Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Hei Worry.
Nei, beklager, jeg har null peiling om denne regulatoren.
Pulsing, kan diskuteres hvor vidt dette skal være nyttig.
Alle har jo sine argumenter, men det finnes ikke så veldig mange produsenter som satser stort på pulsteknikk.
I alle fall ikke de største som eller leder salget i den vestlige verden.

Men en ting er sikker: Skyter du 60A på den da gården trolig per ekspress til Valhall. :yesnod:      (just kidding)

 

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

OK

 

Det er to viktige forskjeller på seilgledes opplegg og mitt. Kortere absorbsjonsfase hos seilglede pga nyere software i PDAR, og en Voltage Cheater som senker ladespenningen med 1,3V (eller noe) hvis PDAR overlater styringen til dynamoens regulator pga. temperaturoverskridelse.

............... Jeg tar ikke ansvaret (jeg har littegrann mindre bank ift. dynamo 420 evt. 525 Ah og 80 A.

Hei.

Beklager, jeg så det ikke tidligere. For tiden skjer det konstant at jeg ikke får varsel ved nye innlegg.

 

Det er nettopp spørsmålet, hvorfor at det dannes så høy spenning allerede lenge før dette skulle.

Og hvis noe dynamo blir så varm da burde man uansett ordne noe, også uansett type batteri.

Og hvis noe annet da ville jeg også sjekke hvorfor at min Mitsubishi 115 klarer å levere 14,7V

spesielt om sommeren eller hvis den arbeider på store batterier...

Varm er varm, da burde den ned men ikke opp.

 

Ang. det du skriver ellers.

Alt er fint, hele teorien.

Men poenget er fortsatt hvorfor at vi snakker om en ladekurve som ikke er noe kurve,

og om batterier som ikke oppfører seg som en bank med 720Ah.

Ha en fin kveld!  :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så sant PDARèn til Seilglede virker kan jeg ikke forstå annet enn at den ikke snakker sammen med resten av oppsettet hans. Mulig batteriene er noe sulfaterte og ikke 100% ship-shape, men så lenge han får 85A lading med intern regulator tviler jeg på at det er årsaken her, da burde også PDAR gi minst like mye. Så hvis det er så at PDAR ikke passer i oppsettet til Seilglede synse jeg Jörg burde heve kjøpet og ta regulatoren tilbake. Han ble jo tross alt informert om alle komponentene i båten og anbefalte regulatoren på bakgrunn av det.

Link to post
Share on other sites

Nettopp, men feil konklusjon.
Hvis batteriene kunne trekke så mye som det står på databladet da ville verken denne med nå antatt 90A, eller en annen dynamo med laver effekt enn 230A klare

å danne slik spenning før SoC ha nådd minst "90"% (+/-).

Tenk, og ha en fin helg!

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hadde trådstarter hatt en PSR med pulslading og ikke en PDAR hadde denne tråden aldri eksistert.

 

Så enkelt er det.

 

Litt bakgrunn;

 

Per Smith begynte allerede på '60 tallet å analysere årsaken til at batteriene på biler med tyskproduserte dynamoer var plaget av svært hyppige batterihavarier. Årsaken viste seg å ligge i selve regulatoren hadde for dårlige regulatorer noe som ser ut til å ha fortsatt frem til i dag.

 

P. S. Ekperimenterte og testet i mange år før han kom frem til den optimale pulsingen/reguleringen.

Regulatoren viste seg å ha ekstremt bra egenskaper både mht batteriiers levetid og kapasitet og til å desulfatere skadetes batterier.

 

PSR regulatorene ble foruten marint bruk insraller i en lang rekke ambulanser og busser samt lastebiler, dvs kjøretøyer med høyt strømbruk og i utgangspunktetmed for dårlig ladekapasitet.

 

Jeg kjente PS godt gjennom faglig samarbeid (strømforsyning til datamaskiner) og installerte mange av hans regulatorer underveis.

 

PS drev med forskning og utvikling på dette området i nærmere 30 år før han endte opp med den optimale løsningen som viste se å være langt overlegen alle konkurerende alternativer.

 

Regulatoren behøvde sjelden å tilpasses spesielle driftsforhold annet enn å.sjekke og evt finjustere ladespennigen etter litt bruk. Ladespenningene hadde to manuelt settbare og hver for seg justerbare ladespenninger

 

Det er ingen tvil om ar PSR "fylte opp" batteriene langt mer enn hva dynamoen klarte med standardregulator samt at den ikke kokte eller på annen måte skadet batteriene i motserning til konkurerende "aftermarket" løsninger.

 

Du skjønner det Jørg, noen tiår med praktisk erfaring sier litt mer en å ha en PSR liggende på benken din.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det står Made in Norway på den, jo :-) Må jo være bra da ?

Helt sikkert. 

Det finnes mange gode tekniske produkter som er made in Norway.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hallo Bay_liner.
Jeg sier ikke noe negativt om hverken den PSR eller andre.
Men det jeg sier er at batterier i seg selv er så enkelt å forstå at det ikke lønner seg å bry seg om mer enn de trenger.

 

Og målrettet ang PS-regulator sier jeg i dag som tidligere:
Det er fint, og jeg stoler på at den ikke var møkk.

Men jeg kan ikke heie på  produkter som ikke er tilgjengelig.
Skjønner du, Bay_liner.

 

 

Og ærlig talt forstår jeg ikke helt hvorfor dere som er PSR-tilhengere ikke bare setter i gang for å gjøre noe ordentlig med det.
Dere har noen PSR som virker, trolig finnes det ikke noe patent/produktvern.

Så må man bare kjøre noe komplett analyse hva den gjør,

og så bygger man noe som arbeider tilsvarende, akkurat som med andre tekniske produkter.

Så bare sett i gang, flere milliard batterier venter på dere. :thumbsup:

Og, noe jeg også sa tidligere:

I så fall kan det godt hende at -jeg - begynner å markedføre den også utenfor Norge,

noe som så mange ellers kloke norske hoder og oppfinnere ofte ikke gjør.

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hadde trådstarter hatt en PSR med pulslading og ikke en PDAR hadde denne tråden aldri eksistert.

Glemte den.

Trådstarteren har jo ikke noe problem, men forteller om sine positive opplevelser, som så mange.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse i noen uker og det er en ting som slår meg, nemlig at det bare er tre mulige forklaringer på det som har blitt observert:

 

1. Det er noe galt med seilgledes PDAR (Men dette er allerede utelukket ettersom det var det første som ble sjekket)

2. Det er noe galt med seilgledes batterier

3. Både batteriene og PDAR oppfører seg som de skal, men er ikke kompatible med hverandre

 

Seilglede har blitt oppfordret til å teste batteriene sine ordentlig for å bekrefte eller avkrefte forklaring 2 og jeg er enig i at dette antakelig er den beste løsningen rent teknisk sett. Men en annen mulighet vil være å prøve å bekrefte eller avkrefte forklaring 3. Dersom det kan vises at PDAR faktisk fungerer bra sammen med batterier av samme type som seilglede har, vil det ikke finnes noen annen mulig forklaring enn forklaring 2. Det vil forresten kanskje være nødvendig å bruke samme typer dynamo også for at en slik test skal være overbevisende.

Alle disse alternativene KAN være en av årsakene, eller en kombinasjon av flere.

 

 At regulator ble "sjekket" av selger, og returnert betyr ikke at feil på denne kan utelukkes når Jørgs innstilling og overbevisning i utgangspunktet var at den virket, uansett.  Målingene og erfaringene jeg har med PDAR gjennom to sesonger viser at den ikke gjør jobben som lovet og forventet, uansett hvordan man snur og vender på det!  Iflg Jørg skal den jobbe parallelt med den interne, på en slik måte at når PDAR "kutter ut", skal den interne fortsatt være aktiv.  Dette skjer ikke, og har aldri skjedd hos meg.  Når PDAR når sitt setpunkt (14,2 V) og skal gå over float, har PDAR reagert med å kutte all lading, og den interne regulatoren tar ikke over.  Resultatet blir en svært varierende strøm og spenning til batteriene så lenge motoren kjøres.  Dette merkes også lett på turtallet på motoren, så det er tydelig at dynamo ikke leverer effekt.  Heller ikke dersom PDAR registrerer 90 grC (sensoren er riktig, har testen den) på dynamoen, og den går i "dvale", overtar den interne.  Resultat: Ingen ladestrøm til batteriene (eller forbruk).  Det er disse observasjonene og erfaringene som gjorde at jeg vurderte å isolere  både PDAR og VC fra mitt system, og leser nå av mer normale og jevne verdier, både i V og A.  Jørg har ikke vært i min båt etter testen han gjorde i våres, og jeg blir litt oppgitt (og noe forbannet) over at han fornekter mine registrerte verdier gjennom mange måneder.  At han påberoper seg å være nærmest "synsk" blir bare tåpelig.

 

Dersom det er noe galt med batteriene burde jeg da kunne merket dette på flere måter.  Som sagt har jeg erfaring med dette fra tidligere båter, hvor en eller flere celler viste seg å være enten kortsluttet eller sulfatert.  Det var veldig tydelig at batteribanken da f.eks ikke ga tilbake tilført energi, samlet sett, og at spenninga falt raskere enn det forbruket skulle tilsi.   Nå har jeg koblet batteriene fra hverandre, observert spenning over en periode, testet hver og enkelt med en fast last, og INGEN verdier av dette tilsier noe feil der.  Både ladestrøm og spenning er også helt normale ved motorkjøring.  Likevel skal jeg ta kontakt med batteriselger og legge fram problemstillinga ut fra tråden her, og be om råd og eventuell en mer proff test.

 

Alternativ 3 er det mest nærliggende ut fra det jeg selv ser og erfarer, og var også det som slo meg gjennom sesong en.  Men dessverre var ikke Jørg villig til å lytte på dette, da han allerede hadde bestemt seg hva "problemet" lå.  Videre diskusjoner med ham her inne er som de fleste ser nytteløst, da konklusjonen både overfor meg og andre med tilsvarende problemer er at det er kunden som har feil, uten unntak.   Når dette er spikret allerede før en diskusjon starter er jo resultatet gitt.  Han kjemper for sitt renome som seriøs selger, og da betyr ikke noen "få" misfornøyde kunder noe som helst.

Link to post
Share on other sites

Joerg,

jeg skulle kanskje ikke blandet meg inn i dine forsøk på å forsvare deg selv og dine produkter, men når du blir så personlig velger jeg likevel å skrive litt til.

 

Om man ser bort fra alle tall og målinger, både fra Joerg og seilglede, og prøver å analysere litt hva som blir påstått her, kan man jo gjøre seg noen tanker om hensikten, og hva den enkelte kan eller ønsker å oppnå.

Siden Joerg ikke helt skjønte begrepet "logikk", kan vi kanskje heller tenke på "sunn fornuft"?

 

Litt filosofisk kan man tenke seg hva de to partene hver kan vinne på å gi uriktige faktaopplysninger i forbindelse med lading Seilglede har generelt, og den testen de snakker om spesielt.  Hva kan Joerg vinne på å gi feil tall, opplysninger og målinger gjort ved denne testen? Han har tydeligvis ikke vært til stede og sjekket eller verifisert målinger, hverken før eller etter denne testen.  Mulig svar: Fokus bort fra at hans produkt ikke svarer til det som blir lovet på hans hjemmeside.

Hva kan Seilglede vinne på å opplyse om feil fakta gjennom to sesonger?  Mulig svar: Han lurer seg selv til å tro han har et bedre anlegg enn han faktisk har, og muligens også lar en eventuell reklamasjon mot batteriselgeren gå fra seg.   Videre: er det sunn fornuft å tro at en som har investert i såpass mye ikke vil ha valuta igjen for dette, ved å få maksimal ladning ut fra forutsetningene?  Vil ikke sunn fornuft tilsi at Seilglede i aller høyeste grad vil vise og gjøre hva som helst for å oppnå forventningene?  Ville han ikke bruke de "entydige" svarene fra en svært ivrig PDAR-selger, og spesialist (???) til å fremme krav om 4 splitter nye batterier?

 

Muligens jeg har gått glipp av noen innlegg her, men kan ikke se at krav om ny regulator eller heving av kjøpet er blitt rettet til selger heller, så sunn fornuft tilsier at Joerg helt klart vil vinne mest på ikke å være redelig.  Forøvrig er jeg helt enig med de som hevder det er slett og smålig kundebehandling.  Skjønner også at mange føler det nytteløst å prøve å argumentere mot denne selgeren, når man leser hans svar og påstander om både manglende forståelse og feilaktige opplysninger.  For en kunde føles det å bli beskyldt av en selger for løgn og dumskap ganske nedlatende.  Dette bør man ta til etterretning.

Link to post
Share on other sites

Testet Joerg kun hele batteribanken under ett? Hvorfor ble det evt. ikke i samme anledning testet ett og ett batteri for å finne ut om det var feil på alle batteri eller kun ett batteri?

Evt. gjør jo batterileverandøren slikt?

Da kan de kanskje og referere skriftlig at batteriene leverer ihht. databladet?

Ellers skjønner jeg ikke at seilglede betalte for en jobb hvor det eneste som kom ut av jobben var at batteripakken ikke var ihht. databladet. Du påstår at dette var feil og vil ikke aksepterte dataene/forklaringen og mener du har testet det motsatte. Men alikevel betalte du for denne jobben/konklusjonen som iflg. deg beviselig var feilaktig utført/konkludert?

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joerg har solgt produktet basert på batterier som leverer etter databladet: Følgelig bør dette testes skikkelig på nytt da tidligere test bestrides.

 

1. Leverer batteriene i dag ikke etter databladet (som bør være lett å teste?) så har seilglede ansvar for feilkjøp.

2 .Leverer batteriene i dag etter databladet og PDAR fortsatt ikke virker etter evt. ny test, så har Joerg ansvar for retur.

 

Dette er vel noe begge parter kan enes om? 

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stormseil, mener du at jeg er mer nedlatende enn det jeg må lese her om meg?

Men ja, jeg blir meget smålig når det blir personangrep mot meg som i dette tilfellet.

Men var sikker på at det bare er en mild versjon av det som jeg ellers kan reagere når noen kaller meg løgner.

 

Har du forresten prøvd å begripe at jeg mente det bra med også denne kunden?

Antakeligvis ikke, ellers ville kanskje også du prøve å komme på noe mer enn gjemte angrep.

Men husk det: Jeg har allerede brukt så mange tusen kroner for tid på dette her at det ikke lengre kommer an på 10k mer eller mindre.

Ikke helt lønnsom i forhold til 250,- i fortjeneste på en slik regulator, men i alle fall verdt saken siden

dette skader bare meg og støtter både produsentene og andre kunder som ikke har grunn for å tvile på verken produkt eller oppfølging.

Kanskje for mye å forstå for deg, men jeg er jeg og så har du lest dette og kan synse litt om det.

 

Problemet her ligger vel mer i det

- at dere enten ikke leser eller ikke forstår hva som har skjedd.

- at Seilglede både dikter opp og knytter påstander som jeg ikke har sagt, eller at han ikke forteller det jeg spør om.

- at det finnes en ensidig forventningholdning som mangler andre halvparten

- og at dere forventer noe annet enn produktet, produsent og jeg lover.

 

 

Jeg pleier å spørre nesten alle kunder hva kundene planlegger, jeg legger mye tid i dette og nesten ingen slipper unna.

Kundene får altså for det meste individuell informasjon om både hva som kan og hva som skal forventes.

Tross alt finnes det store forskjell mellom normale forhold, som er dynamo/batteri 1:4 med bly / 1:3 med AGM,

og batteribanker som er tydelig større, dvs. feil proporsjonert i utgangspunktet.

 

Også Seilglede fikk denne informasjonen både før og ved første besøket, og ved andre besøket igjen.

Men dette spiller ingen rolle, han nekter uansett.

 

Hans bekymring lå i utgangspunktet heller ikke på topplading, men i retning floatspenning for ikke å overlade når han forlater

basen eller havner med fulladet batteri og drar lenge.

Derfor VC som reduserer til 13,3V når PDAR er i float eller dvale.

 

Han fikk også informasjon om andre systemer (Balmar), som koster mer og derfor ville han ikke skifte til mer optimale forhold.

Han hadde allerede PDAR som utgangspunkt og spurte om original-dynamoen kan brukes med PDAR,

noe som jeg kunne (og fortsatt kan) bekrefte.

=> Så er f.eks. alle som har VC og denne dynamoen og større batteribank blitt informert at det vill bli større svinginger i hele ladeprosessen

og at svingingene vill reduseres over tid når strømbelastningen blir redusert = dynamoen arbeider i normale temperaturområder.

Og det er nettopp det som skjer hos alle med "normal"-virkende batterier.

 

Hos Seilglede er det trolig ikke bare "normale" svinginger som forventes pga. temperaturvern,

men at regulatoren ikke -kan- arbeide normal siden batteriene ikke gjør det disse skal i utgangspunktet (for lite absorpsjon & for høy spenning).

 

Og det, kjære interesserte, må ramme alle unntatt analoge regulatorer når spenningen er for høy.

Vill han kvitte seg med da problemet da må han bare fjerne VC og bruke PDAR parallell.

NB: Hos andre ser man bare at ladestrømmen utsettes men siden det ikke finnes utlading ovenfor hvilespenning spiller dette ingen rolle.

Og så kommer ladingen tilbake når spenningen ligger ved setpoint, for så å fortsette med høy effekt når dynamoen er klar igjen. 

Problem?

Neppe, ikke minst siden det finnes toppmoderne splittsystemer som gjør slike pauser helt bevisst og med fast 20 minutt mellom to faser.

 

Igjen til alle:

Jeg har aldri sagt at jeg nekter tallene som Seilglede anga, tallene er bare ikke bekreftet OG han er ikke pålitelig for min del.

MEN, stor men, dette spiller heller ingen rolle fordi det er bare små variabler som er forandret, men ikke selve hovedproblemet.

 

Og også Nei, jeg var ikke flere ganger på båten enn den gangen.

Men, selv om noen ikke ønsker å forstå, dette ville heller ikke forandre noe siden batterier ikke forandres så dramatisk selv om noe forbedring er mulig.

Bare for å presisere dette atter en gang, spør dette:

=> Klarte batteriene nå omsider å absorbere nok energi at ladespenningen havner på normale verdier?

=> Har Seilglede svart på det: Ja, eller nei?

 

Jeg forventer at svaret blir nei, så finnes det ikke noe forandring på problemet og med det gjelder

=> regulatoren PDAR arbeider som den skal

=> batteriene arbeider ikke som man må kunne forvente etter datablad

=> resultatene er da akkurat som det må forventes.

 

Så med all respekt og høflighet:

Kom tilbake og klag hvis disse 4 batterier kan svelge over 50A per stykke, som også de fleste t.o.m. billigste 180Ah-bly-syre klarer.

Så ser vi hvor "høy" spenning dynamoen din klarer å lage, og så ser vi hvordan PDAR styrer dynamoen.

Jeg regner ikke med at dette skjer innen dette livet, men så kommer jeg gjerne en gang til til Sandefjord for å se på det.

Gratis, selvfølgelig, siden det ville vare grunn for noe reklamasjon.  :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Testet Joerg kun hele batteribanken under ett? Hvorfor ble det evt. ikke i samme anledning testet ett og ett batteri for å finne ut om det var feil på alle batteri eller kun ett batteri?

Alle.... komponenter ble sjekket, inkl. strøm, spenning, spenningsfall, for mekaniske feil, og termografitest.

Til slutt var det bare problemet med spenningen igjen, lokalisert på batteriene.

Vi snakte kort om det og han sa at det selvfølgelig er garanti på batteriene.

Jeg forklarte at jeg er sikker og så ble vi enig at det ville vare bortkastet (fordi der betalt) arbeidstid hvis han likevel kan reklamere hos leverandøren som bor rund svingen.

 

Det var anmodet av meg siden det er ingen vits i å gjøre det dyrere enn det må.

 

Joerg har solgt produktet basert på batterier som leverer etter databladet: Følgelig bør dette testes skikkelig på nytt da tidligere test bestrides.

 

1. Leverer batteriene i dag ikke etter databladet (som bør være lett å teste?) så har seilglede ansvar for feilkjøp.

2 .Leverer batteriene i dag etter databladet og PDAR fortsatt ikke virker etter evt. ny test, så har Joerg ansvar for retur.

 

Dette er vel noe begge parter kan enes om? 

Jeg har foreslått dette flere ganger, og t.o.m. som siste setning i innlegget ovenfor.

 

Og takk for å følge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hadde trådstarter hatt en PSR med pulslading og ikke en PDAR hadde denne tråden aldri eksistert.

 

Trådstarter (meg selv) hadde PDAR i de 2 siste båtene og var veldig fornøyd, en annen har kuppet tråden

edit: så at det allerede var kommentert

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

@seilglede: Har du forstått hvorfor det ble montert Voltage Cheater og hvordan denne virker?

Jørg var først og kikket i min båt, for å kunne danne seg et bilde av oppsettet (som er svært så vanlig og standard), før jeg kjøpte inn noe som helst.  Da batteriene ble kjøpt inn fikk han også databladet på dette,og jeg ba ham om råd hva jeg trengte.  Svaret var PDAR med AGM-program, samt VC.  Dette mente han vill passe best til mitt bruk og min båt (seilbåt), Funksjonen til denne ble også forklart, og det har Jørg flere ganger her inne også nå forklart, så det bør ikke foreligge noe tvil om hva VC gjør.

Link to post
Share on other sites

Testet Joerg kun hele batteribanken under ett? Hvorfor ble det evt. ikke i samme anledning testet ett og ett batteri for å finne ut om det var feil på alle batteri eller kun ett batteri?

Evt. gjør jo batterileverandøren slikt?

Da kan de kanskje og referere skriftlig at batteriene leverer ihht. databladet?

Ellers skjønner jeg ikke at seilglede betalte for en jobb hvor det eneste som kom ut av jobben var at batteripakken ikke var ihht. databladet. Du påstår at dette var feil og vil ikke aksepterte dataene/forklaringen og mener du har testet det motsatte. Men alikevel betalte du for denne jobben/konklusjonen som iflg. deg beviselig var feilaktig utført/konkludert?

Nord West,  når jeg ber om bistand eller hjelp av en leverandør, er det vel naturlig at jeg betaler for oppdraget, uansett utfall?  Og for å korrigere deg var ikke konklusjonen at batteriene ikke var ihht databladet, men Jørgs konklusjon var at de ikke tok imot nok lading pga for høy overflatespenning.  Og, JA, etter at jeg isolerte bort både VC og PDAR har jeg fått lading som forventet, 80-90 A ved 14,4-14,7 V ved 1200-1300 omdr. , og i tillegg får jeg samme energi ut som jeg putter inn, og det sier meg at det ikke er noe feil med batteriene..

 

Var og sjekket spenning i dag også, fortsatt 12,86 V, mot 12,88 V for 2 uker siden.

Link to post
Share on other sites

Seilglede:  Kan du bekrefte om batteriene i dag oppfører seg ihht. det tilhørende databladet eller ikke?

Og dersom de nå gjør det. Kan du være villig til å prøve installasjonen av PDAR på nytt?

Som jeg skrev nettopp så anser jeg at batteriene er i orden, men skal også snakke med selger igjen, og vise til påstandene Jørg (og en del andre) kommer med.

 

PDAR er fortsatt på plass, men isolert, og jeg skal til våren forsøke den uten VC tilkoblet.  Ser Jørg nå foreslår at VC kan/bør kobles ut, og dette skal jeg forsøke til våren igjen. Det må ikke være tvil om at jeg selv vil ha best mulig (og stabil ) lading, men til nå er det helt klart den originale som gir meg best effekt fra dynamoen. Vil PDAR gjøre en bedre jobb enn en intern regulator så vil jeg selvfølgelig ønske dette velkommen.

Link to post
Share on other sites

Jørg,

ser at du igjen til andre påstår at jeg ikke er "troverdig" og at jeg "oppkonstruerer" data, uten å spesifisere til meg hva du mener med dette?  Hva har jeg igjen for å snakke PDAR ned, dersom denne virker så godt som du påstår? Tror du ikke at jeg ville gjerne sett den gjorde jobben som forventet?  Tror du ikke at jeg også gjerne vil den skal levere mer enn den interne, siden jeg tross alt har brukt nesten kr 5000,- på dette?  Tror du ikke jeg ville prøvd å reklamere på batteriene dersom de virkelig var så elendige som det du hevder??  Greit nok du liker å betrakte brysomme kunder som både dumme og fraværende, det får stå for din egen regning, da dette tross alt er motdokumentert her inne flere ganger, men alle burde iallefall skjønne MONEY... at vi vil ha valuta for pengene , både for regulatorer, ladere og batteri.

 

 

Fra ditt innlegg: 

 

4 Stykke AGM, samlet 720Ah 

DoD 230Ah   

12,13V

Kalt dynamo Mitsubishi 115A, ca. 2300 1/min, 4 minutter lading 
Imax= 57A  målt samtidig med BMV-600 og Clamp Amperemeter

U= 14,2V målt samtidig med BMV-600 og Fluke rett på batteriene.
Direkte kortslutning av felt ga bare enda høyre U uten økning av I
========================================================

=> Litt presisering her: "ca. 2300 1/min" er ikke dynamoturtall men motorturtall.

 

Hvordan kan jeg, etter å hatt så mange  mailer med deg tidligere tappe mine batterier ned til 12,13 V?? Er det sense i det?? Jeg har alltid hatt overvåkning av batteriene, og ALDRI latt de komme ned under 12,3 V, men likevel påstår du at nettopp dette har jeg gjort.  Du mener å huske noe om alarm i båten???... hvorfor påpekte du ikke da dette, samt bemerket at batteriene nå var under 50%?? Og hva hørte/så du egentlig??

 

Og så, vil du ha leserne til å tro at jeg ruser motoren opp til 2300 omdr i 4 minutter, på en dag der alt er mellom 3-5 grC  (motoren skal maks ha 2700 omdr)???  Jørg, jeg er maskinist, og vet det kan være direkte drepende for en diesel å kjøre igang på denne måten.  Jeg øker ALDRI til turtall over 1000-1100 omdr uten en oppvarmingsperiode.  Her legger du fram du to parameter som er direkte uforenlig med mine prinsipper og lærdom, Jørg, så hvem lager feilaktige tall?  Jeg kan muligens forstå, og "tilgi" at du  kan ha byttet om på tall her, men da bør du snarest bekrefte dette.   Det KAN være 12,3 V...og 1200 omdr...??  Kanskje ikke så stor forskjell, men det er prinsippet med å bruke riktig tall/data for å være troverdig jeg vil ha fram.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser bare på instrumenter, regelmessig og rutinert, siden det er min jobb.

Ved feilsøking på kompliserte systemer bruker jeg 2 PC og 12 parameter i tillegg til normal instrumentering som du så.

Hvorfor skulle jeg forveksle noe så enkelt som hos deg, og nå akkurat hos deg, hvis jeg ikke gjør det ellers siden over 30 år?

 

Jeg sa heller ikke at batteriene ble utladet "bevisst" til 12,13V.

Det har jeg aldri sagt, så slutt gjerne å reagere "kolerisk" på hvert ord.

Men vi begge to er jo enig siden en del innlegg at Ah-metret ha stått på 230Ah = egentlig 1/3 av kapasiteten,

som også passer fint til det du sa ang tid og strømbelastning du hadde satt på før.

Da sa jeg allerede at noe ikke stemmer, noe som jeg husker like tydelig som fargene av dine alt for tynne klær den dagen.

 

12,13V ved 30% utlading peker nå dessverre bare på helt noe annet siden det er alt for lavt i dette forholdet,

t.o.m. hvis batteriene er kjølig.

Omvendt passer denne spenningen og alt som har skjedd akkurat til et problem med batteriene.

Og, om du liker eller ikke, dette er ikke akseptabel.

 

Du må gjerne synes at det er greit, både for deg og dine behov og for treg analog regulering ellers.

Men du har fått noe fra meg som går ut ifra både "Normal" og tekniske data, men ikke ut ifra "Seilglede".

 

Så, bare sett i gang.

Utlading, så opplading med -strøm- passe til det jeg skrev, for så å måle spenninger mens.

Det burde ikke være noe problem.

 

...joo, kanskje problem likevel siden du ikke har noe som leverer så mye strøm som jeg sier.

Men du kan jo også utlade, for så å kjøre dynamo og 70A lader samtidig, eller dynamoen per hvert enkelt batteri.

Dette gir deg i alle fall noe pekepinn.

Bare husk formelen: Tomme batterier + lite strøm + likevel høy spenning = ikke riktig.

 

Og ja, fortell dette i alle fall til Vestack.

Det ville undre meg hvis de ikke er interessert i slik informasjon.

Som jeg sa, tross alt er det ikke en gang sikker at de har lagt merke til det,

f.eks. hvis "alle" bare kjører små dynamoer og analog regulering eller ladere som ikke leverer så mye strøm.

 

Og kanskje sitter de på mer informasjon for deg allerede?

 

Lykke til !

 

Jørg

 

Tilføyet her: Jeg sa ikke at du er ikke troverdig, jeg sa at du er ikke troverdig for meg og dette gjelder mht. informasjonene du ga her.

Noe ørlite men veldig viktig forskjell.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg var først og kikket i min båt, for å kunne danne seg et bilde av oppsettet (som er svært så vanlig og standard), før jeg kjøpte inn noe som helst.  Da batteriene ble kjøpt inn fikk han også databladet på dette,og jeg ba ham om råd hva jeg trengte.  Svaret var PDAR med AGM-program, samt VC.  Dette mente han vill passe best til mitt bruk og min båt (seilbåt), Funksjonen til denne ble også forklart, og det har Jørg flere ganger her inne også nå forklart, så det bør ikke foreligge noe tvil om hva VC gjør.

Da kan vi altså trekke den slutning at du ikke forstår hvordan VC virker og hvilken oppgave den har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...