Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vannvittig disse mastehavariene :eek: Vil tro de resterende båtene nå tar det litt med ro, det ville hvertfall jeg gjort.

Dette må de komme til bunns i, er vel ikke akkurat en høydare for moralen og trygghetsfølelsen dette, særlig ikke når man etter hvert skal ut i enda røffere farvann :crazy:

 

edit: Godt det har gått bra med mannskapet på Puma :thumbsup:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Puma har visstnok ikke startet motoren enda, går på riggrester inntil videre, mens de bestemmer seg for hva de skal gjøre.

Camper er vel straks forbi med sine 20 knop kontra Pumas 6. Synd at slike til skal ødelegge for så mye forberedelser, trening og glede for publikum :nonod: Hele riggen og alle seil skal være reddet, ingen dårlig jobb det :thumbsup:

m6540_crop12_608x404_proportional_13219114833b22.jpg

m6548_crop12_608x404_proportional_13219124585387.jpg

 

EDIT: Da svarte Aksel meg på Twitter. Spurte om hans tanker rundt det at 50% av båtene nå er ute av leg 1, og om båtene er for raske for sitt eget beste, ser jo at de ikke nødvendigvis alltid går dit det blåser aller mest, slik som VO60-båtene. VO60 hadde jo ikke slike problemer som vi nå ser på VO70, selv om det å treffe ting i vannet selvsagt kan skje alle.

Som Aksel sier så er årsaken til Pumas mastehavari fortsatt usikker, og kom uten forvarsel. Han synes det er rart at slike ting skjer, da båtene har vist seg som solide gjennom forrige VOR.

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Interessen for denne seilasen må vel begynne å dale som en stein med kun 3 båter igjen, for alt vi vet så er det ingen igjen etter neste etappe. Sponsorene føler vel ikke at valuta for pengene er rette ordet da.

Ja visst er det spektakulært med båter som er så ekstreme at de må holdes igjen hele veien for ikke å gå i oppløsning men jeg tror det hadde vært morsommere med en Open60 som kunne knuse på gjennom det meste, da hadde det blitt billigere og dermed flere lag som igjen hadde gitt mer igjen til publikum og sponsorer.

Link to post

Er vel ikke akkutar gunstig at det bare er 3 båter igjen nei. Men er jo bare 1. etappe, får håpe det går bedre etterhvert. Dumt om kampen om poengene kun skal handle om hvem som klarer å komme seg til mål, fremfor hvem som klarer å seile fortest.

Liker at båtene er så ekstreme, men om rigghavariene skyldes dette eller om det faktisk bare er helt tilfeldig kan vi jo ikke sikkert enda.

Noen som vet noe mer om årsaken til Abu Dhabis havari? Er det bekreftet dette med checkstaget?

 

Puma er visstnok på vei til Tristan da Cunha.. "Ingen flyplass, 264 innbyggere som deler 8 etternavn" - Aksel Magdahl.

 

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Da var det annerledes med Illbruck, hvor eieren var så seilinteressert at firma måtte selges når seilasen var over. Det var ikke penger igjen til å satse videre på utvikling av firma.

Det er nå kjøpt opp av Tremco.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er jo først og fremst trist for seilerene ombord når man får mastebrekk! Kan jo også være farlig hvis man er uheldig. For teamet forøvrig trenger det nødvendigvis ikke være så ille. Jo det koster penger med ny mast+++ Men eksponering av båtene kommer i mange flere medier en hvis alt går bra. For de store teamene er det merkenavn bygging, akkurat som i sykling osv. Eks Puma bruker enorme summer på merkevare bygging i media. Hvis de regner sammen satset penger/ kontra minutter eksponert reklame så blir det nok ikke så galt regnestykke! I Norge blir det sett negativt på om man sponser noe som ikke vinner så derfor må et internasjonalt selskap satse for å få igjen pengene hvis man skulle gjort noe slikt her hjemme. Skal man reklamere i Norge er det tryggere med ski feks.

Link to post

Godt å se at det fortsatt er slik at man hjelper hverandre ute på havet. Tenker først og fremst på skipperen på Camper som i videobloggen snakket om Pumas mastebrekk rett etter at det ble kjent. Han var glad alle var uskadd, og sa at de (Camper) var klare til å sette kursen mot dem om de skulle trenge noe assistanse. Navigatør hadde allerede beregnet ankomsttiden og kursen dit.

Og så kan man jo også få hjelp av selv store fartøy med tidsskjemaer og det hele:

 

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Mye karbon på disse båtene, men det er vanligvis en metalldel som ryker og forårsaker rigghavari (fitting på vant eller innfestingspunkt). Blir spennende å se hva de finner årsaken til å være og om det er samme på begge båtene. Har vært mye fokus på å redusere vindmotstand de siste årene og flere aktører har kommet på banen med ulike løsninger på innfestinger og det nok ikke alt som er like velprøvd enda (Future Fibres er en av de relativt nye aktørene på karbonrigg). Jeg har samme løsning som Camper og Telefonica, men min er jo på langt nær så ekstrem eller utsatt for så mye juling. Men, følger litt nøyere med på VOR nå selv om selve konkurransen har blitt mindre interresant...

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Skulle jeg tipse Groupama om denne tråden.Det ser jo ut som de trenger en god taktiker. :yesnod::yesnod:

 

Det er vel ingen som EGENTLIG har påstått de vet bedre enn de navigatørene som er om bord, men om du er flink til å oversette til Fransk, må du gjerne tipse. Så kan de få ørten tips i forskjellige retninger i tillegg til sin egen strategi.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Jeg er veldig glad for at det ikke er jeg som skal bestemme hvor det skal kuttes på Sanya.

Tykkelsen på skroget er i det minste helt klart mer enn de 2mm det var snakk om tidligere i denne tråden, så det er helt klart at jeg missforstod det som ble sagt på videoen den gangen.

 

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Ser ut til at reparasjonen av Sanya går bra! :thumbsup: Masse nye bilder på Facebook.

Imponerende å se hvor mye arbeid de har fått til på såpass kort tid. Får håpe de andre lagene også rekker å bli klare til in-port-race og neste etappe :cool:

Ellers er det ikke lett å hole seg oppdatert her i Shanghai, Kina. Godt båtene er i havn, ikke greit å følge med uten stabilt nett og ikke-fungerende twitter og facebook uten å lure nettet først :lipseal:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Nye utfordringer for VOR-flåten - piratfarvann

Alle båtene er nå i vannet, men ikke alle får tunet rigg og trent så mye som de kanskje burde.

Hvem tør gjette på vinneren av etappe 2?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Klokken 1300 GMT lørdag er det "in port race" og søndag samme tid, er det klart for start på 2.etappe, så da er det duket for at Far blir sittende med laptoppen i fanget og med øretelefoner og følger med på Youtube live.

 

Jeg vet ikke om jeg tør tippe noen vinner for 2.etappe. Jeg håper for konkuransen sin del at de tre som brøt første etappen gjør det best i denne etappen slik at poengsummene er likest mulig en stund fremover.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Enig der, hadde vært fortjent for de andre lagene å komme med i gamet igjen. Ikke noe å si på innsatsen hvertfall, mange som har jobbet døgnet rundt i lang tid nå bare for å få båtene klare i tide.

Skal det bli no spenning så får vi håpe lagene følger hverandre tett hele veien til Abu Dhabi (og at Sanya vinner da selvsagt)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Jeg tror at Telefonica og Puma er de sterkeste lagene. Begge har med seg mye ballast fra sist. Puma har jo omtrent samme lag og stoppet aldri å seile etter forige race.

Det som overasket mest foreløplig er Grupama som sier de mangler båtfart. Båten deres er jo også 3 genrasjon Kouyoumdjian.

 

I inportracet blir nok team New Zealand raske de har jo blant annet Adam Minoprio som rormann og han har vunnet mye matchrace. Båten har Marcelino Botín som designer og skiller seg litt ut med dette. Uansett artig med et team som nesten bare består av New Zealendere.

 

Team Abu Dhabi skiller seg også ut med Farr design og Fluchdekk. Skal bli artig å se hvordan den går i forhold til Kouyoumdjian design. Men Farr har jo erfaring fra sist.

 

Team Sanya valgte jo Telefonica Blue fra forige race forde den da var raskest i lettvind da. De håpet at det kunne være deres styrke men erfaring fra inportrace var jo at de nye båtene var raskere der også. Blir artig å se når de får litt lenger tid sammen med resten. Båten er Farr design. Seildesignerene skiller seg også litt ut med Doyle. Tøft å velge annet seilmerke. Men når man tenker tilbake til Knut Frostad med Inovation Kværner så var deres valg av seilmaker(Lidgard) meget uheldig i etterkant.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...