Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Nå har eg sveist og trykktesta tanken. Det blir 19mm lufting, og 25mm fra toalett. Eg dropper all krimskrams. Rett i tanken og egen tømmeslange 38mm til kvern. ... kom nett på at eg kanskje mangler ein overgang for å få montert alt i dag. ...i fra kvern er det 25mm videre til sjø, men gjennomføring er 38mm. Så kanskje eg mangler en del der. Menmen, eg gjer det er får gjort :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Luftingen er sjølvsagt på toppen av tanken. Så tenkte eg legge den opp ca 20-30cm i bue oppover på vei ut mot skutesida, og så nedover igjenn. Men tenker eg rett når eg meiner det spiller ingen rolle om gjennomføringen monteres under topp tank?

Eg passer på å ikkje lage vannlås på slangen som eg beskrev over. Men eg lurte på å få gjennomføringen så lav som mulig.

 

Eg husker en gang vi overfylte tanken...og det spruta innover en flytebrygge.... det kan jo unngås om eg går feks opp 20cm fra vannlinja i stedet for 50cm.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Septikopplegg ble bra :thumbsup:

Legge opp strøm til kvern i morgen. Kabelen eg hadde med blei for kort. Eg lurte litt på å legge bryteren for tømming inne på badet, men eg vil ha den oppe på dasjbordet.

Benytter anledning nå når veggene er åpne, til å flytte eber ned i maskinrommet og legge litt nye slanger. Så eg kjøpte meg en skikkelig eksosgjennomføring i dag. Den gamle eksosen var en plukkrusten gjennomføring, og stod plassert slik at eksosen ble sugd inn gjennom en lufting og fordelt i båten :diving:

Så etter mye måling og en tung borejobb, ble ny gjennomføring plassert, og eg skulle flytte slangen... men det passa ikkje..... slangen min er 28mm innvendig. Men gjennomføringen er 39,7mm.....?

Er ikkje 28mm standard?

Må innom slippen i morgon å høre kva som skjer.... Hadde uansett tenkt å bytte heile eksosanlegget til vinteren, men eg får ta den nå, og håpe han har de nødvendige deler.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Flott at alt går rette veien.

Bare et lite tips: La for all del Eberen ikke suge luft til oppvarming i fra maskinrommet.. Da lukter hele båten maskinrom /diesel / kjølsvin når varmeren går. La jusst opp nytt inntak i fra dekk på min båt for å unngå lukt.

Link to post
Share on other sites

Slippen skjønte ikkje kva gjennomføring eg hadde funnet i hylla. Fikk ny i dag. Den passer. Den har også en genial liten opsving for å hindre sjøvann å komme inn.

 

Ja eg har lurt på kor eg skulle hente frisk luft, både til oppvarming og forbrenning. Men mest pga kanskje det blir krangel om luften nedi maskinrom når vi går. Men hvor lang slange vil sugesiden på en gammel eber d4 tåle uten for mykje mottrykk? Og hvordan lages inntak på dekk for å unngå sjø og regn ?

Og hvor lang slange tåler innsug til forbrenning? Men den kan kanskje henge i maskinrommet...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Festet en standard 90 mm stuss på skottet ved styreposisjonen ute. La så et syrefast ventildeksel utenpå slik at det ikke kommer vann inn. Gikk opp en størrelse på sugesiden slik at det ikke blir for mye motstand. Pratet med Mikuni guruene som mente dette skulle gå bra ( slangen er ca 2.5 m ) Forbrenningslufta taas fortsatt i fra maskinrommet.

 

La slangen i en sløyfe/vannlås under inntaket på varmeren slik at hvis det ( mot alle odds ) skulle komme vann eller kondens så vil ikke dette renne rett inn i varmeren.

Link to post
Share on other sites

Eg gjør ferdig eber seinere. Nå er det hengt greit opp i maskinrom, og klar til slanger.

Nå skal eg ned å starte opp for ennå en prøvetur. Håper oppretting er bedre. Det er blitt slik at eg kvir meg for å bruke båten. Sist eg skulle gjøre klar til prøvetur så hadde lensepumpa rusta fast. Kva skjer i dag...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dagens prøvetur var bra :thumbsup: Lite during og risting. Eg ser pakkbosen beveger seg, men aksling virker rolig. Eg får planlegge nokre dager på land etter ferien, eller før våren.

Men som vanlig, etter kvart, så dukka det opp noko nytt. Nå drypper det styreolje fra snekka på FB, rundt rattakselen. ...menmen.. nå orker eg ikkje meir.

Eg må få brukt båten litt og...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takker :smiley:

Ja eg har lagt en klut der, så får vi sjå kor mykje søl det blir av styringa. Ebern får vi ta neste uke. Eg må ha en 6-leder kabel for å skjøte på betjeningsbryteren, den var bare 40cm nå. SÅ eg svipper ein tur på biltema og ser etter kabel, og bryter til septikkverna. Den eg hadde kjøpt var for liten, kunne bare monteres i tynne plater. Eg har 12mm oppå dasjbordet, så kabelsko-kontaktene rakk ikkje igjennom.

Nedvask i ettermiddag, og så kanskje familien har lyst å bli med utpå. Virker litt som om alle har gitt opp , bare sitter rundtom. Mangler energi til å pakke. Eg får kanskje vaske sjølv, og invitere på pizza ombord til kvelds :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg fyllte den heeeeilt opp for litt siden. Eg fikk brudd på slangen som går fra snekka på fb og ned til snekka inne, en påfyllingsslange. Og då fallt det meg naturlig å toppe det eg fikk når eg satt der å svinga i ein halvtime frem og tilbake :-) Og ja det er plast ser det ut som.

 

I kveld har eg montert bryter til septikkvern og ny sigarettenner på dasjen. Og nesten heile familien har vert med å vaska innvendig. Over halvveis i vasken. Skal bare sjå at det blir en overnattingstesttur i morgon ! :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg har fortsatt ikkje ordnet noe lading på 24V

Eg vurderer veeeldig sterkt å bestille en BB lader hos Jørg. 4000kr for en 12V til 24V lader.

Men det er så dyrt at eg må vite allt som er å vite, og fordeler/ulemper.

 

Noen som kjenner til slike produkt?

 

Eg har To to-polte elektrisk anlegg ombord. Både på 12V og 24V. Altså har ikkje 12 og 24 felles jord. Vil en slik batteri til batteri lader sette de to separate anleggene i forbindelse på noko skadelig måte?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I Lyrodd så har me vudert å bruke 12/220v inverter til me har fått iorden 24v dynamoen. Koble inverteren til 12v banken og bruke vanlig smartlader til å lade 24v. 12v dynamoen er på 105 amp og det er bare motorinstrumenter og autopilot som går på 24v pr dags dato

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Det var ikkje dumt. Så lenge 12v dynamo leverer rikelig :-)

 

I dag var en bekjent å dykka litt. Han kom opp bak båten min og spurte etter unbrakoverktøy. Akselzink var heilt løs og var sklidd bak og var borti den braketten som støtter akslingen ute. Ein bolt av de fire var vekke. Han fikk festa den igjenn.

Nokon erfaring med om slik kan lage vibrasjon/ banking ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det virket som det hjalp godt ja:-)

I morgon blir det elektrisk småjobb. Sikring på forbruk tålte ikkje tømming av septik og kjøleskap og en vifte samtidig. Grei kvadrat på kabel opp til fordelingsskinne. Eg har montert inn eit par ekstra forbrukere. Feks ekstra sigarettenner og septikkvern. Men hovedsikringen i maskinrommet har eg ikkje via noko oppmerksomhet.

Der står det en 10a skrusikring, slik som bruktes i hus tidligere. Den må byttes ut ja :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå har eg bestilt meg 12V til 24V lader på 50A hos Jørg. Håper det er lett å montere... :saint:

Så då tenker eg ikkje meir på fleire dynamoer ombord.

Ellers var eg eit par timer i båten i går å begynte ny-montering av Ebern. Den monteres nå i maskinromet for å støydempe den. Herrejemini så mye slanger det egentlig er som må til den.... eg liker ikkje vendinga det tar nedi maskinrommet nå. Der som var romslig å fint malt, er nå trangt og uoverskitelig, eg skal ha luft til kvar kabin (5 punkt), og tidligere var det berre to punkt....

Men til vinteren får eg ha ein bedre plan klar, og evt legge slanger for eber til meir pyntelige plasser. :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...