Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Hans forklaringer tidligere tyder på det motsatte men han må gjerne prøve å forklare den. At jørg har fortalt ham hvordan det funker betyr ikke at han forstår......

Jeg skjønner ikke helt slutningen din, DieselDahl? Jeg har ikke prøvd meg med andre forklaringer på virkemåten eller hensikten enn det Jørg har skrevet.  Mener du jeg skal forklare for deg, på nyttigjen, hvordan den funker??  Jeg har sagt at jeg kjøpte inn utstyr som totalt sett skulle virke mest mulig optimalt sammen, etter råd fra Jørg, derav både PDAR og VC, som begge er koblet opp ihht hans instruksjoner. 

Link to post
Share on other sites

Joerg har solgt produktet basert på batterier som leverer etter databladet: Følgelig bør dette testes skikkelig på nytt da tidligere test bestrides.

 

1. Leverer batteriene i dag ikke etter databladet (som bør være lett å teste?) så har seilglede ansvar for feilkjøp.

2 .Leverer batteriene i dag etter databladet og PDAR fortsatt ikke virker etter evt. ny test, så har Joerg ansvar for retur.

 

Dette er vel noe begge parter kan enes om? 

Jeg vet ikke om du har lest databladet, NordWest, men du finner det på denne siden: https://coromatic.se/wp-content/uploads/2015/06/LFP12180.pdf

Der går det fram at ladespenningen skal være 14,5 til 14,9 V noe som også indikerer at PDAR "kutter ut" for tidlig når triggerpunktet ligger på 14,2 V, og gir lite strøm, mens uten PDAR får jeg 14,6+ V  og mye strøm.  

 

Ved å bytte om på dip-switchene på PDAR, til innstilling med lengre bulklading (min 1 time), og 14,6 V, (AGM 2) som jeg forsøkte i sommer, ga dynamoen så mye effekt (strøm) at dynamoen ganske fort nådde 90 grC og PDAR "kuttet" lading, og den interne regulatoren tok ikke over styringa, med resultat at jeg fikk 0 A ut av dynamoen.  Dette var ofte i tilfeller der jeg f.eks kjørte baugtruster eller hadde ca minus 100A på banken, noe som jo er ganske vanlig ved avgang havn, eller ved et nattopphold uten landstrøm.  Det motbeviser jo også påstandene her om at batteriene ikke svelger unna strøm. 

 

Hadde jeg noe grunnlag til å tro at batteriene ikke holdt mål (var dårlige) ville det jo vært i min sterkeste interesse å fått nye, og ikke i 1-2 år fokusert på PDAR!  Fokuset på PDAR har derfor vært at den ikke gjør jobben med mine batterier som forutsagt og lovet på forhånd.  Jørg kan hevde så mye han vil, og vise til hvor dumme og uforstående noen kunder er, og forhøye seg selv til en ufeilbar person, men han har ikke vært med meg i båten gjennom sesongene, og har heller ikke sett virkemåten av ladesystemet i denne tiden.  Og ekstra beklagelig er at han enda fornekter hva jeg faktisk leser av i praksis, ved de ulike innstillingene og med og uten PDAR.

 

At PDAR tilsynelatende virker som programmert i en "testbenk" vil ikke automatisk bety at den er tilpasset ethvert system ute i virkeligheten selv om Jørg hevder dette er et ufeilbart produkt, og at det aldri har forekommet feil på det han har levert.  Kan det dokumenteres at batteriene er utenfor databladet har jeg selvfølgelig ingen grunn til å klage på PDAR og må ta dette opp med selger.

Link to post
Share on other sites

....og atter en runde til:

PDAR "kutter" ikke ut, aldri, unntatt

- hvis den ser for høy spenning, eller

- hvis det finnes for høy temperatur på enten dynamo eller batteri, eller

- når den senser for høy spenningsfall mellom dynamo og batteri enten det er å positiv eller negativ.

Dvs når det finnes noe alvorlig feil som ikke tillater mer lading.

 

Forskjellen mellom din originale og PDAR er at den originale gir fæ... på dette.

Forskjellen mellom din og PDAR er også at din originale ikke kan redusere på float.

 

Det du skriver her bekrefter også en gang til at du aldri har hørt hva du fikk forklart, ofte, og det virker ikke så at du tar noe med i det hele tatt.

Men hvem vet, kanskje du bare spiller skuespill.

Er jo noe nok så gjerne brukt taktikk for å kunne slippe unna eget ansvar.

 

Tilbake til temaet.

Antar vi nå at batteriene omsider absorberer strømmen likevel

Det du forteller her ser da også morsomt ut.

Nå beskriver du at PDAR kutter ut for høy temperatur ved bruk av en program som gir mer standardinnstilling med ikke redusert utjevningstid.

Da i så fall ser jeg at også triggeren følger med oppover, med 2 Volt....

 

Så ville det bli 3 muligheter som vi ser.

a) PDAR gjør akkurat som den skal.

b) Batteriene kommer likevel for fort opp med spenningen, som tidligere målt på båten, siden absorberingen ikke passerer grensen av det som dynamoen kan levere.

 

c) Vi glemmer nå b) for "moro skyld" da blir dynamoen for varm.

PDAR kutter ut og venter til den er på 65°C igjen, for å å begynne på nytt hvis ikke originalregulatoren begynner tidligere.

 

Du kan velge hva som er feil.

Det virker kanskje litt vanskelig for en del folk som ønsker noe mer "smoothy" ladeforløp

Men poenget er at PDAR gjør det den skal, som beskrevet, en gang er batteriene full og det blir lav float helt til slutten.

Ønsker en derimot noe "perfekt" ladekurve da må man ikke bare eie båt og store batterier

men også dynamo pluss regulator som tilbyr mulighet for justering til også merkeligste forhold.

 

Så jeg tror fortsatt ikke at dine batterier er som den skal være.

Og jeg er fortsatt sikker at du ikke enten kan, eller ikke vill forstår.

 

==============================================

Nå er det bare 3 dager til til juleturen og kundene ønsker at jeg fikser en lang rekke ting før.

Dvs. at jeg ikke kan bruke mer tid for dette her før om en stund.

 

Ønsker noe fin juletid til alle, inkl. Seilglede, Stormseil og Bay_liner og alle andre som ikke er glad i meg.    :flag:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Seilglede:

 

Kan du ikke bare få testet disse batteriene dine på en faglig god måte, det enkle er ofte det beste. Jeg tipper det er flere enn meg som mener det er du som sitter på nøkkelen til svaret på hva som er feil på anlegget ditt. Hvis det er viktig å få fikset båten, så er det veien å gå. Er målet med disse postene noe annet, så får dere bare fortsette kampen, men det er jo ganske meningsløst om vi ikke snart får et svar og en vinner kan kåres.

 

Gå inn i tabellen, bruk 10 timers utladetid, og hent ut mer enn 80% av påstemplet Ah verdi, så har du bevist at banken leverer.

Link to post
Share on other sites

Jørg,

du sier det jo selv, akkurat hva jeg opplever med min PDAR tilkoblet:

fra ditt innlegg :

 ....og atter en runde til:

PDAR "kutter" ikke ut, aldri, unntatt

- hvis den ser for høy spenning, eller

- hvis det finnes for høy temperatur på enten dynamo eller batteri, eller

- når den senser for høy spenningsfall mellom dynamo og batteri enten det er å positiv eller negativ.
Dvs når det finnes noe alvorlig feil som ikke tillater mer lading.

 

Det er jo nettopp hva jeg sier også og alltid har sagt, PDAR "kutter" ved disse parameterene!  Det er innstillingene (programmet) som stopper ladinga, der er vi jo helt enig!  Og når din PDAR, med ditt anbefalte oppsett, stopper ved 14,2 V, til batterier som skal ha 14,5-14,9 V, så får jeg jo ikke strøm inn.  Og når jeg stiller PDAR inn på AGM2, gir den riktig spenning, og strømmen raser inn.. såpass mye at dynamoen når sine 90 grC, og igjen stopper lading.  En smooth ladekurve kan ikke forventes nei, men man kan iallefall forvente at det går strøm inn, stort sett, og ikke at PDAR helt "stopper opp".  I Mitsubishi dynamo ligger det også en intern temperatursperre, iflg deg, så den skal uansett bli tatt vare på.

 

Du har ikke vært i min båt og sett eller målt hvordan ladesystemet oppfører seg nå, og hvordan batteriene absorberer energi, samt gir den tilbake, så det blir bare dumt dersom du til stadighet sår tvil om dette.  

 

Nå må du iallefall slutte med å nedverdige folk, Jørg, det blir bare så patetisk gjentagelse fra deg.  Og, ja, til kommentaren ditt en gang litt lengre oppe her, et månefartøy er langt mindre komplekst eller avansert enn et stort prosessanlegg.  

Som sagt Jørg, jeg har ingenting på å vinne på å få fram fakta om PDAR slik jeg erfarer det, i motsetning til deg, så hvorfor skal jeg spille?  Tvert imot er det nok du som eventuelt kan tjene på det.  Å "tro" er noe du kan tenke over i jula,  Jørg, jeg ser hva jeg har, og kan måle dette også.

 

God jul

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om du har lest databladet, NordWest, men du finner det på denne siden: https://coromatic.se/wp-content/uploads/2015/06/LFP12180.pdf

Der går det fram at ladespenningen skal være 14,5 til 14,9 V noe som også indikerer at PDAR "kutter ut" for tidlig når triggerpunktet ligger på 14,2 V, og gir lite strøm, mens uten PDAR får jeg 14,6+ V  og mye strøm.  

 

Det du skriver her nå er jo interessant. Du mener altså at PDAR ikke egner seg for dine batterier på bakgrunn av informasjonen i databladet. Da er det jo plutselig ikke nødvendig med noen test av dine batterier, det er nok å se på databladet.

 

Nå har du vel imidlertid selv "testet" batteriene nok til å fastslå at de ikke leverer som angitt. Hvis du ser på ladekarakteristikkurvene, ser det ut til at hvis PDAR lader til 14.2 V og så venter en halvtime (eller hva det nå var timeren stod på) før den går ned til float, skulle batteriene være ganske nær fulladet dersom batteriene faktisk oppfører seg som angitt i databladet. Men det har jo du gjort et stort poeng ut av at de ikke var!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt med her en stund kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor ikke Seilglede vil få testet og verifisert batteriene sine. Når jeg har ladeproblemer er det batteritest som står først på programmet (men det var desverre dynamoen som sviktet sist gang).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sånn jeg ser denne tråden som en kort oppsummering -

 

Jørg var innom og testet når batteriene hadde 'en dårlig dag' > Ved lading fra dynamo steg spenning fra rett over 12volt til over 14 volt på under 3 minutter, selv om batteriene var nedtappet. Lading ble målt til 57A, men spenning steg altfor raskt, som tyder på for høy indre motstand i batteribanken.

 

PDAR kobler ved senere testing av Seilglede ut for å unngå skade på dynamoen, og Seilglede synes dette er en mangel.

 

Seilglede er nå fornøyd med intern regulator med W-regulering og konstantspenning(ikke float eller ladesyklus), og en Dynamo som potensielt steker i sitt eget fett; om ikke intern regulator har beskyttelse for å unngå branntilløp ved å lade denne over middels store batteribanken.

 

Anbefaler Seilglede å sjekke temperatur på dynamo ved full last og intern regulator, så en ny historie om brann i (seil)båt kan unngås..

"Problemet" til PDAR når batteribanken på mystisk vis begynte å ta imot mer ladestrøm, er manglende kjøling/overlast av dynamo, dette burde vært påpekt tidligere.

 

 

Personangrep som ellers har vært i denne tråden til W37GM er lavmål, med alle fakta på bordet i starten, kunne denne tråden vært 15-16 sider kortere.

Link to post
Share on other sites

Innenfor en visst ramme, ja.
Men den slår seg ikke av og derfor finnes det fortsatt noe risk for at også den kan vippe over kanten.

Og det er grunnen for at PDAR skal slå -av- når dynamoen blir for varm, og på igjen når dynamoen kan brukes trygd.

Funker perfekt.

 

Tidligere har mange produsenter ikke sett så nøye på problemet, og for det meste gikk det jo greit pga. forholdsvis lite batterikapasitet.

Dette resulterte at man hørte regelmessig om noen oppbrente dynamoer.
PDAR hadde temp-sense den gangen allerede og de få produsenter som ble igjen tilbyr dette også.

Problemet med dynamotemperaturer ble verre etter hvert bl.a. når batteriene fikk mer kapasitet og mindre motstand, pluss at forbruket ble større og større.

 

Så, folk med "helt" normale dynamoer og stor batterikapasitet burde huske dette.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

 

Så, folk med "helt" normale dynamoer og stor batterikapasitet burde huske dette.

:seeya:

Jørg

Når har man stor batteribank vs normal dynamo?

Eg har 2x220ah agm leoch i forbruksbank, og en BBC122450 som forsyner 2x150ah agm leocg i serie som 24V bank. 12V er til alt normal forbruk i havn, 24V er til drift (thruster/viskere/lanterner)

Dynamo er std 80A på en yanmar 6lya-stp.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hadde en lengre prat med Bosch for en del år siden om akkurat dette. De sa at alle deres dynamoer var laget for å tåle påstemplet strøm kontinuerlig, selv med ekstern regulator. Om jeg stoler 100% på det er nå en annen sak... Kummerlige forhold med tanke på kjøling i de fleste fritidsbåter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I specen står det vel noe om omgivelsestemperatur? Det er vel det parameteret som er vrient å oppnå i en båt...

Biler har vel også begynt å med vannkjølt dynamo på endel modeller.

 

Det er vel gjerne fordi at å beskytte dynamoen med temperatursensor kunne tappet det vesle startbatteriet ganske fort?

Link to post
Share on other sites

Når har man stor batteribank vs normal dynamo?

Eg har 2x220ah agm leoch i forbruksbank, og en BBC122450 som forsyner 2x150ah agm leocg i serie som 24V bank. 12V er til alt normal forbruk i havn, 24V er til drift (thruster/viskere/lanterner)

Dynamo er std 80A på en yanmar 6lya-stp.

"Normal" er vanligvis ca. 1:3 med AGM = f.eks. maks 240Ah med (bra) 80A dynamo og passe miljø,

eller ca. 1:4 med vanlige bly-syre = maks ca. 320Ah med (bra) 80A dynamo og passe miljø.

 

Maks betyr maks, alt annet er ren lotteri.

 

Ang. bilprodusenter mm.

Nå er jeg ikke helt oppdatert med biler. :rolleyes:

Men bilene leveres vel vanligvis med dynamoer som er beregnet til noe mellom 25 og maks 50% bil-belastning.

Hvilken bilprodusent ville risikere havari eller problemer med lading pga. en dynamo?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I specen står det vel noe om omgivelsestemperatur? Det er vel det parameteret som er vrient å oppnå i en båt...

Biler har vel også begynt å med vannkjølt dynamo på endel modeller.

 

Det er vel gjerne fordi at å beskytte dynamoen med temperatursensor kunne tappet det vesle startbatteriet ganske fort?

Min Mercedes Benz fra 2001 har 190A dynamo. Den er vannkjølt ja. Så forsyner den et varmeelement som skal holde driftstemperatur på motoren, det klarer den ikke selv......
Link to post
Share on other sites

Sånn jeg ser denne tråden som en kort oppsummering -

 

Jørg var innom og testet når batteriene hadde 'en dårlig dag' > Ved lading fra dynamo steg spenning fra rett over 12volt til over 14 volt på under 3 minutter, selv om batteriene var nedtappet. Lading ble målt til 57A, men spenning steg altfor raskt, som tyder på for høy indre motstand i batteribanken.

 

PDAR kobler ved senere testing av Seilglede ut for å unngå skade på dynamoen, og Seilglede synes dette er en mangel.

 

Seilglede er nå fornøyd med intern regulator med W-regulering og konstantspenning(ikke float eller ladesyklus), og en Dynamo som potensielt steker i sitt eget fett; om ikke intern regulator har beskyttelse for å unngå branntilløp ved å lade denne over middels store batteribanken.

 

Anbefaler Seilglede å sjekke temperatur på dynamo ved full last og intern regulator, så en ny historie om brann i (seil)båt kan unngås..

"Problemet" til PDAR når batteribanken på mystisk vis begynte å ta imot mer ladestrøm, er manglende kjøling/overlast av dynamo, dette burde vært påpekt tidligere.

 

 

Personangrep som ellers har vært i denne tråden til W37GM er lavmål, med alle fakta på bordet i starten, kunne denne tråden vært 15-16 sider kortere.

Kaffelars, utfordringen med å konkludere etter hundrevis med innlegg er at man muligens misser noe fakta under veis, og også baserer seg  på feilrefererte verdier, men essensen er jo at du har fått med deg at jeg ikke er fornøyd med PDAR ut fra det som selger lovet den skulle gjøre, og har forsøkt med ulike innstillinger for å finne en løsning.  Selger svarer jo hele tiden at det er batteriene, og seinere også resten av systemet som er feil, og avskriver totalt at PDAR ikke passer i alle system. 

 

Allerede fra første tur med PDAR innkoblet opplevde jeg at den stoppet lading, og den interne regulatoren tok ikke over.  Da var batteriene helt nye, og ikke  brukt sammen med andre ladere. Da var den innstilt på det anbefalte programmet fra selger, med minimum utjevningstid på 20-25 minutter, og 14,2 V.  Dette ga hos meg lading i bare denne tiden, etterpå bare av-på.  Dette har ingenting med beskyttelse av dynamoen å gjøre.  Å ha en regulator som faktisk gir strøm på batteriene er ganske essensielt, syns jeg da, selv om det kun er W-regulering. Husk jeg har seilbåt, og mesteparten av tiden står motoren, og er dermed ikke så i faresonen for høy (eller lav) spenning i lengden.  Men som sagt tidligere så var det i utgangspunktet et ønske om optimal lading som var grunnen til at jeg fant interesse for PDAR, og når selger ut fra alle data som forelå anbefalte PDAR med AGM-program, skulle dette bli "goe greier".  Hadde jeg på forhånd testet ut de nye batteriene med det eksisterende utstyret og sett at jeg greit fikk ladet med 80-90 A inn hadde jeg vært fornøyd, og ikke sett nødvendigheten med å kjøpe PDAR.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "steke i sitt eget fett", men da den leverer omtrent den strømmen den er stemplet med skal dette være innenfor toleransen for sikker drift.  Vet ikke om du har noen statistikk over branner i seilbåter og årsaker, men tror neppe at det kommer av overlast i dynamoen som du antyder.  Ellers ser jeg ikke det "mystiske" i at dynamoen gir ut den strømmen den er beregnet for, med eller uten PDAR koblet inn, det har med hvilken spenning som oppnås.  Mange har erfart at dynamoen kan ha bedre kjøleforhold, uavhengig av ekstern eller intern regulator, og flere har vel også laget et eget opplegg for ekstra tilførsel av luft.  Dette blir et vinterprosjekt hos meg også.

Link to post
Share on other sites

Seilglede

Hvilken spenning leser du på voltmeter etter at pdar har "kuttet" lading?

Hvis du ikke ønsker funksjonen med at pdar skal beskytte dynamo når den når 90 gr, er det vel bare å henge sensoren ved siden av dynamo?

Gullfisk, tenker du på kuttet den gjør pga 90grC? Jeg har ikke avlesning dirkete ut fra dynamo, men på batteriene og på shunten, og de gangene jeg har opplevd dette med 0 A mener jeg å huske at spenninga viste rundt 13,3V, altså det batteriene hadde.  Jeg tar ikke sjansen på å ta vekk en sikkerhetsfunksjon som ligger i PDAR så lenge den "styrer" ladinga, ref også det Jørg skriver.  Ved utkobling av PDAR er selvfølgelig denne funksjonen også koblet ut,  men da gir jo ikke dynamoen mer enn designet likevel, og effekten kommer ikke over spec.  Hva temp er da vet jeg ikke, men har iallefal ikke opplevd at den har stoppet å lade.

Link to post
Share on other sites

@ Seilglede -

Er vel ikke mange her som lenger vet 'fakta' eller referanser, har uansett lest alle inlegg, og er det feil at spenning steg som nevnt innen 3 minutter? At dynamo samme dag ved Jørg's testing ga <56A med kortsluttet felt?

 

Mystikk er vel egentlig ikke i bildet, men det er godt mulig batteribanken begynte å ta imot mer lading etter noen utladingssykluser, og det kan også være at opplevd ladestrøm nå er basert på internregulatorens temperaturbegrensning og nnebygde sikkerhetsfunksjoner.

 

Kommer også stadig ny info(eller fakta?) her, som at dette ikke har noe med PDAR temperaturovervåking å gjøre..og at den bare kutter ut når den skal over i float. Dette er ikke nevnt tidligere såvidt jeg har sett, og situasjonen din blir nå bare mer og mer tåkete og uoversiktlig.

 

Uansett, hvis du nå har konstant spenning med 14.2-14.4 volt når du går for motor, spår jeg at AGM-batteriene dine vil tørke ut . Er jo avogtil i en seilbåt man vil heller gå for motor endel timer istedet for å skarpseile mot vinden på lengre turer, eller vinden glimrer med sitt fravær.

Link to post
Share on other sites

Kaffelars, anbefaler deg å lese en gang til det jeg skrev som oppsummering, i innlegg nr 207, så får du den oversikten som du kanskje etterlyser.  Ingenting "nytt" har blitt presentert etterpå.

Leser du databladet til batteriene ser du også at spenning mellom 14,6-14,9 V er normal for disse, dette ligger også i et innlegg tidligere.  "Opplevd ladestrøm" leses nå av som sagt til 80-90A, på BMV batterimonitor, og spenning regulert av den interne, og jeg har ikke opplevd at noe temperaturbegrensning (internt) har stoppet lading.  PDAR har flere innstillinger for AGM, og den opprinnelige var, etter selgers anbefaling, på bakgrunn av data FØR kjøp, stilt inn på 14,2 og 25 minutter.  Ingen temperaturbegrensinger stoppet lading da, kun spennings triggerpunkt.  Det er med innstilling på 14,6V og en time at dynamoen leverer så mye strøm og effekt at temperaturen når 90 grC, lenge før setpunkt for spenning møtes.  Så du har nok misforstått litt virkemåten til regulatoren.  Det er med den interne regulatoren at jeg får bra med jevn ladestrøm til batteriene over tid, og ikke når PDAR er koblet inn, uansett innstilling av dip-bryterne.  Ikke lett å holde tråden, skjønner godt det.

 

Forøvrig gidder jeg ikke flere ganger å korrigere Jørgs testresultat og utgangspunkt, med batteritilstand, spenning og turtall og tid osv, da en del av dette faller på sin egen urimelighet, ut fra min filosofi for både vedlikehold av batteri og behandling av en kald dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk vurdert å sette en skillediode på + ladekabelen fra den originale dynamoen like før batteriet, og Laske over denne med ett relé. Gul sensorledning plasseres på dynamosiden av dioden. Da kan jeg enten manuelt eller ved hjelp av batterimeter legge inn ett spenningsfall i ladekretsen når banken er full ved at relé slipper, og ladestrømmen må da gjennom dioden. Kan ett slikt relé forsynes med + fra dynamoens D+ tro....?

 

I tillegg vurderer jeg å montere vifte som kjøler den originale 115A dynamoen forsynt fra B+, slik at denne starter og stopper sammen med motoren.

 

Totalt snakker vi da om en relativt lav kostnad, og mange av delene har jeg liggende. Etter å ha lest litt i denne tråden, har jeg gått fra at ekstern regulator skal monteres, til at dynamotemperatur i drift, og ladespenningen ut fra kai når man har ligget på landstrøm er mine egentlige problemer. Den beste løsningen er kanskje en ekstern regulator, men det høres jo ikke akkurat problemfritt ut det heller, og mer ladestrøm handler tydeligvis om kjøling av dynamoen, og ikke om ekstern regulator.

 

Noen synspunkter på dette fra de lærde?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...