Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Et spørsmål som jeg fremdeles er litt usikker på her - pusse ned eller ikke pusse (altså pusse ned til fargen, ikke bare matte over)? Det virker som om det er delte meninger, og jeg har advarslene om skrapesyken friskt i minne :wink: Men jeg ser at bordene tildels er misfarget (bl.a. grå, der hvor de har vært uten lakk lenge) og "pusete" her og der. Folk som har vært innom har vært klare på at jeg må pusse ned såpass at jeg får rødfargen tilbake, men det jo betyr at jeg må litt ned i treverket..

 

Her er bildet fra i dag. Litt mørkt, men man ser kanskje at det er forskjellig farge på treverket.. Skroget er altså uten lakk her.

 

slipe_ned.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei,jeg ville nok skrapet av lakk,pusset "pent" til frisk ved og beiset 1 eller 2 strøk før olje eller lakk :yesnod: Uten at jeg har sett båten,men vil tro du har nok å gå på der til å ta den helt ned til frisk ved.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

I og med at den har stått delvis uten lakk så har du ikke noe valg! :smiley:
Advarselen om skrapesyken er mer et hint om at det å skrape ned for ofte forkorter levetiden på båten.
Båten er strengt tatt designet for kun et bestemt antall nedskrapinger før treverket blir tynt og problemer oppstår.
Så istedenfor å skrape ned og finne den ekte mahogny-gløden når den falmer etter noen år, så bruk beis.
Husk på at du er i ferd med å gi nytt liv til en båt mange andre hadde gitt opp.

Keep up the good work! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er rimelig blank på overflatebehandling, men vil det ikke bli et tilsvarende variert resultat der det er kontraster "grått/rødt" selv etter beising?

 

Tror jeg ville slipt lett over for å få et så homogent undelag som mulig, før beising/lakking.

(Hadde antakelig skiftet ut bordet som vår grått - bare for å forlenge prosjektet litt til..... :pray::giggle: )

Link to post
Share on other sites

Du har en kvalitets båt. Da bør den også se sånn ut ;) Skrap ned (bruk varmluft pistol og skrape/sikling) puss lett over, 1-2 lag beis. olje og lakk opp tilslutt.

 

Dine skruer/nagler er forsenket og proppet, tar du ut et par propper ser du fort hvor mye du har å gå på. Utfra bildene dine av de dårlige bordgangene ser det ut som om bordene dine er på godt over 20 mm. sliper du ned 1 -2 mm har det marginal betydning. Det verste som skjer er at det løsner en propp eller 2 under slipingen. De erstatter du lett!

 

"Skrapesyke" er først og fremst et problem ifht klinkbygde båter med uten påliggende klinking og hvor man bruker slipemaskin og dermed sliper av nagle hodene. sjelden at man pusser så mye ned at bordgangene blir så tynne at de mister styrken.

 

my 2 cent

 

Trygve

 

Samsung galaxy S3

Link to post
Share on other sites

Ja, det bør slipes for å få en nogenlunde homogen farge. Å bytte en bordgang fordi den er grå virker noe overdrevet. I så fall må nedbrytingen ha kommet langt. Slip først og se hvordan resultatet blir.

Den gangen jeg slipte helt ned hadde jeg et godt utgangspunkt, så jeg hadde ikke din problemstilling med grått treverk. Riktignok var lakken opptil 1 mm tykk enkelte steder, så den hadde sluppet uten at jeg var klar over det.

Min var solbleket og furu-gul i treverket. Jeg tok bare av lakken og gjenskapte fargen med beis. Ble ikke perfekt, men mer enn bra nok til at andre snudde seg etter båten. :yesnod:

Manglet den dype mahogny-gløden, men den fjerner sola likevel gjennom en 2-3 gode sommere. Om det blir litt skjoldet, så jevner sola det ut over noen sommere også.

Husk også på at de fleste som ser en båt ikke kommer nærmere en ca. 5 meter. Da er en mengde av de "feilene" du ser når du pusser på en armlengdes avstand usynlige. :giggle:

 

Det verste er at den beste måten å bevare mahogny på er å male så sola ikke får tak!!! :eek:

 

Ikke for å ta motet fra deg Gorilla, men lakk-arbeid er i grunnen bare kosejobb i forhold til det du driver med nå!

 

Bildene under viser utgangspunktet og resultatet. Den mørke fargen i"før-bildet" skyldes at Jotuns Ravilakk innholder litt farge og at lakklaget var stedvis tykt!

Akterspeilen er av annen type mahognu enn skroget, derav den lyse fargen.

På "etter-bildet" er det beiset og og 6-7 strøk Ravi-lakk.

pict0559_red.jpg

 

img_0318_red.jpg

 

 

 

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Skrapesyke" er først og fremst et problem ifht klinkbygde båter med uten påliggende klinking og hvor man bruker slipemaskin og dermed sliper av nagle hodene. sjelden at man pusser så mye ned at bordgangene blir så tynne at de mister styrken.

 

 

Nei! Skrapesyken på båt med plugger over naglene er at du fjerner så mye treverk at pluggene blir tynne og faller ut! Det blir rett og slett ikke noe "sidevegg" igjen i pluggen som kan limes til bordgangen.

Har selv måttet jukse det til med å forsenke hodet på naglen inn i pluggen for å få lim-feste. Alternativt må naglene ut og forsenkes dypere før det klinkes på nytt og plugges igjen. Begge deler går, men tar tid.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Nei! Skrapesyken på båt med plugger over naglene er at du fjerner så mye treverk at pluggene blir tynne og faller ut! Det blir rett og slett ikke noe "sidevegg" igjen i pluggen som kan limes til bordgangen.

Har selv måttet jukse det til med å forsenke hodet på naglen inn i pluggen for å få lim-feste. Alternativt må naglene ut og forsenkes dypere før det klinkes på nytt og plugges igjen. Begge deler går, men tar tid.

Har sett (og opplevd) begge deler:( på min egen seiler løsnet et par plugger i fribordet. På en venn sin snekke måtte vi klinke om deler av skroget fordi tidligere eier (e) hadde slipt ned hodet på klinkene sånn at bordgangene slapp.

 

Trygve

 

Samsung galaxy

Link to post
Share on other sites

Nå følger jeg et par av de andre trådene dine Svaap.....

Er brått ikke sikker på at du ser det som mindre arbeid å skrape/pusse ned et bord enn å skifte det! :lol::blush::wink:

 

NB! Er imponert over pågangsmot og resultat hos deg og flere andre.

Må beskjemmet innrømme at jeg møtte veggen for fire år siden og konverterte til plast.

Savner det å kunne bruke og være om bord i trebåt, men er ikke lenger motivert for kontinuerlig reparering og restaurering.

Hver epoke i livet har sin sjarm! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så ut fra hva dere sier virker det som om jeg bør pusse ned noe på denne båten, før jeg beiser, oljer og lakker. Men etter at man har gjort dette - kan den ikke egentlig holde i mange år da, så lenge man bare vedlikeholder med matting og nye lag hver vår? Den vil jo bli gul, men bortsett fra det mener jeg?

 

Bra resultat på den båten din Jens_P - forøvrig en tvillingbåt til min :yesnod:

 

Hehe ja det er nesten så jeg er usikker på om det er like gøy å ha den på vannet som å drive å fikse, Svaap! Kommer vel til å glede meg til å få den opp av vannet igjen for å kunne ordne på ting jeg har tenkt på gjennom sommeren :giggle:

 

Ang. pussingen forresten - jeg ble anbefalt å sjekke ut black & decker mouse til pussejobben (http://www.blackanddecker.no/powertools/productdetails/catno/KA1000/). Han som anbefalte denne brukte alltid denne til slipejobber på båt - var liten og kjekk og kom til over alt osv. Har andre erfaringer med denne eller annet verktøy? Har en eksentersliper, men den lager vel kanskje slipesirkler i treet..?

Link to post
Share on other sites

Så ut fra hva dere sier virker det som om jeg bør pusse ned noe på denne båten, før jeg beiser, oljer og lakker. Men etter at man har gjort dette - kan den ikke egentlig holde i mange år da, så lenge man bare vedlikeholder med matting og nye lag hver vår?

Riktig. Ideelt sett skal du slipe bort to strøk med lakk og legge på to nye hver vår. Utfordringen er at du ikke greier å slipe like mye over alt. Noen steder tar du for mye, andre for lite.

Og blir det for tynt har det lett for å begynne å flasse. Typiske steder med dette problemet var de lyse stripene lengst akter på "før"-bildet mitt.

Beisen skal være med på å kamuflere blekingen.

Det forbannede dilemmaet er at den beste beskyttelsen av mahogny (og annet treverk) er å male! :lol:

 

Den musa er fin til kriker og kroker, men blir for liten til å ta hele skutesiden.

Jeg foretrakk plan-sliper, men begynte å få problemer med å skaffe papir til den.

Eksentersliper er et grei alternativ, bare husk på å hold den inntil treverket når du starter og stopper den. Ellers får den stor fart og gjør ugang når du setter den nedpå treverket.

Eksenter- eller plan-sliper er snakk om smak og behag.

 

Roser kommer hvis du bruker for grovt papir.

Mener jeg pleide å benytte 100- eller 120-papir når jeg mattet ned lakk. Måtte ha såpass for å få litt fart på slipingen, men var strengt tatt litt for grovt.

150 eller 180 er nok mer riktig når du kommer så langt.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Aha, det gir mening. Jeg har lest i noen trebåtbøker om "skrapesyke" og pussing, og der mener han at man ikke skal måtte pusse alt ned før etter 40 år (eller noe i den duren). Og at en gul mahognybåt er tegn på en velholdt mahognybåt hvor eieren ikke har slipt og pusset mer enn nødvendig.

 

Male ja, hehe, det er vel barbari? :giggle:

 

Hm jeg var litt skeptisk til tiden det tar med musa. Men inni krokene virker den i hvert fall fin. Men da er det vel bare å prøve eksentersliperen jeg allerede har. Blir brutalt å begynne å pusse for første gang, får håpe det gir bra resultat og ikke bare pinneved tilbake! :pray: Og da er det best med en runde 40, deretter 80, 120, 180 og 240 før beising, slik Amalie36 sa?

Link to post
Share on other sites

Tenkte forresten å fjerne bunnstoffet først. Da har jeg lest at man gjerne risser opp vannlinjen, slik at man vet hvor bunnstoffet skal til. Dette kan man bare gjøre med en skarp kniv eller lignende?

 

Det blir et helvete å fjerne bunnstoffet. Må ligge under båten opp-ned og prøve å kaldskrape dette bort. :sweat: Kommer man ned til lakk osv under bunnstoffet? Eller er bunnstoff lagt rett på treverket? Og hvor langt ned må jeg - fjerne absolutt alt bunnstoff, eller bare det som ikke sitter dønn fast?

Link to post
Share on other sites

Skrapte hele bunn for alt som var løst. Der jeg kom igjennom alt bunnstofftet til bart treverk grunnet jeg med Jotuns Vinyl primer. Tok som regel også det som var av metall-beslag under vannlinja. La på et nytt strøk med bunnstoff.

 

Det vil etter hvert bygge seg opp et tykt lag med bunnstoff, og når dette blir for tykt så slipper det. Du vil gravis over mange år sørge for at bunnstoff-laget totalt sett ikke blir for tykt.

Eneste grunn til å skrape helt ned er om du ønsker å inspisere treverket fra yttersiden.

 

Jeg tok bort vannlinjen et år, og da laget jeg meg et "kart" med mål av den gamle. Målte avstand fra hjørnet av akterspeil og høyden til nærmeste bordgang over. Ble rene X/Y-koordinatsystemet. Risse opp med spiss gjenstand gjorde jeg ikke da jeg var redd for å slipe bort risset. Tok også en mengde bilder før jeg tok den bort. Brukte en lang og tynn list når jeg streket opp på nytt for å unngå at vannlinjen skulle bli bølgete.

Forsøkte også å sette vannlinjen med laservater, men fikk det ikke til. Krever pinlig nøyaktig oppvatring av båt både på langs og på tvers. Lett for å bli salrygget eller pukkelrygget vannlinje på den måten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for god info Jens_p. Høres mao. litt plundrete ut med vannlinjen. Jeg får se hvordan jeg løser det. Jeg har begynt å skrape nå, men ventet med det øverste bordet hvor linjen går.

 

Jeg begynte altså på skrapingen i går, og det var et mareritt! Båten ligger ikke i spesielt god arbeidshøyde så jeg må ligge opp ned under båten og skrape oppover mens jeg får bunnstoff i fjeset :lol: Jeg brukte bare en vanlig skrape så det gikk ikke spesielt lett av heller. (Skal prøve med drill+rondell neste gang tenkte jeg) Under er noen bilder. Jeg lurer på om når jeg har skrapt godt nok? Det er jo ikke ned til treverket akkurat! Det lå tydeligvis i tre lag - rødt bunnstoff, noe grønne greier under det, og av og til et hvitt lag under det grønne igjen. Kanskje bunnstoff tilbake til 50-tallet for alt jeg vet :giggle:

 

bunnstoff1.jpg

Dette er vel nesten ned til treverket, selv om det er rødfarget. Men det er vrient å få av alt når det sitter som støpt.

 

bunnstoff5.jpg

Her er et annet område. Kanskje litt vrient å se om det er nok eller ikke, når jeg ikke tok bilde hvor man kan sammenligne før/etter..

 

bunnstoff6.jpg

 

Her er akterspeilet etter skraping. Her ser man jo i hvert fall treverket, men en del grønt + rødt her og der..

 

En annen ting: Når jeg skraper er det mye greier som ofte sitter mellom bordene og som gjerne faller av når jeg skraper. Noen ganger er dette små trebiter (feks. i akterenden mellom bordendene) som ser ut til å være dyttet inn bevisst. Andre ganger er det glava-aktig stoff, altså gult ull-aktig, som sitter mellom bordene. Hva gjør jeg hvis jeg skraper av dette? Og bør jeg ta det av når det er løst? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Var en liten tur innom båten din i går.

FIkk hugget ut dårlig trevirke i hekken og laget en kloss som skal limes inn med epoxy når det blir varmere.

 

 

 

31032013_001.jpg

 

 

 

Skar også laskene til bordskjøtene og laget den ene av plankene.

 

Det som blir litt knot er at det naturlige plankeløpet har en liten bøy i plankene som ikke lar seg bøye inn med så korte bordbiter. Plankene er heller ikke tykke nok til at vi kan "hugge den til". Det vil derfor bli nødvendig med et lite kompromiss og bruk av lim/fyllstoff.

 

Jeg hadde ikke nok materialer til å lage bord nr to.

 

 

 

31032013_002.jpg

 

 

 

 

31032013_003.jpg

 

 

 

Vi får vel ta resten når det blir limetemperatur ute.

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Ole, dette ser helt fantastisk ut! :crazy: Tusen takk for at du hjalp meg med dette!! Jeg skal til båten i morgen og er veldig spent på å se hvordan du fikk fikset opp i akterspeilet med å hugge vekk råttent tre osv. Jeg ble veldig i tvil om hvor mye jeg skulle ta da jeg prøvde meg, og hvordan jeg evt. skulle gjøre etterpå med liming osv. Din løsning ser jo veldig lekker ut! For ikke å snakke om bordet natulrigvis :eek: Det blir litt lettere for meg å lære mer når jeg får så god hjelp!

 

Hvordan fikk du forresten saget bordene av så jevnt? Bruker du denne fein-sagen eller noe annet? Det så nesten fabrikk-kappet ut :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Etter en utmattende dag på båten har jeg og en hjelper skrapt halve båten for bunnstoff. Ekstremt slitsomt! :sweat:

 

Underveis støtte jeg på flere ting, men for å ta en ting av gangen: Hva er dette (bildet under)?

 

traad_bunnstoff3.jpg

 

Her og der er det noen svartaktige greier mellom bordene som faller ut når jeg er borti dem (av og til også trefliser). Det ser ut til å være lagt inn for å tette mellom bordene? Men inni denne fyllmassen over var det også en tråd. Her er et par bilder til:

 

traad_bunnstoff2.jpg

 

Her er ikke den hvite tråden, men noe som ser ut som Glava-isolasjon.

 

traad_bunnstoff1.jpg

 

Samme som over fra litt avstand.

 

Vet noen hva dette er? Og hva jeg gjør nå som noe av det er skrapet ut? Bør det erstattes på noe vis? Med dette som heter Farm kanskje? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...