Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Skulle vært en "like" knapp som på Facebook .....

 

Så den kjæm her...... *LIKER*

 

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til videre i 2014 med begge skutene dine!! :-))

 

Om det blir så att det blir sjøsetting av Minde/Svaap til sommeren/høsten....så tar man gjerne turen fra Trondheim for å bivåne begivenheten :-))

 

Ha en fortsatt førrtræffeli aften! :-))

Link to post

Der jeg ikke kom til med sirkelsaga så ble Fein-kutteren brukt.

Har sagt det før, men jeg må si at sagbladene til denne kutteren blir fort dårlige - til tross for den høye prisen.

Finnes vel alternativer som er billigere som passer - gjør det ikke?

 

Kanskje her? : http://www.gustavsenas.no/multima-og-bosch_1080.html

 

Har brukt de sjøl, og var ikke noe dårligere enn Fein, ikke særlig bedre heller, men en del rimeligere. Totalt sett var jeg fornøyd :)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Takk for tips til alternative sagblader - skal testes ut.

 

 

Ask, det du ser på bildet er en kraftig manuell lensepumpe av dansk fabrikat. Dette er en av de som tar med seg hva som helst fra kjølsvinet!

 

Dekksplankene er festet med 5" skipsspiker (!!) og de sitter ekstremt godt i friske dekksbjelker av eik.

Skal man i det hele tatt få opp skipsspiker så må man løsne spikeren fra veden ved å slå de ned en anelse.

Med kubeinet jeg har var det ikke snakk om å få de opp.

Prøvde å forlenge det med nesten 1 meter langt rør, men kubeinet begynte å gi etter.

Forsøkte så med et kraftig og lengre kubein, med rørforlengeren og da kom de fleste med et høyt smell.

 

 

 

bilde

 

 

Noe overdreven størrelse på spikeren... Det skal bli litt av en jobb å trekke alle festemidlene!

 

 

Rammeverket til dekksluka var boltet med 1 stk 12mm bolt på hver side, plassert på midten og gjennom dekksbjelken.

Jeg var redd for å slå bolten opp etter at mutter var fjernet fra innsiden - det er så lett at man skader oversiden når rust og fanteri skyves foran boltehodet.

Valgte isteden å kutte med baufil-blad montert på bajonettsagen.

 

Disse skal jeg bruke om igjen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Her ser dere årsaken til at jeg skifter dekksplanken.

Dette er ikke gode nok planker til et dekk:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Ole

Link to post

Helt enig med deg, dekksplank skal være kantskåren for å være stabil nok. Grunnen til at flere har brukt flaskskåren dekksplank opp igjennom kan nok ha med både økonomi, materialtilgang og mangel på kunnskap å gjøre. Det trengs større trær for å lage kantskåren material med OK bredde enn flask, noe du kan se på det siste bildet der, der har de jo til og med brukt margen.

 

Det er 2" dekksplank? Holder lenge med 4" spiker da, selv i furu dekksbjelker, og enda bedre i eik :smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Dekksplankene er festet med 5" skipsspiker (!!) og de sitter ekstremt godt i friske dekksbjelker av eik.

Skal man i det hele tatt få opp skipsspiker så må man løsne spikeren fra veden ved å slå de ned en anelse.

Med kubeinet jeg har var det ikke snakk om å få de opp.

Prøvde å forlenge det med nesten 1 meter langt rør, men kubeinet begynte å gi etter.

Forsøkte så med et kraftig og lengre kubein, med rørforlengeren og da kom de fleste med et høyt smell.

 

Noe overdreven størrelse på spikeren... Det skal bli litt av en jobb å trekke alle festemidlene!

 

Hei Ole, moro å se det i full sving igjen! Du er med på å motivere oss alle :thumbsup:

 

Et lite tips til å trekke skipsspiker:

For det første anbefaler jeg atter en gang at du rigger deg til med en glidehammer. Det er noe du gjør en gang og vil ha mye glede av siden slik du holder på. 16mm stang er et godt utgangspunkt, og så bør du ha et par forskjellige lodd avhengig av behov. Det er viktig at stangen er så lang at du får god fart på loddet. Si fra hvis du trenger hjelp til dette så stiller jeg opp for deg! Biltemavarianten kan du bare glemme til det behovet du har!!

 

Til skipsspikeren trenger du en jigg som du trer inn under hodet. Det lager du av en bit firkantrør (varmvalset tjukkvegget) som du sveiser fast en mutter på den ene siden og skjærer et hakk til spikeren på andre siden. Denne skrur du fast i stanga til glidehammeren. Når du drar til med denne får spikeren et slag som er motsatt rettet av det den fikk under montering. Er loddet stort nok kommer den :yesnod: Og når den først har begynt å komme tar du resten med kvegbeinet. Er forresten rimelig sikker på at de har laget seg en slik på Isegran også.

Link to post

Ja Hakkanen, det er 2" plank i dekket så 4" bør være tilstrekkelig.

 

Komodo: Jeg er så enig så enig i at glidehammeren er overlegen alt annet når det kommer til kraft og retning.

Jeg skal se å få laget meg en tilsvarende den du hadde. Blir nok lang i armene, men så sparer jeg treningskort på Sats :giggle:

(De har en tilsvarende på Isegran som jeg lånte til å trekke ut boltene til røstjernene, med utskiftbare kjefter av firkantrør med forskjellig åpning til forskjellige bolter/spiker). Å fortsette med kubein er uaktuelt - kommer garantert til å ende opp å stupe overbord hvis noe glepper med de kreftene man må mobilisere...

 

Maritime Center sørger for å bestille eikematerialer gjennom sine kilder til både drevstopper og hakaplank.

Det neste for meg blir å flytte stikkbjelkene til luka på fordekket og montere opp igjen rammeverket.

 

Planlegger å få en kveld med rydding ombord også. Det er fortsatt ting jeg bør få ut nå som lokket skal av...

 

 

Ole

Link to post

Komodo: Jeg er så enig så enig i at glidehammeren er overlegen alt annet når det kommer til kraft og retning.

Jeg skal se å få laget meg en tilsvarende den du hadde. Blir nok lang i armene, men så sparer jeg treningskort på Sats :giggle:

 

Ja, den kan være litt tung å bruke, men det kan du i stor grad regulere med å ha riktig tyngde på loddet. En bolt med diameter på 100-150 mm er et bra utgagspunkt for lodd. Det får du sikkert tak i på skroten. Så kapper du forskjellige lengder avhengig av hvilke vekt du ønsker. Si fra hvis du trenger hjelp til dette. Jeg har dreiebenk hjemme (det må man ha) for å bore hull i loddene og slå gjenger i stang og håndtak. Dette må være rett/løpe ellers blir det bare tull :smiley:

Link to post

Kort oppdatering:

 

 

Jeg fikk ut kravellene til luka - disse var av furu så jeg erstatter dem med eik.

 

 

 

bilde

 

 

Har en kort ende igjen av planken jeg skar ror-flaket ut av - den er gedigen!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Ferdig høvlet:

 

 

 

bilde

 

 

 

Jeg skal klø meg litt til i hodet før jeg endelig bestemmer plasseringen av luka. Her går den godt klar av klyverbom.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Tok også et bilde av lensepumpen det ble spurt om her om dagen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Ole

Link to post

I ettermiddag ville jeg felle inn luke-kravellene på fordekket.

Jeg gjorde det på samme måte som det var - 90° kuttet kravell som ble felt 20mm inn i dekksbjelken i full høyde av kravell (65mm).

 

Risset opp og tok det første kantkuttet med sag, før resten ble fjernet med stemjern.

 

 

 

 

bilde

 

 

Flisa som er revet ut utenfor sporet kom ut mens jeg sloss med å få ut spikerne.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Når alle fellingene var klare så kappet jeg kravellene i riktig lengde og slo dem forsiktig ned i bjelkene.

Disse blir spikret med 2,5" skipsspiker som jeg forsenker ned i veden. Bjelkene har ca 3-4 mm for stor høyde, men det høvler jeg flush når dekket er fjernet.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Det var veldig mye utstyr ombord i Minde - alt fra reservedeler til ting og tang som har med vedlikehold å gjøre.

Jeg fant et spann med Danbolin som sikkert har ligget i båten endel år ut ifra etiketten. Jeg malte anleggsflatene med denne for beskyttelse.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Det samme med spikerne før de ble slått inn.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Nå har jeg muligheten til å få klyverbommen forlenget til å kunne balansere bedre enn tidligere.

I tillegg så er nå luka plassert slik den var på dekket når skøyta var ny :thumbsup:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Den virker litt høy der den står, men det er et optisk bedrag.

Jeg kommer nok til å runde kantene noe så ikke man risikerer å slå seg helseløs hvis man er uheldig å sparke borti den barføttes.

 

 

I går bestilte jeg en lang notfres fra Gustavsen as. Dette kom i posten i dag.

Total lengde er 82mm og det gjør at jeg kan frese ned hakkene til drevstopperen med overfres. Må styre unna alle boltene som fester dekksbjelker og stikkbjelker ned til bjelkeveieren ettersom disse står for høyt i bjelken.

 

 

 

bilde

 

 

 

Får se hva morgendagen bringer.

 

/Ole

Link to post

Hej Ole!

 

Gott att se min gamla pump igen! Lyckligtvis behövde vi aldrig använda den, den var tänkt för riktigt svåra läckor (har du hittat pumpskaftet?). Jag vet att vi köpte ny packning från Jernstøberiet någon gång, kul att dom finns kvar. Jag tror att packningen var av läder så den har nog torkat igen och behöver bytas. Bra när man ska städa i kölen!

 

Placeringen av luckan ser korrekt ut, praktiskt att komma ner i segelkojen direkt från däck och för arbetet med klyvarbommen. Hur blir det i övrigt där framme? Ska du behålla det (specialgjorda) hydraliska ankarspelet?

Och hur gör du med kindbackarna, gör du däcket helt flush nu som i gamla dar?

 

Tänker du dig att fästa klyvarbommen i den stora pollaren (behåller du den?) mitt på fördäck eller blir det ett beslag i däck?

 

Frågorna hopar sig.

 

Härligt att se den omsorg du lägger ner!

 

God arbetslust!

 

/A

Link to post

Hei "A" :smiley:

 

Ja pumpen er svært effektiv - vi prøvde den når vi seilte båten til Fredrikstad og den tok meget godt!

Skaftet har jeg.

 

Jeg kommer til å beholde ankerspillet, men vil bygge det tilbake til manuell håndtering. Kan det stemme at ved ombygging til hydraulisk drift så bygget dere på den seksjonen som er til høyre for drevene? Det ser sånn ut...

 

Kinnbackarna er sikkert det samme som svinerygg (de eikeplankene som lå inntil forstevnen oppå dollbordet). De var nok neppe der når båten var ny, men hvis jeg lar være å montere dem så må jeg antakelig kappe ned forstevnen noe. Jeg tror det blir slik...

Klyverbommen skal gå på siden av forstevnen som nå. Det har den gjort tidligere, og den skal festes i bakkant på dekk i samme beslaget som til nå.

 

Jeg kommer til å montere nye fortøynings-pullere som skal stå foran avslutningen på rekke-knærne. Disse kommer til å bli felt ned i skroget så de blir solide forankringspunkter. Pulleren i senter har jeg ikke tatt stilling til ennå - den står så lenge som mulig uansett.

 

Håper du sparer ryggen noe neste gang du setter ut klyverbommen - jeg vet du har brukt krefter på den mange mange ganger :wink:

 

 

Ole

Link to post

Platen under overfresen er for liten til å kunne gi tilstrekkelig anlegg i den åpningen jeg skulle frese ned i, og jeg måtte av den grunn skifte ut bunnplaten med en større en.

 

Jeg skrudde av den originale og laget en ny av finer.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Det nye jernet gir nødvendig dybde slik at fresen kan føres over dollbordet.

 

 

 

bilde

 

 

Styringen la jeg mot fenderbordgangen, som jeg gjorde når jeg kuttet med sirkelsaga.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

En trenagle ble skrudd fast som håndtak, og et par skruer hindret fresen å gå feil vei inn i veden. Litt provisorisk - men det funker!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg måtte jo selvsagt treffe noe hardt.... Det ene skjæret forsvant idet jeg traff en bolt.

I ettertid vil jeg si at det ville vært bedre å fjerne mesteparten av treverket med øks/stemjern, for så å ta den siste finishen med overfresen.

 

 

 

bilde

 

 

 

Må fortsatt passe meg for boltene som står i bjelkene!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Tar litt tid dette her. Blir tid til litt mer i helgen.

 

 

/Ole

Link to post

Lørdagen gikk til å fortsette med sporet til drevstopperen. Et av skjærene knakk etter kontakt med metall, så det var veldig tidkrevende og liten fremdrift på å bruke fresen. Jeg gikk over til å fjerne mesteparten av treverket med skarvøksa, etter en god runde med slipebryna.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Mye tverr-ved så verktøyet må være skarpt!

 

Kjøpte den store skarvøksa i England for endel år siden, og den er vel favorittverktøyet mitt etter laftebila. Det er noe spesielt med verktøy som er laget med tydelig stolthet fra produsenten. I sommer kjøpte jeg noen økser fra Kroatia. Prisen var en brøkdel av det vi ville måtte betale her hjemme - uten at jeg hadde noen garanti på om kvaliteten var brukbar. Snakket med en av de lokale som nevnte at det var godt stål i verktøyet - og at de ble brukt mye av bønder og håndtverkere.

 

Helgens jobb kunne bekrefte at dette var brukbart verktøy!

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg brukte "slicken" til å ta den siste pussen. Også et verktøy som havner på topp-5 lista mi!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

I påvente av ny notfres så fikk jeg en utrangert fres fra en av maskinerings-sentrene på jobben. Kanskje den ville fungere?

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Fungerte som snus!

Dette er ikke noe hobby-kvalitet - det er sikkert og visst.

 

Ble ferdig med styrbord side i ettermiddag.

Babord i morgen!

 

 

 

 

Ole

Link to post

'Danbolin specialfärg', hva inneholder egentlig den? Uten at du er sikker på virkningsstoffene så bør du være litt forsiktig med å male stoffet på galvaniserte spiker. Spiller liten rolle i det området du er nå, men andre steder bør du vite det ut fra mulig korrosjon. Følger med, fordi om jeg ikke kommenterer alle inleggene. Blir mer som djevelens advokat :-) Fremdeles like imponert.

Link to post

Hei,

 

 

Når det gjelder malingen og fare for korrosjon så hadde jeg ikke det i tankene i det hele tatt - takk for tips!

 

Vi sliter veldig med internettet hos oss. Linjene er svæææært trege (0,17 Mbit nedlasting!!) og Telenor skylder på linjene (som de tross alt eier og har ansvaret for).

Forsøkte å laste opp noen bilder på fredag, men det ble et prosjekt jeg måtte ta over et par dager pga den trenge linja.

Vel vel, vi får håpe de tar ansvar for produktet de faktisk krever betaling for.

 

 

Nå er sporet til drevstopperen ferdig. Det tok mye tid ettersom alle knærne utgjør et relativt stort areale alene - i tillegg til selve dekksbjelkene.

Er glad jeg kan la overfresen med sin høyfrekvente lyd få stå en stund nå.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Det kommer stadige utfordringer på banen..

Etter at jeg har laget nedhakket i bjelkene, så har hodet på bolten/spikeren som fester dekksbjelkene ned mot bjelkeveieren kommet opp i dagen.

Dette er enten en gedigen skipsspiker (lite trolig), eller en klinket blindbolt som er spikret ned i bjelkeveieren på 2 x 8".

 

What to do?

 

Jeg har vurdert det som høyrisiko å håpe at hullet som er forboret før spikeren ble slått ned, er dypt nok til å drive bolten ned det jeg trenger. Er den ikke det så risikerer jeg å splitte bjelkeveieren = Krise!! En slik bolt sitter så godt at det må sleggeslag til for å bevege den, og da merker du ikke skaden før den har skjedd.

Nei, her må jeg kjøre safe - bjelkeveieren i en slik båt skal man behandle med respekt, ettersom den er en svært viktig strukturell komponent og veldig vanskelig å skifte for de som må det.

 

Løsning?

Jeg går for å kappe boltene flush med det forsenkede nivået, for så å legge en skive som omslutter bolten tett og sveise denne fast - som ett nytt hode.

Skiven gir jeg et rapp så veden under blir satt under kompresjon før sveising. Ikke ideelt men jeg tror det vil fungere.

Må selvsagt ha brannberedskap for å hindre at noe uønsket oppstår under sveising.

Alternativt så kunne jeg vel latt noe av bolten stikke over etter kapping av hodet, for så å varmklinke en skalle over en skive.

Tror imidlertid det blir en varmere jobb enn å sveise?

 

 

l går begynte jeg på å lage maler til drevstopperen.

Materialer er bestilt så det er bare å kjøre på!

 

 

Jeg ville forsøke en ny metode (for meg) for å lage maler.

Sagde meg noen tynne og lange lekter, samt at jeg kappet noen rørepinner av tre som jeg hadde liggende fra et tidligere besøk hos Biltema, i tillegg til en limpistol. Lektene sikret jeg på henholdsvis innerkant og ytterkant av det nedfreste området, før jeg limte fast rørepinnene i et sikk-sakk mønster.

 

 

 

bilde

 

 

 

Var spent på om jeg kunne løfte malen ut, og legge den tilbake med like god passform (springback).

Kurven i akterskipet er ganske krapp, og spenningene ble såpass store at en viss springback ble det.

Da brukte jeg sikk-sakk malen til mal for en finer-mal :rolleyes: etter at jeg hadde stivet den av med en diagonal fra ende til ende.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

Manglet litt på bredden til å få en komplett kurve innvendig, men det streker jeg bare opp når materialene skal merkes.

 

Malen ble laget ganske kort på grunn av kurven i akterskipet. Hvis jeg får planker som har en kurve som tillater å gjøre skjøtepunktet lengre frem så forlenger jeg den. Det syntes kanskje ikke på neste bilde, men her kunne i alle fall jeg se at det var en forskjell på et par millimeter mellom sikk-sakk mal og finermal.

 

 

 

bilde

 

 

 

Slik fortsatte jeg å lage maler fremover - da kun med sikk-sakk metoden. Det tar noe tid å lage, men man får det igjen ved at det går lite materialer.

 

 

bilde

 

 

 

Når jeg får plankene så vil jeg kunne se hvor skjøtene havner, og kan kappe malene der de skal. (Blir laget sammenhengende helt til forskipet).

 

 

 

bilde

 

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...