Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Og dette med tollklarering ved avreise er jo noe tøv - vist en ikke ønsker dette selv med hensyn til neste havn - da en sjelden smugler noe ut fra NZ. Hvem tollklarer ved utgang fra Norsk havn...

Kanskje de har tatt med et par sauer. :giggle:

Det er litt mystisk hvor mye ressurser NZ myndigheter egentlig legger ned i denne saken...

 

Er Jarle Andhøy i det hele tatt formell Kaptein på denne russisk registrerte båten ?

Kan russiske polarmyndigheter blitt kontaktet ? Russland er også med i Antarktistraktaten.

Kanskje Jarle har tatt balletak på hele hysteriet, jeg håper det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Trond.

Byråkratiet maler videre både på NZ og i Norge, med media som innpisker, og har nok ikke helt klart for seg hvem sitt bord de skal legge saken på slik den utvikler seg. Rene såpeoperaen spør du meg :lol:

 

At noen kommer til å ta Rotta på noen i dette gjenstår å se..

 

NZ med sitt byråkrati

Norge med Jensemann

Russland med Putin

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er Jarle Andhøy i det hele tatt formell Kaptein på denne russisk registrerte båten ?

 

Det vet vi ikke, men det er vel på det rene at norsk polarinstitutt ikke trenger å være inne i bildet her, siden båten er russisk...

 

Når det gjelder NZ myndigheter interesse for denne båten, så bruker de det eneste halmstå de har for det som det er verdt.. som er båten ikke kontaktet tollen før avreise og klarerte ut.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kanskje det akkurat nå sitter en russisk byråkrat og humrer for seg selv mens han ser på nyhetene, og løftet han ga til Andhøy om ikke å røpe at han har fått alle nødvendige papirer fra Russland, før Andhøy er oppbrakt og fengslet av myndighetene på NZ.

Hadde bare vært konge om Andhøy har innhentet alle tillatelser han trenger, bare ikke i Norge hvor han nok har vært relativt sikker på å få avslag.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Nå har vel kongeriket Norge kun suverenitet over en del av sydpolen, Dr. Mauds land, og om de tenker å ankomme sydpolen der så er det mulig at norske myndigheter må være inne i bildet. Russland og USA har vel ikke anerkjent traktaten som blant annet innbefatter Norges andel? Så her er det mye uklart..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker dem rett og slett en god seilas,og bryr meg lite om hva slags tillatelse de har/ikke har. En liten seilbåt der nede kan umulig greie å gjøre særlig skade, om ting skulle gå galt.

Hvis du har det på den måten, så er det vel bare å dra? Men da bør du vel gjøre det slik at ingen vet om det. For da kan du forsvinne et eller annet sted, og det er greit. Dette tilfellet er noe annerledes. Grunnen til at det skal søkes om å krysse en eller annen bredde der syd, er blant annet dokumnetasjon på at man ikke skal forstyrre miljøet. Og med vanlig gjennomsnitts-IQ så skulle ikke det være vanskelig. Dessuten må han tegne en forsikring. Har han råd til å kjøpe en 54-foter, så har han vel også råd til forsikring, om noe selskap i det hele tatt er villig til å tegne den. Jeg har nettopp fulgt ferden til en svensk dame via artikler i Svenska Kryssarklubben. Det var for henne ikke noe stort problem å besøke Antarktis, i en 39-foter med to personer ombord. Hun hadde innstallert muldtoa, og slapp ikke så mye some et banaskall i havet der nede. Hvilket hun var meget stolt over. Det Jarle gjør, er å dra dit ned når høsten kommer. Da skal han søke, i henhold til rykter, etter spor fra Berserk. I henhold til hva som har fremkommet på NRK er området som fra Stavanger til Bodø.

 

Så det Jarle gjør, er å foreta traktatbrudd. Der Norge er en av pådriverene for denne traktaten. Jarle, med sin egotripp, skader Norges anseelse. Og hadde myndighetene i New Zealand fått kloa i båten innenfor territorialgrensen, så hadde Jarle blitt stoppet. Han ble oppdaget utenfor grensen, men så langt har myndighetene forholdt seg til internasjonale traktater. Noen oppfatter Jarle som en slags moderne Robin Hood, en som riktig nok ikke gir noe fra seg, men foretar heroiske 'lovbrudd'. Akkurat nå ligger Jarle i en (forbryterisk) gråsone der man ikke har opprettet straffereaksjoner. For det er i såfall mange land som skal bli enige, og det er få som har vært så dumdristige som Jarle enda. Og så vidt jeg har oppfattet, så har Jarle absolutt null støtte fra våre myndigheter eller personer som er kjent med forholdene i Antarktis.

 

Nå skal jeg ikke ønske Jarle verken det ene eller det andre. Men om han kommer i fare, så regner jeg med at han ikke utløser nødsignaler. For han er nok så heroisk at han ikke ønsker å utsette redningspersonell for stress og skade ved å foreta søk i området.

Link to post
Share on other sites

Hadde bare vært konge om Andhøy har innhentet alle tillatelser han trenger, bare ikke i Norge hvor han nok har vært relativt sikker på å få avslag.... :cool:

 

Fra NRK: "Båten de seiler er russiskregistrert, med russisk kaptein som tidligere har seilt sammen med Andhøy på «Berserk». Andhøy forklarer at de har russisk flagg fordi de har et godt forhold til å reise til Antarktis, og kapteinen på båten mener det i orden å seile i forhold til russiske myndigheter."

 

Så... da kan vel norsk media og norske myndigheter bare mene hva de vil ! :thumbsup:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Link til NRK som det er referert fra over

Virker som Andhøy kun er mannskap ombord.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne gangen har planleggingen vært bra med hensyn til nasjonalitet og noen kommer til å ta Rotta på

 

NZ

Norge

USA som ikke vil via McMurdo svare på viktige spørsmål med hensyn til Berserk.

 

Russland smiler nok i kulissene :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7971720

 

Jeg har stor respekt for Andhøy! selv om ting er på kanten lovmessig, så er det ikke han som har tatt feil avgjørelser! Han var langt inne på land da båten sank!

 

Mange vil si det er uklokt å legge igjen nødpeilesender, men jeg synes avgjørelsen som alle ombord har tatt stand til må respekteres stort!

 

Mitt svar er hverken ja eller nei! her har vi for lite kjennskap om hva som har skjedd sist gang der info er holdt tilbake av myndighetene! Andhøy er ikke kaptein ombord. og dem seiler under Russisk flagg! Om det er lovlig eller ikke har lite med saken å gjøre!! Tror dere disse søknadene og tilganger hadde vært nevnt om båten ikke hadde forlist i første omgang? kunne kansje fått en liten notis om en bot en eller annen plass...Lenge leve etterpåklokskapen og medias evne til å fremstille saker og ikke minst syndebukker!!

 

Stå på sanne eventyrere!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja det er forbausende mange som ser på Jarle Andøy som den store helten, eller for å si det på en annen måte, det er forbausende mange som uttaler seg om ting de ikke har greie på. Jeg her helt enig i Huldas betraktning.

Og Rastløs, ingen fisker ønsker å utsette seg for fare og de fleste er vell forebredd på farlig situasjoner. Jeg har selv vært med å fisket i Nordishavet helt opp mot isen, en gjør dette for tjene penger ikke for å leke idiot.

Link to post
Share on other sites

Kan vel tenkes noen tror på dette med blindpassasjeren, men her er nok Jarle igang med sin lek med media, tror jeg... vel regissert som alltid...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og Rastløs, ingen fisker ønsker å utsette seg for fare og de fleste er vell forebredd på farlig situasjoner. Jeg har selv vært med å fisket i Nordishavet helt opp mot isen, en gjør dette for tjene penger ikke for å leke idiot.

Så rent praktisk sett, -om Jarle tjener penger på turene sine så har dere to samme idiotfaktor, for det finnes vel fisk andre steder enn oppe i nordisen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...