennom enda en gang, Jørg, hørte og så du alarm i båten min, på kontrollpanelet ved besøket i 2015?  Så du sensekabelen fra batteriene var isolert bort?

 

Og det blir jo litt underlig om Jørg skal spekulere i  hvordan en selger behandler sine batterier.  Jeg tror  du får ta en telefon til utsalgssted  (Vestac i Sandefjord) og konfrontere dem med dine antagelser, Jørg, så får du nok svar, og kan utelukke dine antagelser. Dette er av utsalgsstedene i Vestfold som selger mest batterier, til både bil, båt og industri, og jeg tror nok de vet å behandle sine varer bedre enn det Jørg kan fortelle dem.  Iallefall var disse batteriene produsert samme år som jeg kjøpte dem, og var de 4 siste som var igjen på pallen   Som sagt i noen innlegg tidligere så målte jeg spenninga på alle batteriene før jeg kjøpte de, og de ble oppbevart i garasjen gjennom vinteren, med vedlikeholds-lading et par ganger (jevnlig sjekk). Så all bulk og float ble i ettertid gjort med PDAR tilkoblet, i en sesong.

 

Kan vi ikke konstatere at PDAR ikke alltid innfrir de forventningene du gir, Jørg?  At den virker som programmert betyr ikke automatisk at den virker i alle anlegg, det viser mange innlegg her også.  

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå begynner vel denne tråden å bli så lang som bare en "strømtråd" kan bli, men men...

 

Seilglede, siden dere begge to er svært uenige om batterienes tilstand og hva spenningen virkelig var den dagen dere testet, kanskje det hadde vært en ide at du utførte en kvantitativ test og la ut resultatet her?

 

Det behøver jo ikke være så veldig avanser, men en forutsetning er at den er tallfestet med verdier som kan bekrefte/avkrefte påstandene deres.

 

Jeg gjorde en slik test på mine batterier for et par år siden og fant ut at de hadde ca 75% igjen av påstemplet kapasitet. Testen utførte jeg ved å topplade batteriene og koble fra alle poler. Deretter belastet jeg hvert batteri med en kjent last (jeg brukte to 50W lyspærer koblet i parallell på hvert batteri, det gir et strømtrekk på ca 8,5A) og logget verdier for støm, spenning og tid. Strømmen vil falle noe under testen, så det er greit å måle strømmen noen ganger underveis og bruke et grovt snitt som basis.

 

Jeg tenker at en slik test ville øke troverdigheten av din påstand om at batteriene er friske. Jeg synes det er sunt at meninger og erfaringer blir diskutert, men hvem som har rett av dere har jeg ingen formening om da jeg ikke var der når dere teset :wink:

Link to post
Share on other sites

Mener du det ville vist noe bedre måleresultat på strøm fra dynamo, om dere hadde testet med orginalregulator og sens, i stedet for uregulert dynamo, som ble testet?

Eller mener du at senseledningen skulle vært koblet til når dynamo ble testet uregulert?

Siden du tar opp denne senseledningen igjen, kunne jeg ønske at du svarte på mitt tidligere spørsmål, for å forstå hva du mener.

Hva mener du spenningen var på, hvis 12,13V var feil?

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne batteri testeren som jeg bruker for å teste kapasitet.

http://www.westmountainradio.com/product_info.php?products_id=cba4

Man bare lader batteriet helt opp (for den kan ikke lade)

 

Også setter man spenningen den skal tappe batteriet ned til.

Så får man ut en graf og en AH måling når den er ferdig, enkelt å greit.

 

Den kan belaste batteriet med maks 100W.

Link to post
Share on other sites

I denne tråden ser du hvordan jeg sjekket kapasiteten på mine batterier: https://baatplassen.no/i/topic/98895-utladingstest-av-batterier/page-2

 

I innlegg 24 er et bilde av oppsettet og utladingskurve. Testen ble gjort i 2013, og batteriene har neppe blitt noe friskere siden den tid. De suger imidlertid glatt 80A ut av dynamoen etter to-tre dager i uthavn, og det er med innebygget "dum" regulator. Det er da heller ikke snakk om at batteriene er nedtappet, jeg har alltid vært nøye med å ikke tappe dem langt ned. Tror aldri jeg har tappet dem under 12,2V. Det er en av grunnene til at jeg synes det er merkelig at dere ikke fikk mer enn 57A ladestrøm. Selv sulfaterte AGM batterier burde sugd mer enn som så. Det er derfor jeg på et tidlig tidspunkt i tråden stillte et spørsmål til hvorvidt batteriene virkelig var så mye nedtappet som det var snakk om. Om hvilespennigen var helt nede på 12,13V som Jörg hevder burde de sugd ledningene flate etter min mening.

 

Lagt til:

Legg forøvrig merke til mitt svar til LarsH i innlegg #51 i den samme tråden. Det er vel kanskje litt interessant i forhold til dine konklusjoner...

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommando, det var jo en enkel og grei (relativ virkelighetsnær) test du gjorde.  I ett eller annet innlegg her oppe beskrev jeg noe av den samme typen test med mine batterier, uten at jeg har laget kurve eller et så nøyaktig  oppsett som deg.  Jeg brukte et stort sett fast forbruk, tror det var ca 15 A (leser av på batterimonitoren), og startet testen ved ca 12,9 V, og kjørte dette noen timer og leste av spenningen under veis.  Gjorde det samme med alle  4 batteriene, og fikk tilnærmet samme spenningsfall på alle sammen.  

 

I likhet med deg har jeg alltid vært svært påpasselig med å tappe ned batteriene mine. På monitoren har jeg vel kommet ned til 65% en gang.  Mener dette ligger inne i historikken på den også.  Som sagt har jeg også stilt inn spenningsalarmen til høyere enn default, 12,3 V, for å kunne ta aksjon dersom det skjer noe uforutsett.  For som flere her inne påpeker er det ikke i alle situasjoner at disse instrumentene kalkulerer riktig.

Link to post
Share on other sites

Siden du tar opp denne senseledningen igjen, kunne jeg ønske at du svarte på mitt tidligere spørsmål, for å forstå hva du mener.

Hva mener du spenningen var på, hvis 12,13V var feil?

Jeg påpeker bare overfor Jørg at han overser en detalj.  Senseledningen min ble isolert bort da jeg installerte PDAR, og kom ikke i bruk igjen før jeg bestemte meg for å lade uten PDAR, nå i sommer.  Når denne nå igjen er tilkoblet, og PDAR er helt isolert, får jeg helt andre resultater på lading, ja.  Jeg har ikke testet nå i kaldt vær (får prøve til våren igjen), men altså gjennom hele sesongen har det originale oppsettet blitt brukt.

Ved test av PDAR er det jo naturlig å bruke de tilkoblingene som er ihht til installasjonen, dvs sensledning tatt vekk, og det var også det som ble gjort.  Da fikk vi testet om PDAR ga det den var beregnet for.  

 

Hva spenningen var da vi begynte testen i våres husker jeg dessverre ikke, men som sagt så får jeg alarm ved 12,3 V, så at det iflg Jørg var 12,13 er helt utelukket.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner denne tråden å ta form som et forhør, det blir litt feil... Men målte du spenningen på det tidspunktet, bare at du ikke har lagt deg på minnet hva den var? (annet enn at du som du sier utelukker at den var under 12,3).

 

Når det gjelder utladingstest for å konstantere batterienes kapasitet tror jeg nesten du må sjekke dette litt grundigere og skrive opp verdiene, i hvert fall hvis du vil slå ihjel påstandene om at batteriene dine ikke er friske. Med en så stor AGM bank som du har kan du trekke ut ganske mye strøm selv om kapasiteten er halvert. Men etter min ringe forstand burde ikke det tilsi at du ikke skal få mer enn 57A lading, særlig om spenningen virkelig var så lav som det Jörg påstår!

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja som en høring på Stortinget, men enda godt vi slipper å ha Kolberg her!.  

 

Avtalen  med Jørg var den gangen at jeg skulle ha litt "rom" på batteriene slik at de kunne ta imot en del strøm ved testen.  Jeg har avlesning av spenning på kontrollpanelet, samt på batterimonitor, levert av Jørg, så spenningen kan leses av til alle tider ved behov.  Noen notater gjorde ikke jeg ikke som sagt, men min filosofi, ut fra det batterileverandører og andre skriver, er at batteriene aldri skal komme ned på 12,2 V eller lavere, iallefal ikke i lang tid.  Derfor har jeg alarm ved 12,3 V.  Så spenninga var mellom 12,3 og 12,7 et sted.

 

Påstandene om ødelagte batteri kommer jo kun fra en selger som for alt i verden vil ha seg frabedt at hans produkt ikke gjør lovet jobb i alle tilfeller, jeg har aldri hatt slike mistanker om batteriene.  Likevel gjorde jeg som sagt en enkel test, bare for å forsikre meg selv.  Muligens den ikke er "profesjonell" nok som dokumentasjon her inne, men jeg kan jo da spørre om noen vil komme og ta en overvåkning på egenhånd?  Men uansett om en proff utført test gir meg rett ang batteriene, vil det jo for Jørgs del aldri komme noe annet enn det han hele tiden hardnakket tviholder på.   Men det kan jo likevel være et morsom tema.  Får lage en god tabell jeg også da :)

Link to post
Share on other sites

Også så var spenning på batteribanken dramatisk lav 12,1 eller 12,3v, eg husker ikkje nå, men etter å ha tappet bare 230ah. Vi har fått svar fra eiger at så lavt tapper han aldri. Men han har ikkje presentert annen måling en leverandøren presenterte ?

Den testen vi hadde i våres, var Jørgs test, og jeg bare bistod han, så jeg gjorde ingen andre tester i tillegg, om det var det du mente?

Derimot brukte jeg jo båten gjennom hele sesongen, og det er jo en svært så utvidet test bare i seg selv, og resultatene av dette har jeg vel presisert nok? 80-90 Amp til batteriene, fra en 115 A dynamo, med spenning 14,2-14,7 V. Dette med PDAR og VC komplett isolert vekk.  Og energien som puttes inn i batteriene kommer tilbake igjen.

Hva mer ønsker man?

Link to post
Share on other sites

Nei, det er klart. Skal det heves over enhver tvil at batteriene dine er friske må jo en slik test bevitens av et akkreditert kontrollorgan, f.eks. DNV. Men hvis du gjør en slik test på egenhånd og legger ut tallene her er det jo fremdeles dokumentasjon. Det mange sår tvil om her er vel hvorvidt batteriene er friske når du ikke tallfester materiealet ditt.

 

Og bare for å understreke det; jeg har ikke tatt parti med noen her. Er vel egentlig kun nysgjerrig på hvor årsaken ligger.

Link to post
Share on other sites

Seilglede.

Dine spørsmål er besvart, du må bare lese og forstå, og heller ikke snu uttalelser som du måtte ønske.

-------------------------------

Ang. 30 eller 50%

Utladingen i Ah viste ca. 30%.

Men 12,13V betyr enten en del mer utlading enn 50%, eller feil på batteri.

 

Bare for tilfellet at du ikke vet:

Hvis batterimonitoren din måler Ah da bruker den ikke spenning/Volt som grunnlag.

-------------------------------

Sensekabel:

Ja, jeg vet at Sensekabelen var isolert.

Det skal den også være hvis du bruker VC, ellers henger sensekabelen løst i lufta og kan kortslutte med full batterispenning.

 

Og nei, jeg trenger ikke å tilkoble denne sensekabelen for denne testen.

Jeg sa vel en del ganger at dynamoen ikke ga mer enn 57A t.o.m. ved kortslutning av felt?

 

Forklaring: 

Hvis PDAR og kortsluttet felt leverer hver det samme effekt da kommer det bare ikke mer,

hverken med eller uten tilkoblet sensekabel.

Konklusjonen i så fall ville da jo være at internt regulatoren ville kunne ordne mer output enn kortsluttet felt.

Er det de du mener, Seilglede?

---------------------------------------------

Og nei,jeg kan ikke huske at jeg hørte batterialarm, unntatt noe pipelyd som jeg ikke husker hva det var.

Uansett viste jeg deg alle instrumenter, eller si det så, du selv var veldig opptatt å se på alt jeg holdt på med og jeg var veldig sugen på å vise deg dette.

---------------------------------------------

Ang. turtall: Ja, jeg har akselerert turtallet på over 2300 1/min (målt med optisk måler) nede på motoren.

Dette er noe jeg må gjøre siden dynamoer ikke pleier å levere særlig mer enn 30 - 40% ved idle (turtall ved tomgang), heller ikke din.

I tillegg måtte du selv øke turtallet ute for å la den gå konstant. 

----------------------------------------------------------------------------

Ang. spenning.

Ja, vi har målt 12,13V som beskrevet.

Men noe annet, bare for å nevne dette for allmennheten her:

Heller hvis AGM er utladet med bare 30% og for min del 12,5V da burde dine 720A likevel suge kablene flate som Komodo sa så treffende.

Likevel stemmer verdiene som jeg skrev.

- batteribanken din var nede med 230Ah

- jeg så 12,13V - pekte på det har kommentert på sted at noe ikke stemmer.

Nettopp derfor er det dokumentert.

-----------------------------------------------------

Ang. batteriselgere:

Jeg skrev ganske så nøyaktig hva jeg mener, derfor trenger ikke du å skrive lange setninger om Vestac i Sandefjord.

De er godt likt hos mange, også hos meg, men likevel betyr ikke det noe for denne saken her.

Og Vestac trenger ikke en gang å vite om problemet sålenge ingen krever noe.

 

Tvert imot skriver du om siste batteriene på pallen, mens AGM pleier å være en liten yndling siden den kan stå uten ny opplading i nesten hele vinteren.

Kalt.

 

Sakskyndige kunne nå spørre om det du skrev at batteriene ble ladet på garasjen, men så bare med PDAR etter hvert.

I nesten 2 år og med noe så utilstrekkelig styring som du forteller i hele tida?

 

Og til dine siste setningene.

Jo, enig.

PDAR kan ikke brukes alle steder.

F.eks. på batterier som du har, da er den dømt til å svikte.

 

Ellers er PDAR aldri noe fare, men virker fint supplerende, og kan faktisk brukes som beskrevet.

Unntatt er likestrømdynamoer og dynamoer med såkalt intelligent styring, da ville det bli feilmeldinger på motor-management.

-------------------------------------------------------------

Hva mener du med "det viser mange innlegg her også". ?

På en måte ser jeg bare deg som skriver noe her.

Rart?

-----------------------------------------------

 

Så Seilglede, nå litt uprofesjonell.

Siden du sånt å si ikke husker noe men faktisk nekter komplett alt

begynner jeg virkelig å lure hva du har gjort den dagen da jeg var på båten din.

Og ikke minst hvorfor at du betalte fakturaen du fikk hvis du jo vet så mye mer enn jeg og er uenig i alt. :smiley:

 

Men nok med det.

Jeg har forklart det som må forklares, og jeg tror at det ikke mangler noe detalj.

 

Jeg ønsker en fin helg til alle.

Nå er det Feierabend for idag, fredag, og Jørg skal tyde litt i krystall-kulen  :drink:  = ikke noe seriøse svar i vente før kl. 09.00 i morgen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Må dessverre igjen konstatere at Jørg her oppkonstruerer tallfakta, men det har jeg sagt nok om tidligere.  Avleste verdier, V, A, Ah og prosent er fra utstyr levert av deg, Jørg, du anbefalte ditt istedenfor NASA, noe jeg gjorde, så regner med dette viser riktigere da?

Forstår hans enorme trang til å forsvare sitt utstyr, uansett hva andre opplever selv, og det er ikke bare meg Jørg, ser jo flere har konstaterer akkurat det jeg sier, men selvfølgelig har de også feil da, eller deres utstyr.  Slik blir det nok i alle "klagesaker" mot deg.

 

Så du mener jeg ikke skulle betale faktura til deg???  Du hadde da gjort en "jobb" hos meg, og selvfølgelig skal du ha betalt, selv om du ikke løste noe problem, bare påpekte problemer som det viste seg ikke er tilfelle..  Problemet løste jeg selv, ved å koble ut PDAR og VC, sette alt tilbake til originalt, og vips så virket alt så mye bedre!  Hvilke målinger eller bevis trenges mer på dette?

 

Og jeg har da heller ikke krevd noe fra deg, har jeg?  Bortsett fra at jeg ønsket din innrømmelse og erkjenning at du slettes ikke klarte å gi en optimal lading.  Denne fakta ser de fleste nå.

Link to post
Share on other sites

Du glemte å kommentere laderen som du ikke bruker.

---

 

Jeg sa ikke at BMV-600 som du fikk levert av meg viser feil.

Jeg sier er at Volt og Ampere er 2 bunnforskjellige enheter som vann og ild.

Prosentvisningen er et produkt av Ah i forhold til inntastet Ah.

 

Tvert imot, BMVen viste jo nøyaktig det samme spenning som ditt Fluke, mitt Fluke, PDARC og tang-amperemeteret mitt.

Hvis 4 instrumenter vises det samme da har man vel en relativ brukelig gjennomsnitt,

og noe nok så brukelig utgangsposisjon for noe bedømmelse.

 

Så betyr dette altså noe annet.

Jeg kan ikke si om vist Ah-verdien stemmer, siden jeg ikke vet om du har justert BMVen passe til batteriene du har,

om dette var nødvendig.

Men jeg kan konstatere at spenningen vist i Volt stemte.

Og jeg kan også konstatere at alle følgende måleverdier stemte, siden det ble trippelsjekket på båten.

Og med det finnes det bare 1 mulighet som logisk konklusjon, akkurat som beskrevet.

 

Jeg oppkonstruerer altså ikke "tallfakta".

Men du bekrefter konstant sannsynligheten at du fortsatt ikke forstår hva du snakker om.

 

============================================

 

Og siden du ikke klarer å la være å nevne dine mange "medlidende" gang på gang for å få mer vekt i dine utringer,

noen ord til slik.

 

Som sagt er det bare rart at ingen av dine "alle klagesaker" virkelig gjør noe med det.

For meg bekjent er det så få at jeg kan telle og fortelle om folka uten å måtte lese mye i noe

Vi har en (tall 1) som prøvde Forbrukerrådet og senere t.o.m. FTU.

Men han fikk ikke medhold av verken den ene eller andre.

Dette dreide seg om en dynamo, men selve PDAR saken har han selv friskmeldt. (beskrevet her på tråden)

 

En annen "glemte" å montere temperatursensoren på en dynamo som forsyner 650Ah AGM, og drepte så klart dynamoen med det.

Han også prøvde Forbrukerrådet, men vi kunne faktisk bevise at temp-sensoren ikke var tilkoblet = ikke medhold.

 

En annen her klager at laderen ikke virker, men skjønte dette først etter (håper jeg husker riktig) ca. 2 - 3 år.

Så klager han høyt, men forteller ikke hele greien, mens "greien" er selve grunn for problemet.

 

Hvor er da alle dine andre "klagesaker" mot meg?

 

Enda mer interessant er at "alle" disse klagesaker er av folk som påberoper seg høye tekniske utdannelser,

som overstyremann med masse annen teknisk utdanning, elektroingeniør, og t.o.m. du

som forklarer seg som høy utdannet og ansvarlig for noe som nesten må være så stort som "et romskip".

 

Kommer det da noe glupt ut?

Nei.

Det eneste som "dere" gjør er å diskutere ensidig og å prøve å få meg eller et produkt diskreditert.

Og akkurat dette synes jeg er så dumt som bare det hvis jeg kan forklare hvor problemene ligger,

mens "dere" ikke følger rådet for å endre dette men bare surmuler.

Fordi en ting er sikker:

Selv om "dere" lar være er jo problemene ikke borte.

Men hvis dere har rett er det jo så enkelt å bevise, og da ville også jeg lære noe nytt.

Men så er det vel bare på internett, hvor alle kan si hva de bare måtte ønske uten å måtte vise hvem de er.

Jeg tror ganske så bestemt at hele det sosiale på nettet ville krympe med "90%" hvis alle måtte stå for det de skriver. :smiley:

 

Ønsker en fin helg til alle!

...og husk, straks går kursen hard mot sommer igjen.  :sailing:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

OK

 

Det er to viktige forskjeller på seilgledes opplegg og mitt. Kortere absorbsjonsfase hos seilglede pga nyere software i PDAR, og en Voltage Cheater som senker ladespenningen med 1,3V (eller noe) hvis PDAR overlater styringen til dynamoens regulator pga. temperaturoverskridelse.

 

Hvis PDAR ser 14.18V "for tidlig" vil den gå ned på float for tidlig. Dette kan da skje allerede etter en halvtime hos seilglede hvis batterien stritter i mot fra første minutt. Hvis de gjør det, høre det ut som de er enten nokså fulle fra før (da trengs det kanskje ikke så lang absorbsjonstid), eller så er de sulfatert, og da er det egentlig ikke PDAR sin skyld. Her ville min gamle PDAR uten modernisert programvare kjørt minst 4 timer i absorbsjonsfasen i AGM instillingen før den gikk ned på float spenning. Det hadde kanskje vært passende, og kunne kanskje løst problemet og samtidig både gitt mer strøm enn originaldynamo og mulighet for float til slutt på en lang tur. Jeg vet ikke om seilglede har den gamle AGM-instillingen som jeg bruker.

 

Hvis PDAR slår seg av pga. temperatur, vil ikke seilglede få særlig mye lading pga. VC, som lurer originalregulatoren til å senke spenningen. Hvis batteriene er sulfaterte vil det bare gjøre dette problemet enda verre. Hos meg overtar da min Denso dynamo og gir vanlig lading som hvis jeg ikke brukte PDAR inntil temperaturen gikk ned og PDAR prøvde seg på nytt. Igjen ville PDAR bare gitt mer lading enn uten.

 

Mitt råd:

1. Fjern Voltage Cheater

2. Velg AGM instillingen fra gamle PDAR med 4-8 timer absorbsjon hvis tilgjengelig, og hvis ikke så legg den inn. (At det er for lang tid blir ikke noe argument når originalregulatoren har uendelig tid.)

 

Nr. 2 burde egentlig ikke vært nødvendig, men seilglede bør gjøre det uansett med de batteriene han har. Enten han kaller de sulfatert eller ikke.

 

Jeg var vondt før å se at PDAR skulle gi dårligere lading enn originalsystemet etter disse endringene. Hvis dynamoen til seilglede ikke tåler vanlig jobbing etter temperatur-trip i PDAR, regner jeg med Jørg sier fra her. Jeg tar ikke ansvaret (jeg har littegrann mindre bank ift. dynamo 420 evt. 525 Ah og 80 A.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jørg. Dette er regulatoren min. Laderen er også koblet via denne.

Den pulser nå batteriene er fulladet med Sleipner-laderen. Den er kun for AGM, står det. Er denne noe jeg kan stole på med tanke på batteriholdbarhet ? Skal bytte solcella til en 65-watter til høsten, tenkte jeg. Er dette en "make it simple stupid" regulator. Med en 60A Sterling så burde ting funke ? Hva mener du ?

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse i noen uker og det er en ting som slår meg, nemlig at det bare er tre mulige forklaringer på det som har blitt observert:

 

1. Det er noe galt med seilgledes PDAR (Men dette er allerede utelukket ettersom det var det første som ble sjekket)

2. Det er noe galt med seilgledes batterier

3. Både batteriene og PDAR oppfører seg som de skal, men er ikke kompatible med hverandre

 

Seilglede har blitt oppfordret til å teste batteriene sine ordentlig for å bekrefte eller avkrefte forklaring 2 og jeg er enig i at dette antakelig er den beste løsningen rent teknisk sett. Men en annen mulighet vil være å prøve å bekrefte eller avkrefte forklaring 3. Dersom det kan vises at PDAR faktisk fungerer bra sammen med batterier av samme type som seilglede har, vil det ikke finnes noen annen mulig forklaring enn forklaring 2. Det vil forresten kanskje være nødvendig å bruke samme typer dynamo også for at en slik test skal være overbevisende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...