Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Mange påbud kommer som en følge av at et antall forbud ikke fungerer, er for snevert utformet, eller ikke håndheves strengt nok. De mest profilerte ulykkene i fjor hvor redningsvest kunne (eller ikke kunne) ha utgjort en forskjell skjedde på natten. Det hadde da kanskje vært nok med et vestbærepåbud på nattetid (les innenfor tente lanternetider) over le.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en ombord hos meg besvimte her for noen uker siden (ble truffet av bommen i hodet)

Et hjelmpåbud i seilbåter ville kanskje vært mer på sin plass.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

........

Forslaget er" Påbud om vest i fritidsbåt". Punktum final

 

Gjelde alle fritidsbåter uansett størrelse og uansett hvor i båten du oppholder deg?

.......

 

 

Kan du, eller en fra "menigheten" fortelle oss, i andre tråder referert til som treskaller, idioter og en del andre betegnelser, om dere tillater dere å ta av vesten i enkelte særtilfeller ombord? Sitter den på døgnet rundt, eller bruker man hodet en gang i blandt? Jeg er i sterk tvil om du i din båt trenger å ha den på fra du reiser hjemmefra til du er hjemme igjen akkurat som meg.

 

Kjemp mot påbud og la oss prøve med fornuft i stedet.

 

 

 

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå mener jeg at jeg har lest at statistikken ikke er så veldig spesifisert. Drukning er feks med fall fra brygge osv, ikke nødvendigvis fra båt, så hvor mange som reelt har druknet i fra båt, uten vest og med over 0,8 i promille er heller ikke spesifisert. Så jeg ønsker at man kan analyser hvor mange som har ca 0,8 i promille som har vært i ulykke kontra de med 0,2 som er foreslått.. Jeg personlig syntes det er tull at en snekke med 6 knop ikke kan ta et par pils i solen. Om man spesifiserer at båter som går over det statistikken viser ( Hvis det finnes)er mest innvolvert i ulykker med mellom 0,2 og 0,8 i promille, Greit nok, men jeg tror...... at de fleste som drikker og er med på ulykker i høy fart om natta ( det er de jeg har lest mest om) drikker myyye mer en det å ha 0,8% alkohol. så de driter i reglene, Forskjellen fra 0,8 til 0,2 er da bortkastet i og med at de vil drikke uansett. Når det gjelder vest, så ser jeg ikke helt hvordan det hverken skal håndheves eller brukes et slikt påbud. Jeg personlig bruker vest bestandig når jeg er i fart, barna også, men ser at det kan være vanskelig å få alle sammen i store lukkete båter til å bruke vest inne. Å bare for å legge noen baller død før de starter, så er jeg imot fyllekjøring både til lands og til vanns..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

I disse tider med alskens påbud og massevis av tullete oppførsel både på sjøen og i trafikken,

er det lett å glemme god gammeldags folkeskikk og sunn fornuft.

Så lenge jeg legger stor vekt på å oppføre meg skikkelig, gjør jeg akkurat som det passer meg

med alle påbud, som ikke harmonerer med min egen sunne fornuft.

Det betyr at jeg ikke har vest på under normal kjøring, men tar den på når jeg beveger meg på dekk eller vurderer

at situasjonen gjør det nødvendig.

Det betyr at jeg løper en liten risiko hvis jeg skulle bli påkjørt av en fullstendig full og gal råkjører.

men livet er heller ikke ufarlig , det er jo ingen som har overlevd.

Link to post
Share on other sites

Kjemp mot påbud og la oss prøve med fornuft i stedet.

Er enig i det å bruke sunn fornuft, men dessverre så er ikke alle utstyrt med sunn fornuft hvilket sitatet under etter mitt syn viser.. Dette er rett og slett for dumt.. og det som hevdes i sitatet under vitner jo ikke akkurat om sunn fornuft og vedkommende som skriver det kan neppe ha lest forslaget om vestpåbud. De som har lest forslaget som er ute på høring vet at det gjelder for åpne båter og under gange.

 

Kan du, eller en fra "menigheten" fortelle oss, i andre tråder referert til som treskaller, idioter og en del andre betegnelser, om dere tillater dere å ta av vesten i enkelte særtilfeller ombord? Sitter den på døgnet rundt, eller bruker man hodet en gang i blandt? Jeg er i sterk tvil om du i din båt trenger å ha den på fra du reiser hjemmefra til du er hjemme igjen akkurat som meg.
Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forbud mot at utlendinger brukte båt hadde hjulpet siden i juni var hele 6 av 7 som druknet utlendinger.

 

http://www.nrk.no/ny...tfold/1.8229594

 

Hvis alle foreslåtte tiltak ble gjennomført så tror jeg statistikken ville vise at hver måned ville fire personer gjenoppstå fra de døde!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Påbud mot vest er vel og bra, men med det så følger også trusselen om bøter om man ikke følger påbudet.

 

Jeg ønsker ikke å "frykte" en tilfeldig passerende politibåt, som i *sitt* hode mener at jeg oppfører meg i strid med påbudet. Jeg er bekymret og paranoid nok når jeg iblant forsøker å parkere bilen min, av frykt for delvis gjemte parkeringsskilter og bonusjaktende parkeringsbanditter.

 

Skal jeg nå også være redd for bøter på sjøen om jeg ikke har på meg vesten når jeg har vurdert det til å være trygt uten vest, men kanskje onkel politi mener at DET Burde Jeg Da Hatt på meg.

 

Ja, påbudet ville bidratt til noen flere redninger, men hvor mange skal få bøter pga. tvunget påbud ? De er vel også bare de store, klumpete vestene som greier å snu deg i vannet om du er bevisstløs ? Skjer det samme med flyteplagg, opplåsbare vester, flytejakker eller flytedresser ? Seilervester ?

 

Om du faller i vannet og blir liggende med ansiktet ned, så er det store sjanser for at du blir funnet, men kanskje for sent ? 5 minutter i vannet er ikke lenge, men da er ofte skaden allerede skjedd, eller livet tapt.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå letes det etter to savnede i Kragerø havn. Om det har vært stor fart vites ikke. Men hadde de to brukt vest ville trolig letearbeidet og mulig overlevelsesgraden vært bedre ods. Etter mange uker på sjøen i sommer ser jeg at mange unge er flinke mens de eldre har vesten på et trygt sted ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har alltid ment at folk som oppsøkte unødige farer ikke fortjener ekstraordinære tiltak for beskyttelse eller berging. Dette gjelder basehoppere, polfarere og lignende.

 

Folkene jeg så i en 12-13 fots jolle i forrige uke var i samme kategori. Med tre personer ombord var det knapt fribord igjen og de var selvsagt uten vest alle tre. Da de kom frem til fiskeplassen så reiste alle tre seg opp slik alle fisketurister gjør. Slik jeg vurderte det så ville selv moderate hekkbølger fra forbipasserende velte farkosten deres.

 

Det var i lengste laget for folk flest å svømme i land så det ville nok ikke gått så bra om de hadde havnet i vannet.

 

Så er spørsmålet om det gjør noe om de drukner? Idioter er et genetisk blindspor slik jeg ser det og svekker mulighetene vi har for å overleve som art. Det at idioter skal beskyttes og passes på hele tiden svekker resten av oss.

 

Å oppfordre folk til å beskytte seg bør være nok. Da får de som har behov for vest selv velge om de vil bruke den.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Så er spørsmålet om det gjør noe om de drukner? Idioter er et genetisk blindspor slik jeg ser det og svekker mulighetene vi har for å overleve som art. Det at idioter skal beskyttes og passes på hele tiden svekker resten av oss.

 

 

Det er noe av det dummeste vel??? :nonod: Merkelig at du sier oss, for det virker som at du er i den kategorien som du selv vil utrydde :thumbsdown:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå letes det etter to savnede i Kragerø havn. Om det har vært stor fart vites ikke. Men hadde de to brukt vest ville trolig letearbeidet og mulig overlevelsesgraden vært bedre ods. Etter mange uker på sjøen i sommer ser jeg at mange unge er flinke mens de eldre har vesten på et trygt sted ombord.

Det jeg har sett av nattkjøring med taxibåten i Kragerø, så hadde jeg ikke blitt forundret om det var høy fart inn i bildet.Uavhengig av det, burde vest vært brukt.

Link to post
Share on other sites

Det er vel nevnt nå at begge båtene hadde fart, bilder av skjærgårdsjeepen viser at den er betydelig skadet i baugen mens skade/merker på taxibåt er ukjent i øyeblikket.

 

Visstnok hadde ingen av de fire personene i 30-årene ombord i skjærgårdsjeepen vester på seg.

 

 

 

 

 

1374916921717_40.jpg

 

bilde

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er noe av det dummeste vel??? :nonod: Merkelig at du sier oss, for det virker som at du er i den kategorien som du selv vil utrydde :thumbsdown:

 

Jeg vil ikke utrydde noen, men regner med at naturlig seleksjon fører til at de som er uegnet vil forsvinne av seg selv. Naturen er full av eksempler på at de som er for forsiktige ikke oppnår noe og de som tar for store sjanser dør.

 

Om du mener at alle skal påtvinges en masse regler, påbud og ekstraskatter for å beskytte et mindretall som ikke bryr seg om å passe på seg selv så er det greit. Jeg derimot er av en annen oppfatning.

Link to post
Share on other sites

Ban: De holdningene ble om du ikke visste det forfektet av en som tok livet av seg i en bunker i 1945, og hører ikke hjemme på et båtforum!!!!

 

Den karen du her nevner opphøyde seg selv til et overmenneske og ville selv gripe inn. En tanke som folk med lavt selvbilde bruker å ta til seg der de angriper innvandrere.

 

Les en gang til hva jeg skriver. Naturlig seleksjon.

 

Siden jeg ikke er interessert i å diskutere Darwin her så blir det ikke mer innlegg her fra meg om denne saken. Selv prøver jeg å unngå de mest idiotiske metodene for å ta livet av meg og har lykkes så langt. Om jeg klarer det og lever til jeg dør av alderdom får tiden vise.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...