Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ja da har hun strekt seg etter at de startet :wink:

 

"Storleken på båten är bestämd, hon blir 9,95 x 3,33."

 

Det er nok heller min hukommelse som har strukket seg litt:

 

Aretemisia II

Långedrag 326

Skrov i höghållfasthetsstål med dekk i rostfritt (så sprø kan man bli)

Längd: 9,95 m

Bredd: 3,3 m

Djupgående: 1,60 m

Dep: 7 ton Vingköl (skjønte ikke hel den der, men jeg regner med at det er depl. av hele båten inkl. kjølen. Hulda har ikke mer enn 5 tonn kjøl)

Motor: Iveco 39 hk

 

Og dett var dett fra Milos egen informasjon.

 

Og båten er bygget 'borti der'. Tok en hau med år å bygge. Prosjektet da hun endelig fikk startet kostet SEK 100 000 mer enn beregnet. For meg er det vekslepenger når jeg ser på budsjettoverskridelsene til Hulda.

 

Men, kommer vi tilbake til Dagens Tekst, så greide Milo denne turen uten myndighetskonflikter i noe land.

 

Bjelke og Shapiro med Northern Light overvintret nedi der, frøs inne, og greide det uten myndighetskonflikter. Det skulle ikke være så vanskelig. Northern Light er etter sigende bygget i Frankrike av et sveiseverksted som egentlig laget plogjern og andre stålsaker til landbruk etc.

Link to post
Share on other sites

Norge kan ta dette med stor ro da det viser seg at Kypros styres av Kommunistpartiet som har flertall her på øya. Dette i følge min gode nabo Xenios. Ikke rart det er så uhorvelig mange Russere her på øya :giggle:.

 

Må nok avslutte dette temaet for denne gang ellers blir jeg utvist til OT uten tollklarering.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dessuten må han tegne en forsikring. Har han råd til å kjøpe en 54-foter, så har han vel også råd til forsikring, om noe selskap i det hele tatt er villig til å tegne den.

 

Her tror jeg du har lest overskrifter, og ikke fått med deg hva som er det store problemet. Andhøy har fortalt at det ikke finnes forsikringer for slike ekspedisjoner. Hadde en slik forsikring vært tilgjengelig hadde nok han vært forsikret. :flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du har lest overskrifter, og ikke fått med deg hva som er det store problemet. Andhøy har fortalt at det ikke finnes forsikringer for slike ekspedisjoner. Hadde en slik forsikring vært tilgjengelig hadde nok han vært forsikret.

 

Da tror du på julenissen. Så vidt jeg har fått med meg, har Jarle aldri vært forsikret. Noen gang, overhode. Da han fikk på pukkelen av Sysselmannen på Svalbard, manglet også forsikring som ett av bruddene. Men nå er det slik at det er krav til forsikring, alt annet er brudd på internasjonale avtaler. Og hvis han hadde vært utstyrt i hht. forskrifter, så ville nok forsikringen også vært på plass. Det kan ikke være værre for han enn for Bjelke/Shapiro eller Dahlmann, eller noen av de andre som ferdes nedi der.

 

Og alle dem som synes det er så innmari kult å bryte reglene til sjøs. Ta heller en tur til England og kjør på høyresiden på motorveien, stå på ditt, England er et fritt land!

Link to post
Share on other sites

dministration : Norway

Geo. Area : Norway

 

Ship Name : BERSERK

Call Sign : LE3776

Selcal No.(s) :

MMSI : 257528290

MMSI No.(craft associated with parent ship) :

Inmarsat No.(s) : 600858748, 600858749, 600858750, 600858751, 764683073, 764683074

Boats :

EPIRBs : E

Ship class : PL YAT

Corresp. : Terr. Serv. :

Hours :

RTG Band : RTF Band :

AAIC : NO01 AAIC SAT :

AA info. :

Owner : JARLE ANDHOEY,OSLO

Ex Ship Name :

Ex Call Sign :

EPIRB ID code : 257528290

EPIRB Hex ID code :

Vessel Id. No. :

Gross Tonnage :

Person Capacity :

Radio Installation : INMARSAT-F,VHF

Modification date : 04/01/2012

Emergency Contact

 

Datoen var jo interessant.

Link to post
Share on other sites

Så rent praktisk sett, -om Jarle tjener penger på turene sine så har dere to samme idiotfaktor, for det finnes vel fisk andre steder enn oppe i nordisen.

Det er kanskje noen som har sette for mye på de am. krabbefiske-programmene? En lager TV-program av denne typen for underholdning ikke for opplysning. Å sammenligne seriøse yrkesutøvere som fiskere med Andøys hurragutt-turer er bare meningsløst.

Link to post
Share on other sites

Å sammenligne seriøse yrkesutøvere som fiskere med Andøys hurragutt-turer er bare meningsløst.

Jeg ser ikke sammenligningen din.

Svært få betviler vel Jarle Andhøy sine seilkunnskaper, overlevelsesevne i polare strøk, navigasjon med enkle midler, osv.osv. Det har han bevist mer enn en gang. Det er neppe mange "seriøse" som har de samme evner og kunnskaper som Jarle i denne sammenheng.

At du ikke liker hva han gjør forandrer ikke på dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke sammenligningen din.

Svært få betviler vel Jarle Andhøy sine seilkunnskaper, overlevelsesevne i polare strøk, navigasjon med enkle midler, osv.osv. Det har han bevist mer enn en gang. Det er neppe mange "seriøse" som har de samme evner og kunnskaper som Jarle i denne sammenheng.

At du ikke liker hva han gjør forandrer ikke på dette.

 

Nei, men du har kanskje ikke vært så mye ute på vannet. Yrkesfiskere forholder seg til et regelverk der de opererer. Seriøse aktører har forsikring, sikkerhetsutrustning og nasjonale/internasjonale godkjenninger. Annet blir betegnet som piratvirksomhet. Noen er nødt til å fiske for å opprettholde livet. I Norge har man fisket siden det kom folk hit for noen tusen år siden, dog uten sikkerhetsutrustning og GPS. Hvor enkle midler Jarle har, vet jeg ikke. Men han har seilt siden guttedagene. Tror ikke Jarle satt lenge på skolebenken før båten han hadde i hagen til mormor var på vei til sydishavet og havarerte nede på spissen av sydamerika. Eller kanskje det var båt nr. to som gikk ned der. Har man holdt på en stund, så skulle det bare mangle at man ikke skulle finne frem på denne kula.

 

At du ikke ser forskjellene er betenkelig.

 

Men han er en mediemann av rang. Mye mer så enn seiler og navigatør. Imagen med skinnlua og den dustete skinnfrakken der andre ville brukt sikkerhetsutrustning er ubetalelig. Han burde kanskje fått seg en jobb innen merkebygging, mye bra der.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå var vel ikke poenget mitt å henge ut yrkesfiskere spesielt i mitt innlegg tidligere i dag, men jeg mener fortsatt at det er andre som driver i komersiell sjøfart som fortjener mer kritiske øyne enn denne seilbåten ( med vel vitende mannskap) på veg mot sørishavet. . :wflag:

 

@ Hulda : - hadde jeg hatt samme pågangsmot som Jarle her ( skjønt jeg er vel ikke akkurat på fornavn med ham) så hadde jeg veldig gjerne tenkt meg å være med på en slik begivenhet. Men jeg er ikke så tøff så jeg får nøye meg med å lese om de spennende eventyrene de har, og vite at jeg 3 uker i året kan henge dress og slips i skapet , og late som jeg er en fri mann langs svenske og norske kysten. - Men din båt ser jo ut til faktisk å kunne gjennomføre et slikt prosjekt. :cheers_wine:

 

- men jeg forbeholder meg fortsatt retten til å synes at en seilbåt med 3 personer på veg mot sørishavet kan skape så mye engasjement er helt utrolig. Herr Andøy må jo kunne aspirere til en god stilling hos et mediabyrå når (eller "hvis" om man skal respektere alle de kritiske røstene) han kommer hjem.

 

Jarle Andhøy har vel skapt mer blest om seiling og båtliv enn noen andre her i Norge. Ja til uskyldig anarkisme!!! Kommer han tilbake i god behold har han nok en gang gjenomført en imponerende seiltur. Går han ned er det vel neppe en forsikring eller tillatelse som hadde hjulpet ham uansett.( og konsekvensene blir antakelig som en parantes å regne i det store miljøbildet) Det står fremdeles respekt av det han har gjort. Jeg er enig med Kapt Øl. Det er et større miljø og økonomisk problem med de som får lungekreft pga røyking eller hjerte/kar sykdommer p.g.a livsstil de vet fører til problemer. Det er 100 ganger verre enn det han gjør, - og påfører samfunnet vesentlig større byrder.

 

Ship o hoy

Link to post
Share on other sites

Dette med denne blindpassasjeren virker veldig merkelig/lite troverdig.

 

Stemmer det har han jo egentlig kidnappet en lokal mekaniker :rolleyes: Nei, dette blir bare tull. Da kan han vel ikke lenger si at de som er med "vet hva de går til" og "kjenner til risikoen". Denne blindpassasjeren hadde jo ikke planlagt å reise til isødet. En som ikke har tenkt å være på sjøen i ukesvis i et livsfarlig isøde, forlanger selvsagt å få komme til land igjen.

 

Man reiser heller ikke til Antarktisk sånn i "hui og hast". Før man kaster loss for en slik tur så har man full kontroll.

 

Men et godt mediestunt er det. Han skal vel leve av dette.

Link to post
Share on other sites

Er enig med finnmarken i at dette var underlig...kanskje er det åpnet for en mulig retrett til land med "æren" i behold..? Nesten så en kunne ønske det!

 

At erfarne sjøfolk tidvis bryter lover eller viser en eller annen form for ufornuft er ikke noe nytt eller oppsiktsvekkende i seg selv. Det være seg fiskere, seilere, maskinister, skipskapteiner eller ordinære båtfolk. Fiskere forulykkes bla. ofte ved at sikkerheten settes til side mht. overlast i forhold til fartøyets begrensninger. Man velger bevist å kalkulere bort sikkerheten til fordel for flaks og tilfeldigheter. En litt brå endring av værsituasjonen kan være nok til at slike ulykker skjer.

Hensikten er ofte å spare tid og tjene mer penger. Kontrollverk, og gjennom fiskerimyndighetenes holdningsskapende kampanjer legges det betydelige ressurser i å forhindre at slike ulykker skal skje.

De lykkes i varierende grad med sin gode gjerning, men årlig omkommer mange fiskere på havet under hver sesong, mer eller mindre selvforskyldt.

På samme måte er det heller ikke direkte oppsiktsvekkende at ”bajasser” forsøker seg med ”grensesprengende”, ulovlige, eventyrlige og ufornuftige seilaser. Hvilket motiv de har, eller størrelsen på beløpet TV Norge velger å honorere disse seilasene på har nok sikkert sin betydning.

 

Det at så mange her på dette ellers så utmerkede båtforum, velger å utbasunere sine hyllester og nesegruse beundring for denne uvettige seilasen, er mer enn jeg kan fatte og det må oppfattes som et direkte hån mot alle gode krefter som jobber aktivt med holdningsskapende arbeid blant båtfolket og sikkerhet for disse.

 

Når dette er sagt er også jeg av de som håper at lykken er bedre enn forstanden. (Det skal ikke så mye til). :pray:

Link to post
Share on other sites

Man velger bevist å kalkulere bort sikkerheten til fordel for flaks og tilfeldigheter. :

Ja, eller for å si det med Storm P; "Selv den mest nitidige planlægging, kan ei erstatte det reneste griseheld".

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det at så mange her på dette ellers så utmerkede båtforum, velger å utbasunere sine hyllester og nesegruse beundring for denne uvettige seilasen, er mer enn jeg kan fatte og det må oppfattes som et direkte hån mot alle gode krefter som jobber aktivt med holdningsskapende arbeid blant båtfolket og sikkerhet for disse.

 

Når dette er sagt er også jeg av de som håper at lykken er bedre enn forstanden. (Det skal ikke så mye til). :pray:

Nja vi prater vel om to helt forskjellige sportsgrener. Det er ikke noen motsetning mellom å generelt være støttespiller for normalt godt sjømannap for oss vanlige fritidsbåteiere (i en fullpakket skjærgård), men samtidig være facinert av de som tør å presse grenser.( Hvor de faktisk ikke utsetter andre for risiko enn dem selv) Her snakker vi om utøvere som lever og ånder for å presse grensene og ikke den vanlige fritidsbåt eier. Han/DE er vel slik sett moderne gladiatorer.

 

- At de tjener penger på det har jeg ingen betenkeligheter med. Hvorfor tjener formel1 føreren som de gjør ? - jo for å ta risiko og for å skape spektakulær underholdning. - Bedre å dø i sørishavet med noe du har tro på enn av hjerteinfarkt fordi du er for inaktiv. Når det er sagt er jeg ikke fanatisk tilhenger av at han absolutt ikke skal følge traktater og lover, men konseptet at han gjør spektakulære seilaser som vi sofa sitterne får ta del i på tv, facinerer meg rett og slett.

 

- og det er selvfølgelig trist at mannskapet fra forrige seilas sannsynligvis har gått bort, - og det er ille for de etterlatte. - men igjen de omkom i det de gjorde noe de elsket over alt på denne jord. Jeg synes det forøvrig er en fin gest at de faktisk prøver å finne svar på hva som egentlig skjedde. Det er etter det jeg forstår ikke noe noen myndighet har tenkt å prioritere.

Link to post
Share on other sites

Vel Rastløs, jeg tror kanskje ikke de etterlatte ser på denne "turen" som en gest. En av de etterlatte, tvillingsøstra til en av de omkomne, er meget kritisk. Hun har svært lite til overs for at de igjen legger ut på en slik farlig "tur". Hun mener at kransenedleggelse i isødet ikke betyr så mye når Andhøy ikke kom i "begravelsen" som familien holdt for hennes tvillingbror.

 

Men for all del. Andhøy har nok ikke hatt sine beste dager siden Berserk forsvant, så jeg kan selvsagt godt forstå at han ønsker svar på ubesvarte spørsmål. Det er bare det at han helst skulle gjort dette på lovlig vis.

 

Beklagelig nok minner dette like mye om et mediesirkus som om ubesvarte spørsmål. Og betimelig nok så spekuleres det overfor på hvor mye TV-Norge betaler for serien.

 

Greit nok å ikke ha problemer med at han tjener penger på serien. Imidlertid kan jeg ikke forstå hvorfor så mange hyller uforsvarligheter og lovbrudd.

 

Denne gangen har de på toppen av det hele ikke tatt med nødpeilesender. Dette skal også være edelt. De vil ikke at andre skal "sette liv og lemmer i fare" for å redde dem. "De vet jo hva de gjør og de setter jo bare seg selv i fare?" Ærlig talt, hva er dette slags tullprat? Lars H skrev tidligere i tråden at dette var "egoistisk". Det er jeg jaggu enig i.

 

De aller fleste mennesker har noen hjemme som bryr seg om dem. Mor, far, søster, bror, venner osv.... Også sier man at "de vet jo selv hvilken risiko de utsetter seg for" og "de utsetter jo bare seg selv for fare". Er ikke det å si ganske rett ut at man ikke behøver å tenke på de som er igjen hjemme? Og når man kommer hjem igjen så skal alt være som før, selv om man har gitt blaffen i hva familie og venner mente om det å dra?

Link to post
Share on other sites

3 personer på veg mot sørishavet kan skape så mye engasjement er helt utrolig. Herr Andøy må jo kunne aspirere til en god stilling hos et mediabyrå når (eller "hvis" om man skal respektere alle de kritiske røstene) han kommer hjem.

 

Det kan jo ha noe med at i forrige like stuntet døde 3 menn i sin beste alder..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Kanskje han ikke var så veldig ønsket i begravelen(e)? Det å la nødpeilesenderen være igjen hjemme er en grei nok bekjennelse på at det man gjør er ikke helt trygt og sjangsen for å bli reddet dersom noe går galt er heller liten, da er det kanskje like greit å la være å utsette redningsmannskaper for risikoen(selv om de har ansvar for risikoen de setter seg i selv med redningsforsøk). Om man vil sette risikoen for eget liv og en eventuel redning tilside ser jeg ikke noe galt i at folk setter drømmene sine i live....

Link to post
Share on other sites

En av de etterlatte, tvillingsøstra til en av de omkomne, er meget kritisk. Hun har svært lite til overs for at de igjen legger ut på en slik farlig "tur". Hun mener at kransenedleggelse i isødet ikke betyr så mye når Andhøy ikke kom i "begravelsen" som familien holdt for hennes tvillingbror.

Er dette greit moderatorer ?

Å slenge ut slikt mot personer som ikke er her å kan forsvare seg engang !

Var Jarle Andhøy i det hele tatt velkommen i denne "begravelsen".

Det høres ikke slik ut.

Ærlig talt.

Dette er å gå for langt. Direkte usmakelig.

 

Kommentar fra moderator: Jeg mener dette er sitert fra en avisartikkel, oppfordrer finnmarken til å oppgi kilden.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...