Jens_P Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Og hvordan har du tenkt å sjekke det? De patronene jeg har sett er påstemplet brutto vekt. Er bare å legge de på gramvekta. Er de for lette, så lekker de. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Noen som faktisk har opplevd at disse patronene har gått tomme for luft uten at mekanismen har vært utløst? Ser fortsatt frem til at produsentene vil selge disse bobinene til en pris som er slik at folk bytter disse uten å nøe for prisen idag er helt hinsides og meningsløs! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 De patronene jeg har sett er påstemplet brutto vekt. Er bare å legge de på gramvekta. Er de for lette, så lekker de. Vi snakker om en Spinlock Deckvest. Den har Hammar utløser. Hele mekanismen ligger inni flyteelementet. Utløserelementet ligger beskyttet bak en hydrostatisk styrt ventil som åpner på 10 cm. dybde. Vesten skal inspiseres for skade hvert år, mens så lenge den viser grønt er utløsermekanismen OK og skal ikke tukles med av amatører. Jeg har to sånne utløsere på Crewsaver vestene mine. En til hvert kammer. Vil du vite hvordan Deckvest er i bruk så blåser du den opp manuellt og hopper uti. Utløseren vil ikke gå av fordi det er mottrykk inne i vesten. Den vil fremdeles vise grønt. Noen som faktisk har opplevd at disse patronene har gått tomme for luft uten at mekanismen har vært utløst? Ja det har jeg. Under utprøving av noen spesialvester til arbeidsbruk. Celluloseputa var blitt fuktig, og stiften hadde gått sakte gjennom og pirket et lite hull i CO2 flaska. Produsenten gikk over til Hammar utløsere hvor slikt ikke kan skje. Leter du litt på nett er det også en mengde historier om vester som har løst seg ut når de ikke skal. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Kan disse tragiske ulykkene ha sammenheng med forskjellen på "båtfolk" og "folk i båt" ? Vil anta at en del av disse ulykkene er forårsaket av "hyttefolk" på vei til eller fra et sted. Som aktiv bruker av båt er det for meg helt utenkelig å kjøre båt om natten, da har jeg fortøyd og tatt min ankerdram for lenge siden. I alle fall i de hastighetene uten vest. For bruk av vest, men mot påbud. Hvem skal følge opp? Politibåten i Skjærhalden som ligger ubrukt i sommer fordi ingen har nødvendige sertifikater? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Syns faktisk det må være opp til hver enkelt hvilken risiko de selv vil utsette seg for (så lenge de ikke påfører andre risiko). Selv om det ikke er helt innlysende så påfører du faktisk andre en risiko når du kjører fort i en liten, åpen båt uten redningsvest så kan du faktisk gjøre det når uhellet først er ute. Havner du i vannet så er det vanskeligere å få deg ut av vannet igjen uten vest enn med vest. Dermed påfører du dem som prøver å redde deg en større risiko. Drukner du og havner på bunnen, så påfører du redningsdykkerne som prøver å finne og å dra deg opp igjen en større risiko enn om du hadde hatt en vest på og dermed vært på overflaten. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Stiffler Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Syns faktisk det må være opp til hver enkelt hvilken risiko de selv vil utsette seg for (så lenge de ikke påfører andre risiko). Selv om det ikke er helt innlysende så påfører du faktisk andre en risiko når du kjører fort i en liten, åpen båt uten redningsvest så kan du faktisk gjøre det når uhellet først er ute. Havner du i vannet så er det vanskeligere å få deg ut av vannet igjen uten vest enn med vest. Dermed påfører du dem som prøver å redde deg en større risiko. Drukner du og havner på bunnen, så påfører du redningsdykkerne som prøver å finne og å dra deg opp igjen en større risiko enn om du hadde hatt en vest på og dermed vært på overflaten. Ja, men en plass må vi sette grensen for at risikoen er akseptabel. Skal du dra tankegangen din lenger så er det ikke mulig for meg å gå 120 m ned til postkassen for å hente posten. (Kan knekke foten, og utsette ambulansesjåførene for risiko i trafikken) Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Og hvordan har du tenkt å sjekke det? Skru ut og vei patronen på vanlige. Spinlocken min har jeg ikke studert ennå Redigert 29.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Du får ikke skrudd ut flaska. Den sitter inni flyteblæra på vester med Hammarutløsere. Den skal ikke fikles med av amatører. Hele mekanismen skal skiftes hvert 5. år. Lyser den grønt, er den OK. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Min nye båt, kjøpt av taxibåtfører i Kragerø forresten, gjør masjfart 17 knop. Jeg kommer alltid til å benytte vest underveis ! Honnør til taxigutta i Kragerø, og kondolerer til de involverte i ulykken. Kjempetragisk ulykke som helt klart kunne spart 2 liv, om de hadde brukt vest. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) dette blir litt OT, men: Mulligan, jeg tror det er to typer Spinlock Deckvester med ulik patron og utløser. Det er mulig det er et skifte med årsmodeller. Dette er typen jeg sitter med nå, kjøpt forrige uke, men jeg stusser på om det kan være fjorårets modell. https://www.youtube.com/watch?v=pluj_lmQTtI Dette er nok typen du sikter til, hvor utløser mm sitter inni flyteelementet. https://www.youtube.com/watch?v=qJJPsF1mAxM Utløser sitter også på motsatt side på vestene. om vi skal diskutere litt nærmere om den enkelte vest beskaffenhet, så tror jeg de kan være mere interessant å åpen en egen tråd om det. For det er temaet godt nok til. :) Lagt til, her er en video til som har et godt moment i seg... https://www.youtube.com/watch?v=zt1dZWkdIlM Redigert 29.Juli.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Ja det har jeg. Under utprøving av noen spesialvester til arbeidsbruk. Celluloseputa var blitt fuktig, og stiften hadde gått sakte gjennom og pirket et lite hull i CO2 flaska. Produsenten gikk over til Hammar utløsere hvor slikt ikke kan skje. Leter du litt på nett er det også en mengde historier om vester som har løst seg ut når de ikke skal. At vester løser seg ut når de ikke skal er jeg klar over, heller det enn det motsatte, men det skyldes nok bruk og/eller oppbevaring og mangelfull kontroll underveis vil jeg tro. Å sjekke at patronen er hel tar ti sekunder og bør gjøres regelmessig og spesielt hvis vesten har vært brukt og/eller oppbevart i særlig fuktig klima. Har totalt åtte slike vester og brukt denne type vester svært hyppig i rundt tyve år uten noen gang ha hatt et problem med disse på den ene eller andre måten, men har vært nøye med bruk, oppbevaring og kontroll. Årlig sjekk ved at en av familien har hoppet til sjøs med en slik vest har vist at de fungerer som de skal/tiltenkt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Mulligan, jeg tror det er to typer Spinlock Deckvester med ulik patron og utløser. Jeg vet det har vært litt fram og tilbake, men det ser nå ut til at det sitter Hammar i både 170 og 275 utgaven. Poenget mitt er at det der ikke er noen "patron" å sjekke. Den er limt fast i utløseren. Hele greia skal byttes på den dato som står stemplet på. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Jeg har en ekstra "hele greia" ombord om vesten skulle løse ut. http://www.seatronic.no/redningsvester-vester-c-270_97/deckvest-re-arming-kit-p-2712 Vil indikatoren lyse rødt om patonen er uten gass? Redigert 29.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Jeg registrerer at det kun har kommet 1 stemme i mot påbud, siden kl 24 i går. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Dødsulykker på sjøen der fart er innblandet skjer vel oftest om natten når det er dårlig sikt? Hvis man vil gjøre noe med dødstallene er max 10 knop om natten et bedre tiltak enn at jeg i snekka mi skal ha på med vest gjennom middagsbukta i solskinn en søndag ettermiddag.... Folk har et valg. Staten har pålagt at det skal være vester til alle passasjerer i båten. At noen velger å ikke bruke det ved nattkjøring er jo et idiotisk valg. Dessverre. Kanskje vest ved kjøring etter kl 22 kan bli et påbud? Blir kanskje litt snålt nordpå i midnattsolen, men... ;-) KK Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Jeg registrerer at det kun har kommet 1 stemme i mot påbud, siden kl 24 i går. Ok Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BAN Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Kanskje vest ved kjøring etter kl 22 kan bli et påbud? Blir kanskje litt snålt nordpå i midnattsolen, men... ;-) KK Nå er det vel heller ikke nordlendinger vi snakker om her hvis man ser på statistikken. Det var forresten like mange som druknet etter fall fra land/brygger som det var folk som forulykket i fritidsbåt i fjor. Regner nesten med at man skal bruke redningsvest på land også for å være trygg, noe jeg faktisk ser innimellom. På statistikken over druknede i år er det vel slik det bare er et mindretall der redningsvest i det hele tatt ville være logisk å ha på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Forslag: krav til vest på sammen med lanterner og/eller planefart, og krav til vest på ved vanntemp under 15 grader. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
BAN Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Så litt mer på statistikken og noe slo meg. Ulykker på yrkesfartøy i Nord-Norge og på Vestlandet har gått kraftig ned, mens fritidsflåten har samme nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Er det ikke litt defensivt å påby vest kun for å lettere å finne likene, hvis problemstillingen er høy fart og mørke og vest da ikke antas å hverken forhindre sammenstøt eller redde liv uansett? Frontlykter og setebelter på hurtiggående båter ville i så måte vært mer proaktivt hvis det var redde liv man ville ?. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sydvesten Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Statistikken sier at 42 personer har druknet i første halvår i 2013, mot 61 hele 2012.. så vil tiden vise om hvordan de neste 6 måneden blir.. Det en kan se er at voksne menn er de som er dårlig til å vurdere risikoen, siden de alene står for 62% av alle drukninger hittil i år, det er omtrent samme som for 2012.. med andre ord så har denne gruppen ikke lært en dritt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MaSa Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 (redigert) Trenger ikke være over snittet intellegent for og forstå at det ligger mer bak enn kun og finne likene. Fordelene med og ha vest: Kan og VIL redde flere liv Det er tøft og du er ett forbilde Ved uhell så får man plukket opp bevisstløse kjapt Man finner vedkommende i overflaten og ikke under Pårørende for garantert en grav og gå til. en søkeoperasjon vil bli gratis for den er det ikke behov for. Kan sikkert nevne flere fordeler men viktigste er vel nevnt. Ulempene med og ha vest på seg der finner jeg kun EN: Du får solskille ! Er det verdt det Redigert 30.Juli.2013 av srs (see edit history) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Sydvesten Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Solskille skal en ikke kimse av, det er svært mange her som svært er forfengelig og feminin og lar det går foran alt annet.. Men når lokket er skrudd på og kisten er låret i 6 fot med jord, så er det ikke andre en mark som ser det.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Så litt mer på statistikken og noe slo meg. Ulykker på yrkesfartøy i Nord-Norge og på Vestlandet har gått kraftig ned, mens fritidsflåten har samme nivå. Tja, statistikk kan leses på mange måter, men hvis antall yrkesfartøy har gått ned og antall fritidsbåter har gått opp samt at bruken har økt så kommer man kanskje frem til en helt annen konklusjon når man har lest tallene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jan E. Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Hvor finner man en god drukningsstatistikk en faktisk kan basere et standpunkt ut i fra? Den fra Norsk Folkehjelp sier ikke særlig mye mer en at folk dør i vann... Et minimum av fakta en også bør kunne se er fart, type fartøy, og tid på døgnet. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.