Jump to content

prosjekt scand 24 hc


Superkul

Recommended Posts

haha :lol: jo kall det gjerne det , prosjektråder er for og underholde,få innspirasjon osv men syntes det hele tiden er litt kjedelig og skravle med meg selv

 

blir liksom ikke innspirert til og bruke masse tid på noe jeg ikke føler blir noe greie på

men så det er sagt har det vært mange hyggelige tilbakemeldinger fra di faste trofaste

Link to post
Share on other sites

Må ha strake rør rett ut på den der :thumbsup:

 

hadde det vært opp til meg hadde nok gutten i meg gjort det men prosjektet er i håp om og få dratt på noen koselige turer og få kjerringa til og få tilbake smaken på båtlivet , tror ikke damene deler helt de samme tinga der hehe

når jeg fyra motoren i garagen og kom inn med et smil og spurte om a hørte gromlyden inn svarte hun lyd?? trudde det var noen volvo rånere .....

Link to post
Share on other sites

JHe he.... Ja de er like hører jeg... Har 2 x90mm rør jeg å men har 2 rusftfrie lyddempere med vannfelle. Støyer for mye syne jeg etter en sommer med lite demping.

Jeg snudde ricerene og lar rørene gå fram og til hver sin side. Og så bakover med lyddempere. Så svanehals så rett ut i akterspeilet. Murrer som en stor katt no.

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

.

Jeg snudde ricerene og lar rørene gå fram og til hver sin side. Og så bakover med lyddempere. Så svanehals så rett ut i akterspeilet. Murrer som en stor katt no.

 

Den der var ikke dum.. kanskje det blir noe for meg til neste år.. nå har jeg rake 3 1/2" rør rett ut bak med gummiflapper på som skal hindre vannet i å komme opp rørene..

 

Jarle B: det er nok mange som følger med uten å si så mye.. jeg er en av de.. jeg får mest inspirasjon av å se på andre sine prosjekt, og er heller litt lite flink til å kommentere så mye.. du gjør en meget bra jobb.. det kan ihvertfall sies.. :thumbsup:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Jeg bygge alt selv. Noen rør og Bend. Og mange turer opp å ned... Er super fornøyd. Bare temperaturen kommer over 10 grader snart så det går å ut en tur.... Har bruker 5 liter bensin til nå. Så er ikke så dyrt å ha 8-er hehe

 

 

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg snudde ricerene og lar rørene gå fram og til hver sin side. Og så bakover med lyddempere. Så svanehals så rett ut i akterspeilet. Murrer som en stor katt no.

 

Hva slags type dempere bruker du?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

liten oppsummering:

Gikk litt lei da skjærgårdsjeppen er tungsolgt , bestemte meg for og ta en laaaaaang sommerferie sammen med kjerring og unger

Har sliti med og finne smålekkasjer, for og legge skipsgulv når det drypper inn er uaktuelt

Hele sommeren har gått med på hytta , reparert flytebrygga, brukt båten ++++

Moren min er dårlig til beins og sliter med pust osv så vi har brukt litt av sensommeren til og handle inn en bobil så hun kan være med på ferier her på hytta

det ble blinkskudd og hun trivdes så godt så vi bytta inn til en litt nyere bobil så tia flyr.......( enda mer og holde vedlike for meg hehe)

har holdt på med huset når det har vært litt fritid så scanden står der i hagan og ser litt lei seg ut, men nå er det tid for og hive seg oppi og ta et røsk snart

v8 har blitt startet opp et par ganger så intet her skal stå ihjel vertfall

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisann!

Har en tilsvarende Scand 24. Har hatt den i mange år og gjort meg en del erfaringer med denne båten. Har du skjekket at samtlige spanter er ok? Jeg har måttet bytte alle spantene i min båt pga vanninntrengning i kryssfineren. Samtlige spanter hadde samme forfatning som den du fjernet i din båt. Skjekk også for vanninntrengning i dørken i cabinen. Har det først kommet vann inn under cabindørken kommer det ikke ut igjen og fineren løser seg da opp.

 

Forøverig en praktisk båt med mye plass. Definitivt ingen offshore racer, men desto billigere i drift. Min gjør 26-27 knop med en 3L 4 sylindret Mercruiser. Med 7-8 pers. gjør den ca 24 knop.

 

Skal selv nå gå i gang med å kle opp cabinen igjen. Trekket har sluppet. Har du peiling på hva som er best å bruke for å lime på nytt trekk mot glassfiberen?

Link to post
Share on other sites

Det så ut som det var den ene spanten som var ødlagt hos meg

tror dem bruker bla baderomslim istedet for kontakt lim da går det an og jobbe litt med det før det sitter

hadde en maken i store cabin og dem går lett i plan og kan holdes relativt lav fart i plan , hvis jeg ikke husker helt på trynet skled den i plan helt ned i 12-14 knop ???!!!

Ellers er det litt mye på gang med hus og biler etc men plutselig blir det fart igjen

Link to post
Share on other sites

Vet hvordan det er. Min har sett ut som et oppussingsobjekt i 5 år. Bruker den nå som kombinert dykke,jakt og fiskebåt. :smiley:

 

Stemmer bra med 12-14 knop. Planingsterskelen forøverig knapt merkbar.

 

Sliter forøverig endel med kavitasjon. Særlig merkbart med lite last bak. Muligens for høyt montert drev. Vurderer å koste på meg en stålpropell. Har et lite håp om at det skal hjelpe.

Link to post
Share on other sites

en ting er helt sikkert og det er at 5 år kan jeg ikke vente hehe

Jeg sliter som sagt litt med lekkasjer ikke så hadde nok dørken tatt form for lenge siden

kan ikke lage skipsdørk som blir småvått her og der

jeg må få lagd noe kiler mellom kallesjen og vindusparti , da det er en hel glippe der (orginalt)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hei og hopp

 

Noen som har ca mål på skaper som stolene står på i samme båt som min???

 

Har begynt såvidt på dørken med dragerne og kommer sterkt tilbake snart med bilder

Har holdt på som en syking med huset og det begynner og løsne litt - brenner foreløpig inne med skjærgårdern og derfor har det også vært litt stilt

hvis noen har generelle forslag på innredning tar jeg gjerne i mot tips og råd

kunne tenkt meg en slags u sofa bakerst med ileggsplate for stoooooor solseng

så kanskje jeg skulle få somlet meg til og få sydd det før våren og sommeren er her igjen .....

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...