Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

På tide med en liten oppdatering igjen.

Har nå fått på plass det meste på motorene og lukker igjen "hullet" til jeg skal begynne å koble batterier.

 

20120108_113211.jpg

Mangler nå bare luftfilter og sink forbindelse på motorene. Samt en siste kontroll på motorlabb justering når vi kommer på vannet.

 

 

Neste var å montere sammen BB sofa

 

20120108_130440.jpg

 

Har her fått montert sammen alt treverk. Alle puter skal nå på plass igjen.

 

20120108_135157.jpg

 

Alle puter på plass, var godt å få igjen litt plass i køyeluggaren. STORT ønske om å trekke om soffa etterhvert ja smash.gif

SB sofa blir ikke montert enda, skal trekke endel kabler i skute siden der først.

 

Neste prosjekt blir tilpassing av potter.

Link to post
Share on other sites

20minutter på fly i 23 knop er på grensen til tortur. 2 X 5" fri eksos høres når du kommer

 

Jeg skal love deg at det er stor forskjell. Jeg ble hørt på flere mils avstand, og nå er støyen helt normal.

 

Bråker nesten ikkenoe på flyen heller. Det er hvert hver eneste krone og litt til!!!!

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Hvordan potter har du montert hos deg da.?

 

Jeg monterte disse rett på innsiden av veggen i bak i lasteromet.

Den ene stussen går nesten inn i motorrommet.

Da jeg hadde monter dem på slangene skummet jeg prybber til dem så de ikke skulle

flytte på seg.

 

Kan ta bilde hvis ønskelig.

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor eksosen din kommer ut, men er det nødvendig med potter da.

Hva med å montere "støvleskaft" som fører eksosen ut under vann? (forutsetter at eksosrørene kommer ut bak).

 

Min eksos kommer ut under badeplattformen, og der er det montert et støvleskaft som leder eksosen ned under vann i fart. ca 10 cm under bunnen av båten. Merket ingen forskjell på støyen når jeg fjernet eksospotta, bare lavere eksostemp og mindre motstand for motoren.

En bekjent gjorde det samme i en nimbus 4000, og heller ikke de ble det merkbart mer støy ombord.

 

Bakdelen er jo at det ser ut som man har hekkansaggregat med all bobblinga i vannet når man ligger stille

Link to post
Share on other sites

Har ikke P 35 side-eksos, da? Har dog sett noen varianter med oppbygging til eksos under vannlinje på dem.

 

Jeg har både eksospotter og eksosstøvler på mine maskiner. Jeg synes det støyer ganske kraftig likevel. Om pottene bare er tull er det jo greit å fjerne dem - de er jo en potensiell lekkasjefare som hos meg ligger svært vanskelig til (Fairline 36 Turbo med aktercabin og eksospotter godt gjemt). Demonterte en del innredning i fjor for å stramme slangeklemmene på endestykkene på pottene, og de var jo HELT løse - endestykkene må ha blitt holdt sammen av noe annet enn klemmene. Ble litt skremt av det.

 

Men støynivået fra eksosen synes jeg er i overkant allerede i dag, så jeg tror ikke det er noe som skal fjernes hos meg dersom det øker støyen. Litt skeptisk til at det ikke har noen virkning om jeg tar dem bort :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei da har jeg hvert å tatt ett par bilder i båten!

 

Her er bilde fra lasterommet:

01022012158.jpg

 

Her ser du jeg har lagt ett par skummputer.

NB: dette rommet er ikke pusset opp!

 

Her er ett bilde fra motorrommet:

01022012164.jpg

 

Etter en titt i motorrommet husket jeg at jeg leverte pottene på sveiseverste og

fikk sveiset ett 90graders bend som jeg tror jeg kjøpte på BD.

 

Jeg fikk da kappet av stussen og sveiset på bennet, og sveiset stussen på etter bennet.

Dette for å ikke få så krappe bøyer på eksosslangene.

Det er jo ikke store plassen bak tankene der, så man trenger den plassen man kan få!

 

Håper dette var til litt hjelp!

 

Du kan jo bare sende meg en IM så kan du få NR mitt hvis du lurer på noe.

Har gjort mye mere enn det som ligger på tråden min.

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Har ikke P 35 side-eksos, da?

 

Jo helt riktig, det finnes dog noen eldre som har den rett ut bak.

 

 

 

 

 

 

 

Flotte bilder kua, Tusen takk

 

De skumputene var geniale, skal benyttes ja thumbsup.gif

Hvordan er vinkelen på slange stussen mellom potta og glassfiberrøret (utløpet) ser for meg att den kan bli litt bratt og som da på sikt kan skade glassfiberrøret.

Har prøvemontert potta på BB side og synes vinkelen blei litt bratt. Skal fortsette med dette bare tempen stiger litt. kald i den kjellern gitt smash.gif

 

 

20120114_141853.jpg

 

Som du ser her synes jeg vinkelen blir bratt. Må da enten gjøre som du har gjort for å få potta lengre frem. Eller trekke den mer mot senter av båten

så jeg får ett lengre strekk. På SB er det ikke noe problem da eksos slangen kommer ut inne ved vann tanken og ikke helt ute i skogsiden.

 

Gjentar: kun prøve montert med en for kort slange for å se vinkelen

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...