Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Sånn ser den sørens krybba ut uten motor.... Når eg malte og stelte opp dette, så limte eg også på vibrasjonsdempende gummi. Dette gjer jobben nå ekstra klissete.

På det tidspunkt denne male jobben blei gjort, og motorrommet blei klargjort, så var det meininga at det skulle inn ein Iveco, dette er jo omtalt tidligere i tråden...Iveco'en passa i følge målskisser, innenfor cantimeter på de gamle festepunktene.

Når eg vart nøydt å finne meg ein yanmar i staden, så var det bare å hive den ombord, å håpe på det beste. Vi fikk berga litt av sommeren :thumbsup:

Bildet har mindre skygger, så det går litt tydeligere fram korleis det går opp og ned med stivere.

Faen veit kva konstruktøren har tenkt på her. Eg trur det er ombygd etter båten kom fra verftet.

nymalt_motorrom.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå har eg gitt opp de nye motorlabbene, de er for store. Eg har nesten løsningen, men det blir ikkje fullgodt. Og en sånn "satser på det holder" jobb, har eg allerede gjort, det gjorde eg i juni. EIt alternativ er å få motoren ut av båten igjenn, å skjære løs heile krybba og slipe ned alt gammelt, og sveise inn ny litt tettere på skroget. Men det er mykje jobb. Og så må skroget primes og males utvendig på nytt :sweat:

 

Så i dag tok eg den tlf eg håpte lenge å unngå, til Kardangservice. Powertrain Europe.

Eg fikk pris og litt detaljer, og ein anbefaling på type, som eg måtte heim på nettet og sjekke ut byggemål osv. I ettermidag har eg sendt sms til han med bestilling og adresse (uten å få svar, så eg må nok ringe i morgen formidag).

Men teknisk sett så har eg sms bestilt hydradrive thrustlager med to cv ledd.

 

Nokon erfaring med "før og etter" ved slike instalasjoner? tenker på støy og vibrasjoner

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg ville undersøkt hos Halaas og Mohn as for når jeg kjøpe min (http://www.pythondri...s/800 deens.htm) P200Q i 05 så var den den rimeligste på markedet. Jeg kan ikke uttale meg om det blir mindre støy og vibrasjoner da det var cv fra før. Er veldig fornøyd med Pythondriven etter 7 år. Måtte sette en større i bjelke i stål mellom avstivere/motorfeste i motor rommet får i ta opp kreftene fra proppelen da jeg økte motorefekten med 100 hk.

Redigert av Veslehjem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vibrasjonsdempere og motorlabber får du i mange fasonger og størrelser. Men du må antagelig over til leverandører mot industri og offshore.

 

Metalastic er et anerkjent produkt på området.

Dette er en leverandør jeg fant på nettet: http://www.trelleborg.com/en/IndustrialAVS/Contacts/Distributor-Global/

 

Katalog fra de: http://www2.renkulde.no/MKDokume.nsf/41323DB31D6AEE95C1257059003E76B3/$FILE/Teknisk-katalog-Novibra-Metalastik-engelsk.pdf

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Eg bruker videre de labbene eg har brukt i sommer. De tåler vekten, for de stod på tyngre motor. Men de tåler ikkje skyvet fra 340hk. Men det vil jo thrustlager ta seg av om litt.

Pythondrive hadde dyrere tilbud pr tlf.

Dette er norsk produsent, og deler på lager, så eg går for det. Men var spent på om nokon har "før og etter" erfaring ? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale deg å ta kontakt med Bjarne Johnsen Teknik. Der finnes det et stort utvalg av motorlabber og om du vil får du en god vurdering av hvilke type du kan bruke. Prisene er og gunstigere enn i båtbutikker.

Når du har noe større vekt bak enn framme på motoren, må du trolig velge labber for forskjellig vekt framme/bak.

Link:

http://www.bjt.no/

Link to post
Share on other sites

Eg bruker videre de labbene eg har brukt  i sommer.  De tåler vekten, for de stod på tyngre motor. Men de tåler ikkje skyvet fra 340hk.   Men det vil jo thrustlager ta seg av om litt.

Men var spent på om nokon har "før og etter" erfaring med thrustlager og cv ledd ? :smiley:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Goody :thumbsup:

Dagens innsats har gitt resultater :smiley: Baugpropell er ferdig montert og kobla. Det er fuget med sika 291.

Måtte sjølvsagt gi nokre bittesmå jokk på joystiken for å sjekke at den snurra riktig stb vs bb. Sjølv om det står i manualen at den ikkje må kjøres uten vann.

 

thruster_ferdig_koblet.jpg

 

 

Så har eg vert i motorrommet og jekka og talja. Og sidan eg nå har bestemt at det skal inn Hydradrive thrust/cv, så har eg anledning å heve motor ein del. Så då fikk eg plass til de dyre gode labbene :smiley:

Her har eg snudd armen fra motor opp ned. Når den stod andre veien så tok boltehodene borti labben og pressa den ut slik at labbene kom i spenn mot ytterkant på krybba. Nå passer det bra ser det ut som.

 

Sjølv om dei store labbane er kraftigare og beregna for meir last, så kjenner eg når eg gynger på motoren at de er mykje mjukare. Det vil nok bli bra. Men eg avventer smilefjes til Hydradrive er på plass, og eg ser at alt stemmer med de tankene eg har om det nå.

 

ny_labb_stb_bak_ok.jpg

 

 

Å sette labbene slik medfører betraktelig heving av motoren i bakkant. Det blir såå mye saksing på flens gear vs aksel. Eg synest det ser alt for mye ut. ....

Det er fullt mulig at eg tenker feil om Hydradrive-leddet også, men det skal kunne ta opp 8+8 grader , og har lengde på ca 50cm. Altså 8 grader i kvar ende av akslingen. Ombord i Albatross nå, har gearaksel vinkel på 11 grader, og nå er motoren 5 grader, men den er ikkje plassert på labber i heilt riktig høyde ennå.

Men altså er det på bildet under 6 grader i forskjell. Dersom det er slik det måles.....

Nokon som veit meir om det ?

 

saksing_aksel_flenser.jpg

 

Eg ser at vinklene ikkje kan vurderes så godt ut fra dette bildet som er tatt fra oppsida.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja eg tenkte samme tanken, om å få det rettest mulig. Eg vurderte litt å lage nye armer bak. Men så seier leverandør at leddet kan ha max 16 grader( 8+8), men til mindre vinkel det er, til lenger vil levetid bli.

Men det skal ha minimum 2 grader faktisk :confused: men så forklarte han at det er pga smøringa inni.

Ved å øke ennå litt på vinkelen, så vil motoren bli rett iht spec. Yanmar er litt sær med motorvinkel i forhold til eit par andre produsenter, ved å ha anbefalt max installasjonsvinkel på 7 grader. Min yanmar har stått i 11 grader vinkel i sommer. Så det er også en faktor eg har blitt obs på nå. Mange gear er nedvinklet.

Eg har inline gear, rett og uten dropp. Så eg har måtte følge akslingen til nå.

Yanmar spør ikkje hvordan vinkel båten har i vannet ved drift, bare vinkel på installasjonen. Iveco oppgir både statisk og dynamisk vinkel. menmen :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg har sjølvsagt tenkt feil vedrørende vinkelforskjell på aksel og gear :diving: .

Dersom de er i samme høyde, men har forskjellig vinkel fra eit punkt, så vert det slik eg tenkte. Aksel med 11 grader og motor med 5-6 grader, det gir ein "knekk" på 5-6 grader. Men når motoren, i tilleg til å ha ein anna vinkel, også står høgare, då vert det to vinkler å ta hensyn til... Altså må eg finne ut kor mykje vinkelen pga høydeforskjellen vert. Det trur eg enklast er å montere motor så lågt som mulig, og så finne fram lausvinkel.

Eg var nok vekke ein mattematikktime på skulen :giggle: så dette kan hende eg må skissere og få hjelp til.

 

Tillat høydeforskjell vil vel bli bestemt av lengde på akslingen i cv leddet.

Akslingen er 245mm lang, så kanskje det går an å finne mm papir å teikne inn aksling med 11 grader og så øke vinkelen med feks 6 grader i 245mm lengde. Og så måle på arket kva høyde eg max kan ha motoren montert i forhold til akslingen.

 

Uansett så må motoren mykje lenger ned en den stor på de siste bildene. Så i dag har eg laga nye armer.

Eg klarte å få plass til armen som går ut fra blokka inn i mellom boltene. Det senker ca 5cm.

Fortsatt skal labbene kunne stå der de er nå, uten at bolthodet på armene i blokka tar borti huset på labben.

...nokon som henger med ? :smiley:

ikkje alt er like lett å beskrive..

Her er bilde av de nye armene som henger til tørk

 

modifiserte_bak_armer_til_toerk.jpg

 

I dag har eg også holdt på å isolere svanehalsen på nytt.... eg har hatt lekkasje, så eg trudde det var en sprekk eller pore i sveis, så eg måtte ta svanehalsen heim og kontrollere.

Det var ingen feil i sveis.... :confused: Men så etterpå, la eg merke til at spor etter lekkasjen kom oppover langs røret som slangen går inn på.

Nederste bildet viser forhåpentligvis feilen.... Ein langsgående sveisesøm på røret som eg ikkje trudde eg måtte slipe ned. De er pyton stive de eksosslangene...

isolere_svanehals_paa_nytt....jpg

 

sveisesoem_som_lakk.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg kom over noko "keramisk isolasjon" via ein bekjent. Noko meir veit eg ikkje. Industriprodukt av høy kvalitet. 600grader inni røret og 45 grader overflate. Eg bruker biltema sin sølvfolietape utenpå.

 

Jau no begynner det å bli overspennande ettter kvart ...hehe. Men eg finn stdig løysinger. Så eg ser lys i tunellen nå :thumbsup:

Nei det er ingen føringer for hvor flensene er i forhold til kvarandre, så lenge ikkje leddet monteres meir en 8+8 grader skeivt.

 

Eg forsøkte teikna litt på det med grader i sted. Og kom til at økning på 8 grader i 245mm lengde, gir ein høydeforskjell på ca35mm. Bildet fra i går viste 15-16 cm saksing på flensene, så det er jo berre å drite i...

 

Eg var ombord ein liten halvtime i kveld. Felglakken på de nye labbene var tørket såpass at de kunne monteres. Så etter montering og litt justering av høyde framme på motoren, så vart det bedre.

Slik ser armene ut nå.

Stort lavere kjem eg ikkje uten å lage ein slags bøy på plata, og då får eg trøbbel med boltene i blokka.

Vi kan sjå på bildet at det er ca 1cm klaring fra underste boltene og ned til huset på labben.

 

nye_armer_lavere.jpg

 

Motoren kom betraktelig lavere. Klarer eg ein cm til nå, så er eg fornøyd. Så eg verderer å bruke framlabbene. De har svakere mutterfester av ein eller anna grunn.

 

Slik blei flensen i dag. Dette skal være 8 grader, som er max for leddet. For å øke levetid vil eg prøve å få 6 grader.

mindre_flese_saks_med_ombygde_labber.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tja, eg vurderte det, men det var fortsatt for høyt. Dette var ikkje lett å sjå før alt er på plass. Når eg la motor ned fra 9 til 7 grader, så gikk gearen opp så mykje, at eg nå har måtte satt på igjenn de gamle labbene som er lavere. Det ser meir passe ut.

Eg ville i det lengste unngå det sidan eg hadde så flotte labber liggande. Men sidan motoren ikkje lenger skal skyves, så får de gamle labbene gjera susen.

Resten av finjustering venter eg med til eg har får drivleddet, slik at eg kan sjå ting i praksis før eg bolter fast noko. Eg skal klargjere fester og labber i fronten slik som motoren står nå.

Og så må eg rundt å samle inn aluminium for å lage ein support til thrustlageret.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte sløyfe muttere under labben hos meg på grunn av høyden. Brukte i stedet firkantskiver fra Biltema, samt hjemmelagede stålshims for å justere inn motoren. Gikk bra det, har fungert fint i fem år nå....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja slik ser det ut til å bli bak. Men da må det vel være meget vanskelig å rette av? Eg synest det er vanskelig å få motoren innenfor 2 grader.... :giggle: Men det er fordi alle labber og armer "lages nytt". Eg fikk den jo bra i juni, men då var eg på topp på bolten på labb.

Eg såg to av boltene er bøyd.......opps.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det var ikke så ille, faktisk! Jeg grovrettet ved hjelp av de store firkantskivene, og finrettet med shims laget med åpning i ene siden av 0.7mm stålplate. En del opp og ned med talje, men en fullt ut overkommelig jobb...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var heller ikke plass til mutter da jeg skiftet labber sist. Brukte samme metode som index med en blanding av skiver og skims som jeg laget.

For å løfte motoren sveiste jeg på en forlengelse på motorlabbene som jeg borte hull i. Satte inn en 12mm bolt i hver som jeg løftet motoren med. En del opp og ned ble det, men hos deg vill det bli mye enklere siden du har cv ledd. Boltene tok jeg ut etterpå.

Link to post
Share on other sites

Gode tips :-)

Eg holder på nå med firkantskiver og litt tynnere runde skiver. eg har bra høyde i maskinrommet, så eg har lagt bjelker på tvers over luka og bruker ei talje framme og ei talje bak. Sånn sett er det enkel jobb. Helseproblemer gjer det tungt alikevel.

Eg ønsker motor så rett som mulig slik at leddet skal ha det optimalt pga levetida.

I tilleg er det bedre for sjøegenskaper å få motor ned mest mulig.

Eg får ringe å sjekke at de sendte leddet i går slik at ikkje det stopper opp her. Eg har vert på land i 13 dager nå, og fikk pris på 7dager på slippen....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Og så.... er eit godt spørsmål. Mulig eg må laste dette i ege tråd for å få nok respons..... Yanmarmotoren min leverer bare 12V, så eg har skaffet meg en 12V til 24V omformer. Denne skal kobles mellom batteribankene og vistnok lade 24V banken. Men når eg åpna pakken så er det ingen papir, ingen koblingsskjema. Ingen produsentmerking. Kan nokon kjenne igjenn denne , og hjelpe å forklare kobling ? omformer_fra_sida.jpg og fra oppsida, ledningene er klippet, og ikkje lenger en eit par cm.

 

Nå er det vel mulig du allerede har funnet ut hva dette var, men jeg kunne se det ut i fra denne tråden,

Det ligner fælt på et omkobler rele av samma typen som jeg har i min båt, der mine start batteri står i paralell (12V) for lading og med dette releet kobles de om til serie (24V) for start.

om jeg ikke tar feil tror jeg releet heter BSS 003 og er produsert av Bosch. se følgende link for en PDF med koblings skjema for dette releet eller google BSS 003

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ebk-teltow.de%2Findex.php%3Fid%3D84%26file%3D0A14B0%26no_cache%3D1%26uid%3D90%26L%3D1&ei=ElSaUI-wHqWL4gSs2IHgDw&usg=AFQjCNEbLN2nZZ8HhAaY5lGBeDCvV6StvA&sig2=hsvkHkjWjj2afJk6wy8kNQ

 

:) ble en lang link LOL

 

Om du vil ha tegning på hvordan jeg koblet i min båt send meg en PM.

Mvh.

Nils G.

Link to post
Share on other sites

Planen når eg skaffa dette, var at det skulle lade 24v banken fra 12v banken. Eg fann ut gjennom tidligere svar at det ikkje var noko god løysing. Så eg har løyst det med å kjøpe ein Sterling bbc122450 fra Joerg Becher. Har ikkje fått kobla det ennå. Vert vinterarbeid å rydde i batteribankene. Vi har klart oss med å lade på landstrøm innimellom i sommer sidan båtbruken har blitt noko amputert av diverse båttull.

Så eg har plassert det releet i boden.

 

 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...