Jump to content

Prosjekt: 37 fot Risørskøyte fra 1917


Asch

Recommended Posts

Nå begynner endelig ting å komme på plass igjenn. 2/3 av spantetoppene er skiftet. Resten var i orden. Hudplanken er på vei på, så det ser straks mye bedre ut. Toppen av både forstevn og akterstevn er skiftet. Det blir litt bøy og tøy for å få på huden. De lengste bordene er 8 meter lange, så kurven blir ganske god.

 

dsc_0230.jpg

 

dsc_0231.jpg

 

dsc_0235.jpg

 

dsc_0237.jpg

 

dsc_0246.jpg

 

dsc_0248.jpg

 

dsc_0251.jpg

 

dsc_0252.jpg

 

Det store spørsmålet har vært om vi skulle beholde aluminiumsruffen eller om vi skulle erstatte den med en ruff i treverk istedenfor. Argumenter for aluminiumen er at den er helt tett, og vi har den allerede. Argumenter i mot er at den lever der den møter dekket, slik at det blir vanskelig å få det skikkelig tett i kanten, samtidig som det er vanskelig å dreve dekket skikkelig inn mot aluminiumen. Et annet problem er at det kondenserer på aluminiumen, noe som har ført til råte innvendig. Vi heller nok mest mot en treruff. Det innebærer at vi må ha ny stormast også. Den gamle stod oppå aluminiumen, mens den nye da må gå helt ned til kjølen.

Link to post

Plukket av alt tauverk fra mastene, og tok med alle taljene hjem for litt puss og stell. Ganske mange forskjellige sorter og årganger her. Noen er fine i fasongen med messingtrinser, mens andre er ganske firkantede med plasttrinser.

 

dsc_0267.jpg

 

dsc_0268.jpg

 

dsc_0272.jpg

 

En runde med sandpapir, så ser det straks mye bedre ut.

 

dsc_0274.jpg

 

Plups i oljedunken og klar for neste.

Link to post

dsc_0482.jpgDa var det blivende motorrommet renskrapt for gammel maling. Det hang ikke særlig godt på det underliggende tjærestoffet fra gammelt av.

 

dsc_0481.jpg

 

Fikk ihvertfall sett hvorfor det ikke er lurt å male innvendig. Enkelte steder hang malingen godt på, og der var treverket fuktig og mykt under. Ett sted var det såpass dårlig at vi antakelig må bytte bordet.

 

dsc_0491.jpg

 

 

Skrapte oss ferdige nede i kjølen i dag. Måtte til med malingskrape for å få av ett par milimeter med svart gugge fra bord og spant under dørken. Nå skal det få stå og tørke litt før vi behandler med olje og antiparasittmidel.

 

dsc_0484.jpg

 

 

Her og kom vi over et par steder der bordene var rufsete i kantene og antakelig må byttes. Fra utsiden virker bordene helt fine, og det var ikke noe som tydet på at de var dårlige under drevingen.Godt at vi får sjekket fra begge sider. Hadde vært litt kjedelig å legge så mye arbeid i båten og gå glipp av et par dårlige bord under vannlinjen. :headbang:

 

dsc_0489.jpg

 

dsc_0490.jpg

Link to post

I motorrommet hang det en stor gammel og forsømt tankmåler i messing. Den var koblet til en ståltank på 550 liter som av en eller annen grunn ikke var i bruk (har en annen tank på 200 liter som var koblet til motoren). Jeg tok med måleren hjem for å gi den en runde med gnikking.

 

dsc_0520.jpg

 

 

dsc_0521.jpg

 

dsc_0523.jpg

 

Flotte små detaljer.

 

dsc_0526.jpg

 

Ble nesten for fin til å gjemmes bort i et maskinrom denne nå. Må kanskje vurdere salongmontert tankmåler. :smiley:

Link to post

Kikket på haugen med treverk som har blitt tatt ut av båten og tenkte at det kunne vært morro å gjennbrukt noe av det. Plukket ut noen deler, blant annet en spantetopp som så lovende ut.

 

Litt skrubb, puss, olje og en kanibalisert adventsstake senere, så var spantestaken klar.

 

imgp0966.jpg

 

imgp0969.jpg

 

imgp0971.jpg

 

dsc_0529.jpg

 

 

Nå kan advent bare komme. Jeg er klar. :wink:

Link to post

Først må det sies at jeg på ingen måte er noen ekspert her, men litt har jeg fått med meg.

 

Det blir bare brukt uimpregnert treverk i båten. Materialene som byttes ut nå, er uimpregnerte og har antakelig vært i båten siden 1917, så de holder definitivt en god stund hviss de er av god kvalitet.

 

Bruker du kjerneved, er virket naturlig veldig råtebestandig. Det finnes mange eksempler på byggverk på land der trevirket er 8-900 år gammelt. Hos trær er det det ytterste laget av stammen som står for transport av vann og næringsstoffer. Når treet vokser, dør treverket lenger inne i stammen. Cellene fylles da med kvae/fettsyrer som gjør det veldig bestandig mot råte og mange parasitter. Slikt trevirke er allerede så mettet og tett at det ikke lar seg impregnere. Impregnert treverk er vanligvis i utgangspunktet mer porøst og av lavere kvalitet.

 

Ikke alle treslag danner kjerneved, for eksempel bjørk. Furu og Eik er vel de mest brukte. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er fuktinntrengningen minst i Furu, da Eik har mye porer.

 

Når du oljer treverket i båten , så er jo det en form for impregnering det også. Holder du fuktigheten ute av treverket, får ikke soppen mulighet til å etablere seg, og du unngår råte.

 

Du kan sikkert finne bra impregnert treverk som vil duge lenge i en båt, men en av ulempene er jo da grønnfargen i virket fra impregneringen.

 

Vet at denne tråden leses på båtbyggeriet også, så de kan kanskje komme med andre begrunnelser enn meg.

Link to post

Som du nevner er det grønnfargen som kanskje ikke er så ønskelig, dersom man ikke er direktør hos Norsk Impregneringskompani i Larvik :-) . Wiksten båtbyggeri bygde ei snekke med impregnert furu i skroget til ham en gang på 70 eller 80-tallet, men da var det jo en gimmick med det grønne skroget?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 3 uker senere...

Ikke så mye spennende å ta bilder av her for tiden. Skroget er behandlet med Boracol, og står og tørker mens vi venter på materialene til dekket.

 

Det kommer etterhvert to nye master i hus som må behandles før de settes på. Noen som har gode tips?

 

Har fundert på å bruke Xtreem coat/ Coelan. Noen som har erfaringer med det?

Link to post

Har Coelan (synes det gamle navnet var bedre :) på fordekket mitt. Det ble lagt lenge før vi eide båten og lå vedlikeholdsfritt og pottetett i 10 år før noe måtte gjøres. I juni i 2010 var det en heteperiode med 35+ i fjorten dager her på Østlandet, da slapp og sprakk coelanen langs et par-tre av natene. Det er fremdeles tett, men har tenkt å reparere dette i vinter (vår).

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Som du nevner er det grønnfargen som kanskje ikke er så ønskelig, dersom man ikke er direktør hos Norsk Impregneringskompani i Larvik :-) . Wiksten båtbyggeri bygde ei snekke med impregnert furu i skroget til ham en gang på 70 eller 80-tallet, men da var det jo en gimmick med det grønne skroget?

 

Gimmic og gimmic... Impregneringen hadde den sideegenskapen at den sløvet verktøystålet. Og så mener jeg i tillegg å huske at impregneringen ikke hadde garantert holdbarhet lenger enn 15 år. I sum var det kanskje like greit å benytte skikkelig furu. I tillegg kommer dette med bredden på materialene, og at mye blir skåret vekk. Dessuten er det vel vanskelig å trykke impregneringen inn i kjerneveden på furuen. Så det ble så vidt jeg husker med den ene båten.

Link to post
  • 4 uker senere...

En stund siden siste bildeoppdatering her.

Ett stykke til av stevnen viste seg å være dårlig, så her er det satt inn mer ny eik.

dsc_1136.jpg

 

Ikke akkurat standard byggsjappedimensjoner.

 

dsc_1159.jpg

 

To plankeender var dårlige, men siden resten av plankene var i god stand, ble det bare skøytet inn nye ender.

 

dsc_1137.jpg

 

Den nye motoren er kommet ombord. :smiley:

 

dsc_1151.jpg

 

Båtbygger Morten driver siste rest av skroget.

 

imgp0975.jpg

 

Etterpå forsegles det.

 

imgp1014.jpg

 

Båtbygger Jørn feller inn en ny dekksbjelke. Dette er den siste hele bjelken. Alle de resterende bjelkene vil være delte på grunn av ruffen.

 

imgp0974.jpg

 

Spantetoppene har fått en god del liter olje, og vil fremdeles ha mer :smiley:

 

imgp0979.jpg

 

Plugging av bolthull.

 

imgp1021.jpg

 

Vi har revet ut hele dørken. Bordene var i og for seg gode nokk, men de har over tid blitt innsauset i ubestemmelig oljedrit fra undersiden. Bjelkene må byttes da de er noe underdimensjonerte og flere av dem er brukket. Mange av dem er også mer en myk bjelkeformet masse enn en faktisk bjelke. Fruen svinger kubeinet.

 

imgp1013.jpg

Link to post

Takker for hyggelige komentarer. :smiley:

 

Som nevnt tidligere hadde vi to drivstofftanker installert. En plasttank på 200 liter og en ståltank på 550 liter. Ståltanken var ikke koblet til, så vi var usikre på standen. Nå har den stått full med vann en stund, og det ser ut for at den er tett.

dsc_1166.jpg

 

imgp1024.jpg

 

Innvendig ser den også ok ut. Fikk ikke sett på bunnen, da det var minusgrader og noe av vannet frøs der. Det får bli når ting tiner igjenn.

 

imgp1029.jpg

 

imgp1031.jpg

 

Tredetaljene er flottere å se på. :wink:

 

imgp0993.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...