Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Solas propellen bruker i området 24 - 28 knop ca 15 % ( minst ) mindre bensin enn Viperen. Den løfter også båten og gir den bedre skyv og retningsstabilitet. Synes i det hele tatt å gjøre manøvreringsevnen bedre. Toppfarten er også 3 -4 knop høyere, og dessuten holdes hastigheten bedre i motvind. Vi antar at propellen også vil gi bedre grep og stabilitet i mer sjø.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen andre nye båter som er bedre på pris da? Avskrivning, kapitalkostnader og service må jo også vurderes.

Etter litt bruk må vi si oss meget fornøyd med båten, den har mange gode løsninger, er av god kvalitet og har gode sjøegenskaper. 250 evinrude gir mer en kraft nok, og vår erfaring er at den noe høyere bensinprisen forsvinner i investerings- og servicekostnader sammenliknet med en diesel-båt.

Link to post
Share on other sites

Det er uten tvil en fantastisk fin båt, men synes det er litt i overkant dyrt å bruke den...:/

 

 

 

 

Det er en relativt stor båt med påhenger så jeg syns ikke at forbruket som er oppgitt her er så galt. En halvplaner med innenbords motor og diesel er ikke så mye billigere

å bruke den heller, og vedlikeholds utgiftene er lavere for en påhenger kontra en innenbordsmotor.

Link to post
Share on other sites

Ja jo til begge to... Jeg er veldig i tenkeboksen for tiden... Står foran handel... Når det gjelder diesel tenker jeg ikke å handle nytt, men litt brukt. Jeanneauen er den jeg er forelsket i, men fornuften sier Viknes 830... Kommer til og ha endel transportetapper til hytta (1,5-2timer i 25 knop hver vei) da er jeg redd det blir å bruke bilen fremfor Jeanneauen... Blir i overkant dyr transport...

Link to post
Share on other sites

Hehehe utifra dine forbrukstall blir 3 timer i 26knop ca 150liter x15 kr/liter = 2250kroner + totaktsolje for Jeanneauen.

 

Viknes :

 

5 timer x 25liter x 10kr/liter = 1250kr....

 

Men Jeanneauen er en mye bedre bobåt helt klart...

 

Verditapet er jeg veldig usikker på...

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom båtmessen i Bergen forrige helg. Der kikket jeg litt på Askeladden P80 som til en viss grad kan sammenlignes med 855. P80 kan man få med innenbords diesel også, VP D3 mener jeg å huske. Ingen tvil om at denne bruker mindre drivstoff per nm/time, men de informerte meg også at man måtte regne kr 17000 - 20000 i årlige servicekostnader på motor og drev. Man kan vel fylle tre tanker på 855 for denne summen, og da er det like interessant å regne hvor mange tanker det går på et år. Da har vi for øvrig ikke snakket om eventuelle feil som går utenfor garantiperioden på VP...

Link to post
Share on other sites

Bare ett par tanker når det gjelder innbords diesel mot bensin påhenger.

 

Som nevnt så går jo fobruket en del opp med påhenger, men servicekostnader går kraftig ned. Da er det jo hvor mye båten blir brukt som avgjør hva som er mest lønnsomtt. Brukes båten relativt lite så vil de økte serviceutgiftene fort spise opp det man sparer i drivstoffutgifter.

 

En annen ting man må tenke på er innkjøpsprisen. En innenbords diesel som gir tilsvarende ytelse er en atskillig dyrere maskin enn en påhenger.

 

Askeladden P80 koster fra 731.700 kr med 250 hesters Suzuki bakpå og fra 862.100 kr med D3-220. Man kan kjøpe ganske mye bensin for 130.400 kroner.....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Vi må også huske at det koster å fylle diesel, bruker vi 1000L diesel i året, så blir det 10,000 kr i året(10 kr L). Med en bensin motor bruker vi kanskje 1500L med

det samme kjøremønsteret,og det blir 22,500 kr på et år,dvs en differanse på 12,500 kr. For å ta igjen prisdifferansen som dieselmotoren skaper så kan vi kjøre i

10 år før vi har brukt 130,000 som er prisforskjellen mellom motorene i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...