Kal-El Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Hvor mange liter i timen på 20-22knop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Vi fikk ikke tak i propell gjennom forhandleren, så skaffet en Solas Lektor 15 3/4" x 15". Vi har ikke eksakt l/t i 20-22 knop, men jeg mener det var ca 48 l/t. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Godt valg ,dette er en propell med stor diameter og bladareal, og burde gi god marsjfart samt lavere planingshastighet. Merker du stor forskjell på denne kontra Viperen ?. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Solas propellen bruker i området 24 - 28 knop ca 15 % ( minst ) mindre bensin enn Viperen. Den løfter også båten og gir den bedre skyv og retningsstabilitet. Synes i det hele tatt å gjøre manøvreringsevnen bedre. Toppfarten er også 3 -4 knop høyere, og dessuten holdes hastigheten bedre i motvind. Vi antar at propellen også vil gi bedre grep og stabilitet i mer sjø. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Det var bra og høre at den ser ut til å passe bra på båten.Denne Solas propellen er veldig lik Mirage + og Rebel og har en veldig hyggelig pris, 3800 kr hos Maritim. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Det er uten tvil en fantastisk fin båt, men synes det er litt i overkant dyrt å bruke den...:/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Finnes det noen andre nye båter som er bedre på pris da? Avskrivning, kapitalkostnader og service må jo også vurderes. Etter litt bruk må vi si oss meget fornøyd med båten, den har mange gode løsninger, er av god kvalitet og har gode sjøegenskaper. 250 evinrude gir mer en kraft nok, og vår erfaring er at den noe høyere bensinprisen forsvinner i investerings- og servicekostnader sammenliknet med en diesel-båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Det er uten tvil en fantastisk fin båt, men synes det er litt i overkant dyrt å bruke den...:/ Det er en relativt stor båt med påhenger så jeg syns ikke at forbruket som er oppgitt her er så galt. En halvplaner med innenbords motor og diesel er ikke så mye billigere å bruke den heller, og vedlikeholds utgiftene er lavere for en påhenger kontra en innenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Ja jo til begge to... Jeg er veldig i tenkeboksen for tiden... Står foran handel... Når det gjelder diesel tenker jeg ikke å handle nytt, men litt brukt. Jeanneauen er den jeg er forelsket i, men fornuften sier Viknes 830... Kommer til og ha endel transportetapper til hytta (1,5-2timer i 25 knop hver vei) da er jeg redd det blir å bruke bilen fremfor Jeanneauen... Blir i overkant dyr transport... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Tipper transportetappen vil koste ca 1000,- med diesel og 1500,- med jeanneauen....jeg ville fortøyd båten på hytta og kjørt bil dit. Da sparer du vel endel tid også? Jeg heier på Jeanneauen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Hehehe utifra dine forbrukstall blir 3 timer i 26knop ca 150liter x15 kr/liter = 2250kroner + totaktsolje for Jeanneauen. Viknes : 5 timer x 25liter x 10kr/liter = 1250kr.... Men Jeanneauen er en mye bedre bobåt helt klart... Verditapet er jeg veldig usikker på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Er det forresten en fornuftig måte å få med seg en gummijolle på med 855'en? Noe å ta patent på?;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Jeg trodde du brukte 2t en vei...så var det dette med l/t vs l/nm. Hva prioriterer du? Jolle? Det må bli en lett en på dekk, eller i daviter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Ja 1,5-2timer i 25knop... Kr/Nm er vel det mest riktige. Hadde avgiftene på båtbensin/diesel jevnet seg ut ville valget vært enkelt! Men det kommer vel ikke til å skje de nærmeste 10 årene...:( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 30.April.2012 Del på Facebook Svart 30.April.2012 Jeg var innom båtmessen i Bergen forrige helg. Der kikket jeg litt på Askeladden P80 som til en viss grad kan sammenlignes med 855. P80 kan man få med innenbords diesel også, VP D3 mener jeg å huske. Ingen tvil om at denne bruker mindre drivstoff per nm/time, men de informerte meg også at man måtte regne kr 17000 - 20000 i årlige servicekostnader på motor og drev. Man kan vel fylle tre tanker på 855 for denne summen, og da er det like interessant å regne hvor mange tanker det går på et år. Da har vi for øvrig ikke snakket om eventuelle feil som går utenfor garantiperioden på VP... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 30.April.2012 Del på Facebook Svart 30.April.2012 Hva kostet forresten den andre propellen, pauc? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 30.April.2012 Del på Facebook Svart 30.April.2012 Original 7700,-. Solas Lexor 4200,- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 30.April.2012 Del på Facebook Svart 30.April.2012 P80 er en merkbart mindre båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 30.April.2012 Del på Facebook Svart 30.April.2012 Kikket også på p80, og er nok enig i at 855 er en mye bedre båt på mange måter... Bedre plass og mye mer åpen båt når man åpner alle dører og luker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 30.April.2012 Del på Facebook Svart 30.April.2012 Enig i at P80 er en mye mindre båt, men innlegget var ment for å synliggjøre kostnadene ved diesel. Ser man kun på pumpeprisen får man seg en årlig overraskelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 30.April.2012 Del på Facebook Svart 30.April.2012 Hvordan håndterte bårforhandleren dette? Fikk du igjen penger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Dette (propell) og en del andre saker er foreløpig ikke avklart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Bare ett par tanker når det gjelder innbords diesel mot bensin påhenger. Som nevnt så går jo fobruket en del opp med påhenger, men servicekostnader går kraftig ned. Da er det jo hvor mye båten blir brukt som avgjør hva som er mest lønnsomtt. Brukes båten relativt lite så vil de økte serviceutgiftene fort spise opp det man sparer i drivstoffutgifter. En annen ting man må tenke på er innkjøpsprisen. En innenbords diesel som gir tilsvarende ytelse er en atskillig dyrere maskin enn en påhenger. Askeladden P80 koster fra 731.700 kr med 250 hesters Suzuki bakpå og fra 862.100 kr med D3-220. Man kan kjøpe ganske mye bensin for 130.400 kroner..... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Vi må også huske at det koster å fylle diesel, bruker vi 1000L diesel i året, så blir det 10,000 kr i året(10 kr L). Med en bensin motor bruker vi kanskje 1500L med det samme kjøremønsteret,og det blir 22,500 kr på et år,dvs en differanse på 12,500 kr. For å ta igjen prisdifferansen som dieselmotoren skaper så kan vi kjøre i 10 år før vi har brukt 130,000 som er prisforskjellen mellom motorene i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Dere glemmer en vesentlig ting i dette regnestykket, videresalgsverdi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.