sofa Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Hei jeg for min del har endelig fått alle smådelene til motorene skal sjekke om det er rett kamm før jeg monterer motorene i båten , etter en del innlegg på forumet så er jeg spent på om jeg får start overhodet Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Lykke til sofa ,ta av toppdeksla og pluggen i bakkant toppen så ser du hva som er stemplet bak på kammen. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Moderator: ja firmaet fikk beskjed om at jeg har laget en tråd om motorbyttet og at mange vil følge den. Kromfelgen, hvordan er motoren din generelt, fornøyd? Oppleves den veldig varm? Fikk mail fra trt i dag - de skulle selvsagt betale fakturaen. Gjør de det så er vi mål etter en mildt sagt brokete vei. Ordner seg for snille gutter, eller? Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Jeg fikk egentlig ikke kjørt så mye båt i fjor p.g.a. feil kretskort i 123 ignition fordeleren jeg kjøpte. Fikk en fordeler med kretskort for fordeler med moturs rotasjon, jeg skulle hatt medurs. Det ordnet seg til slutt, men det tok veldig lang tid å finne feilen. Tempmåleren viser ihvertfall ikke noe unormalt, så jeg vil tro kjølingen fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Hei den pluggen bak kammen, den er ikke bare å pelle løs ?.på 531 toppen er det masivt gods hele veien runt. Er det normalt at knastene på kammen blir dekket av et lag rust nåt motoren står i 3-4 månder uten å brukes?? Sitér dette innlegget Link to post
Monaco 27 Fly Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Er det normalt at knastene på kammen blir dekket av et lag rust nåt motoren står i 3-4 månder uten å brukes?? Nei det er ikke normalt. Da spørs det om du har veldig gammel/dårlig olje, eller får vann i oljen. Selv ikke på motorer som har stått i 5-10 år er dette normalt, dersom motoren er i bra stand, oljen er bra, og at motoren ikke står åpen for vær og vind. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Fikk mail fra trt i dag - de skulle selvsagt betale fakturaen. Gjør de det så er vi mål etter en mildt sagt brokete vei. Ordner seg for snille gutter, eller? Da får vi håpe de betaler og at du slipper unna mer problemer. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Hei Hmmmm. Ifølge trt så er motorene overhalt,oljen ser ny ut. Jeg kjenner en slags gnagende agst som kryper oppetter ryggen anngående den egentlige tillstanden på motorene. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 (redigert) Hadde jeg vert sofa ville jeg startet motorene på pall før montering,da får du i hvertfall en indikasjon på hvordan de går selv om det blir en litt annen verden for motorene med belastning.Rusta på kammen kan jo skyldes en tidligere skade på motoren som er utbedret. Redigert 10.Juni.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Rusta på kammen skyldes vann i oljen. Dette kan være overflaterust uten målbare skader, men det kan også være at kammen er skadet og må byttes. Til sammenligning: Min aldrende mor kjører stort sett turer på 10 minutter til butikken. Dette fører på vinteren til at motoren ikke blir varm og det dannes kondens i oljen. Den forrige bilen hun hadde måtte få skiftet kam da det var blitt skade i den grunnet rust. Nå tar jeg bilen hennes med jevne mellomrom og kjører den en skikkelig tur så jeg er sikker på at alt potensielt vann i oljen fordamper. Vi snakker også her om bensinmotor. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Våtbåt Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Sofa - fikk du dokumentasjon? Har du fått motor til å starte nå? Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Hei Den eneste dokumentasjonen jeg har er det som står i kjøpekontrakten : Sitat : Motor leveres totalrenovert med alle pakninger byttet, nye manifoiler og alt elektrisk system ferdig tilrettelagt klar for å plugge i stikket . Sitat slutt . Vel , det elektriske + noe småtjafs var jo ikke ferdig da . Nei jeg har ikke fått startet ennå Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Oppdatering, i dag datt litt av lakken av på topplokket og drevet ville ikke gå opp. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Hvor varm er motoren ved belastning? Drevtilten kan vere dårlig kontakt på relea som sitter under det svarte lokket over tiltmotoren,eller koblingene på tiltmotoren.(går ut fra at du har sjekket sikring og bryteren) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Jeg synes motoren blir veldig varm, skal måle den med ir-temp i løpet av uken. Hvor og hvilke temp bør jeg få. Bør vel ikke ligge over 90'? Antar det er feilkobling på tilten. Nok en ting som kan fikses. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 85-92 ved belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Hvor skal jeg måle? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 (redigert) Du skal måle i ekspangsjonstanken der du fyller på frostvæskeog vann.Hva står tempmåleren på? Redigert 11.Juni.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Du mener på og ikke i antar jeg?! Tempmåleren viser at den bryter rødt vekselsvis. Men den var til en aq130. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Mente på ja.Det er samme tempgiver på aq130 som aq151. Synes det høres ut som om det er litt høy temp på motoren din når malingen flasser av toppdekselet .har jobbet en del med aq bensin motorene og kjenner de godt. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Takk emmis! Mulig lakkeringsjobben ikke er bra utført, men hva tror du tempen skal være på toppdeksel eller manifoil? Skal man kunne holde hånda der uten å bli brent? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 (redigert) Nei det er for varmt til å holde hånda på motoren under belastning,tempen synker ganske fort når motoren går uten belastning.Har du riktig propell villket turtall får du på topp? Redigert 11.Juni.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Den ligger omtrent på 4600/4800. Har ikke målt nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Den bør ligge på 5200 kanskje du har litt stiv propell. Glemte å spørre om du har ettertenning( motoren slår noen slag etter du har stoppet den) eller om du har tenningsbank( det knittrer fra motoren når du gir på.) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Jeg skal teste den mer til helgen. Skal høre etter ettertenning og teste max turtall og temp. Den blir veldig varm selv om jeg kjører i 6 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.