Svaap Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Nope..... Må nok lengre vestover :-) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Framtia Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 West bend kanskje... fra ca 1960? ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Wallas Service Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Framtia kom meg i forkjøpet... West Bend fra Hartford, Wisconsin. Ble også produsert i Ontario, Canada. Tipper dette er en 35 hk fra 1958 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Svaap Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Helt korrekt, men hissige 40 hk. Husker min far skrudde på den i 2,5 uker på vår 3 ukers ferie.... . Når den først fyrte var det stor stas - til den stoppet igjen... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Anjuma Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Fantastisk innsats og arbeide du legger ned i alt av prosjekter du gir deg i kast med svaap. Som andre har nevnt før... Jeg tror du trygt kan tilføye Båtbygger på cv'n :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Woody Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 (redigert) Er denne påhengeren slekt med Chrysler? Synes stammen minner om min gamle 45hk. Det vil si uten dekslene på hver side under motorhuset. Redigert 6.August.2013 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Svaap Svart 7.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2013 Hyggelig med positive tilbakemeldinger! Woody: West Bend - Chrystler - Evinrude er vel slektsutviklingen så vidt jeg vet. Motoren sto på en flott Selco med 'vinger' bak på avslutningen på dekket. Denne har jeg lyst til å forsøke å redde etter noe skader påført etter en sprengningsulykke.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wallas Service Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Er denne påhengeren slekt med Chrysler? Etter litt "googling" fant jeg ut følgende: West End ble kjøpt opp av Chrysler Outboard januar 1965. Chrysler Outboard ble så solgt i 1984 til US Marine og fikk navnet Force Outboard. 1986 ble Force Outboard solgt til Brunswick-gruppen (Mercury, Mercruiser) Force forsvant etter det jeg kan se stille ut gjennom dørene 2006/2007. Visse deler til West End og Chrysler kan etter sigende skaffes gjennom Mercury-forhandlernettet Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Skudenes Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Har bare et ord, fantastisk!!! Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Nero II Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Kjære Svaap, du har de to trådene jeg beundrer mest på nettet: Minde tråden som handler om en størrelse i et engasjement og Svaaptråden som lærer oss glede over å gjøre ting skikkelig. Ikke siden Walter_S sin tråd om Sabben sin og om Malaika har det vært noen som har hatt tråder som har støttet opp om og stimulert egne båtdrømmer og tiltakslyst som dine. Men nå har det vært helt stille i begge to i tre måneder. Hva har skjedd? Jeg er sikker på at jeg har mange med meg når jeg sier at vi er mange som følger med, som venter og som gjerne stiller opp for deg. Er det noe vi som følger trådene dine kan hjelpe til med? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Jepp, Svaap, vi ser frem til fortsettelsen. Dog, slike prosjekter trenger en pause nå og da. Ser på hjemmesiden til 'Fredrikstad' at Minde ligger godt an. Men hvordan går det med 'SVAAP'? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 15.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2013 Hei, Jeg har ikke fått med meg den siste aktiviteten på denne strengen - beklager manglende tilbakemelding, og takk for at det fortsatt er interesse for prosjektene. Leser på Båtplassen hver dag, men det er lengre mellom egne postinger. Kort oppdatering om status på Minde: Skroget er ferdig bordet, og vi har hatt noen heftige uker med å bli ferdig med driving (2 tråder i alle nat), samt beking av undervannsskrog og kitting med linoljekitt i fribord. Det ligger ganske mange timer bak en slik oppgave, men nå er det altså gjort og båten er tett! Vi har vært mange mennesker i sving - både venner og familie, noe som i seg selv er trivelig i tillegg til at fremdriften er høy! Tjæredrev i alle nater, over og under vannlinjen. De store naglene på bildet over er einernagler som går gjennom plank/spant/bjelkeveier - gir stor stivhet mot de krefter som oppstår under driving. Minde har tørket ganske mye siden hun ble satt på land, og enkelte nater var borti 10mm utvendig. Det gjør det utfordrende å drive uten å banke drevet inn i båten. Da gjelder det å legge relativt store løkker, samt å komprimere dem "samlet" med et bredt jern, slik at drevet har spenst i natet. Etter litt trening går det veldig greit, men det er vel her en god fagperson skiller seg fra oss amatører.. Min datter og hennes kjæreste er jo helt uatskillelige, men klarte faktisk å drive hvert sitt nat -han med henne på fanget De lærte fort hvordan dette skulle gjøres, og kvaliteten på arbeidet var veldig god! Her er båten stram og fin - ferdig drevet. Etter at alle natene er gått over, så brenner jeg av løse fiber som stikker på utsiden av natet. Det enkleste er å bruke en propanbrenner med litt forsiktighet (og en bøtte med vann stående klar i tilfelle). Jeg gjorde dette sent på ettermiddagen så jeg skulle se glør bedre.. Ny dugnad for kitting og beking. Kittet var lett å få inn, men tar endel tid. Kjøpte linoljekitt i 5kg bøtter (billig) og rullet en pølse som ble presset inn i natet. Overskytende masse ble skrapet bort med sparkelspaden, og overflaten overstrøket med en finger dyppet i linolje for en glatt overflate. Hyggelig jobb!! Beket derimot, var en utrivelig jobb. Det er relativt varmt (ca 230-240°C) og tyntflytende, slik at svært lite av beket havner der det skal - i natet.... Virker som en evighetsprosess for å fylle natene helt opp, men etterhvert som vi fikk treningen gikk det bedre (som med alt annet man ikke har gjort før..). I forgrunnen på bildet over har jeg akkurat hentet nytt bek - kokende varmt! Når natet (tilsynelatende) er fullt så må det overskytende skrapes vekk, og du oppdager at jobben bare har såvidt begynt. Dette gjentas en del ganger før natet faktisk er fullt. Vi så ikke ut i denne perioden. Bek fester seg godt til huden - veldig godt! Det beste å vaske seg med er matolje (olivenolje eller solsikkeolje). Som en følge av det så glinset huden så vakkert på kontoret mandag morgen - glatt som aldri før! Det neste prosjektet for båten er dekket. Plankene i dekket er ikke befengt med råte, men plankene er ikke skåret riktig fra sagbruket slik at det ligger mye flask-skåret virke i det, noe som beveger seg mye og gir lekkasjer. I den sammenheng skal jeg også legge ned en drevstopper - en planke som ligger på innsiden av dollbordet og som er hakket en halv tomme ned i dekksbjelkene. Denne representerer en sperre for drivkreftene fra dekksplankene, og hindrer båten i å drives bredere og bredere for hver gang man forsøker å stoppe lekkasjene.. Dekket skal legges i malmfuru, kvartskåren og fin! Fortsettelse følger.... /Ole. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Banarne Svart 15.November.2013 Del på Facebook Svart 15.November.2013 Endelig en oppdatering :-) vakkert:-) gleder meg til neste oppdatering. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Komodo Svart 15.November.2013 Del på Facebook Svart 15.November.2013 Dekket skal legges i malmfuru, kvartskåren og fin! Fortsettelse følger.... Det gleder vi oss til! Du er en hardhaus til å stå på! Du framstår ikke akkurat som en gjennomsnittlig blofattig kontorrotte må jeg si Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Viksund 830 Svart 15.November.2013 Del på Facebook Svart 15.November.2013 Jeg er innom BP hver dag.... Det er uten tvil høydepunkt når du, Svaap, har lagt inn oppdateringer. Håper virkelig at du fortsetter med det, det er lærerikt og interessant. Så er det gøy å se en virkelig båtbygger i aktivitet (uten at jeg er fagmann til å vurdere det ) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 17.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2013 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! I dag var planen å få på plass hengslene til roret. Hengslene er delvis komplette, i den forstand at den halvdelen som skal på rorflaket er ferdige, mens delen som skal på stevnen på sveises opp. Jeg har hylsene fra det forrige roret og disse er thighte og fine, så det er en kurant jobb. Den øvre hengselen besto av en relativt stor stålplate som fordelte trykket inn på akterstevnen (øverst). Når jeg så hvor dårlig stevnen var i dette området så skal vi være glade for at platen var såpass stor - ellers ville antakelig trykket fra roret revet stevnen i filler i den vinden vi hadde på vei hjem fra Gøteborg... Det nye rorflaket ble satt inn med diverse oljer og maling for å hindre uttørking i sommer, og dette ble slipt vekk før helgen med min monster-båndsliper. Med en ren rorflate begynte oppmerkingen av plassering av hengslene. Plasseringen av den øvre hengselen ble satt så lang opp som mulig i forhold til der krummingen av den innvendige kurven startet. Før jeg stilte inn overfresen og begynte å spise eik, så tok jeg en rask kontroll av om den tilsynelatende 90° vinkelen mellom hengel og tapp faktisk var det.. - Det var den ikke, og jeg takket meg selv for at jeg sjekket dette før fresen hadde gjort sitt. Veldig kjedelig å gjøre feil på et såpass ferdig ror! Det motoriserte viskelæret (pussemaskinen) fjernet strekene, og nye justerte kom på plass. Jeg begynte med å sage vekk det partiet som må til for å forsenke hengselen inn i roret, slik at den ligger flush med kanten mot stevnen. Det må tas ut en del ekstra for å kunne entre hengselen mot stevnbeslaget når roret skal på båten. Når den ene siden av roret var ferdig frest så sjekket jeg om høyre og venstre hengsel-flak var helt like. -Det var de ikke, så jeg måtte justere vinkelen på strekene før jeg freset den andre siden. Med litt vennlig overtalelse fra tunghammeren så kom den på plass. Måtte demontere den gang til for justeringer før det ble helt riktig. Med en dra-kniv justerte jeg den innvendige delen av roret slik at det lar seg dreie, uten å butte i stevnen. Dette viser hvorfor det må taes ut såpass mye ut av rorflaket for å kunne entre hengslene ved montering. Så var det den nedre hengselen.. Hengselen skal litt lenger inn før den er helt på plass, men den kniper litt ved at jeg ikke har avrundet hjørnene innvendig. Snart ferdig :-) Det var det... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Framtia Svart 17.November.2013 Del på Facebook Svart 17.November.2013 imponerende at du klarer å finne tid til også å dokumentere dette så godt med bilder. Denne tråden er en pryd for BP. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
vivvi Svart 17.November.2013 Del på Facebook Svart 17.November.2013 Du har en utrolig presisjon i arbeidet ditt Svaap! Det er en fryd både å lese og se dokumentasjonen din! Syntes det er gøy å se jobben som blir lagt ned i Minde! Din dokumentasjon og skildringer av arbeidet som utføres er en stor inspirasjon for å gå løs på arbeidet med egne prosjekter, og jeg håper at jeg en dag får tatt både Svaap og Minde i øyesyn i Skjærgården! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Svaap Svart 24.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2013 Hei folkens, Må innrømme at det røyner på med å skulle pendle 2 timer hver vei for å slå inn en spiker på båten. Ser det som nødvendig å seriøst vurdere å flytte båten hjem, for å få opp igjen momentet i prosjektet. Er det noen som kjenner noen innen transportbransjen, som kan ta på seg et slikt flytteprosjekt? Hilsen frustrert Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Håvard Straume Svart 24.November.2013 Del på Facebook Svart 24.November.2013 E mektig imponert øve arbeie du gjer! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/97671-with-vitsi-13-prosjekt/ Link to post
Komodo Svart 24.November.2013 Del på Facebook Svart 24.November.2013 Må innrømme at det røyner på med å skulle pendle 2 timer hver vei for å slå inn en spiker på båten. Ser det som nødvendig å seriøst vurdere å flytte båten hjem, for å få opp igjen momentet i prosjektet. Er det noen som kjenner noen innen transportbransjen, som kan ta på seg et slikt flytteprosjekt? Det er veldig forståelig Mye mer effektivt å ha den på gården så man kan trå til litt innimellom på ettermiddager osv. Regner med at du har tenkt litt gjennom tidspunktet i forhold til hva som skal gjøres og evt støtte fra Maritime Senter Ellers har jeg en oppfatning om at det er mange i området her som bruker Uno til slik transport, han kjører mye båter hjem til folk, har åk på bilen osv. Men jeg vet ikke om han har kapasitet til Minde. Foreslår at du tar en prat med Knut om dette. Han kjenner enormt mye mennesker, og har helt sikkert en ide` Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 26.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2013 Takk for info Komodo, men jeg fnner ikke Uno på nett... :) Har kontaktet Eriksen Kran og det virker som om de har kompetansen og utstyret til å ta et slik oppdrag. Koster en del kroner da, men det koster jaggu å pendle også (på flere plan). Det er langt i fra ideelt å flytte Minde nå, men jeg må stikke finger'n i jorda og ta en virkelighets-justering mot å skulle bli ferdig kommende sommer. Noen med gode kontakter der ute?? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Banarne Svart 26.November.2013 Del på Facebook Svart 26.November.2013 Har du hørt med Kynningsrud? Må vel ha semi tralle også kanskje? Hva er måla på båten? Bredde, høyde og lengde. Tonnasjen? Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Hulda Svart 26.November.2013 Del på Facebook Svart 26.November.2013 (redigert) Det var akkurat det jeg skulle til å spørre om: Lengde bredde og ikke minst høyde. Og høyden er lastehøyden. Det er en del tunneler og broer som skal passeres fra Fredrikstad til Oslo Nord. Vekten er ikke så veldig presserende, alt under 25 tonn burde gå greit. Hulda ble i et beite fraktet på landeveien. Og det var en gedigen prøvelse :-) I en tunnel måtte transporten gå litt ut av senter for ikke å skrape med seg alle lysstoffrørene. Redigert 26.November.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.