Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Hyggelig å prate med deg "Gorilla".

 

Jeg stakk innom igjen etter at jeg var på Isegran, og fant båten.

Selve spantet er ingen sak å skifte ut - og det må skiftes ut.

Akterspeilet (bakenden på båten :-)) er skrudd til spantet, så du må forsiktig fjerne proppene (gjerne med en skrutrekker) og ta ut skruene.

Det samme gjelder bordendene - skru ut skruene og spantedelen er løs.

 

 

 

11032013_010.jpg

 

 

 

11032013_006.jpg

 

Dårlig bilde, men du kan skimte proppene du må ha vekk.

 

 

Du har en liten "situasjon" på fortsettelsen av det samme spantet - langs bunnen av skroget. Noe råte her også som har gjort at et par bord har sluppet festet.

 

 

11032013_008.jpg

 

 

Fra innsiden:

 

11032013_009.jpg

 

De små lektene er forsøk på å tette lekkasjer - med silicone.

 

 

Strengt tatt så skulle den nedre delen også vært skiftet, men her kan du godt forsterke forbindelsen med gjennomgående fester.

Først må det vurderes hvor ille det er - var for mørkt og kaldt til at jeg fikk sett godt nok på det i kveld.

 

Som nevnt pr tlf så har jeg mahogny fra hyttesidene til Svaap som du kan få.

Spantet lager jeg hvis du får det ut rimelig helt.

 

Lykke til med demontering.

 

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, veldig hyggelig å snakke med deg også! Og bra du klarte å finne underverket :smiley: Ok da prøver jeg å fjerne propper og skruer både bak og på siden. Det er jo en opptur bare at jeg ikke trenger å demontere ti bord som jeg fryktet først :giggle:

 

Huff ja den situasjonen har jeg tenkt på som neste "finne ut av"-område. Fra noen andre folk som har sett på det har jeg hørt at det bare bør kunne skrus på plass, men jeg har jo sett at det er noe silikon og lekter inni der for å tette. Jeg kan se om jeg får sett nærmere på det når jeg først skal komme meg inn i "hullet" og skru ut spantet.

 

Fantastisk hvis du også hadde mahogny å avse! Jeg må si at jeg er veldig takknemlig for at du hjelper meg med dette - det setter jeg utrolig stor pris på! :thumbsup: Det er litt lettere når man får hjelp fra noen som kan sakene til fingerspissene! Jeg skal dra ut i løpet av uken og forsøke å få av spantet så holder jeg deg oppdatert :clap:

Link to post
Share on other sites

Jeg kom på et annet spørsmål før jeg går igang med demontering av spant: I båten er det (fra tidligere eier) to bensintanker, en gammel av metall og en nyere av plast. I hvert fall en av dem har en god slant bensin igjen. Det er kanskje ikke spesielt lurt å dra med masse verktøy oppi bunn av båten med evt lekkasjer av gass osv som kanskje ligger som et lag i bunnen av båten?

 

Men hvordan fjernes halvfulle bensintanker? Hvis jeg løsner den fra slangen kan det vel sitte mye igjen i slangen som søler utover? Og hvor gjør man av bensinen fra tanken (jeg vet ikke hva som er oppi så tvilsomt om jeg får brukt det). Kjører man det på miljøstasjon på brobekk el lign?

 

Litt merkelig spørsmål dette! :-)

Link to post
Share on other sites

God kveld,

 

Da var jeg innom skuta di tidligere i kveld og hentet spantet og bordbiten du hadde demontert.

 

Som du nevnte på sms så har du noe dårlig ved også i akterspeilet, men det er ikke noe stor jobb å utbedre.

Du vil trenge epoxy, så jeg anbefaler å kjøpe en liten dunk av det (Biltema, Svas Kjemi, eller west Epoxy).

 

 

Det som var dårlig i akterspeilet kan trykkes sammen med fingrene og var svært porøst - dog ikke helt gjennom slik at du kan fjerne det dårlige og lime inn en ny kloss som erstatning. Blir sterkt så det holder. Jeg tar med nødvendig mahogny til deg.

 

 

 

16032013_034.jpg

 

 

 

Spantet kopierte jeg i kveld.

 

 

 

16032013_036.jpg

 

 

16032013_037.jpg

 

 

 

Mahogny fra Svaaps hyttesider blir donert deg.

 

Skal på bursdagsfeiring på Langus i morgen, og legger igjen delene i båten din.

 

 

Ole

God lørdag :smiley:

l

Link to post
Share on other sites

Jeg gir meg ende over..... Du er fantastisk Svaap! Det kjennetegner gutta på Isegran også. Ringte de her om dagen og fikk meg en lang hyggelig samtale. Jeg får lyst til å stikke innom en dag du holder på med den ene skuta der.

Link to post
Share on other sites

Hva skal man si, dette er helt hinsides, Ole! Tusen, tusen takk! :thumbsup::thumbsup::thumbsup: Utrolig snilt av deg å hjelpe meg - og så til de grader! :clap: Jeg skal komme meg til båten ved første anledning og fortsette på hekke-jobbingen. Og mahogny også, tusen takk! Skulle tro det var julekveld :lol:

 

Godt å høre at du ikke så noen stor krise i de andre porøse bordene. Det var jo endel porøst både i akterspeilet og på bordene. Er det måten å gjøre det på begge steder; altså å skrape av alt porøst (inn til treverket) og så lime på en trekloss med epoxy?

 

Jeg rakk ikke å få saget av det andre bordet ettersom bladet på fein-sagen røk da jeg prøvde å sage over hodet på naglene. Men mulig det uansett var en litt cowboy-måte å prøve å få av naglene på. Er det en annen måte som folk bruker som fungerer? Jeg må vel ta av et i hvert fall par nagler for å få saget av bord nr. 2 litt lenger unna enn bord nr. 1 ble saget av. (Fein-sagen var i hvert fall genial for å få av spantet. Jeg fikk lurt den inn i sprekkene og saget av spikerne som ellers hadde vært helt umulig å få ut av spantet/bordene uten å ødelegge alt treverk).

 

image2.jpg

Link to post
Share on other sites

Normal-måten er å slipe av klinken på innersiden og slå naglen ut med dor.

Trepluggen på yttersiden må ut først.

Hender det går litt flis hullet utvendig da naglen etter mange år ikke alltid er sentrert i det forsenkede hullet. (Har noen erfaringer på det området! :sad: )

Om du velger å kappe naglen, så tre inn et baufil-blad. Bare vær obs på at du som regel skader treverket da.

Sag-bladet som sitter på Fein-saga på bildet er vel ikke beregnet på metall?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Aha, hva bruker du til å slipe av klinken? Ja det med flis merket jeg dessverre i dag. Jeg prøvde å være ytterst forsiktig da jeg tok skruene ut av akterspeilet, men det gikk av flis på flere av hullene :worry:

 

Jo det bladet som fulgte med var beregnet på både tre og metall, men bare opp til 2mm metall. Jeg vet ikke om det ble i meste laget med den klinken, men den tok i hvert fall unna både spiker og skruer før det, som ellers var umulige å få ut. (Så det var jo verdt det selv om fein-bladet måtte bøte med livet :giggle: )

Link to post
Share on other sites

Du trenger bare kjøpe metallblad til Fein din, bedre kontroll enn med vinkelsliperen, ca samme tidsforbruk :-) vinkelsliperen er godt verktøy, men i gammelt treverk er det greit med kontroll. Mindre gnist, varme og skade i treverket... men søndag er ingen god handledag, så for min del hadde vinkelsliperen blitt fyrt opp for å utnytte tiden :-)

(jeg er så utålmodig)

Lykke til

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildene er det kobberklink som skal fjernes, ikke jern. Og det gir sprut, men ikke gnist ved sliping.

Det som skal bort er naglehoder på den klinkede siden som de som ses i venster bildekant under.

Uten å ha prøvet tror jeg det blir vanskelig å ta de med Feil og sagblad. Mellom borgangene for å kappe naglen på midten går ikke uten å ødelegge treverk.

Mulig Fein har noe slipe-utstyr som kan være egnet, men det tar lenger tid. Kan fungere om det ikke er for mange nagler som må skiftes.

I sin tid brukte jeg en liten slipeskive, ca 10cm i diameter, på 230V drill. (Batteridrill har ikke nok turtall.)

Tilsvarende denne fra Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/no/Slipeskive-for-30-6428/Pr306430000

Monter på en spindel: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Holder-for-grovrengjorer-19248/

Mulig denne kan brukes: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Slipeskive-20841/

 

skade_akter_innside.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmm. Jeg tror i hvert fall det er kobbernagler. Da jeg utsatte den for fein-sagen i går sprutet det, men ikke noe gnister. Men for å få dem av.. Jeg har bare en batteridrill så da spørs det om den klarer brasene. Mulig fein uansett vil fungere ettersom det bare er to nagler jeg tenkte å ta bort..? Det fungerte i hvert fall å sage i den øverste "knotten" på naglen (som på bildet over), men verre kan det jo bli hvis dette ikke er nok og jeg må sage i ringen under (vet ikke hva det kalles) - det kan være vanskeligere..

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Må først sei at det er kjekt å sjå fleire som helt på med trebåt om dagane. Fungerer som god motivasjon å vite at ein ikkje er einaste som heldt på med denne galskapen :lol:

 

 

Når det gjeldt fjerning av desse klinkene dine, så er det mange metodar som kan funke. Sjølv har eg brukt fleire metodar, alt etter kva verktøy og plass eg har hatt tilgjengelig. Du kan til dømes bruke ein dremel/multiverktøy med kappeskive for å dele roen (den ringen på baksida) litt på same måte som du har brukt feinsaga. Vinkelsliper kan nyttast til å pusse vekk "knotten", eller viss du ikkje har straumuttak i nærleiken kan du bruke baufil og fil. I staden for vinkelslipar kan du faktisk òg bruke pussemaskin, då kobber er såpass mjukt. Men ver då forsiktig så du ikkje pusser for mykje i treverket...

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Skjematisk sett så ser en nagle ut som på figuren under.

Hodet er tegnet forsenket i det ytterst bordet.

På innersiden er det plasert en krum skive (roe) som den avklipte spikeren klinkes over.

Brukes normalt en kulehammer til klinking og roen skal ikke slås flat da den skal kunne fjære litt for å ta opp endringer i tykkelse ved endringer av fuktighet.

Ideelt sett er det klinken (rød på figuren) som skal fjernes. Selve "spikeren" kan da slås ut og roen vil falle av.

Hva du bruker er mindre nøye. Om du får satt Fein-saga eller baufilblad under roen eller mellom bordgangene og kappet så er det greie måter å gjøre det på.

Man må improvisere avhengig av tilgjengelighet på klink og hvor kosmetisk viktig det er at treverket ikke blir skadet. :smiley:

 

 

 

 

nagle.gif

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips til å få bort naglen og info om hvordan naglen er satt inn i bordet! Litt irriterende at jeg ikke tenkte på baufilen i går, jeg hadde den jo med og skulle nok klart å få av et par stk på den gamle måten :blush: Jeg får stikke innom noen jernvarebutikker og se om det i det hele tatt finnes noen egnede fein-blader (ettersom jeg allerede har dette verktøyet).

 

Du er forresten ikke alene Sinten, man blir jo litt bitt av basillen av dette! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

God kveld "Gorilla".

 

Var innom båten din i dag og tredde inn spantet og la igjen erstatning på den "bordgangen" du fikk ut.

Jeg har skrevet noe monteringsinfo på planken, men gjentar det her i tilfelle du blir offer for min noe underutviklede håndskrift... :wink:

 

 

Spantet må ikke monteres før du har fått overtaket på de dårlige områdene på akterspeilet.

På akterspeilet må du stikke forsiktig med noe skarpt for å finne ytterpunktene på dårlig ved. Når du har disse streker du opp et avgrenset område som blir utgangspunktet for en erstatningskloss som du må lage - mahogny får du av meg. Når du har laget klossen så streker du opp ytterpunktene på akterspeilet og hugger forsiktig bort det som er dårlig. Her må du ikke nødvendigvis ha perfekt resultat, men gjør så godt du kan. Når du kommer til selve limejobben, så kan du blande inn litt sagflis (aller helst mikrofiber - som du får hos limleverandøren) slik at eventuelle hulrom fylles. Når alle reparasjoner av selve akterspeilet er gjort, og du har slipet disse flush med det eksisterende, så kan du legge inn spantet igjen.

 

 

 

 

 

 

16032013_037.jpg

 

 

17032012_003.jpg

 

 

 

Reparasjonene vil erstatte de noe frynsede kantene på akterspeilet.

Akterspeilet har kommet noe ut akkurat der det er dårlig (kan trykkes tilbake for hånd), så det er viktig at du får dette på plass før du borrer hull i akterspeil og skrur det fast igjen.

 

 

Bordet har en avsmalende fas i underkant som sørger for at de overlappende plankene (i klinkbyggede skrog) går ut i null i endene (foran og bak på båten).

Denne fasen ser du på bordet under, og jeg har laget en motsvarende på erstatningsbordet.

Planken er forberedt for en skråskjøt, og motsatsen må du lage på det som er igjen på båten.

 

 

17032012_004.jpg

 

 

17032012_005.jpg

 

 

Jeg forsøkte å risse (med neglen) på det eksisterende bordet ca hvor skråskjøten skal starte. Husk å orientere skråkanten rette veien da...

Den neste planken kan du kutte litt kortere enn den første, ettersom vi nå trekker skøtepunktet noe fremover.

Det kan være en fordel å gjøre det Amalie 36 foreslo - å bruke en skjøtelask på innsiden, som du limer med epoxy. Det er nok ingen bevegelse så nær hekken på båten din, så du kan godt lime hele spetakkelet med epoxy - uten fare for at det skal bli spenningsforskjeller og sprekkdannelse.

 

17032012_006.jpg

 

 

På bildet over ser planken for bred ut, men den skal jo stikkes innunder listen på bildet og da passer den.

 

Vent med å kappe vinkelen i bakkant - jeg har målt og tegnet den opp, men la den være til slutt så er du sikker på at ting ikke har forskjøvet seg og planken blir for kort (kjipt).

 

 

Mye info, men dette er lettere å forklare muntlig.

Kanskje vi får til å møtes ved båten en helg, så får vi gjort litt?

 

Lykke til!

 

Ole

l

Link to post
Share on other sites

Hallo Ole!

 

Dette er nok en gang helt overveldende! Tusen, tusen takk, nok en gang, både for hjelp og for at du har laget et fikst ferdig bord til meg :clap: Det her ser jo helt fabelaktig ut :lol::thumbsup: Jeg håper jeg får anledning til å gjøre gjengjeld en gang!

 

Akterspeilet - her mener du å hugge forsiktig bort det på innsiden, ikke sant? Slik at utsiden tilsynelatende ser ut som før? (Bare så jeg ikke går løs på noen uskyldige bord :giggle: ) Jeg skal få kjøpt lim og mikrofiber evt. sagflis i morgen tenkte jeg.

 

Og når man skal ha på plass nytt treverk, slik som spantet - dette må oljes? Jeg tenkte å kjøpe noe olje til skroget som jeg ble anbefalt av Trebåten (butikken ved Nesset), denne kan kanskje duge til spantet også? Hva anbefales forresten når man skrur på nytt treverk - at dette ojles før eller etter at det er montert? Hvis man oljer det etter montering vil man jo ikke komme til i alle krinkler og kroker (feks en lask som er skrudd inn mot et bord).

 

Ja hvis du har lyst og mulighet til å møte meg ved båten en helg hadde intet vært bedre! Det hadde virkelig vært supre greier! :thumbsup::thumbsup: Jeg kan jo sende deg en IM med noen datoforslag :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

Bare hyggelig å hjelpe til.

 

Helt riktig oppfattelse av hva du bør gjøre med akterspeilet. Hugg ut fra innsiden og la det stå igjen noe ved mot utsiden.

Spantet kan du gjerne olje, men du må unngå å søle olje på de flatene som skal limes med epoxy - det vil ødelegge den mekaniske heften. (Mahognydelene)

Jeg har skruer til det du trenger.

 

Er det strøm/skjøteledning der nede (også når du ikke er tilstede)?

Hvis jeg har anledning en dag jeg er forbi så kan jeg jo legge igjen en liten arbeidsinnsats på det vi har snakket om -hvis det er ok for deg?

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Aha, flotters. Jeg merker min trebåtforståelse øker litt dag for dag på dette forumet :yesnod: Og takk for skruer! Det var et av mine neste spørsmål - om syrefaste skruer (eller hva man skal bruke)..

 

Ja strøm er det. Når man står og ser på hekken er det en stolpe med strømboks ca. kl. elleve (rett bak "nabobåten"). Man hører vel duringen fra boksen når man står ved båten tror jeg. Der kan man koble seg på. Men skjøteledning er det ikke der, så det tar jeg med hver gang.

 

Ja herregud, hvis du vil hjelpe med noe av det er jeg ikke annet enn bunnløst takknemlig! Hehe, men dette er jo milevis utover hva jeg hadde forventet av noen! Men hvis du vil så er jeg jo bare utrolig takknemlig for det! :clap::thumbsup: Nå er det nesten så jeg håper du får en kjemepjobb på båten din som jeg kan hjelpe med til gjengjeld (feks. bytte svære bord), men bank i bordet for det naturligvis! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er jo selvsagt at du øker din egen forståelse uten at det går på bekostning av motivasjonen - ofte så kan en slik lærekurve inneholde et innslag av frustrasjon også...

Jeg skal ikke "ta ifra deg" gleden av å gjøre jobben, men ser for meg at det kunne være greit at jeg for eksempel bidrar på utbedringen av akterspeil og de små bordendene dine.

Når man har gjort det før så går det så mye raskere, og jeg kjører jo stadig nesten forbi båten din.

 

Det er for kaldt til å lime slik temperaturen er nå, men en god arbeidslampe under akterdekket vil jo hjelpe litt.

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Vi ønsker alle å hjelpe hverandre. Mennesker er sånn. Vi ønsker å leve av hverandres lykke, ikke av hverandres elendighet.
/Ole
-som ikke er ute etter noen "heltestatus", men som syntes det er gøy med mindre prosjekter til en forveksling..

 

Heltestatus eller ikke.. Det står fryktelig mye respekt av det du gjør.Å hjelpe en "fremmed" på den måten er virkelig beundringsverdig,å dele kunnskap,materialer og tiden du legger i det.. All ære til deg som gjør dette Svaap. :thumbsup:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Ja frustrasjonen og motivasjonen går jo litt hånd i hånd. Jo større frustrasjon over noen nye problemer, desto større motivasjon når man klarer å overvinne det! :wink: Men for en glad amatør som meg selv er jeg bare takknemlig for denne hjelpen, det gjør det lettere og raskere å forstå og lære om trebåt. Og det er jo (veldig!) motiverende når jeg ikke må vente mange år før jeg klarer å få madamen på vannet! :yesnod: Mao. vil ikke min glede over å ikke gjør all jobb selv forsvinne - jeg lærer jo mye av dette + at jeg er vel vitende om at dette nok ikke er mine siste arbeidstimer på denne skuta :giggle:

 

Jeg tenkte meg ut dit i morgen for å se etter lim & mikrofiber og olje på trebåtbutikken. Da tenkte jeg samtidig å få av naglene (hvis det trengs når vi skal kappe bord 2 litt kortere..?) og evt. kappe over bordet. Men var det noe av dette du tenkte å ta hånd om (vet ikke hva du mente med de små bordendene)? I så fall tar jeg heller unna det området med lakk som jeg har igjen.. :wink:

 

Moro det her i hvert fall! Nå må jeg bare få skaffet meg den evinnelige motoren! B20 er tydeligvis populært som aldri før. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...