Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Jeg ville ikke ha brukt denne til å lade start banken fra forbruk, men du kan bruke denne slik at du i utgangpkt har en 12V bank som blir koblet om til 24V i start øyeblikket.

Dette vil så la deg lade de to start batt. som en vanlig 12V bank :) når motor går og Dynamo gir ladespenning.

Redigert av nnerland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er stemningsbilde av motorjobben , sett fra oven.

Her viser hvor grei høyde eg har, og greit å talje.

 

oppfraa_m_taljer.jpg

 

Eg har fått heile motoren på labber i dag, både framme og bak er ferdig. Så nå er taljene slakka av :thumbsup:

Klart til fin-sidejustering om behov.

Av alle ting, så havna motor på de gamle labbene igjenn. Nye gamle nye gamle nye gamle....... eg vart forvirra sjølv ja. Men no er det avgjort. Eg får ikkje motoren lågt nok ned med dei nye labbene.

Vi var ikkje tidligare plaga med during eller vibrasjoner fra motor ved tomgang eller rusing, så eg godtar de labbene nå, sidan motor står betre plassert på dei. Men nå står motoren på bunn av justerboltene uten mutter på nokon av de 4 labbene. Dessutan får de lettere jobb

gamle_labber_...igjenn....jpg

 

Og venter nå på cv ledd. I morgon må eg skaffe meg aluminiumsvinkler å sveise sammen ei krybbe til thrustlageret.

Nokon forslag til kor store dimmensjoner eg bør bruke på det? Eg har ikkje teikna meg noko skisse ennå.

På dette bildet viser litt av plassen som er disponibel, eg prøver å finne eit betre bilde.

Pakkboksen er tatt vekk nå. Det er eit spant som ikkje viser på h side 10-15cm bak pakkboks.

 

mellom_hylseroer_og_gear.jpg

 

Jah,her viser pakkboks (som nå er vakke for anledningen.

Planen er kanskje å sveise ei krybbe av vinkeljern som eg bolter mellom spantene.

Eg kan ikkje teikne, så eg får ikkje vist kva eg trur er bra løsning. Det må jo holde... :worry:

 

pakkboks.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

.... har en 12V bank som blir koblet om til 24V i start øyeblikket.

Dette vil så la deg lade de to start batt. som en vanlig 12V bank :) når motor går og Dynamo gir ladespenning.

....iiiik ... så då kunne eg hatt bare 12V batteribank egentlig? Hmf. Jaja... Nå ble det ikkje motor m 24V som planlagt, men eg har beholdt 24V batteribank pga litt lys og lanterner og dieselvarmeren. Og nå baugpropell. Så den blir værende. 228kg batteri ombord nå..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er 67kg stk de på 200ah de på 150ah er 47kg. 4 batterier tilsammen. Bly er bly....

Takk foresten ! :yesnod:

Nå har eg painta krybbe for thrustlager, men det er sikkert bare mine øyne som ser planen i rotet....

Skal prøve å forklare før bildet, og så ønsker eg innspill på det.

 

Eg tenkte få tak i 80x80 vinkel og bygge heile greiene i det. Eg vil lage ein V eller U formet konstruksjon både bakeom det spantet som er synlig til venstre, og i forkant av spantet bak. Så vil eg sveise to vinkler i mellom de U kostruksjonene på kvar side av skroget. De nederste skal ligge med klaring til skrog på 1cm kanskje to. Og de øverste må være i "friluft" bakover til de treffer spant bak. Og de må ha samme breidde som innfesting utvendig til thrust

Så..,på rette plassen der (blå) thrustlager kjem, vil eg sette ein vinkel opp på kvar side for å bolte thrust i.

 

Sikkert ingen som henger med.... hehe :giggle:

Vel. Tanken er at thrustlager skal boltes i to stående aluvinkler, gjerne doble/rygg mot rygg. Og de må ha støtte framover både oppe over thrustlager og nede under thrustlager. Og i tilleg skal den ta opp krefter for akterover, og for å fordele det over to spant, så det må være to støtter bakover mot spantet bak på kvar side også. Kanskje eg skal ha ein stiver i mallom rett under thrustlager også.

Det viser ikkje på bildet, men like i overkant av bildet så er det eit langsgående spant. Det samme langsgående som krybba for motor er bygget opp på. De to framovergående vinklene vil eg skal skrå oppover og treffe nært det punktet.

Krybba skal sveises på mål heime i garasjen :diving: og boltes fast med 6x M10 i forkant mot spantet og 4xm10 i bakkant mot spantet.

 

mellom_hylseroer_og_gear_paint_krybbe.jpg

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ein plan varer sjelden lenge :giggle:

Eg fekk ikkje tak i vinkel i dag, så eg valgte 60x60 firkantrøyr.

Etter å først laget to spant i firkantrør og klargjort til bolting mot gamle spant, så begynte eg å sjå problemer med innfesting av langsgående stivere i mellom de. Eg kom ikkje til på undersiden av de med bolthoder slik at eg kunne bolte firkatrøyr oppå de nye spanta.

Så tilpassa eg eine spantet til å stå ca i midten, der eg ser fo meg , ut i får skisser av cv ledd, at dette skal ha thrustlager plassert.

Så nå lurer eg på å sette inn ekstra spant i mellom de to som er der i området. Oppe skal eg sveise på endeplater som skal boltes i langsgående spant. Så det vert bra festa der.

Men nedover, og i underkant, har eg ikkje lagt ferdig plan ennå.

Så eg ønsker at nokon hjelper med tips. Prøv å sjå på bilda, og vurder om eg tenker solid nok.

 

Eg tenker om det går an å bruke M12 gjengestag(eller større) , og bore hull på linje , å tre gjengestag igjennom forreste spant, nytt spant og bakerste spant. Eg tenker store skiver og mutter på begge sider av alt, slik at alle deler låses. Då vil gjengestag holde for press både forover og akterover.

 

support_cv_ledd_lager1.jpg

 

Her har eg forsøkt å skisse inn korleis eg tenker om gjengestag. Men mutrer ol viser ikkje.

 

support_cv_ledd_lager1_paint.jpg

 

 

 

Denne bua plata i midten skal bores hull for thrustlager, og sveises fast i firkantrøret. Eg trur også at den må stives meir av, så der legg eg sikkert eit firkantrøyr på tvers over, som eg prøver å lage boltefester på i mot både den bua plata og det nye spantet. Då går det an å demontere igjenn.

 

Rotete med paint, men eg skisserer ein sveist forhøyning på thrustlagerfestet, eg ser at det trulig er for lavt. Og så eit tverrbjelke oppå.

 

support_thrustlager_paint.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Høres ikke ut som en optimal løsning. Belastningen på spantene vil bli stor rundt boltene. Jeg ville prøvd å få til noe mer stabilt, gjerne sveist inn mot spant og med forsterkninger som fordeler belastningen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om du har plass, noe som det ser ut som du har. Se på motor festene dine, ser ut for meg som om motorens labber er satt oppå en kraftig vinkel/bjelke som går over 3 - 4 spant ?

Men tanken min var om det går an å lage tilsvarende mindre bjelker til thrust lageret ditt for å få en mer sikker og stabil base å feste dette i, dette vil nok innebære sveising

men som Index sier her oppe de spantene ser tynne ut til å skru i på den måten du har tegnet. innfestningen din skal jo tross alt ta opp all kraft fra propellen og overføre

denne til skroget (så spm. blir hvor stor skyvekraft har du på propellen ? festet må jo tåle denne pluss litt til.)

Om du ikke kan sveise alu selv ville jeg ha leid inn en mann her for å få dette 100%

Mulig jeg er litt paranoid her mht. styrke på festet men fy så kjedelig å sitte midtfjords uten motorkraft ...

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Eg er enig i at spant er tynne. Motor er festet over 3 spant. Det langsgående spant som viser på midterste bildet i forrige innlegg- er på linje og samma sort. Derfor valgte eg å få noko bolta i det.

Eg skal kikke på om eg kan få til noko betre fordeling av trykk. Det var fordeling av trykk som gjorde at eg tenkte på slike bolter, fordi det fordeles over to spant , trykker på det framme, og drar i det bak + to langsgående spant slik eg skisserte.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du bør ikke bruke bolter mellom spantene. Boltene er sterke når det gjelder drag, men ikke for trykk. Da vil de få en bøy ved belastning. Ville heller sveist firkanrør mellom spantene fra motorfester og til trustlageret. Plate som fordeler trykk høres bra ut.

 

Du har et stort pågangsmot, lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk :smiley:

Ja , eg skal prøve å lage firkantrør med endeplater, slik at eg får boltet de fast. Det som er problemet er å finne rett vinkel på en fast krybbe, derfor tenkte eg det var smart å ha justermuligheter nede via alle gjengestagene. Men det er sant, de vil bøye seg, og då er belastningen bare på det eine spantet.

 

Men innfestingen til lageret som eg lager til nå, skal vel stå vinkelrett i forhold til akslingen?

Om det er så, så treng eg egentlig ikkje justeringesmulighet.

Håper eg får leddet i dag slik at eg kan sette det fast på gear og sjå ting litt bedre :thumbsup:

 

Eg er veldig bestemt på å unngå sveising ombord i det lengste, pga då må skroget sandblåses/primes/tre strøk Antipest/bunnstoff på de varmeskadete områdene. Men eg har vurdert om det kan gå an å sveise litt på spantene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Men innfestingen til lageret som eg lager til nå, skal vel stå vinkelrett i forhold til akslingen?

 

 

Men eg har vurdert om det kan gå an å sveise litt på spantene.

 

Det er absolutt best at lageret vert montert vinkelfrett i firhold til akslingen.

 

Det må vel gå bra å sveise mot spantene uten at dei vrir seg.

Link to post
Share on other sites

Det er varme som kan ødelegge maling utvendig eg er redd for, ikkje at det skal vri seg. Det er bare å ha klubba klar om det trekker seg.

 

Om eg treng antipest...vetta søren, det er samme produktet iallefall, og bruksanvisningen sa tre strøk, så eg gjorde det inni og rundt tunellen til baugpropellen.

 

Eg har vert å skaffa meg litt aluminium i dag og. Så her kjem to nye bilder.

Eg beholder firkantspantet i midten. Der skal jo plata til thrustlageret sveises fast til slutt, nå resten av krybba er finjustert og bolta fast.

Målinger og arbeid eg har gjort til nå er planlagt slik at den 15mm plata som thrustlageret skal boltes fast i/på, skal sveises i bakkant, slik at skyv blir "bak" firkanrør-spantet.

Men eg får ikkje sjekka ut slik før pakken med lager og ledd kjem med posten. De sendte det tirsdag....

 

Vel som bildene viser har eg skaffa meg 32mm rør og 60x60 vinkel som eg har laga til to supporter i framkant av firkantspant. Og i bakkant måtte eg nøye meg med 50x50 vinkel, men samme rør.

Eg skal bolte sammen fram-support og bak-support med gjennomgående bolter i midten. I tilleg skal de sjølvsagt boltes i spant fr og b.

 

nye_supporter,_roer.jpg

 

 

oversikt_support_roer.jpg

 

Dette er iallefall mye meir solid. Så eg er glad det var fleire som stemte ned gjengestag-ideen.

Eg håper denne løsningen kan godkjennes.

 

PS: Det ligger litt på halv åtte nedi der nå. Litt retting må eg gjere i skrustikka, og de bakerste supportene må kappes 3mm og sveises ferdig i morgen, det var litt for trangt, og eg tør ikkje slå det nedi med smihammer.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja det føles betre med denne løysinga :smiley:

Nei det er ingen fester mot skrog på noko av dette. Alt vert bolta fast til spant. Og det kjem litt i spenn mot skroget.

Eg har ikkje tenkt på at det kan bli litt vibrasjon og kanskje resonans i dette. Men eg er glad du tok det opp. Så kan eg planlegge ein oppgradering der.

Eg er veldig glad i nitrilgummi og sikaflex, så det kan hende at eg legger eit lag med sikaflex i mellom alt. Det er meeget dempende.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kanskje det. Det var egentlig greit å ha "fri" . Hadde akseldelene kommet i dag, så hadde eg hatt abstinenser til eg kom meg ombord. Så i morgen blir det basar og korpsmusikk. Kanskje ein tur i garasjen å kutte/sveise ferdig de to siste ramme-delene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jah, så var det ingen pakke i dag heller. Så eg ringte og etterlyste den, fikk i dag snakka med ein anna en han som eg bestilte av, og fikk då beskjed om at den var pakket og klar for sending.... Jasså... Den blei jo sendt forrige uke på tirsdag...

Drita dårlig av Powertrain å informere feil, det er jo løyn.

Godt han som eier slippen er forståelsesfull.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hadde som eg snakka med hos Powertrain i dag forklarte at de hadde måtte maskinere om ein flens, og at det var derfor det blei forsinka. Beklagde at min kontakt der ikkje hadde fått det med seg, og dermed lova forsending før mulig.

Så nå etter middag fikk eg sms med to pakkenummer. Han hadde fått stoppa pakka i døra og pakka det om sendt det som express slik at eg har det i morgon tidlig kl 09.00. :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Fikk pakke kl 08.45 i dag. Har fått sammenstilt og justert og sveist resten av krybba for thrustlageret :thumbsup: Blei litt makeskit i sveisen på eine sida, men totalt sett bra. Tok ingen bilder i dag.

Dårlig nyhet er at klemflens manglet i pakken, og maskinverkstedet hadde laget M16 i stedet for M12 til akselflens på gear.... Får neppe nye deler før helga.

FOR DE KUNNE IKKJE PRIORITERE SLIKT, DE MÅTTE GJØRE SLIK DE KUNNE LEVE AV FØRST, INDUSTRIKUNDER OG SLIK , OG SÅ FIKK VI SE OM DE KUNNE SETTE AV LITT TID TIL Å BORE HULL I EIN NY MELLOMFLENS TIL MEG Å KANSKJE SENDE FØR HELGA.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...