Jump to content

Endelig - har bestemt meg for ny motor - MerCruiser 3.0L MPI!


Våtbåt

Recommended Posts

Moderator: ja firmaet fikk beskjed om at jeg har laget en tråd om motorbyttet og at mange vil følge den.

 

Kromfelgen, hvordan er motoren din generelt, fornøyd? Oppleves den veldig varm?

 

Fikk mail fra trt i dag - de skulle selvsagt betale fakturaen. Gjør de det så er vi mål etter en mildt sagt brokete vei.

Ordner seg for snille gutter, eller?

Link to post

Jeg fikk egentlig ikke kjørt så mye båt i fjor p.g.a. feil kretskort i 123 ignition fordeleren jeg kjøpte. Fikk en fordeler med kretskort for fordeler med moturs rotasjon, jeg skulle hatt medurs. Det ordnet seg til slutt, men det tok veldig lang tid å finne feilen. Tempmåleren viser ihvertfall ikke noe unormalt, så jeg vil tro kjølingen fungerer.

Link to post

Er det normalt at knastene på kammen blir dekket av et lag rust nåt motoren står i 3-4 månder uten å brukes??

 

Nei det er ikke normalt. Da spørs det om du har veldig gammel/dårlig olje, eller får vann i oljen.

Selv ikke på motorer som har stått i 5-10 år er dette normalt, dersom motoren er i bra stand, oljen er bra, og at motoren ikke står åpen for vær og vind.

Link to post

Hadde jeg vert sofa ville jeg startet motorene på pall før montering,da får du i hvertfall en indikasjon på hvordan de går selv om det blir en litt annen verden for motorene med belastning.Rusta på kammen kan jo skyldes en tidligere skade på motoren som er utbedret.

 

Redigert av emmis (see edit history)
Link to post

Rusta på kammen skyldes vann i oljen. Dette kan være overflaterust uten målbare skader, men det kan også være at kammen er skadet og må byttes.

Til sammenligning: Min aldrende mor kjører stort sett turer på 10 minutter til butikken. Dette fører på vinteren til at motoren ikke blir varm og det dannes kondens i oljen. Den forrige bilen hun hadde måtte få skiftet kam da det var blitt skade i den grunnet rust. Nå tar jeg bilen hennes med jevne mellomrom og kjører den en skikkelig tur så jeg er sikker på at alt potensielt vann i oljen fordamper. Vi snakker også her om bensinmotor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei

Den eneste dokumentasjonen jeg har er det som står i kjøpekontrakten : Sitat : Motor leveres totalrenovert med alle pakninger byttet, nye manifoiler og alt elektrisk system ferdig tilrettelagt klar for å plugge i stikket . Sitat slutt .

Vel , det elektriske + noe småtjafs var jo ikke ferdig da . :worry:

Nei jeg har ikke fått startet ennå

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...