Pettern1972 Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Kanskje vel så viktig med påbud om lanterner på alle båter... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Athene Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Etter å ha tilbrakt et par netter i sundet nord for Sætre i Hurum tror jeg Pettern1972 har et poeng. Kanskje det å få folk til å ha på lanterner er vel så viktig. Jeg er overrasket over hvor mange mørklagte båter som har passert i stor fart bare på den tiden jeg har kunnet følge med. I dette sundet er det trangt, båter i bøyer og på svai, - lys fra hus og hytter på land på begge sider og allikevel suser det båter uten lanterner i alle retninger. Mange er små og skal kanskje ikke så langt, - men det kan jo være nok at to er på vei samtidig...... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Frontlykter og setebelter på hurtiggående båter ville i så måte vært mer proaktivt hvis det var redde liv man ville ?. Det store problemet er uansett opplæringen, det er der man bør ta tak, ingen med tilstrekkelig kunnskap for nattseilas ville kjørt fort i mørket i åpen båt uten vest. Kunnskapen må økes, folk skal ikke MÅTTE ta på seg vest, men VILLE det. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 (redigert) Kanskje vel så viktig med påbud om lanterner på alle båter... Det er det vel allerede? Tenker da på når mørket senker seg siden i fullt dagslys på en solrik dag har de vel ingen effekt? Legger ellers merke til at svært mange mindre båter har den røde og grønne lanternen tent, men ikke giddet å sette opp den hvite, eller at denne ikke virker, og da er de jo seilbåter. Redigert 30.Juli.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
millisivert Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Statistikken sier at 42 personer har druknet i første halvår i 2013, mot 61 hele 2012.. så vil tiden vise om hvordan de neste 6 måneden blir.. [...] Så ser man jo også at det er "Bil i sjø/vann" fra 0 i 2012 til 6 hittil i år og "Fall fra land/brygge i sjø/elv" fra 12 i 2012 til 16 hittil i år som står for mye av drukningen i år. Så noen voldsom forbedring ved å innføre vestpåbud får vi nok ikke Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Så noen voldsom forbedring ved å innføre vestpåbud får vi nok ikke Hvordan vet du det da??? Kan man spare ett menneske liv så er et påbud på sin plass.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Rotax Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Jeg må innrømme at jeg er i mot flere påbud/forbud. Vi har vel strengt talt regler nok som regulerer dette. Hadde alle fulgt de reglene som allerede finnes, er min påstand at vi hadde unngått tragiske drukningsulykker. Hvis alle hadde hatt lys/lanterner, avpasset farten etter forholdene, holdt utkikk med alle mulige midler osv. hadde mye vært gjort. Jeg er også tvilende til at de som kjører fort i en mørklagt båt, med eller uten promille midt på natten hadde tatt på seg vest fordi man har innført et nytt påbud om det...? Jeg vil presisere at jeg ikke er i mot redningsvest (snarere tvert imot). Jeg bruker det selv når jeg mener det er nødvendig (bruker alltid vest når jeg seiler, kjører fort med motorbåt eller padler kajakk). Jeg vil imidlertid ha meg frabedt at jeg skal defineres som en lovbryter fordi jeg en flott solskinnsdag midt på sommeren kjører i 5 knop og nyter kaffekoppen min uten vest. Det er jaggu på tide at folk begynner å ta litt ansvar selv..... Vi kan ikke regulere oss bort fra alle ulykker.... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Legger ellers merke til at svært mange mindre båter har den røde og grønne lanternen tent, men ikke giddet å sette opp den hvite, eller at denne ikke virker, og da er de jo seilbåter. I mange båter er det også veldig lett for at mennesker ombord skygger for lanternene, spesielt topplanterna, men også rød og grønn. Ser at endel rib'er f.eks. har disse montert på styrekonsollen, det fungerer svært dårlig om man er flere i båten. Møtte ifjor en båt som virra frem og tilbake og endret kurs hvert sekund, sakket ned og gikk rolig mot han, da jeg kom nærmere så jeg at det var en fyr med lanterner på hodet som satt å så seg rundt Det er jaggu på tide at folk begynner å ta litt ansvar selv..... Vi kan ikke regulere oss bort fra alle ulykker.... Amen, men for å få folk til å tenke selv må vi gi dem kunnskap. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Eureka Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Det er faktisk en del dødsfall vi ikke kommer utenom, fordi en håndfull mennesker hopper i havet med den ene hensikt, å avgå ved døden. Noen hopper i havet og vil at det skal de ut som de vil oppnå det sammen, men avgår ved døden ved et uhell. Denne gruppen får vi neppe overbevist om at det er lurt å bruke redningsvest, i sådan situasjon. Da er det andre instanser så må gjøre et arbeid for å unngå dette. Slik er det også med en del biler som kjører i havet. Selvdrap er et såpass stort tabuområde at det nok er kamuflert i statistikken under andre sekkeposter enn det det faktisk er. På landeveien er en rekke dødsfall knyttet til samme årsak, ønsket om faktisk å gi tapt på eget liv. En skal vel heller ikke se bort ifra at det forekommer dødsfall relatert til båtbruk, med samme intensjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 (redigert) Amen, men for å få folk til å tenke selv må vi gi dem kunnskap. Om du så må bruke slegge for å banke det inn? Tror ikke det holder med bare et amen da! Lurer fortsatt på hvordan du i mørket ser at en taxi-båt er en taxi-båt, og dermed et nyttefartøy? Redigert 30.Juli.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Mulig det Eureka, men de fleste dødsulykkene i båt som dette siste åra har vært med flere ombord, og så mange selvmordspakter tror ikke jeg på...... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Hvor mørkt er det halvfire om morgenen i Kragerø? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Bitteliten, nei, det er neppe det. Noe gruppeselvmord tror jeg ikke heller på. Jeg burde nok sitert noens innlegg, men mitt foregående innlegg var mere en kommentar for å belyse hva tallmateriale kan inneholde, særlig dette med bil i sjø, fall i sjø. Den som forfekter en generell 0-visjon, er ikke realitetsorientert. For det vil alltid finnes tilfeller av handlinger som er utført med viten, vilje og beregnet resultat. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 (redigert) Om du så må bruke slegge for å banke det inn? Tror ikke det holder med bare et amen da! Lurer fortsatt på hvordan du i mørket ser at en taxi-båt er en taxi-båt, og dermed et nyttefartøy? Slegge er et særdeles dårlig læringsverktøy, men større krav for å få kjøre båt er en mulighet, båtførerprøven som den er i dag er en spøk, og gjør deg på ingen måte tilstrekkelig kvalifisert. Det er ingen forskjell i lanterneføring på en taxibåt kontra en fritidsbåt, men den er likefullt nyttetrafikk, det samme gjelder annen nyttetrafikk andre steder, det betyr ikke at jeg ved nattseilas i tett trafikkert farvann bare antar at andre viker for meg, nei jeg kjører i forsvarlig hastighet så jeg får overblikk over situasjonen, og prøver å plassere meg utenfor kursen til de fartøyene jeg kan se. Hvor mørkt er det halvfire om morgenen i Kragerø? Kan sette på vekkerklokke og svare på det om 10 timer :) Men det har vel begynt å lysne så smått på den tiden? Redigert 30.Juli.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
andersb Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 når jeg var i kragerø sist, begynte det jo bli lysere allerede rundt kl 1, men da var det helt klar himmel, var vel ikke så klart den dagen? uansett begynt å lysne. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Kan man spare ett menneske liv så er et påbud på sin plass.. Javel. Da bør vi sågar få hjelm påbud i pinnebåter, påbud om å ha på overlevingsdrakt kontinuerlig osv osv...... selv om det er nedgang i ulykker og de fleste drukningsulykker er fra brygger eller i oppankret tilstand. Mener du virkelig dette ? La oss nå gå sammen å gjøre båtlivet til nok ett formyndersted der en ikke behøver å passe på seg selv, det sørger loven og storebror for. For noen virker det slik at en bør ha forbud og påbud om alt bortsett fra å sitte i sofaen, ikke rart det blir som det er med den røde fare på roret Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
BAN Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 For noen virker det slik at en bør ha forbud og påbud om alt bortsett fra å sitte i sofaen, ikke rart det blir som det er med den røde fare på roret Det er nok mange flere som dør av å sitte i sofaen, så her ville det vært mer naturlig med forbud. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Det siste er jeg faktisk enig i men skal en først ha forbud og påbud må det ha noe med ulykkes frekvens å gjøre. Vis meg den statistikken som forteller at det blir færre dødsfall dersom en innfører vestpåbud til enhver tid i båt ? Har ikke folk selv ansvar for å passe på seg selv ? Uansett påbud kommer det til å forekomme ulykker med dødsfall som følge. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Astor Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Javel. Da bør vi sågar få hjelm påbud i pinnebåter, påbud om å ha på overlevingsdrakt kontinuerlig osv osv...... selv om det er nedgang i ulykker og de fleste drukningsulykker er fra brygger eller i oppankret tilstand. Mener du virkelig dette ? Greit å sette ting på spissen men det hadde vært greit å diskutere en så slvorlig sak seriøst. La oss håpe feige politikere ser på båtlivsundetsøkelsen på nytt. Vestbruk, Rus på sjøen og fartsgrenser er ett hett tema. Det er valgår så ingenting vil skje i år. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
CB. Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 (redigert) Vi bør vel kutte ut ankerdrammen uten vest også da Astor ?? Personlig mener jeg at vestpåbud i båt er meningsløst da statistikker viser at det er nedgang i dødsulykker samt at det er ikke fra båt i fart drukningsulykker skjer, snarere fra brygger og sene kveldstimer i påvirket tilstand. En kan naturligvis forby alkohol i båt og pålegge alle vest sågar om en sover men tror de færreste føler behovet for en slik formynderstad. Frihet under ansvar tror jeg foreløpig fungerer helt optimalt. Redigert 30.Juli.2013 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
KAT Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Ikke har jeg orket å bla meg tilbake i denne lange tråden men jeg vil hevde med tyngde at vi absolutt vil spare mange menneskeliv hvis det ble påbudt med liv/redningsvest i åpne båter som er under fart. Jeg er ikke i stand til å forstå de som mener noe annet. Utallige ganger opplever vi at det er savnede personer etter sammenstøt mellom to båter eller det er grunnstøtinger med savnede eller druknede personer. Gjennomgangstonen er at de savnede blir funnet uten redningsvest. Hva er problemet? Er det ikke bare å innføre påbudet? Det er som påbudet om sikkerhetsele; vil nevne en episode jeg hadde på Kreta i 1980, vi tok taxi fra Hirakleon til hotellet noen mil utenfor. Jeg ble sittende i forsetet og tok automatisk på meg sikkerhetsbeltet. Da pekte taxisjåføren sarkastisk på meg og lo og sa på dårlig engelsk; I have brake, dont need belts" dermed tåkket han inn bremsen så alle de fire som satt i baksetet havnet i forsetet; "you see, dont need safetybelt" Finnes ikke bedre eksempel på at akkurat det var nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Greit å sette ting på spissen men det hadde vært greit å diskutere en så slvorlig sak seriøst. Men hvem har gode tallgrunnlag, så saken kan bli diskutert seriøst? Håper virkelig departementene, RS, og andre instanser tar beslutninger om dette på andre tallgrunnlag en det som Norsk Folkehjelp har på sidene sine? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Worry II Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Nå er denne tråden over 2 år gammel, og den vil nok ikke bli mindre aktuell de neste 2. Valg eller ei. Er flere tråder her inne med samme tema. 57, 8% her inne er for påbud. Det er ganske jevnt ! Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 (redigert) Man starter litt i feil ende ved å gå løs på vestpåbud. Det er ikke vest/ikke vest som er skyld i ulykker. Den beste måten er å øke kunnskap og flere kontroller. Det hadde nok vært mange som hadde kjørt i fylla med bil om sjansen for å bli stoppa er i praksis null, og straffen er minimal. Øk kontrollene. Gi skikkelige bøter for de som ikke kjører etter forholdene. Jeg er imot et generellt påbud med vest, men er åpen for at det kan gjelde under spesielle forhold, båttyper eller tidspunkt. Gjør båtførerprøven til en praktisk prøve, ikke utmåling av feilmarginen ved noe kompassgreier som er en del av opplæringen i dag. Helt meningsløst. Innfør båtførerprøven som valgfag i skolen slik jeg hadde det da jeg vokste opp. Tror det er borte fra timeplanen i dag. KK Redigert 30.Juli.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 (redigert) Som Jan E nevner. Tallgrunnlaget er hva som er viktig og pr i dag viser det en nedadgående trend hva berører ulykker i båt. Holdningskampanjer er meget bedre fremfor pålegg, kun den røde fare som bruker pisk og det har vi fått nok av på sjøen etter mitt syn. Ungdommen er svært flinke å bruke vest i joller, det burde sikkert noen av oss eldre vært også men det går den riktige veien. De fleste oppegående av oss bruker også vest om været tilsier at det er nødvendig men generelt pålegg er meningsløst. Om en ønsker å drukne i storm får en takke seg selv om en ikke er oppegående nok til å ha med eller bruke riktig utstyr. Tøffer en rundt en solfylt dag på blikk stille hav holder det å ha flyteplagg med fremfor på. Når behovet er til stede for å ta på flyteplagget klarer de fleste av oss å finne ut på egen hånd uten pålegg. Helt enig at båtførerprøven burde være valgfalg slik som tidligere Helt enig med Kongking her. Redigert 30.Juli.2013 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.