Jump to content

prosjekt scand 24 hc


Superkul

Recommended Posts

lowcost og lowcost :giggle:

Setter i stort sett alt nytt fra seter og plotter osv osv

2500 er ikke galt men de er litt kortere fant jeg ut mine er 20 - 40 cm lengre

 

bilde

 

Er det noen her inne som kan sveise syrefast og lyst på en liten jobb???

Den er brekt av uten at den er deformert annet en et bein som er skjev og ett som er detti av

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel sjeldent noe med båt er eller blir billig ja :-)

 

Sikker på at de er syrefaste? Vi skulle ventelig fikse de gamle som sto på hans 81 Scand 26, men de båtar en blanding av, hmmmm, messing og noe greier tror jeg det var... Var hvertfall en blanding som var nesten umulig å fikse på :-)

Link to post
Share on other sites

I dag rensket jeg bakplata og satte det på drevet - målte meg frem og tegnet av på båten

 

bilde

 

håper inderlig det blir noenlunde rett :sweat::sweat:

 

bilde

 

Jeg har fått med meg at mange som sliter med og få ut trimsylindrene men det gikk som en lek - kakket forsiktig på hammern med en annen hammer og de sklei rett ut

Link to post
Share on other sites

Håper det - de urunde hullene er bare markert med syl for at jeg ikke skal ta feil hihi

Jeg skal vertfall lakkere opp alt bra bunnen og bytte alt av simriger, foringer,slangen for wireren til gearet osv på bakplata før den tres innpå båten

syrefast grunning? og noe lakk + drev spray (for groing) så på plass

har det noe for seg med syrefast i forhold til zink spray??

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg du blander litt :-) syrefast grunning har jeg aldri hørt om men syregrunning er en grunning som brukes på aluminium for å få god vedheft for lakken. På maritime helikoptere som jeg jobber med er aluminiumsplatene først eloksert, dvs. de er elektrolytisk behandlet slik at overflaten er keramisk hard og tett og dermed svært korrosjonsbestandig. Deretter er det brukt en alkalisk prewash, så syregrunning for vedheft, og epoksigrunning som faktisk er tett nok som lakk. Så kommer flere lag polyuretan lakk og klarlakk for lettere renhold. Det er viktig at produktene som benyttes er kompatible, for billakk er det vanligvis ikke mulig å benytte både syregrunning og epoksi. Zink-grunning er nytteløst fordi det har omtrent ingen selvadhesjon, ingen vedheft.

Drev har gjerne en elektrolytisk overflatebehandling og kan med fordel lakkes med polyuretan lakk.

Link to post
Share on other sites

var vel syregrunning jeg tenkte på ja :blush:

Nå er jeg ganske hemmet som hobby mann da jeg stort sett må bruke sprayboks / kost

Så hva kan man da bruke?

Syregrunning har jeg ett par sprayflasker med


Nå kjente jeg at jeg ble litt dårlig her - greide å ødlegge trimgiveren og den koster 2500 :sweat::cryin: på drevdeler i sverige

Link to post
Share on other sites

oi oi - ancas 24 er jo samme båten - hvor rustne er dem evnt høyre / styrbord - er det så det går an å få tålig pent??

en annen som tilbød seg og prøve sveise den jeg har også - blir spennende - den pulpitten har faktisk motivert meg litt i minus

så med drevplata på og pulpitt på plass vil det føles som halve jobben er gjort hehe

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er det ikke det ene så er det det andre :lipseal:

Garasjen min begynte å lekke vann, stygt redd for taket skulle knekke sammen i løpet av vinteren

Så selv om båten lå litt prioritert an var det bare og rive ned tak og snekre sammen før høstværet kommer for godt

Planen var og gå på dette til sommeren men sånn er livet

Så fra dobbelt garasje uten 2 etg til rakkleverket under her

Blir ett nytt og tørt hjem til Taunusen og båtsnacks , hele 1 etg blir kun Taunusen og verktøy ++

2 Etg lager for utemøbler og båt ting

carporten til bruksvogna

God helg alle sammen :saint::seeya:

 

bilde

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På søndag var jeg og hentet pulpitter i halden hos nr007 og de var fine minus litt rust nederst på de fremre festene (som han skrev)

fordelen er at disse ser ut som er i syrefast stål så jeg skal høre litt rundt og få sveiset på 2 nye fester

de er litt høyere en scanden sine men det gjør absolutt ingen ting - tusen takk nr007

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

bilde

 

 

 

Alt man tar i og skal reparere/pusse opp, ryker eller sitter fast :sad:

Skal ha fra hverandre bakplata for og slipe ned/ lakke og bytte tetninger etc men sukk, ting blir dyrt ......

skal ha av styrearmen og hjelmen men skrua rikker seg ikke - sprayet og varmet hamret og slått men den sitter dønn

Kjøpte styrearm i dag på ebay og jeg får skjære og slipe for og få av den gamle :sweat:

:seeya:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme forma det vel :smiley: rart når man vet v skroget allerede var funnet opp :giggle: og støpe videre på det der men den funket jo greit - planer lett og ligger og sklir oppå i lav fart mener den gamle jeg hadde holdt seg i plan helt ned i 11-12 knop hvis jeg husker riktig

Kan ikke huske den var ubehagelig i litt sjø heller ??

 

Ja iboende faenskap melder seg på ting som har blitt banket , misbrukt i årtier og saltvann :sweat:


Her er bildet av armen jeg kjøpte

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...