Jump to content

prosjekt scand 24 hc


Superkul

Recommended Posts

Enig polarn - vinkel og firkanter skal ikke på dashen her vertfall

takk for det flyrikk - trenger noen tupp i raua

har flekket tomt 1 etg og halveis med flislegging av badet - gipsplater bært inn og begynt skruing

hater egentlig gips men siden det er rupanel på baksiden går det greit også er det kjappt og skru opp

billig var platene også - 65 kr stk på obs :thumbsup:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Enda mere gæern ........

kjøpte meg en Ford 26m 2d HT men slapp helt av den blir vasket polert og satt i garagen så får den stå og modnes til senere med bedre tid - har siklet på sånn i vertfall 30 år ...

Modern hadde litt bildilla og hun også elsket disse fordene så da brukte jeg litt av arven til sikkert ikke det lureste jeg har gjort ,men

ikke mange oppegående hele igjen av disse :pray::giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her skjer det mye men ikke med scanden enda :sweat:

vi har totalrenovert hele 1 etg og tiden flyr noe sinnsykt fort

solgte en golf vi hadde og tok en whit 17 fot med 50hk i innbytte,

så da har vi vertfall mulighet til og komme en tur utpå i sommer

så er det terrasse og no annet div , så er sommerferien ettervert så det blir nok stille før stormen her :pray:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har fått gjort mye hjemme og så smått flyttet ned i 1 etg - terrassen er også snart ferdig - vært en tur i dk i ferien og skal nyte litt utpå "hytta" vår med tilhørende tilbytta 17 fot with som vi bruker mens scanden dirrer av vannlengsel - måtte poste ett bilde av taunusen med nye hjul også

God sommer til alle bp som er innom tråden - jeg lover prosjektet ikke stopper opp selv om det har tatt litt lang pause :giggle::seeya:

bilde

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tusen takk for det , den taunusen kostet meg mye huebry og måtte rive fraverandre motoren men nå går den også :thumbsup: (2.8 granada maskin i gammal taunus går freskt )

Det blir garantert badebrygge som på skissene men , ingen dør ut bak (gir seg selv etter og målt litt)

Om den blir støpt og laget før første sjøsetting er litt uklart, får se på når den kan sjøsettes osv

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

På malen der står det vel hva som er X-målet. Iblant velger båtprodusenter en annen monteringshøyde enn det som VP oppgir som standardmål men da har du et utgangspunkt. Du kan også måle deg ut fra nåværende posisjon på veivakselen (høyden på transomlageret til merc-drevet). Forøvrig er høyden på motorvangene et hett tips til hvor produsenten valgte å sette drevet. VP drev har en ganske stor transomplate så det kan hende at du ikke har så mye valg ved plasseringen fordi du bør ha en tomme avstand fra bånn av transom til båtbånn. Jeg har ikke noe spesiell erfaring med montering av 290 drev men har gjort meg noen tanker når jeg har studert noen prosjekter.

Artig båtprosjekt forresten, syns du skal ha skryt for å holde mange baller i luften og klare å holde koken. Hus og hjem kommer først, men prosjekter må vi ha!

Jeg gjorde meg noen tanker rundt det du skrev i starten av tråden ang. bakdør og badeplattform. Jeg ville vurdert å ha en utgang uten dør på siden av motorkassen hvor dørken gjør et trinn eller to opp som hinder for sjø inn bak og du kan lage en fin solseng på motorkassen. Høyden på dørken i forhold til vannlinjen bestemmer hvordan dette blir. Det blir en fin utgang til badeplattform. Jeg syns det er smart med badeplattform som går så langt bak at du ikke risikerer å bakke propellene i brygga. Selv syns jeg at plattformen på slike klassiske båter bør være laget av stålrør og teak for å ikke lage stilbrudd. Solid og lett blir den også. Stå på!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for det Dieseldahl - det gjelder og ikke kaste flere baller opp, en det man kan greie og fange på tur ned hehe

Den taunusen MÅTTE jeg bare ha da det er drømmeprosjekt etter en 32 ford hotrod men akk da må jeg selge og ofre alt jeg har så det får komme seinere hehe

Ga meg ikke så mye med plasseringen men tygger og tenker - hadde jo vært fint med en eller annen som har orginalt 290 drev på en lik båt

Det blir ikke dør bak da det også ødelegger nettopp solsengen - badebryggen blir nok ikke rør og teak heller ,er enig det med stilen men, ser for meg badebryggen omtrent som på skissen / paint bildet

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på var at hvis du vet hvor senter gimballager på det drevet som satt der var kan du feste malen din med senterpunktet på samme plass og måle ut hvor langt det blir fra båtbånn til underkant av transomplaten, og til antikavitasjonsplaten. X-målet på malen angis for ulike vinkler på transom og med øvre og nedre maksmål. Hvor mange grader heller akterspeilet i forhold til skrogbunn?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gamle transommen den er solgt :sad:

 

jeg printet ut bildet og regnet ut vinkelen er ca 8,5 ( hvis jeg fugte med på skolen og husket riktig :giggle: )

Tabellen på malen går fra 10 til 15 grader så jeg MÅ ha et mål fra en samme båt hvis eg skal få det riktig :pray:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...