Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Er det landstrømlader du skal bytte ut da? Hvor stor er din nå?

..

 

Jeg har I dag en 20A Sleipner av denne typen:

 

bilde

 

Den er koblet på 3 av 4 stk 100amp AGM av denne typen:

 

bilde

 

Startbatteriet er i dag ikke koblet på via landstrømladeren, men den nye laderen vil sikkert bli koblet på start også.

De klarer vel neppe å ta inn mer enn 10% av kapasiteten i timen disse batteriene, så jeg tenkte at en 40amp lader holder ?

 

(Har kun en Yanmar med 80-amp dynamo for lading underveis)

Link to post
Share on other sites

Jeg har iellafall blitt veldig betenkt over en såpass stor (?) selgers håndtering av problemstillingen, og støtter det Dreamer skriver.  Hvorfor har f.eks ikke Joerg gitt kjøper tilbud om å ta tilbake regulatoren dersom den likevel er 100% god?  Det vil vel ikke være noe problem å selge denne videre til andre som kanskje kan få nytte av den?  Så kunne kanskje tråden blitt avsluttet... ?  Ikke for det, det er morsomt å følge med!

Men du kommer da ikke på ideen med å vurdere at det jeg sier kunne være riktig,

og til anbefalingen at Seilglede burde bevege seg til batteriselgeren med problemene han har for evt. å unngå noe langt større tap?

 

Jeg bare spør, fordi jeg har så mine problemer med å forstå hvordan noen i det hele tatt klarer å tenke bare enveis

og samtidig våger å uttale seg så uten å ha noen faktiske grunnlag.

 

Eller var du kanskje på båten og har du testet det samme og på samme måte som jeg?

 

:seeya:

Jørg

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har I dag en 20A Sleipner av denne typen:

 

 

De klarer vel neppe å ta inn mer enn 10% av kapasiteten i timen disse batteriene, så jeg tenkte at en 40amp lader holder ?

 

(Har kun en Yanmar med 80-amp dynamo for lading underveis)

Batteriene skal lades -strømbegrenset- med maks 30A per stykke.

Det samme med temaet fra før, hvorfor mener du at batteriene ikke skulle klare å svelge mer enn 10%?

Hvis ikke beskrevet annerledes for dine AGM pleier det å være optimalt med ca. 18% for AGM alminnelig.

Innenfor strømbegrensningen: Jo rasker du lader desto korter blir utjevningsfasen med høy spenning = bedre for AGM.

 

Stemmer det jeg ser på bildene da leverer Sleipnern din også for høy floatspenning så sant batteriene ikke står i kontinuerlig syklisk drift.

I så fall pleier det å være bedre hvis du bare topplader, for så å slå laderen av.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg, du skjønner vel at også andre enn meg ser mangelen i logikken din, ang det å legge skyld over på andre?  Som sagt; hvorfor skal jeg konstruere data/fakta som er feil? Hva har jeg å vinne på det??? Andre leser også det jeg skriver, ikke bare ditt, og det er helt klart at det er DEG som har noe igjen for å villede fakta her!  Hadde jeg hatt den aller minste mistanke om dårlige batterier så hadde jeg selvfølgelig reklamert på dette, da det ligger en garanti på kjøpet, det har selger bekreftet.  

 

Jeg er sikker på mine målinger og data, og kan bekrefte dette overfor alle tvilere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en regulator inne som jeg ikke kjenner. Båten er ny for meg, så jeg må studere dette litt. Vet at 20a er for mye i float. Regulatoren har også VU-nål for solcellepanelet, men jeg er ikke sikker på om laderen er koblet sammen med regulatoren. Har en jobb med sjekking å gjøre først.

Link to post
Share on other sites

Worry II, da vil jeg anbefale deg å teste skikkelig ut den regulatoren som er på dynamoen nå, og dersom du får tilfredsstillende lading med denne, ville jeg latt være å satse på en annen som PDAR f.eks, da du kan risikere samme tabben/feilen som jeg gjorde, og få lite/ingenting igjen for kjøpet.  Jeg kjøpte inn ny regulator etc før jeg testet den interne med de nye batteriene mine.  Nå i etterkant ser jeg jo at den opprinnelige gir meg mye mer energi til batteriene.

Link to post
Share on other sites

 Vet at 20a er for mye i float. Regulatoren har også VU-nål for solcellepanelet, men jeg er ikke sikker på om laderen er koblet sammen med regulatore

Nei, dine batterier trekker ikke noe i float.

Du kan heller ikke påtrykke noe "Ampere" uten å øke spenningen når battteriene er fulle, så ingen fare med det.

 

Men det som derimot er et problem er bare spenning, dvs. Volt.

Konstant for høy spenning (også med bare "3A" lader) vill tørke batteriene ut.

 

Du får lete og lese litt om temaet her på forum, da finner du en lang rekke diskusjoner om AGM og spenninger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

ja, den originale senseledningen fra forbruksbatteriet var isolert bort med krympestrømpe og teipet fast, og den ble ikke løsnet og brukt ved testen vi hadde.

Mener du det ville vist noe bedre måleresultat på strøm fra dynamo, om dere hadde testet med orginalregulator og sens, i stedet for uregulert dynamo, som ble testet?

Eller mener du at senseledningen skulle vært koblet til når dynamo ble testet uregulert?

Link to post
Share on other sites

Joerg, du skjønner vel at også andre enn meg ser mangelen i logikken din, ang det å legge skyld over på andre?  Som sagt; hvorfor skal jeg konstruere data/fakta som er feil?

Jeg skjønner egentlig ganske mye, sier man.

Hvorfor forresten er du så aggressiv?

Jeg kan ikke en gang se at jeg stilte et spørsmål til deg.

 

Ellers sier jeg bare ganske så høflig at du ikke forstår siden du sorterer eller si bedre blander for mye sammen i bare én bøtte.

Og siden du komplett ignorerer kan man vel snart spørre hvordan du definerer logikk.

 

Så spør jeg hvorfor at noen, som sånt å si ikke har noe relasjon til deg, kan klare å ignorere det jeg sier.

Er dette også logikk for deg?

Og så bruker du konstant anledningen her for å fortelle at ingenting stemmer, samtidig du nekter å bevise dette.

Ser man dette riktig så er det vel -bare- jeg som har noe fakta inkl. både protokoll og bilde,

mens du bare kjefter og smeller og forteller om noe "logikk" som først blir "logisk" når du har satt det sammen både i passe rekkefølge og ved å unnlate det som gikk forut.

 

Hva er nå dette fra deg, logiske bevis og fakta,

eller kan man kalle dette stahet og skylapper? 

 

:fishing:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Batteriene skal lades -strømbegrenset- med maks 30A per stykke.

Det samme med temaet fra før, hvorfor mener du at batteriene ikke skulle klare å svelge mer enn 10%?

Hvis ikke beskrevet annerledes for dine AGM pleier det å være optimalt med ca. 18% for AGM alminnelig.

?..

Jørg

Takk for svar, Jørg ! Jeg spurte Seatronic for et par uker siden om hvilken lader de ville anbefale. De svarte at batteriene ikke klarte å "svelge unna" mer enn 10%. Fikk andefalt 2 ladere, en på 40 og en på 45 amp. Men du mener en 60 amp (på 3 stk) er ok ? Jeg har et Mase 2,6kw dieselaggregat og det ville gått mye kjappere å fylle opp med en 60 amp om de effektivt klarer å ta i mot såppas.

Ellers er dynamoen eskeny nå ved opplag, Lucas 80 amp.

Link to post
Share on other sites

Utrolig at en tråd kan bli så lang innenfor dette tema.

Jeg har lært at ved tvilstilfelle så har kunden alltid rett. Jeg sier ikke at kjøper nødvendigvis har rett i dette tilfelle, men det jeg ikke skjønner er følgende:

Denne saken har to steile fronter. Samtidig er det jo selger som lever av å selge produkter. Båtplassen er således en fin markedsplass for enkelte. Da er det bare komplett ubegripelig for meg at ikke selger i dette tilfelle synliggjør sin tvil, toner ned sine bastante uttalelser og tilbyr seg å ta produktet tilbake.

Det vitner om seriøsitet.  
Jeg vil tro at flere med meg har blitt mer skeptisk til selger grunnet denne tråden. Det er ikke selger tjent med.
Vil derfor oppfordre selger til å gå foran med et godt eksempel og tilby seg å ta produktet tilbake. Det vil han tjene på i lengden. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men du mener en 60 amp (på 3 stk) er ok ? Jeg har et Mase 2,6kw dieselaggregat og det ville gått mye kjappere å fylle opp med en 60 amp om de effektivt klarer å ta i mot såppas.

Ellers er dynamoen eskeny nå ved opplag, Lucas 80 amp.

Det er også en del denne tråden begynner å handle om.

Jeg har prøvd og klarer å skyve 180A i mine 4x  Euroglobe 104Ah når de er tomme.

Jeg har en laaaaaang rekke kunder som har akkurat det samme, alle forteller det samme.

 

Laderen min er en PCU1260, og du må gjerne besøke meg og se hvordan den jobber.

Den leverer konstant 63A, dvs. maksimal strøm veldig lenge.

 

Hvis du har 300Ah da har jeg 0 betenkelighet for å tilbyr 60A (batteriene kan tar imot 3x 30A = 90A, så er 60A innenfor normal anbefalte 18%.)

Med blikk på matematikken er det jo "bare" 30% mer enn du ville bruke, men hvorfor skulle du bruke 30% mindre?

 

Lucas dynamoen din gjør meg mer urolig.

Dette er ofte ikke det beste man kan bruke, for det meste er denne produsenten bare "billig".

Sjekk dataene også til den, du får bedre dynamoer for bare få kroner mer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

..

Lucas dynamoen din gjør meg mer urolig.

Dette er ofte ikke det beste man kan bruke, for det meste er denne produsenten bare "billig".

Sjekk dataene også til den, du får bedre dynamoer for bare få kroner mer. :seeya:

Jørg

Takk igjen. Det var den forrige starteren som var Lucas, ikke nye dynamoen. Det stå ikke merke på kvitteringa men type 28-4591 (80A) Sier det deg noe, Jørg ?

Link to post
Share on other sites

Med den innstillingen fra Jørg ville jeg aldri bestilt noe derfra, uansett om jeg fikk det gratis. :nonod:

Det skal aldri ett produkt fra Jørg inn i min båt igjen.

Det kommer aldri til å skje. Ikke om han var den siste leverandøren i verden.

Og det finnes flere her på forumet med samme mening.

 

Jeg hadde lignende opplevelser med fyren ang. problemer med en lader.

Jeg kastet vekk ukesvis/måneder av tid med feilsøking, skriving, krangling etc. på dette.

Selvfølgelig til ingen nytte.

Det var jo ingen feil med Jørg sitt produkt må vite. Det var batteriene mine som var problemet !

Eller meg selv. Jeg er jo bare en skarve elektroingeniør som har hatt båt(er) i 40 år.

Jeg foreslo å bytte inn laderen med en ny modell som var kommet med fler og bedre konfigurasjonsmuligheter, selvfølgelig mot å betale mellomlegg i pris.

Men nei, det var ikke aktuellt. Det var ikke noe feil med Jørg sitt produkt.

Det verste var direkte usannheter som ble servert i løpet av korrespondansen, da fikk jeg nok.

 

Laderen ble til slutt pelma ut og erstattet med en Victron.

Den fungerer utmerket.

Dette er nå 4-5 år siden og batteriene fungerer fremdeles utmerket.

 

Det jeg ikke begriper er hvorfor Jørg ikke tar denne kundebehandlingen inn over seg.

Mitt tap i forbindelse med dette feilkjøpet var kun ca. 6000 kroner, smårusk for meg egentlig.

Verre var det med all den tiden jeg kastet vekk, den får jeg aldri igjen. Jeg måtte til slutt sette sette strek

over saken. Han er ikke verdt ett magesår.

 

At Jørg fortsatt bedriver kundebehandling på samme måte er intet mindre enn tragisk.

Tenk hva dette koster i negativ PR !

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært at ved tvilstilfelle så har kunden alltid rett. Jeg sier ikke at kjøper nødvendigvis har rett i dette tilfelle, men det jeg ikke skjønner er følgende:

Denne saken har to steile fronter. Samtidig er det jo selger som lever av å selge produkter. Båtplassen er således en fin markedsplass for enkelte. Da er det bare komplett ubegripelig for meg at ikke selger i dette tilfelle synliggjør sin tvil, toner ned sine bastante uttalelser og tilbyr seg å ta produktet tilbake.

Det vitner om seriøsitet.  

Jeg vil tro at flere med meg har blitt mer skeptisk til selger grunnet denne tråden. Det er ikke selger tjent med.

Vil derfor oppfordre selger til å gå foran med et godt eksempel og tilby seg å ta produktet tilbake. Det vil han tjene på i lengden. :smiley:

Da var også den ikke ferdig besvart, ja.

Den lar jeg nå bare stå som den er, uavkortet.

===================================

 

Jeg er helt enig i din "i tvilstilfelle så har kunden alltid rett" og det sa jeg ofte nok. :thumbsup:

 

Men, du/dere husker kanskje ikke?

"Becker, teknisk service siden 1986".

 

I motsetning til deg, og Dreamer, og kanskje tre fire andre, har ikke jeg noe grunn for minste tvil på mine egne resultater,

fordi jeg var der og jeg har trippelsjekket alt som må sjekkes.

 

Forskjellen mellom teori og praksis i dette tilfellet er altså at jeg ikke behøver å gjette

og at vedkommende kunde burde ha fikset problemet sitt etter anbefaling.

 

Her derimot ville jeg altså heller gjerne høre hvorfor at jeg skulle tenke på "det lange løpet",

men ikke på noe korrekt avgjørelse som ble bestemt av et praktisk resultat.

Og mens dere holder på kan dere med en gang også forklare hvorfor jeg skulle rette meg etter vinden.

Tross alt finnes det mange tusen kunder, dvs. ikke de som bare prater om at de ikke ville handle hos meg,

som har gode grunn for å kunne stole på meg og dette uansett situasjon.

 

Før dere altså fortsetter med slik for min del nytteløs, fordi innholdsløs, ytring av "meninger"

hadde det vært fint hvis dere bruker hjernene først.

 

========================================================

4 Stykke AGM, samlet 720Ah 

DoD 230Ah   

12,13V

 

Kalt dynamo Mitsubishi 115A, ca. 2300 1/min, 4 minutter lading 

Imax= 57A  målt samtidig med BMV-600 og Clamp Amperemeter

U= 14,2V målt samtidig med BMV-600 og Fluke rett på batteriene.

Direkte kortslutning av felt ga bare enda høyre U uten økning av I

========================================================

 

Og hvis noen ikke forstår hva dette betyr da anbefaler jeg å holde seg minst langt unna av å ytre sin "mening", fordi dette er noe annet.

 

Dette gjelder også og fortsatt for Seilglede. 

Disse her tallene fikk han lenge før denne tråden ble kapret av han,

mens han likevel trengte mange flere gjentakelser her for så endelig å tvile på dette.

Han fikk glass-klar beskjed hva han må gjøre.

Gjør han det ikke, men foretrekker å tro på noe annet, da må det være greit for han men det er ikke noe grunn for å slette tidligere fakta.

 

Om nå noen føler at synsing er mer korrekt enn flere ganger måling, ubehag og at jeg ikke er troverdig,

da er det sikkert synd, men da får det bare være så.

 

Venner og korrekte kunder derimot kan bare stole på meg, blank, og dette trenger jeg normalt ikke å si selv. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det stå ikke merke på kvitteringa men type 28-4591 (80A) Sier det deg noe, Jørg ?

Ja og nei, har ikke samlet erfaring med den men hørte at både original og tilbehør sliter med temperatur særlig ved lav turtall. (som så mange)

Må du bare teste.

 

Og den er aftermarket fra Elstock, ikke original.

Dette betyr ikke automatisk at den er dårlig, men aftermarket er sjelden like bra som original.

 Det gjelder trådstyrker, kvalitet av lager, regulator og setpoint, skruer, bolter, at den kan være (gjemt) enpolet isteden topolet, mm.

Man må bare sjekke hva man kjøper, og ikke minst hvorfor, siden det finnes voldsom forskjell mellom å forsyne et startbatteri og å lade større batteripakker i syklisk bruk.

 

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det skal aldri ett produkt fra Jørg inn i min båt igjen.

............................

 

Jeg hadde lignende opplevelser med fyren ang. problemer med en lader.

Jeg kastet vekk ukesvis/måneder av tid med feilsøking, skriving, krangling etc. på dette.

Selvfølgelig til ingen nytte.

Det var jo ingen feil med Jørg sitt produkt må vite. Det var batteriene mine som var problemet !

Eller meg selv. Jeg er jo bare en skarve elektroingeniør som har hatt båt(er) i 40 år.

Jeg foreslo å bytte inn laderen med en ny modell som var kommet med fler og bedre konfigurasjonsmuligheter, selvfølgelig mot å betale mellomlegg i pris.

Men nei, det var ikke aktuellt. Det var ikke noe feil med Jørg sitt produkt.

Det verste var direkte usannheter som ble servert i løpet av korrespondansen, da fikk jeg nok.

 

 

At Jørg fortsatt bedriver kundebehandling på samme måte er intet mindre enn tragisk.

Tenk hva dette koster i negativ PR !

Tja, kan man se så eller så.

På tross av at du vet så mye om båt og er elektroingeniør og har snakket med Charles Sterling osv osv.

har du konstant "glemt" å fortelle hvor stor batteribanken den gangen var.

Dessverre for deg fikk jeg tak i informasjonen selv om du ikke en eneste gang har svart t.o.m. på gjentatt direkte spørsmål.

Din gamle 50A CED-Laderen har blitt satt på en helt vanlig 500Ah batteribank for test, og har virket helt fint og som den skal.

Bare merkelig at den ikke virket hos deg, ikke sant.

Og fikk du tilbud om bytte mot oppbetaling, noe som du først ikke ville.

Så ble du selv bare så frekk og provoserende at jeg trakk tilbudet mitt.

 

Er det noe uriktig med det?

Jeg regner med det, ellers hadde du ikke vært Mix.

 

Likevel, ha en god natt!

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Med den innstillingen fra Jørg ville jeg aldri bestilt noe derfra, uansett om jeg fikk det gratis. :nonod:

Det må som sagt være helt greit hvis du ikke bestiller noe her,

men skulle man har regnet med det slik at det blir en argument for hvilken sannhet en velger?

 

Argumentet ditt (og det samme av andre som omsider rider på samme bølgen) er etter min oppfatning helt feil.

Vi bygger ikke hus der under-entreprenører må betale, vi bare selger komponenter og systemer.

Foreslaget ditt at noen burde spleise/betale for feil av tredjeparter uten kontrakt, avtaler og forbindelse ellers

er forsiktig sagt et rent mysterium for meg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er i hovedsak to vinkler dette kan sees fra: Noen ser en kranglete selger som nekter å innrømme at han har solgt katta i sekken til en kunde og som ikke vil ta produktet i retur. Andre ser en selger som ikke bare har overholdt forbrukerkjøpsloven som gir kjøper svært gode rettigheter, men som dessuten har undersøkt produktet det ble klaget på kostnadsfritt uten å ta betalt for det og atpåtil har gjort sitt beste for å forklare hvor problemet ligger.

 

Seilglede prøver å late som om han ikke har interesse av å fremstille saken i sin favør, men det virker ikke veldig overbevisende. Når du åpenbart ønsker at Joerg skal ta varene i retur etter å ha oppdaget at du klarer deg uten, er det selvsagt svært beleilig for deg å skylde på at det er noe galt med dem.

 

Jeg kan forstå dem som sier at Joerg burde tatt produktene i retur med en gang og blitt ferdig med saken. Men det må jo være opp til Joerg hva han vurderer som mest hensiktsmessig. Jeg kan ikke se noe galt i å holde fast ved en bindende kjøpsavtale så lenge det ikke foreligger noen mangel.

 

Når det gjelder spørsmålene her om Joergs utdannelse, mener jeg det er skivebom. Dette er tross alt i utgangspunktet et anonymt forum hvor hvem som helst kan påberope seg å være professor innen elektroteknikk eller et hvilket som helst annet emne man diskuterer. Utgangspunktet er derfor at man ikke skal stole på selverklærte autoriteter, men heller lese hva de skriver om emnet og vurdere kompetansen ut ifra hvilken kunnskap som fremlegges. Jeg kan bare anta at de som mener at Joergs utdannelse er interessant i denne tråden har så lite greie på emnet at de ikke er istand til å vurdere om det han skriver er fornuftig eller ikke.

 

Det er en ting her som både Joerg og Seilglede er enige i: Etter å ha tappet ned batteribanken med 230 Ah, kjørte de laderen uregulert og målte 57 A. I dette oppsettet var ingen av Joergs produkter involvert, det var bare en lader som skulle kunne levere 115 A og en batteribank som skulle kunne ta imot langt mer enn det. Likevel tok de bare imot 57 A. Disse verdiene er ubestridt og bekreftet av begge parter, så vidt jeg forstår. Joergs forklaring er at det må være noe galt med batteriene. Seilglede har så vidt jeg kunne forstå ikke gitt noen forklaring, han har isteden vist til målinger av hvilespenning og det faktum at han uten PDAR får gitt batteriene nok lading. Han har vel også antydet noe om at lav temperatur kunne forklare hvorfor strømmen var så lav som 57 A. Slik jeg ser det, er dette sakens kjerne, ikke hvilken utdannelse Joerg har eller hvilken strategi som er den beste med tanke på kundebehandling.

Link to post
Share on other sites

Greit å forsvare Joerg litt her også. Jeg kjøpte PDAR av Joerg for to båter siden, modifiserte dynamo selv og PDAR fungerte utmerket. PDAR fikk kjørt seg på både vanlige blybatterier og AGM. To bekjente kjøpte også PDAR og var strålende fornøyd. Jeg benyttet i hovedsak Euroglobe batterier. Joerg var alltid behjelpelig og hadde utmerket service. Jeg tror god ventilasjon/kjøling av dynamo er viktig for at PDAR skal gjøre en god jobb.

 

Hvis jeg var Seilglede og mente alvor ville jeg latt noen utenforstående teste batteriene skikkelig under kontrollerte former og fått lukket denne saken med en gang.

Link to post
Share on other sites

Også så var spenning på batteribanken dramatisk lav 12,1 eller 12,3v, eg husker ikkje nå, men etter å ha tappet bare 230ah. Vi har fått svar fra eiger at så lavt tapper han aldri. Men han har ikkje presentert annen måling en leverandøren presenterte ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

At batteribanken til seilglede fungerer utmerket til hans bruk tviler jeg ikke på, for en 720Ah bank kan jo være svært sulfatert, og likevel gjøre en super jobb om behovet ikke er spesielt stort. 230Ah som maks DOD sier meg at batteribanken er mer enn stor nok, og at det er rikelig med muligheter for oppdagelser lenger nede i banken.

 

Så mye støy som har blitt ut av denne saken, synest jeg definitivt en full kapasitetstest og belastningstest av den banken bør utføres. Ellers er jeg litt nysgjerrig på hvilken temp. dynamoen har ved langtids bulklading, med og uten PDAR. Blir litt forvirret når den leverer 57A som maks i den ene testen, og vesentlig mer både med og uten ekstern regulator senere. Har batteriene vært for fulle når denne 57A testen ble utført? Batterimetere har ikke alltid rett. Har PDAR alltid rett når den måler temperatur på dynamoen? Eller ble også temp. Føler kontrollert?

 

Ellers er jeg av dem som mener man kan ha for stor batteribank om forbruket er så lite at man bruker store deler av tiden på absorpsjons lading, istedenfor bulk. Spesielt når det er i en seilbåt hvor man ønsker å slippe motorkjøring. Vi ligger fra 100-50% restkapasitet på på turer mellom havner med landstrøm, og 80-50% når vi i lange perioder er utaskjærs. Da lader dynamoen såpass godt at vi får mer tid til seiling. Nå er imidlertid behov og bruk veldig forskjellig, og derfor er noen fornøyd med de batteriene andre kasserer.

 

For ordens skyld, jeg vet ikke mer om Joerg og Seilglede enn jeg har fra denne tråden, og er vel ærlig talt mer interessert i regulatorer, batterier, og generelt lading, og ønsker ikke å ta parti med annet enn dynamoen, som i min båt og på mine batterier leverer vesentlig bedre enn den identiske dynamoen til seilglede gjør. På nesten ny batteribank med 640Ah Gel og 50% rest kapasitet noterte jeg 125A på den dynamoen, riktignok synkende pga. temp. men likevel høyere enn målingene her både med og uten PDAR. (Har intern original regulator). Målingene blir utført med batterimeter og DC tang, så de stemmer.

Link to post
Share on other sites

Så mye støy som har blitt ut av denne saken,

 

Denne tråden ble startet av meg som en strømmessig suksesshistorie.  Seilglede har "kuppet den" over til sin sak.

57A på bånn gass uten regulering? De batteriene var ikke OK når den testen ble foretatt.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...