Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Hei,

 

 

Båten din har tørket veldig opp i trevirket, og det du ser er drevgarn som er på vei ut i natet mellom kjølen/stevnen og kjølplanken.

Dette må nok erstattes med nytt garn (bomullsdrev) og fuges over med en egnet fugemasse (på patron gjerne). Farm er mer for å ta de ekstreme tørkesprekkene som senere vil trutne sammen igjen. Det vil ikke trutne sammen når mengder av drevgarn mangler fra natet, ettersom natet er utformet slik at det skal være plass til garnet. Garnet sveller når det kommer i kontakt med vann og tetter.

 

Hadde du kunnet gjort det mest nødvendige i løpet av april/mai og sjøsatt på slippvogna og latt den ligge på vogna over helga, (før du monterer motor), så går båten fint sammen igjen.

Link to post
Share on other sites

Huff da! Men hvis det er mulig å dytte et nytt garn inn igjen så må jeg jo få til det :-) Både garnet og eventuell farm (har noen saftige sprekker også) må gjøres før man legger på primer og bunnstoff?

 

Er det forresten mulig å se stedene der drevgarnet har gått ut tidligere? Slik at jeg også kan fylle her når jeg er i gang..

Link to post
Share on other sites

Et lite nybegynnerspørsmål: Skal man alltid avfette med feks rødsprit etter å ha oljet? Jeg har nå lagt på et par lag olje på spantet Svaap laget. Men det siste laget er litt småklissete selv etter et par dager. Skal jeg dra over med rødsprit for å få bort oljen som ikke trakk inn?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått renskrapet hele båten for bunnstoff - bortsett fra på vannlinjen hvor jeg må merke/tegne opp før jeg skraper vekk. Det er også kjøpt inn garn + fugemasse for å fylle på som jeg skal ta fatt på når det blir litt mindre vått.

 

Men i akterenden har jeg oppdaget at baksiden av de langsgående bordene (der det er skåret ut skadde bord) - altså på innsiden av båten - er det litt morkent tre a la det som var på baksiden i akterspeilet, som du fikset for meg, Svaap. :thumbsup: Så du noe på dette Svaap - jeg bør vel kanskje gjøre noe lignende på baksiden av de bordene som du gjorde i akterspeilet? Litt dårlig bilde under, men det er rett over det spantet man ser nederst i bildet - der er det litt småmorkent (ikke så mye som i akterspeilet tror jeg).

 

bilde

 

Og så er det bordet som har løsnet nederst i akterspeilet. Her er jeg litt usikker på hva jeg bør gjøre. Ser ut som det er noe silikongreier som er klint på fra innsiden + skrudd på en flis for å forsøke å holde bordet oppe mot båten.. Men hva bør jeg gjøre for å få dette festet? Jeg har bare et bilde utenfra, men skal se hva jeg får tatt av bilder fra innsiden til helgen.

 

bilde

 

Og når jeg er så godt i gang: Kom på en sak til! Jeg har oppdaget en lang planke (omtrent 2"4" tykk?) som var festet under "gangen"/dekket som går langs langsiden av båten, på utsiden av styrhuset (det er sikkert et presist båtuttrykk for dette!). En slik planke er på begge sider av båten, og brukes kanskje som en avstiver? Den på høyre side var i hvert fall helt morken og smuldret opp da jeg tok på den. Under er noen forsøk på bilder - noen som vet hva dette er og hvordan jeg bytter den? Spesielle krav til treverk osv.?

 

bilde

Avstiveren sitter oppunder vinduet, over de tverrgående ribbene.

 

bilde

Dette er på utsiden av båten - den delen av dekket som går på utsiden av styrhuset. Det er under denne at avstiveren satt festet (og fremdeles sitter festet på motstående side av båten).

 

Mye spørsmål, men sånn er det med en nybegynner i huset! :giggle: Alle råd mottas med takk! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Redigert av gorilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg har ikke glemt deg i forhold til å fullføre det vi startet på. Snart er det limetemperatur så da får vi gnu på igjen.

 

Har ikke sett skaden du har tatt bilde av - det er svært trangt å komme til fra innsiden av båten i det området.

Hvis det er like ille som på akterspeilet så må samme prosedyre følges der også (tar du den så tar du den.. :-))

Er det ikke så ille så kan du smøre det hele inn med tynn epoxy og la det tørke, før du legger en fin kake med f.eks Farm mellom spantet og plankene når spantet skal monteres.

 

Bordet i bunnen tror jeg du kan feste med en gjennomgående bolt med skive. Jeg tror ikke spantet er så dårlig, men det er for dårlig til å holde skruene i den dimensjonen de har nå. Treverket har også tørket noe slik at holdet er redusert. Alternativt sette inn en noe større skrue.

Ville gått for en passe bolt (ikke for tykk, maks Ø 6mm for det er smekre planker).

 

Bjelken du nevner foran, under dollbordet kalles for bjelkeveier.

Denne er viktig for båtens langsgående styrke og danner også fundamentet for dollbordet og innfesting av dekksbjelker der du har det (foran og bak).

Hvis denne er svært dårlig må du skifte den ut. Det er ikke en helt liten jobb, ettersom dollbord og spanter er naglet fast i den både oven ifra og fra siden.

Kan du ikke la denne være en liten stund så kan jeg se på den neste gang jeg er ned forbi?

 

Hilsen

Ole

Link to post
Share on other sites

Hei Ole, tusen takk for langt svar! Og tusen takk for at du har mulighet til å hjelpe meg litt videre! :thumbsup::yesnod:

 

Jeg har bare sett på bordene litt overfladisk, men jeg kan prøve å teste med noe spist, og se hvor dypt det sitter. Hvis det er like ille som akterspeilet må jeg kanskje demontere noen av veggene rundt så det går an å komme til og jobbe der.. Takk for epoxy-tipset, det høres jo ut som en lettere jobb, men da forsøker jeg å finne ut hvor dypt det sitter først :smiley:

 

Bordet i bunnen: Da mener du at jeg driller et hull til bolten og fester med mutter på innsiden? Altså noe sånt som under og med en mutter på andre siden som holder den på plass?

 

bilde

 

På undersiden av skroget, bør jeg da lage en form for fordypning slik at bolt/skive ikke stikker ut på undersiden eller har ikke det så mye å si? Og hvis jeg skal feste denne, betyr det da at jeg skal drille gjennom spantet også? :confused:

 

Ok, bjelkeveier! Noe jeg kommer til å bli bedre kjent med er jeg redd, skrekk & gru! :giggle: Denne var nemlig så morken at den smuldret i stykker bare jeg tok hånden under. Store deler er nok allerede borte. Men det hadde vært knall om du kunne kikke på den. Synd det er en stor jobb, men jeg får se lyst på det og tenke at jeg da får lært nye ting om trebåtens anatomi :lol:

 

Hvis du kjører forbi en dag må du gjerne si fra så kanskje jeg kan få dratt ut samtidig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bordet i bunnen: Da mener du at jeg driller et hull til bolten og fester med mutter på innsiden? Altså noe sånt som under og med en mutter på andre siden som holder den på plass?

 

bilde

 

På undersiden av skroget, bør jeg da lage en form for fordypning slik at bolt/skive ikke stikker ut på undersiden eller har ikke det så mye å si?

 

Til dette bruket ville eg langt heller brukt låseskrue, den har eit hode som er mykje greiere å forholde seg til. (bildet er stjålet fra Clas Ohlson)

bilde

 

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Endene på borgangene i min gamle båt var festet med skruer i to radere. Akter rad gikk inn i nederste bordgang i akterspeilet, den andre raden gikk inn i spantet.

Hadde en tilsvarende reparasjon der, men ikke så store sprekker.

 

Skruehullene i spant og akterspeil ble tette med treflis og epoksy for å skape nytt hold til skruer.

Skruehull ble forborret før sammføyning.

På yttersiden av borgangen ble det lagt en plate av rustfritt stål med hull tilsvarende hullene i bordgangen. En plate pr. bord som trengte reparasjon.

Det ble lagt Sikaflex mellom platen og bordgangen.

En litt mer omstendelig måte å gjøre det på, men etter mitt syn bedre enn gjennomgående bolter.

Den aktere skruen får du trolg ikke byttet til gjennomgående da den mest sansynlig er skrudd i selve akterspeilet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Endene på borgangene i min gamle båt var festet med skruer i to radere. Akter rad gikk inn i nederste bordgang i akterspeilet, den andre raden gikk inn i spantet.

Hadde en tilsvarende reparasjon der, men ikke så store sprekker.

 

Skruehullene i spant og akterspeil ble tette med treflis og epoksy for å skape nytt hold til skruer.

Skruehull ble forborret før sammføyning.

På yttersiden av borgangen ble det lagt en plate av rustfritt stål med hull tilsvarende hullene i bordgangen. En plate pr. bord som trengte reparasjon.

Det ble lagt Sikaflex mellom platen og bordgangen.

En litt mer omstendelig måte å gjøre det på, men etter mitt syn bedre enn gjennomgående bolter.

Den aktere skruen får du trolg ikke byttet til gjennomgående da den mest sansynlig er skrudd i selve akterspeilet.

 

Platen med rustfritt stål - denne la du på utsiden av båten? Hva slags funksjon hadde den? Å gi jevnere press på hele bordet opp mot resten av skroget?

 

Hva mente du med den aktre skruen? At den sitter festet i akterspeilet på min båt?

 

Hørtes ut som en løsning som kanskje blir tettere enn å kun presse den tilbake igjen med en bolt..?

Link to post
Share on other sites

Platen skal på yttersiden. Forsenket hode i treverket vil også forsøke å sprenge ut skruehullet, derav sprekkene mot enden.

Platen har til hensikt å motvirke dette, samt å spre trykket.

 

Skruene i enden på min båt satt i to rader. Den bakeste raden satt aktenfor spantet og hadde sitt feste i nederste bordgangen i akterspeilet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sett undenifra mener jeg at bordet var skrudd på denne måten.

Antall skruer og eksakt plassering husker jeg ikke, men det er viktig at de ikke kommer på line i vedens lengderetning på bordgangen.

Da øker sjansen for bordet sprekker.

Den rustfrie plata var laget så stor at den dekket alle skruene. Mener det var brukt 1mm plate.

 

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Aha! Takk for god forklaring og skisse! Jeg er litt usikker på om det går an å feste noe mot akterspeilet (bordene virker litt tynne til det..? Men dette må jeg evt. sjekke ut.

 

Uansett metode jeg ender opp med, jeg regner med at jeg først må få bort all sikaflex og flis/skruer som er lagt på tidligere? Altså få det så rent jeg kan. Eller bør sikaflex osv. få lov å ligge på? Jeg vet ikke om man drar av treverk/ødelegger ting hvis man fjerner det..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Spurte på trebåttråden også, men hvorfor ikke høre her også.. Jeg har kommet borti en ferskvannskjølt B20 som virker grei for meg. Overhalt for et par år siden, men ikke brukt siden da. Vil det være noe problem at motoren har stått ubrukt så lenge? Normalt ikke bra for biler i hvert fall..?

Og er det noe mer styr å ta i bruk enn ferskvannskjølt enn en saltsvannskjølt? I følge selgeren er det ikke det, bortsett fra at varmeveksleren på toppen av denne ferskvannskjølte er litt større enn en saltvannskjølt motor. Noen som vet noe jeg burde være obs på?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var en hektisk periode over og jeg har endelig lassevis med tid til å dedikere meg til båten! Jeg var på båten for et par uker siden og så på de småmorkne bordene Svaap, de se omtrent ut som de som var i akterspeilet - dvs. omtrent like myke og porøre, men kanskje i hakket bedre stand. Da bør jeg kanskje skrape av slik du gjorde i akterspeilet? Hvordan hugget du bort treverket? Du fikk det veldig jevnt - jeg prøvde meg litt med kniv for å skrape bort det porøse, men det er jo bedre om jeg får det like jevnt som du fikk til.

Jeg gransket også bordet som hadde løsnet i akterenden - kan det stemme at det ligger et dobbelt lagt med bord i bunn av båten? Altså at det også er et bord på innsiden av det som har løsnet? Jeg forsøkte å se bordet som hadde løsnet, men kunne bare skue det gjennom noen glipper i bordet som lå i dørken.

Jens_P - bare så jeg forstår deg rett så brukte du med din løsning ordinære skruer inn i treverket (spantet og akterspeilet) - altså ikke noen gjennomgående hvor du fester med mutter på andre siden?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg brukte et stemjern for å fjerne dårlig ved - det fungerer fint.

Du kan jo vurdere å forsterke treverket med epoxy hvis det ikke er for dårlig. Har hørt om andre som borrer tynne hull i treverket som er dårlig, og injiserer lim med en liten sprøyte. Det gir en viss styrke tilbake til konstruksjonen.

Vet jo også at du ikke kan stå for lenge på land der du står nå, så det er vel viktig å prioritere å få båten på vannet så fort som mulig.

 

Skal se om jeg kan finne tid til å få laget ferdig bordendene så du kan få montert spant / akterspeil / plank.

(Har litt mye på programmet selv om dagen så tiden strekker ikke helt til...)

 

Angående dobbelt bord i bunnen, så tror jeg de har lagt en list på innsiden for å tette en lekkasje. Så at det var brukt noe siliconlignende masse i mellom - typisk forsøk på å reparere.

 

Hyggelig å høre at du har trua fortsatt - det kommer du langt med!

Link to post
Share on other sites

Angående motoren: Ferskvannskjølt er det beste alternativet, helt klart! At den har stått en stund etter overhaling gjør ikke så mye, så lenge den går greit rundt. Står den fast, er det straks verre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for kjapt svar Ole! :smiley: Stemjern ja, det høres jo egnet ut. Skal ta det med neste gang og forsøke å vurdere hva som er best å gjøre. Det er jo mulig det duger med epoxy som du sier. Jeg tror forresten de klarer å få ut alle båter osv. uten at jeg behøver å flytte min, så virker som om jeg ikke blir kastet bort med det første. Men båten bør jo uansett på vannet for å ikke bli helt uttørket nå som sola kommer :yesnod: Om du kan hjelpe meg med bordender er det jo helt fantastisk - jeg er utrolig takknemlig for hva enn jeg kan få av hjelp - selv om du jo allerede har hjulpet meg langt utover hva man kan forvente av noen! :clap:

 

Trua har jeg i hvert fall - den båten her er vel ikke det verste som finnes. Kneika blir jo bare å få den på vannet før høsten kommer - det hadde vært rørende å se den ligge og duppe hehe!

 

Takk for svar Index - ja da prøver jeg få finne meg en ferskvannskjølt. Den som var til salgs turte jeg ikke å slå til på etter å hørt så mye tvilsomt om disse TRT motorservice. Jeg tror ikke motoren var forsøkt startet opp siden den kom tilbake fra dem.. Men jeg er på sporet av noen andre så motor må det jo bli ganske kjapt!

Link to post
Share on other sites

Jens_P - bare så jeg forstår deg rett så brukte du med din løsning ordinære skruer inn i treverket (spantet og akterspeilet) - altså ikke noen gjennomgående hvor du fester med mutter på andre siden?

Korrekt! (Rent bortsett fra at det var min far som utførte jobben! :smiley: )

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har begynt å fikse sprekker på båten med noe som heter Tät fra International. (Ser ut som denne: http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/specialprodukter/t%C3%A4t.aspx men i tubeform). Jeg har fylt sprekkene omtrent like mye som halve sprekklengden. Dette er sprekker som går på langs av bordene, altså ikke glipper mellom bordene. Men i dag kom en kar forbi og mente dette var tvilsomme greier - han mente jeg burde maure i stedet, og at tetningsmidler kunne få bordene til å sprekke. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg har også brukt en liten trebit/flis i de sprekkene som er veldig store (ca. 1 cm brede).

 

Det var også en annen kar som mente jeg ikke burde male i dørken. Jeg har kjøpt noe som heter Danboline (http://www.yachtpaint.com/gbr/diy/products/finishes/danboline.aspx) som jeg ble anbefalt på båtbutikken. Planen min er å vaske dørken med et vaskemiddel jeg har kjøpt, og deretter male danboline der hvor det er sannsynlig at det kommer mye vann. Har noen erfaringer med å ikke male, men å kun olje? (Som denne karen anbefalte i stedet). Eventuelt både male og olje? Men det spørs vel hvor mye olje som trenger inn - det ligger et lag med maling i dørken fra før som bare delvis er skrapt bort.


Her er forresten måten jeg har fylt sprekker på: Tape på innsiden, fylt på med Tät på utsiden.

bilde

Link to post
Share on other sites

Tät ser ut til å være et produkt tilsvarende Jotuns Farm og burde være greit.

Mauring er siste utvei. Kan legge seg i sprekker og forårsake sprengning av bordganger.

 

Kjenner ikke Danboline, men er relativt normalt å male innvendig. Mye brukt produkt til er Jotuns Arcanol.

 

Vær obs på at det finnes flere meninger om hvordan trebåter skal behandles enn det finnes trebåter i dag! :yesnod::giggle:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Ja meninger er det nok av blant trebåtfolket! Men da høres det ikke ut som det er så galt å legge på maling i dørken.

 

Linolje har jeg også hørt om flere som bruker. Fra båtbutikken har jeg blitt anbefalt en olje, som sikkert er bra, men som koster hundrevis for en liten 1-liter. Og dette er nok en tørr og tørst båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har sannsynligvis funnet en B20 motor (omsider!) Denne skal være overhalt og i god stand - visstnok klar til å settes inn og brukes. Men jeg har to alternative motorkjøp: Enten en B20 som kun er motoren (bildet under) eller en B20 med forgasser - begge selges av samme kar. Det er mulig det også følger med annet på motoren med forgasser, men denne koster i hvert fall 5.000 mer enn den uten noe som helst. Jeg lurer på hva annet jeg trenger enn selve motoren? Er det bare forgasseren? Jeg har en gammel forgasser fra den forrige motoren, men denne har ligget i båten i fire år og jeg vet ikke om den blir permanent ødelagt av noe sånt, eller om den kan fikses for en billig penge? I så fall kunne jeg kjøpt den billigste og satt på egen forgasser. Bilde av forgasseren under.

I tillegg trenger jeg vel gir som skrus på motoren?

 

bilde

Her er selve motoren som er til salgs.

 

bilde

Og her er en sliten forgasser forfra.

 

bilde

Og et nærbilde.

Link to post
Share on other sites

Pass bare på at den virkelig er overhalt, og ikke bare overmalt... fin farge da! :)

 

Ja, du trenger et gir. Spørsmålet er vel også om denne er beregnet på båt... litt på gyngende grunn her, men det er vel diverse pakninger som trenger å være sjøvannsbestandige.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...