Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Mangt og meget er forklart i denne tråden, men ingen har forklart Jørg hva god, norsk service er:

 

- Rydd opp i problemet med sikte på at kunden skal bli fornøyd

- Ta tilbake utstyr kunden ikke kan bruke

- Refundèr ALLE kundens utgifter

- Bli ferdig med saken så snart som mulig

 

I kvalitetsstyring er det noe som heter kundetilfredshet. Hørt om det? 

 

Det har vært mange merkelige argumenter i denne tråden. Hvilken utdannelse / kompetanse har Jørg egentlig?

Link to post
Share on other sites

Hallo Dreamer.
Jo, helt enig med deg.
Kundetilfredshet er noe som også jeg skriver ganske så stor, du finner vel ikke så mange som hevder det motsatte om meg.

Og det som betyr "godt norsk service" for deg er det som var viktig for meg allerede lenge før jeg i det hele tatt visste hvor Norge er.

Men, jeg er ikke helt sikker om du klarte å følge med i denne tråden.
Eller betyr og krever god norsk service for deg også at en forhandler rydder opp i sakene som andre forhandler solgte?

Jeg bare spør for å få dette klar, også for deg.

Problemene her finnes ikke i PDAR, men pga et sett batterier som ikke gjorde som den skulle.

Denne avgjørelsen, Dreamer, blir ikke bestemt av deg, eller meg, eller kunden, eller selgeren, men av et stykke teknikk som har noe funksjon.
Datablad, vet du, det er ikke mye vanskeligere enn det.

 

:seeya:
Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra en av mine prosedyrer: "I de tilfeller der flere leverandører er involvert i samme avvik, skal en av leverandørene koordinere avviksbehandling og korrigerende tiltak med de andre leverandørene i den hensikt å holde kunden mest mulig skadesløs. Det gjelder også kvalitetskostnadene i forbindelse med avviket."      

Link to post
Share on other sites

Ikke vet jeg hva som stemmer men jørg skrev vel tidlig i tråden at han kobla felt rett på batterispenning og fikk 57a. Da er det vel ikke mer å få ut med det jeg kan sjå, ihvertfall på daværende tidspunkt.

 

Ellers ville ihvertfall jeg ha mulighet for float lading fra dynamo på en stor og dyr agm bank.

Link to post
Share on other sites

Guest Moderator

Tråden er ryddet for unødvendige personangrep/personkarakteristikker.

 

Generelt så skal det aldri postes personlig info om andre medlemmer.

Eksempelvis navn/fornavn, telefonnummer, bosted. Trådens innhold er anonymisert i henhold til dette.

Link to post
Share on other sites

...prosedyrer, ja.

Da finnes det vel noen forskjell mellom deg og meg, Dreamer.
Vi har heldigvis så få feil at vi ikke har behov for spesielle prosedyrer og vi har heller ikke noe under-entreprenører vi kan skylde på.

Eller si det så: Prosedyren er at jeg undersøker, så finner jeg ut om noe ikke virker som det skal, og da enten reparer eller bytter vi det vi har levert.
Og så pleier vi ytterst sjelden å høre noe mer om problemet etter det.

Men her har det noe annen betegnelse, det heter vel noe med "Reklamasjonsrett", eller noe sånt.
Er ikke så komplisert, spesiell når man finner ut at alt man leverte funker som det skal.

 

Og ja, volfro, alt jeg sier er alltid sant.
Men vi var jo nå egentlig ferdig med dette her og trenger ikke å si alt en gang til.
 

:seeya:
Jørg


 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg, problemet med deg er at du har kjørt deg helt opp i et hjørne, når du alltid med nesten ett hundre prosent sikkerhet hevder du har rett, og lukker dermed øynene for eventuelle løsninger.

Og visse ting er vanskelig for deg å ta innover deg, kanskje du ikke leser godt nok hva enkelte skriver før du kaster deg over tastaturet og svarer, da gjerne med skylapper?

 

For å presisere det igjen (håper det blir siste gang):  Jeg har ALDRI sagt at PDAR ikke virker som programmert, bare at sammen med MIN konfigurasjon gjør den ikke noe god jobb.  Det er her du blander og mikser og rører sammen alt.  Målingene (både gjennom hele sesongen 2014 og testen vinter/vår 2015)  viser at PDAR ikke får dynamoen til å yte det den skal, skal vi være enig om det??

 

Og jeg leser at du fortsatt retter blikket bort fra ditt utstyr, som du før jeg handlet, med sikkerhet påstod skulle gi optimal lading, mot en annen leverandør, samt mot meg som "ikke skjønner forskjellen på volt og amper"!  Altså en stor grad av ansvarsfraskrivelse. Det er nok dette flere her inne også påpeker du har et stort forbedringspotensiale på.  Heldigvis er det flere enn bare meg som ser tråden.

 

Så når original konfigurasjon både gir riktig spenning, og nok strøm til min batteripakke, og denne beviselig gjør sin egen jobb, hvorfor kan du ikke da for en gangs skyld legge deg litt flat?  Skjønner du likevel alltid vil  lete etter parameter som peker mot andre, men dette finner du ikke i dette tilfellet.  Batteriene har nå i nesten 2 mnd beholdt samme spenning, 12,88V, siden jeg konserverte båten.  Og som sagt utallige ganger, selv om du hater å lese det: i denne sesongen har både dynamo ladet riktig og godt, og batteriene har gitt energien tilbake, og holdt spenningen, og med PDAR/VC helt koblet vekk, så altså ingen identifikasjoner på at det foreligger noen feil !

 

Og tilbake til din "påstand/rapport" fra den nevnte testen, kan du svare bekreftende (eller negativt) på følgende spørsmål: 1. Hørte eller så du noe alarm fra mitt kontrollpanel? (Bavaria har alarm for bl.a. spenning, og hos meg er den stilt på 12,3V).  2. Avisolerte du original sensorkabel fra batteriene?

 

Ellers registrerer jeg at du også mot "nye" innleggere her (spesielt dersom de er litt kritiske og spørrende til vår sak) straks inntar en holdning som vitner om ønsket om å forsvare deg overfor brysomme kunder.

Link to post
Share on other sites

 

Ellers registrerer jeg at du også mot "nye" innleggere her (spesielt dersom de er litt kritiske og spørrende til vår sak) straks inntar en holdning som vitner om ønsket om å forsvare deg overfor brysomme kunder.

 

Det var nok flere av oss som la merke til at det var et helt nytt medlem, som umiddelbart etter å ha registrert seg, skriver et "partsinnlegg" i en tråd. Vedkommende har to innlegg så langt, og har f.eks ikke vært innlogget etter at innlegg #2 ble lagt inn i går ettermiddag. For meg lukter dette av å ha en "støtteprofil", men det kan jo også være et faktisk nytt medlem som ble veldig engasjert i nettopp denne saken.

 

Følger med i spenning, ser ut til at det ikke er noen snarlig løsning i sikte...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Mastervolt sin Alpha Pro dynamoregulator på Volvo penta sin 115A dynamo? kjører mastervolt på de andre komponentene, og har et veldig godt inntrykk av kvaliteten. Hovedgrunnen til at jeg ønsker ekstern regulering av min 640Ah Gel bank er for å få float spenning når vi skal kjøre motor noen timer i vindstille eller motvind. Den interne lade regulatoren lader egentlig så det holder, med maks notering på 125A og typisk opp mot 115 i starten med i overkant av 50% restkapasitet. Den synker med temperaturen, men det handler vel mer om at dynamoen ikke får nok kjøling. Lever imidlertid godt med de ca. 90-95A som den synker til etter 20+ minutter, for snittet første timen er likevel sjelden under 90Ah med mindre banken er for full ved start av motor. Jeg lader dessuten ofte først en halvtime, seiler så ett stykke mens motortemp og spenning synker, for så å kjøre motor igjen før ankomst ny plass. Gjør jeg dette med typiske 60-80% restkapasitet så får jeg vel egentlig så mye ut av denne dynamoen som jeg kan....eller er det noen som klarer å hente ut mer ved å benytte eksterne regulatorer? Dynamoen min er 10 år, så den har hvertfall holdt koken..

 

Noen som har erfaring med Alpha Pro? Det står at den er kompatibel med Bosch dynamoer, men det er vel ikke odet Volvo bruker. har Mitsubishi vært nevnt som Volvo dynamo tro....

Link to post
Share on other sites

De fleste eksterne laderegulator gjør stort sett samme jobben, men det er stor variasjon i justeringsmuligheter og i sikkerhetsfunksjoner.

PDAR går langt i å beskytte batteri og dynamo. Oppdager den at dynamoen kanskje blir for varm gir den blaffen i å lade inntil den synes det er trygt å lade igjen når dynamo er nedkjølt.

Interne regulatorer kan ofte tillate kokende dynamo, og det er det også mange dynamoer som faktisk tåler det, ihvertfall for en tid.

 

Jeg tror det er problemet her. Med PDAR beskyttes dynamo effektivt, på bekostning av lading. Uten blir lading mye mer effetiv, men på bekostning av dynamokoking.

Det hjelper noe å med ekstra kjøling av dynamo, men det beste er nok å skaffe seg en dynamo som tåler høye strømuttak uten å bli for varm.

Dette er ikke bare et teoretisk utlegg fra min side, jeg har prøvd alle fasene, nå har jeg kraftig dynamo som tåler jobben uten å gå varm, og den reguleres perfekt av PDAR.

Link to post
Share on other sites

Joerg, problemet med deg er at du har kjørt deg helt opp i et hjørne, når du alltid med nesten ett hundre prosent sikkerhet hevder du har rett, og lukker dermed øynene for eventuelle løsninger.

 

Jeg ser meg ikke i et hjørne.

Jeg står "midt i rommet" og forklarer deg noe, t.o.m. offentlig og uforandret det samme som jeg forklarer til deg siden 2014.

Og hvis jeg tar betalt for noe da har jeg også alltid rett, vet du, helt uten noe rom for unntak siden jeg ellers og enkelt ville holde kjeft.

 

Du må også veldig gjerne holde på videre med batteriene du har, tross alt fikk du disse ikke av meg.

Du må gjerne også glede deg nok så mye over strømuttak og ladestrømmen som du er så fornøyd med,

det er jo fint med smilende mennesker.

Likevel betyr din egen og derfor helt subjektiv oppfatning ingenting teknisk sett.

Det står noe annet på databladene, og det er noe som du ikke kan forandre på

verken med noe nok så positiv innstilling og heller ikke med blankt akseptanse.

 

Du må altså gjerne være så bunnfornøyd som du måtte ønske, og jeg sier bare at det er teknisk feil.

Og så skal jeg også gi meg med alle videre forsøk for å overbevise deg fra nå.

Høres det ut som en bra plan? :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Mastervolt sin Alpha Pro dynamoregulator på Volvo penta sin 115A dynamo? kjører mastervolt på de andre komponentene, og har et veldig godt inntrykk av kvaliteten. Hovedgrunnen til at jeg ønsker ekstern regulering av min 640Ah Gel bank er for å få float spenning når vi skal kjøre motor noen timer i vindstille eller motvind. Den interne lade regulatoren lader egentlig så det holder, med maks notering på 125A og typisk opp mot 115 i starten med i overkant av 50% restkapasitet. Den synker med temperaturen, men det handler vel mer om at dynamoen ikke får nok kjøling. Lever imidlertid godt med de ca. 90-95A som den synker til etter 20+ minutter, for snittet første timen er likevel sjelden under 90Ah med mindre banken er for full ved start av motor. Jeg lader dessuten ofte først en halvtime, seiler så ett stykke mens motortemp og spenning synker, for så å kjøre motor igjen før ankomst ny plass. Gjør jeg dette med typiske 60-80% restkapasitet så får jeg vel egentlig så mye ut av denne dynamoen som jeg kan....eller er det noen som klarer å hente ut mer ved å benytte eksterne regulatorer? Dynamoen min er 10 år, så den har hvertfall holdt koken..

 

Noen som har erfaring med Alpha Pro? Det står at den er kompatibel med Bosch dynamoer, men det er vel ikke odet Volvo bruker. har Mitsubishi vært nevnt som Volvo dynamo tro....

 

Ja, jeg kjører to stk Alpha Pro regulatorer selv, godt fornøyd.

Det kan hende du må åpne og lodde litt på dynamoen din for å få koblet bort den interne regulatoren, og  tilgang direkte på børstene. Last ned manualen på nettet og les den før du bestiller.

Link to post
Share on other sites

Joerg,

faktisk står du i et hjørne og fekter med armene, uten annen effekt enn at du luker øynene mer og mer.  Tross i all din kunnskap (det skal ingen ta fra deg) om et svært snevert evne, vil/kan ikke du lytte til andres erfaringer, ikke en gang når det foreligger faktiske data.  Du har sluttet å svare på direkte spørsmål, noe som var din styrke tidligere, nettopp pga dette vil ta vekk din teori. Men det er greit, jeg vet hva jeg har hatt i 2 sesonger nå,og har erfart svakhetene med dine produkt, og vet (og ser) hva jeg har nå etter at alt er koblet vekk, og den originale konfigurasjonen er tilbake.  Det er like subjektivt som dine påstander (og ønsker?), men jeg sitter tross alt nærmest og har en god oversikt.  Du kan ønske så mye du vil at batteriene er feil/gal eller hva som helst, for at du skal ha rett, men slik er det ikke denne gangen, Jørg.

 

Skjønner også at du for alltid vil skylde på andre ved problemer, og det er jo sikkert en behagelig innstilling for en selger.  Legger merke til at du "alltid" har rett så lenge man betaler for tjenestene dine, betyr det kanskje at de rådene jeg fikk (når alle datablad forelå) før du tok betalt ikke var så rett da?  Historien viser iallefall dette, og det er vel verdt å merke seg for andre.  Et forslag  for framtiden:  Gi kundene en garanti for at systemet vil jobbe sammen, i samme retning! 

Link to post
Share on other sites

Hei seilglede

Jeg ser at dere prøvde å kjøre dynamo uregulert, men at du stadig vender tilbake til at original regulator med sense fra batteri, aldri ble testet mens Joerg var hos deg. Av egen nyskjerrighet lurer jeg da på: Mener du den interne regulatoren ville gitt bedre lading enn dynamoen uregulert på testtidspunktet?

I tilfelle hvordan?

Link to post
Share on other sites

Det var nok flere av oss som la merke til at det var et helt nytt medlem, som umiddelbart etter å ha registrert seg, skriver et "partsinnlegg" i en tråd. Vedkommende har to innlegg så langt, og har f.eks ikke vært innlogget etter at innlegg #2 ble lagt inn i går ettermiddag. For meg lukter dette av å ha en "støtteprofil", men det kan jo også være et faktisk nytt medlem som ble veldig engasjert i nettopp denne saken.

 

Følger med i spenning, ser ut til at det ikke er noen snarlig løsning i sikte...

Hei Framtia og Tilde, det var da en merkelig "velkomst" å få her inne som innlegger.  Jeg har lest denne siden i flere år, og fulgt med på en del diskusjoner, uten å hatt noen profil her.  Forumet har vært brukt som både underholdning og kunnskapsbase, til en viss grad.  Det er nå slik at ikke alle har anledning til verken å lese eller skrive her så ofte som en del andre som man merker går igjen til nesten alle døgnets tider.  Jeg er mye borte pga jobb, og har ikke til hensikt å være så aktiv.  Hva er så galt med å skrive innlegg her inne som støtter andre?  Tror dere ikke det går an å lese gjennom dette uten å ha hundre innlegg?

 

Jeg har ingenting å forsvare eller stå til ansvar for, hverken selgere eller kunder, men på tråder som som er av interesse, og som går over nå 13 sider, må det da gå an å trekke ut essensen i diskusjonen og problemstillingen?  Ser at svært mange følger Joerg blindt her inne, og er hellig overbevist om at han er guru innen dette faget, og kanskje er det slik også, men det er ikke til hinder for at også andre kan ha kunnskaper og erfaringer.  Syns oppsummeringen til Seilglede er svært god og beskrivende, og er oversiktlig, og kan ikke se at dette er i motsetnbing av hva han har skrevet tidligere, og i mine øyner levner det ingen tvil om at han i stor grad har rett i sine opplysninger.  Joerg prøver hele tiden å rive dette ned, ved å så tvil om hva Seilglede selv måler og opplever, og etter hvert forsøke å latterliggjøre ham.  Siden selger her er så bastant og sikker i sin sak, og levner ingen annen tvil, og gjentar dette til stadighet, og nå heller ikke svare dirkete på noen enkle kontrollspørsmål er det stor grunn til å bli skeptisk.

 

Jeg har iellafall blitt veldig betenkt over en såpass stor (?) selgers håndtering av problemstillingen, og støtter det Dreamer skriver.  Hvorfor har f.eks ikke Joerg gitt kjøper tilbud om å ta tilbake regulatoren dersom den likevel er 100% god?  Det vil vel ikke være noe problem å selge denne videre til andre som kanskje kan få nytte av den?  Så kunne kanskje tråden blitt avsluttet... ?  Ikke for det, det er morsomt å følge med!

Link to post
Share on other sites

Hei seilglede

Jeg ser at dere prøvde å kjøre dynamo uregulert, men at du stadig vender tilbake til at original regulator med sense fra batteri, aldri ble testet mens Joerg var hos deg. Av egen nyskjerrighet lurer jeg da på: Mener du den interne regulatoren ville gitt bedre lading enn dynamoen uregulert på testtidspunktet?

I tilfelle hvordan?

Hei,

ja, den originale senseledningen fra forbruksbatteriet var isolert bort med krympestrømpe og teipet fast, og den ble ikke løsnet og brukt ved testen vi hadde. Når jeg etter hvert selv koblet denne ledningen tilbake til dynamoens "S" og tok vekk  alle sikringene til PDAR og VC fikk jeg som sagt ladestrøm på 80-85A.  Jeg har også hele tiden sagt at PDAR ga noe mer strøm (ca 80-95A) enn med  den interne regulatoren, i den tiden den faktisk ladet, men når PDAR hele tiden slo seg ut, pga spenning satt til 14,2 V, fikk jeg likevel totalt mindre strøm til batteriet. Så bade ja og nei, bedre strøm i den tiden PDAR virket, men dessverre i langt kortere tid, så totalt energi (eller Ah om man vil) ble mindre.

Link to post
Share on other sites

Til våren skal jeg kjøpe meg ny skikkelig lader. Den skal jeg kjøpe av Joerg ! Betviler ikke hans kunnskaper og erfaringer. Men batteri er batteri, uannsett hva de sitter i og hvordan de brukes, blir man aldri utlært på området !

Er det landstrømlader du skal bytte ut da? Hvor stor er din nå?

Jeg bytta også ut min, etter råd fra Jørg, til en 70A, firetrinns, men kjøpt et annet sted.

Link to post
Share on other sites

Ser at svært mange følger Joerg blindt her inne, og er hellig overbevist om at han er guru innen dette faget, og kanskje er det slik også, men det er ikke til hinder for at også andre kan ha kunnskaper og erfaringer.  

 

Jeg har i et tidligere innlegg spurt hvilken utdannelse og kompetanse Jørg har. Det har jeg ikke fått svar på.

Link to post
Share on other sites

De fleste eksterne laderegulator gjør stort sett samme jobben, men det er stor variasjon i justeringsmuligheter og i sikkerhetsfunksjoner.

PDAR går langt i å beskytte batteri og dynamo. Oppdager den at dynamoen kanskje blir for varm gir den blaffen i å lade inntil den synes det er trygt å lade igjen når dynamo er nedkjølt.

Interne regulatorer kan ofte tillate kokende dynamo, og det er det også mange dynamoer som faktisk tåler det, ihvertfall for en tid.

 

Jeg tror det er problemet her. Med PDAR beskyttes dynamo effektivt, på bekostning av lading. Uten blir lading mye mer effetiv, men på bekostning av dynamokoking.

Hei Regina. :smiley:

Jo, det er godt mulig at PDAR gikk i temperaturvern-modus etter hvert,

noe som jeg ikke kan si noe om siden jeg ikke var på tur med denne båten om sommeren.

Men dette er jo ikke relevant i første omgang.

Vi kom jo ikke en gang så langt siden batteriene ikke ville svelge mer enn 57A,

og dette ikke en gang med økt turtall og vinterkjølig dynamo.

 

Det er da denne saken med effekt (AxV=W).

Ikke noe effekt = ikke noe varme, enkelt beregning.

 

======================

Men ang. effekt forteller dette heller ikke noe om PDAR siden den ikke reduserer på strøm.

Noe reduksjonen (så sant synlig) skjer jo bare når PDAR går i dvale mens intern regulering tar over.

Og da må man huske at begge regulatorer arbeider parallell med hverandre.

Detter en ut da er den andre fortsatt igang, skulle være.

 

Som jeg skrev en gang tidligere -skal- det vanligvis helst heller ikke bli noe effektbegrensning

(verken fra dynamoer eller ladere som strømforsyning),

siden verken dynamo eller lader ser om det er batteriene som suger eller om det f.eks. er lys eller en inverter som trekker strøm.

Strømbegrensning på dynamoer skal derfor bare skje etter nøye vurdering av hvor mye strøm man egentlig trenger.

======================

Så, vi så altså ikke at dynamoen ikke ville gi strøm (husk kortslutning av felt) men at dynamoen ikke ble kvitt strøm.

Når en dynamo blir presset til å gi, mens den ikke klarer å bli kvitt, DA blir det økt spenning i systemet.

Akkurat som med vanntrykk på hageslanger, og nettopp det er det samme bilde med et batteri frem til den er mettet/full:

1.) først ser man mye strøm (A) og lite spenning (V),

2.) så snur det seg sakte til lite strømflyt (A) og mye spenning (V).

Og det er vel det som alle opplever, uansett type oppladbar batteri.

 

=> PDAR reduserer ikke, den bare slår seg av når den oppdager at noe blir farlig.

Men den (og temmelig alle apparater som arbeider flertrinns) har noe såkalt timer-styring (og noen har i tillegg strømstyring).

 

Timere i dette tilfellet reagerer på spenning (triggerpunkt, som ligger alltid litt lavere enn ladesluttspenningen) og

måler tiden som gikk mellom oppstart og når triggerpunkten (dvs. spenningen) er nådd.

Så beregner regulatorene på nødvendig utjevningstid ved hjelp av algoritmer, begynner å telle ned til "0",

og deretter reduserer regulatoren på sin setpoint/spenningen (V) til innstilt Floatspenning.

 

Unntak: PDAR korrigerer i tillegg for noe økt tid i tilfellet spenningen skulle synke igjen -etter- at selve utjevningen ble beregnet.

Og det gjør den enkelt for å utjevne noe nå eventuell økt utjevningstid som måtte tilpasses når spenningen sank.

 

Thats it, ikke mer og heller ikke mindre.

 

Du ser altså at det ikke er hekseverk, men helt enkle og på måleverdier baserende matematikk som skjer i bakgrunnen.

Ukomplisert og lett å analysere, og det gjelder så lenge man ikke blander inn flere informasjoner uten relevans.

 

:fishing:

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i et tidligere innlegg spurt hvilken utdannelse og kompetanse Jørg har. Det har jeg ikke fått svar på.

Og det er helt riktig.

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...