Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Hehe ja det er mange problemer som "løses" med litt maling. Men den motoren som har forgasser kunne testes der og da sa han, så det bør jo i hvert fall gi en indikasjon på om den starter. Ellers var den saltvannskjølt og jeg forsto det som at dette var en marinisert B20 som var klar for bruk i båt. Da trenger jeg vel ikke mariniseringskit?

 

Bodehode, du tenker at det er bedre å kjøpe K864 (som er forgasser ++?) i stedet for å kjøpe den motoren som allerede har forgasser?

 

Den andre linken... :giggle: Her blir det nok overtydelig at jeg er nybegynner med stor N når det gjelder motor. Jeg prøvde å finne ut hva det var, men skjønte det ikke. Noe med tenning? :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Nye spørsmål: Jeg har nå strippet båten for mye av inventaret for å komme bedre til når jeg skal vaske og male nede i dørken. Men jeg kommer jo neppe til i alle krinkler og kroker, spesielt pga. stolpene som dekket ligger på (vet ikke riktig navn på disse?). Hvordan får man malt overalt? Er det best å fjerne disse stolpene (mange av dem har løsnet av seg selv uansett)?

 

bilde

Her er stolpene som jeg lurer på om jeg bør fjerne (markert med gule piler).

 

Og så er det spørsmål nr. 2: Før jeg kommer til malingen skal jeg vaske over dørken med noe som får bort all møkka. Men jeg har ingen bunnpropp så jeg tenkte kanskje å koble på pumpene for å gjøre dette (det er to pumper, én foran og én bak). Er det måten å gjøre det på? I så fall er jeg usikker på om jeg bør satse på at de gamle pumpene (har stått ute i mange år uten å være brukt) fungerer eller om jeg bør kjøpe nye. Jeg har nemlig ikke brukt dem foreløpig - batteriene var gamle og tomme. Og jeg vet ikke hvordan jeg kobler på et batteri (de har tidligere vært koblet mot en slags "sentral"), se bilder under.

 

bilde

Bilde av pumpetypen.

 

bilde

Pumpen med bilge switch, som jeg antar er en separat boks for å starte/stoppe pumpen?

 

bilde

Her er pumpen nærmere akter.

 

bilde

Pumpetypen akter.

 

bilde

Og her er "sentralen" som begge pumpene så ut til å være koblet mot.

Link to post
Share on other sites

Alt det elektriske der hadde jeg røsket ut, og lagt opp på ny. Minst mulig elektriske koblinger under dørken

Pumpene testes enkelt ved og koble til batteri. bilg switch (flottørbryter) starter og stopper pumpa ja.

 

Ser ut til at denne båten trenger litt trutningstid, så jeg ville begynt med dette nå mens du venter på motor.

Legg inn noen filleryer i bunn av båten (skrog som er under vannlinja) som du vanner innimellom.

Unngå og tråkke på bordgangene også, legg på dørkplater der det jobbes

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok takk for tips. Ja det er kanskje greiere å legge opp alt på nytt, så har jeg litt mer peiling på hva som er brukbart og ikke. Så man kan koble pumpene rett mot batteriet? Jeg har ikke snøring på strøm og er redd for å få et smell :giggle: Men jeg kan jo kanskje få en liten innføring på biltema også når jeg kjøper batteri.

 

Våte ryer ja, det burde jeg legge inn. Har helt glemt å gjøre noe med det! Den trenger trutning, mildt sagt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hehe det er bra den ser tvilsom ut, jeg antok at jeg måtte sette meg inn i hvordan jeg skulle lage noe lignende. Finnes det "renere" løsninger?

 

Ok sikring skal huskes!

 

Hvis jeg trutner med ryene, da må jeg vel slutte med dette en stund før jeg skal male nedi dørken? Og etter det er det kanskje lite effekt av trutning med ryer? Jeg tenkte jo å male nå snart, men jeg burde kanskje bruke litt tid på trutning først?

Link to post
Share on other sites

røska ut alt elektrisk, er ein svært god plan.

Når det gjeld sikringsoppsett so ville eg nok gått for noko slikt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder-356001/

men i alle fall holdt meg veldig langt unna desse:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder-356004/

Årsaken til at eg ville holda meg unna sistnevnte er at desse sikringane er laga av eit metall som korroderer sopass mykje at sikringane blir upålitelig på kort tid.

MEN: eg vil ikkje dra igang noka endelaus diskusjon no, om det som biltema pusher er godt nok, frå mi side er dette lenker til bilder på kva eg meiner.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser de dørkbjelkene (som jeg vil kalle dem), så blir jeg litt i stuss. Det er vanlig å ha disse bjelkene festet i spant, og ikke rett ut i skrogplanken slik som det ser ut som du har på annenhver.... Litt skeptisk til å få trykk/press ut på skroget på den måten.

 

Jeg ville gjort om slik at du har en bjelke som går langsmed skroget mellom spantene nesten helt ut til skroget (trykk på nesten) for så å feste den tverrbjelken i denne langsgående i stedet for ut i skroget. Vet ikke om dette var så godt forklart.... :)

 

Dersom du skal male nede i bunn, så bør du gjøre det før trutningen. Du vil få problemer med å få primeren til å feste til vått skrog, tror jeg....

 

bilde

 

Forsøkt å tegne inn hva jeg mener. De røde tykke strekene er nye bjelker, der hvor jeg har klusset litt med tynn rød strek, kuttes endene på de gamle bjelkene.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja dette hørtes bedre ut, jeg lurte litt på dem som var festet rett i bordene selv.. Jeg skal se på båten i dag hvordan jeg kan løse dette, og poster noen bedre bilder etterpå.

 

Trenger man å prime før man legger på malingen i dørken? Tenkte bare å kline det rett på, men det bør kanskje være et underlag..?

Link to post
Share on other sites

Vedr. priming; nei, du trenger ikke både prime og male. Men, den mest vanlige malingen for dette er forsåvidt en slags primer.


Mulig du kan bruke noen små bjelkesko fra biltema. De er bare varmforsinket, så kan være en ide å kjøre på med litt rustprimer før montering.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ai ai, etter en tur på båten har jeg oppdaget nok av problemer og utfordringer! :sweat: Men én ting av gangen: Jeg tok en del bilder av dørkbjelkene. Her var det jo mye som var litt rart. For det første er det flere av dem, som du sa Egil, som er festet rett i bordet. Noen av dem er skrudd inn, andre har en nagle tvers igjennom bordet og festet på utsiden med propp og det hele. Men noen ser ikke ut til å være festet i det hele tatt, og atter andre har løsnet helt, så de har ikke sittet spesielt godt. Det virker med andre ord som om noe bør gjøres, samtidig som det virker som en stor jobb å legge opp hele nettverket av dørkbjelker på nytt... :confused:

 

Hvordan tenkte du at man kunne feste de tverrgående bjelkene Egil? Skru dem inn på undersiden av spantet?

 

 

Her er noen bilder som er litt tydligere enn det forrige:

 

bilde

Dørkbjelkene bortover.

 

bilde

Noen er bare skrudd litt inn i bordet.

 

bilde

Andre er ikke festet i det hele tatt.

 

bilde

Og så er det dessverre noen som er litt skadet på samme måte som på dette bildet. Jeg er usikker på om dette er noe som også må fikses - det er jo forsåvidt spantet/fortsettelsen av spantet som er skadet her.

 

Og helt på tampen: Hva gjør man egentlig med hull som allerede er boret og som man skal bruke på nytt? Bare å stappe inn noen tørre treflis? Og hvis man ikke skal bruke hullet til noe så kan man tette dem - med hva?

 

Tusen spørsmål, men jeg setter umåtelig stor pris på alle tips jeg kan få! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette med å leggja bjelker rett på huden, slik som dette ser ut på bildene - eg anser at det er som å gå ned på kne, folde hendene og be om lekkasje. :diving: Du vil jo gå på ein dørk som er lagt på desse bjelkane, som so vil bevege seg mot huden - som so vil bevege seg i skjøten til lekkasjen kjem. Eg trur eg ville vurdert å fjerna dette "rasket" og laga ein sopass kraftig dørk at den vert stiv nok i alle fall. No ser eg klart at vekt er eit tema i ein slik båt som dette, og at ein masse vekt kan sparast på å leggja slike bjelkar mellom dei opprinnelige, og lettare dørk. Dette må bli ei vurdering.

Ellers so anser eg det som ein mulighet å laga plankestubber, som rekk over litt av huden (ca 4 bord?) felle desse nedpå huden som om dei var spant. og so legge desse dørkbjelkane på desse. Oppå, sa eg, ikkje på siden, for då blir belastningen skeiv. Ein annen mulighet er å leggja ein dørk som ikkje er stivare enn at du kjenner det gynger litt, og so godta at slik er det

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hvordan tenkte du at man kunne feste de tverrgående bjelkene Egil? Skru dem inn på undersiden av spantet?

 

Du mener vel de langsgående. Jeg ville vel felt dem inn i de tverrgående som er festet i spantene, dersom det er tykkelse nok til å gjøre det. Dvs, skjære et spor med dybde på halvparten av tykkelsen på bjelken du skal felle ned. Så skjærer du halve tykkelsen av den bjelken så den passer ned i sporet.

 

Alternativt kan du bruke slike bjelkesko som jeg linket til lenger oppe. Ikke like elegant, men gjør jobben....

 

Og helt på tampen: Hva gjør man egentlig med hull som allerede er boret og som man skal bruke på nytt? Bare å stappe inn noen tørre treflis? Og hvis man ikke skal bruke hullet til noe så kan man tette dem - med hva?

 

Fyll den med epoksy blandet med pussestøv slik at det blir en passe sparkelmasse. Så kan du borre opp på nytt for den skruen sdu skal bruke. Hvis ikke må du gå opp på skruetykkelse.

 

Hvis det er et synlig skruehull, så kan du borre det opp til en passende størrelse rent hull, og plugge det med en treplugg i riktig treslag. Teak og mahognyplugger får du kjøpt ferdig i 6, 10 og 12 mm. Alternativt får du kjøpt bor for å lage plugger på BT eller Jula. Da bør du helst ha en benkebormaskin.

Alternativt kan ta deg en kjøretur til Bærum så kan du få så mange plugger du vil i den størrelsen du trenger og i det treslaget du trenger. Pluggene limer du inn med litt epoksy og pusser flush etterpå.

 

Hvis det er usynlige skruehull innvendig i skroget (bak benker, under dørk, o.l.), spant e.l. kan du gjerne fylle dem med hjemmelaget epoksysparkel som nevnt ovenfor.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode svar og tips Magne og Egil! (Ja jeg mente langsgående, Egil!) Jeg har nå grublet litt på dette og sett på bildene, og jeg tror en nedfellingsløsning eller bjelkeskoløsning vil fungere greit. Jeg skal se i dag om det er tykt nok treverk til å felle ned treet.

 

Ang. treverk benytter man da hva som helst? Dette behøver vel ikke være mahogny ettersom det ikke ligger i selve skroget? Jeg har prøvd å finne ut hva slags tre som er brukt foreløpig, men ikke godt å si. Kanskje furu, men det går vel kanskje greit selv om det blir en blanding?

 

Takk for oppklaring av fyll av hull! Dette har jeg lurt på en stund :wink: Bruker du bare en liten sprøyte da, for å sprøyte inn i hullet? Og fungerer mikrofiber like bra som pussestøv? Bærumstur ja, jeg bor i Oslo like ved bærumsgrensen. Mener du plugger fra deg eller er det en butikk et sted?

 

Til slutt en gladnyhet i dette meget omfattende og langdryge prosjekter: B20-motor kjøpt i Sverige er i boks! Fikk testkjørt den på blokk og også testet diverse som jeg har forstått at bør være i orden. Alt så ut til å være tipptopp, gikk jevnt og fint. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her ville jeg rett og slett brukt trykkimregnert furu.

 

Det holder vel å bruke en vanlig metallsparkel til å få tettet hullene, ville jeg tro? Hvis det er dype hull, så kanskje du må sprøyte det inn på en måte. Ja, mikrofiber, eller glassballonger fungerer like greit så lenge hullene ikke er synlige.

 

Jeg mente egenproduserte plugger på Gubbeklubben. :) Du får finne ut hva du trenger og ta deg en tur. Toroa eller jeg er som regel der om kveldene og i helgene, selv om det vel blir litt sjeldnere på meg bare jeg får båten på vannet.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ok takk, furu høres bra ut, enkelt og greit :yesnod:

 

Ja det holder kanskje med sparkel (jeg har aldri jobbet med epoksy før).

 

Gubbeklubbens plugger høres lovende ut! Da har jeg en løsning på de av hullene som kanskje sitter litt for synlig til :thumbsup:


Et spørsmål i en litt annen kategori: Er det noen som har formening om hva slags batteri man bør kjøpe? Problemet mitt er at jeg ikke vet hva slags strømforbruk jeg har om bord i båten (har aldri hatt den på vannet). Den har en B20 motor, instrumenter, pumpe og det er vel stort sett alt - det blir ikke plass til kjøleskap o.l. i en 26 fots trebåt :giggle: Men hvor stort batteri bør jeg beregne på dette? Og bør jeg ha et forbruksbatteri og et startbatteri eller holder det med et kombibatteri? Og så er det spørsmål om hva slags type.. Jeg leser at AGM-batterier skal være suverene, men de koster jo også deretter.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Jeg har nå forsøkt meg på en løsning for å få bordet i akterspeilet (som hadde løsnet) til å sitte i spantet igjen. Men da jeg hadde gjort dette - til et rimelig ok resultat tenkte jeg selv - kom en dreven trebåtkar forbi som mente at dette uansett ikke ville blitt tett (vha. trutning) ettersom sprekkene i akterspeilet generelt var for store. Han foreslo et opplegg med epoksy for å få hekken helt tett. Men før jeg begir meg utpå dette, som er hakket mer komplisert (i mine ører i hvert fall) ville jeg høre om det er noen som har tanker om dette er et ok opplegg? Opplegget står under - men først er et par bilder av hvordan hekken ser ut per i dag.

 

bilde

Her er reparasjonen jeg gjorde. To låseskruer gjennom spantet, med et plate for å fordele trykket. Tetningsmiddel mellom platen og bordene. Men som dere ser er det fremdeles store glipper - noe jeg da ble fortalt at aldri kom til å bli ordentlig tett vha. trutning.

 

bilde

Her ser man de andre bordene - riktignok før reparasjonen, men glippene er omtrent like store.

 

Det han foreslo var følgende:

 

1. Rense ut all møkk mellom skrogbordene i hekken.

2. Skjære vekk en tynn list på langsiden av de bordene som har presset seg ut og utvidet seg - disse kan ikke presses helt inn mot skroget per i dag.

3. Feste tverrgående bord i akterspeilet til spantet (noen av dem har løsnet slik at spantet kan dyttes litt opp og ned - det sitter ikke helt fast mot bordene i akterspeilet.

4. Fylle epoksy i sprekken mellom skrogbordene og akterspeilet (én sprekk av gangen) og presse opp med biljekk eller lignende, slik at bordene blir presset klin inntil spantet og akterspeilet. Så vidt jeg forsto skulle det tyte ut for å gjøre om hele den svake akterenden på båten til hel tre igjen - altså gjennomsyret med epoksy.

5. Skru fast bordene mot spantet slik at ikke kun epoksy holder dem oppe.

 

Høres dette ut som noe jeg bør begi meg ut på? I mine ører virker det som en god idé, men jeg har jo begrenset erfaring. Og hvis jeg skulle ta fatt på noe sånt lurer jeg på om jeg bør feste bord+spant (på aktre styrbord side) før jeg begynner med epoksyen, eller om det ikke har noe å si..?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel tippe at glipen mellom kjølstokken og første bordgang har vært drevet med garn opprinnelig? Muligens også de øvrige. Ville vurdert å skru opp alle bordene som gliper på samme måten du har vist, drive dertil egnet drevgarn inn i nevnte sprekk på begge sider av kjølstokken og fylle på med Farm e.l. Hva har du brukt som tettemiddel på øverste bilde? Ser nesten ut som silikon??

 

Forøvrig er det utrolig hvor store sprekker som går sammen igjen ved trutning.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei Gorilla,

jeg har ikke villet si så mye, for jeg synes at prosjektet ditt har vært ekstremsport: Gapet mellom oppgave og kompetanse har vært overveldende. Men som tiden har gått, har du imponert meg, og jeg begynner å få tro på at du kan komme i land med dette her - eller til sjøs...

Det jeg ville kommentere idag, var koplingen mellom akterspeil og bunnbord. Slik jeg ser det er dette et helt sentralt punkt, fordi du har store kreftr på gang her og at usunne løsninger vil kunne få store konsekvenser. Jeg tror jeg ville begynt med å se på bunnbordene, og hvilken kvalitet de er i. Hvis de er OK, så ville jeg sett om du kan tvinge dem sammen med akterspeilet, eller om du evt skal skjære ut med sirkelsag en smal stripe mot mellomrommene mellom bordene slik at du er sikker på at du bare skal tvinge dem i en retning. Selve tvingingen di ser OK ut, forutsatt at de nye skruene har godt nok hold på innsiden. Mellomrommene kan du så tette med å legge inn en lusing, altså en tynn langsgående stripe av plank som du setter inn med epoxy.

Selve tettingen mellom bunn /speil: der ville jeg nok gått for epoxy. Jeg er enig med Egil i at dersom det bare gjaldt tetting, så hadde Farm dugd, men jeg ville brukt anledningen til også å øke styrken i selve gjennomføringen.

Skal bli spennende å se hva løsning du velger!

Lykke til.

 

 

PS: Når det gjelder batteri, så vil jeg tor at du kommer godt i vei med et 60 ampertimers, og ettersom du får erfaring med egen bruk, så kan du evt supplere med ett til som du seriekopler. Batterikapaistet er ikke det stroe problemet for oss som går med motor...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og beklager sen tilbakemelding fra meg. :smiley:

 

Egilwh: Jepp det var drevgarn på begge sider av kjølstokken og også på tvers, nederst på akterspeilet (der hvor det nå er store glipper). Men mener du å skru opp de to langsgående bordene rundt kjølstokken (en på hver side)? For problemet er ikke bare bordet vegg-i-vegg med kjølstokken, men også de andre bordene utover mot babord side. De glipper ganske mye mot akterspeilet over. Jeg tenkte opprinnelig å fylle på her med drevgarn, men jeg vet ikke om det vil være tilstrekkelig? Da denne trebåtkaren hjalp meg tok vi en planke og la over en kloss, slik at vi fikk presset bordene oppover mot akterspeilet. Jeg så da at de potensielt kunne sittet nesten helt tett inntil, hvis det var noe som holdt dem på plass...

 

Ang. tetningsmiddelet brukte jeg epoksy+mikrofiber for å fylle hullene. Jeg forsto det som at det var ok når det var store hull som måtte tettes..?

 

Nero II: Hehe bra du har mer tro nå enn før - og takk for hyggelige ord :thumbsup: Jeg merker at det er en bratt læringskurve, men hvis man er tålmodig nok skal det vel gå an å få denne på vannet (en eller annen gang!). Men jeg tror nok denne sommeren blir tørr. Takk for råd om hvordan bunnbord/akterspeil bør tvinges sammen - det høres ut som en lignende løsning som jeg ble rådet til av trebåtkaren jeg snakket med. Jeg er ganske sikker på at bunnbordene ser ok ut, så jeg tror de skal holde bra. Men noen steder (eller kanskje bare ett) har de presset seg ut slik at jeg må skjære av en liten flis for å kunne tvinge dem inn på plass igjen. Men dette kan jeg jo fylle igjen som du skriver.

 

Etter å ha tvunget et bord på plass kan da en festeløsning være å fylle på med epoksy (til det tyter ut) og få skrudd bordet inn i spantet?

 

Takk også for tips til batteri - jeg var faktisk innom en trebåtbutikk og kjøpte meg en 60ah så da bør det være i boks. Selv om det nå ser ut som jeg må spare batteriet til neste sommer :worry:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å skru opp også de øvrige bordene på samme måte som du har gjort med det ene. Der hvor det har vært drevgarn før bør du banke inn nytt garn.

 

Når det gjelder bruk av epoksy, så er det ett punkt man må være varsom med, og det er å fylle sprekker som vil trutne. Når veden trekker vann, så vil den utvide seg, og dersom sprekkene er fylt med epoksysparkel (epoksy+filler) så vil treverket kunne sprenges ut i stedet for å "stenge" sprekkene. Da kan du risikere at nagler sprenges ut. Å bruke epoksy som lim, derimot kan være helt greit.

 

Derfor er FARM et bedre middel, det fester seg og tetter, man kan til og med prime og stoffe utenpå. Men når treverket trutnes vil overskytende presses ut i stedet for at treverket blir ødelagt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja ok, men drevgarnet skal da bankes inn mot spantet? Og så feste bordene igjen med skruer mot spantet? Jeg hadde sett for meg at jeg skulle banke inn drevgarnet på slutten - etter at jeg har festet bordene mot spantet og evt. har en glippe som ikke blir helt tett?! Men drevgarn har jeg vært lite borti foreløpig..

 

Epoksyen: Ja dette har jeg hatt i bakhodet, men kanskje jeg burde unngått epoksy også i disse mindre hullene? Det vil jo trutne en del rundt antar jeg.. Jeg har foreløpig brukt Tät (vet ikke om det er akkurat det samme som Farm?), og tenkte at det ville bli en litt midlertidig løsning for disse hullene - det skal ikke spesielt mye til før det blir slitt vekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...