Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

I dag har jeg vel brukt ca 6 timer på å felle inn begge de bakre drevstopperne. Mye av tiden gikk til justering av underlaget rundt de bakre pullertene, ettersom jeg ikke kom til det området med fresen.

Når jeg nå sitter i sofaen så kjenner jeg at det blir nødvendig med en fridag i morgen - ryggen verker godt etter å ha gått bøyd nesten en hel arbeidsdag!

 

Jeg har brukt Fein-maskinen endel i dag, og de nye bladene virker å være helt greie. Kan vel i allefall si at jeg kommer ikke til å kjøpe originale blader lengre...

 

 

 

bilde

 

 

 

 

"Slick"en er virkelig et flott verktøy! Skarp som et barberblad og med stor masse så får man en svært kontrollert avvirkning.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Malen til styrbord side måtte justeres noe før den passet skikkelig på andre siden.

 

 

 

bilde

 

 

Ikke så mye mer å si - annet enn at det var litt styr å få den på plass.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Når alle delene er ferdige så skal de høvles i overflaten, og sporet skal males. Jeg har kjøpt en enkel gulvlakk som jeg skal smøre overflaten med, for å forhindre at materialene tørker for fort og sprekker.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Etter en rydde-økt så hadde jeg en avtale med litt inne-tjeneste og etterhvert sofaen... :thumbsup:

 

 

 

God lørdag!

Link to post
Share on other sites

Innetjeneste??? Betyr det at du må kaste bort tiden på å 'bonde' igjen? Som alltid, dypt imponert!

 

Som jeg stadig sier til min hudstru: :" Han derre Svaap, du husker jeg har fortalt om han? Han får til all ting han! Jeg går bare rundt og surrer, får ikke til noen ting!" Hudstruen nikker medsigende på hodet og kommer med trøstende ord. Sånn er det vi andre har det. Selv om vi ikke sliter med gjørmete tun nå i vårløsningen, som har vart mesteparten av vinteren. Selv ikke da får vi det til.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Det får vel holde med å få ferdig glidehammeren :giggle: Apropos det, kanskje det er noen på forumet her som donerer et emne til lodd? Hvis noen skulle ha liggende et emne til et lodd, et kapp av en bolt e.l. på Ø80 - 150 tilsvarende lengde på strekningen Hvaler - Svaap sin ranch så hyl ut :smiley:

 

Bolt kan ordnes. Har noe 80 eller 90 mm liggende. Hvilken lengde og dia på hull ønskes? Når og hvor vil du ha den levert?

Redigert av Kpt. Langskjegg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja!

Det kommer egentlig helt an på hva som skal til for å slå ut de spikerne, men på den diameteren ser jeg vel for meg at det bør være ca 200mm lengde for å oppnå nok anslagsenergi. Men det er jo selvsagt bare gjetting, det eneste som gjelder er å prøve :smiley:

Levering, tja, ser du hoder til i Oslo, så da kan du vel bli enig med Svaap om noe? Jeg regner med at vi bør sveise på et par bøyler som håndtak.

Link to post
Share on other sites

God kveld!

 

Ser man det - hjelpsomme forumister som trår til :thumbsup:

 

Dette syntes jeg var veldig hyggelig!

Tilfeldighetene skal ha det til at jeg skal i et møte på tirsdag tidlig kveld i Fredrikstad.

Hvis det lar seg gjøre så henter jeg gjerne lodd i Oslo tirsdag ettermiddag.

Jeg sender deg en IM kpt. Langskjegg.

 

Toppers!

Link to post
Share on other sites

Godt med helg etter en uke med andre oppgaver både tidlig og seint.

 

 

I dag var planen å skjære ut de to siste plankene for å komplettere drevstopperen.

Når dette var gjort så ble alle kuttet i lengden og et nat ble skåret på den ene planken i møte med den andre.

 

(Telefonen var tom for strøm så jeg fikk ikke tatt bilder før jeg var ferdig med økta).

 

Jeg bar plankene ned til høvelen og sendte dem gjennom der for å få en fin overflate.

Deretter lakkerte jeg plankene i overkant for å hindre for rask uttørking/oppsprekking.

 

Sporet i dekksbjelkene/knærne ble malt.

 

I en av plankene var det en forferdelig kvist på undersiden. En skikkelig råte-kvist som jeg dessverre ikke så før jeg skar ut planken. (Dette var den første jeg laget). Jeg fikk skåret ut området og limt inn en relativt stor spuns for å få bukt på problemet.

 

 

Bare ett bilde i dag:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Ellers så kan jeg nevne at jeg har sett bilder av en fullført spikertrekker som virkelig er av "No Bullshit typen".

Det skal ikke bli lett å være kranglete spiker når den blir tatt i bruk.

Tusen hjertelig takk for hjelpen!!

 

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Kun en kort formiddags-økt i dag.

 

 

Fikk redusert spunsen etter gårdagens liming, og høvlet de resterende plankene.

Interessant å se at symmetrien i skroget ikke er så aller verst - disse to plankene er på samme plass i lengderetningen, på hhv styrbord/babord side

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Alt er nå lakkert. Det neste blir å bore opp hull til spiker. Må ut å kjøpe 20mm kvistborr til forsenking.

Jeg fikk laget et passe antall propper til disse.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er godt å kunne montere igjen!

 

 

 

I dag ble 4 av plankene festet ned til bjelkene.

Det er en god følelse -og ikke minst en god lyd å slå ned 5" spiker ned i frisk eik, spesielt når man vet at bjelkelaget er sunt og sterkt.

 

 

 

bilde

 

 

"Porren" (til å forsenke spikeren med) er en gammel hammer som er modifisert litt. Det er greit å kunne dra på litt uten fare for å bli invalid hvis man skulle bomme på doren...

 

 

 

bilde

 

 

Det er høvlet et 3mm nat mellom plankene.

 

 

På bildet under har jeg stilt inn en vinkel på saga som gjør at jeg kommer ut i null ca 2/3 av plankens tykkelse.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Dette bildet tok jeg fra babord loskøye. Her kommer nedfellingen av drevstopperen greit frem.

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg kommer til å montere noen bolter horisontalt gjennom drevstopper, dollbord og fenderbordgang. Dette er for å gi bedre hold mot drivkreftene på utsiden av drevstopperen. Alle kreftene på innsiden blir stoppet av den.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

4 planker er spikret ned.

 

 

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I ettermiddag ble de siste plankene spikret fast så nå er drevstopperen ferdig lagt.

Gjenstår propping før jeg går videre.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

Den planken som er litt lysere til høyre på bildet (babord side av båten) holdt jeg på å gå på en smell.

Jeg hadde orientert den feil vei når jeg høvlet, og var på god vei til å begynne høvling/saging av nat idet jeg oppdaget feilen.

Det ville blitt en lei blemme, ettersom jeg ikke har flere planker igjen i 2 1/2".

Små feil - store konsekvenser :-)

 

 

I morgen blir det å begynne på hakaplanken!

 

 

Ole

l

Link to post
Share on other sites

Godt å se fremdrift. Tipper det var godt å få prosjektet hjem på tunet. Meget imponerende det du gjør. Håper jeg får se Minde live en gang. Fortsatt lykke til. Et av høydepunktene når jeg ser det er oppdatering i denne tråden. ( men jeg er litt bekymret for Svaap. Altså båten Svaap.)

Link to post
Share on other sites

Ben Sin:

Det har vært godt å få båten hjem - det tar endel timer i ren jobbing dette her, så jeg ser ingen mulighet for at jeg ville fått til dette med den avstanden.

Vi sees nok på fjorden om ikke så lenge!

Minde blir seilklar til sesongen 2015. Første pri nå, er å få henne ut sommeren 2014 med motor på plass, og det er jaggu tøff nok målsetting :blush:

 

Svaap forringes ikke der hun står, og det er såpass lite som gjenstår før jeg kan si at båten er ferdig.

Jeg har ikke endret oppfatning/målsetting om at båten skal seiles av meg, og forhåpentlig vis overtas/håndteres av familien.

Tenker ofte på hvor artig det skal bli å kjenne båten krenge i sjø, mens det fosser rundt baugen. Har jo brukt noen timer på den over årenes løp :rolleyes:

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Uten nett fra Telenor (igjen).

 

I går ettermiddag fikk jeg borret hullene til forbolting av drevstopper/dollbord og fenderbordgang.

For å sikre at hullene kom ut der de skulle, så laget jeg en styremal med hull i til boret.

 

 

 

bilde

 

 

 

Fungerte fint.

 

 

 

bilde

 

 

En kile i ved utgangen av hullet hindrer utflising når boret går igjennom.

 

 

 

bilde

 

 

 

Det ble 7 hull på hver side av båten.

 

 

Videre så skrudde jeg ned planker til ny mal for hakaplanken.

Jeg vurderte å bruke innsiden av drevstopperen som fysisk mal for utsiden av hakaplanken, men ville ikke begynne å håndtere de ferdige plankene for mye opp/ned av båten, med fare for å skade dem. (Tunge å håndtere på stigen også).

Tar ikke lange tiden å lage malen heller. Var jo forsåvidt artig å lage "stige-malen", men det blir den gode gamle metoden for meg heretter..

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Med fast passeråpning så blir stasjoner satt av for hver 50cm på malen, og overført til planken etter en passende orientering rundt eventuelle defekter.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

Sages ut i ettermiddag.

 

 

 

/Ole.

 

l

Link to post
Share on other sites

På lørdag fikk jeg skåret ut og tilpasset hakaplanken i baugen styrbord side.

Denne ble gjort helt ferdig, før jeg laget mal til babord side og skar ut denne.

 

Det virket som om babord planke ble akkurat litt for kort helt fremst, og jeg søkte løsning på hvordan jeg skulle komme ut av kattepinen.

Jeg har ikke nok planker til å skulle lage en ny, så det som lå an til å bli løsningen var å lage en liten stevnklut som jeg kunne la plankene lande på.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Når jeg skulle felle plankene inn mot stevnkluten så kunne jeg se at jeg allikevel hadde akkurat på håret lang nok plank til å kunne droppe stevnkluten :rolleyes:

Denne ble derfor forkastet, og jeg lot de møte hverandre på samme måten som dollbord og drevstopperen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg fikk montert endel bolter gjennom fenderbordgang, dollbord og drevstopper.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

God søndag !

Link to post
Share on other sites

Ask,

 

En hakaplank er en plank som dekksplankene felles inn i mot endene av båten, for å unngå at dekksplankene går ut i null. Du har kanskje sett at dekksplankene er hakket inn i dollbordet - for eksempel slik jeg gjorde det på Svaap?

 

Hensikten er å få tilstrekkelig ved på tuppen av dekksplankene til å kunne drive dem tilstrekkelig hardt. Tynne flis gir utfordringer i så måte.

 

På Hitachien står det en forsenkerfres som jeg har en styretapp til å montere i senter. Fint verktøy for forsenking av eksisterende hull.

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...