Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Seasea kan fort bli en aktuell båtbutikk for meg å bruke, har familie i Bærum, så er støtt og stadig innom der. Hvordan er utvalget i selve butikken?

 

Er utrolig misfornøyd med butikken jeg bruker mest nå, Maritim Tønsberg, der det virker som de aldri har noe, og ikke virker det som de skal få det inn noen gang heller, har hørt ansatte klage over dårlig kommunikasjon og velvilje til samarbeid innad i kjeden, jeg mener at de bør kunne skaffe noe i løpet av et par dager dersom det finnes på lager i en av de andre butikkene.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Det er et ganske greit utvalg i butikken hos seasea, og for oss som bor her ligger de greit til et steinkast fra biltema... :) Forøvrig er Maritim på Slependen også et godt alternativ, godt utvalg og hyggelig og kunnskapsrik betjening.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det er et ganske greit utvalg i butikken hos seasea, og for oss som bor her ligger de greit til et steinkast fra biltema... :) Forøvrig er Maritim på Slependen også et godt alternativ, godt utvalg og hyggelig og kunnskapsrik betjening.

Har handlet mye på Seasea opp igjennom. Hadde et livbåt prosjekt som jeg bygde på og fikk grei service der. som du sier er Biltema rett ved siden av også. Og som de sier "ikke nok med det".

Du finner Sundwind der også om du treneger deler eller service på wallas utstyr. :thumbsup: I dag handler jeg mest hos Bestmarin i Lillestrøm, da de er nær der jeg bor. Også der er de service vennlige og har

folk med god kunskap.

Link to post
Share on other sites

2012 har kommet til sin ende. For meg har det vært et ekstremt givende år på mange måter, hvor jeg har funnet mange nye gleder i båtlivet. Særlig med den nye dimensjonen i det å for første gang sette seil på egenhånd, i egen seilbåt, og ikke minst arbeidet med å gjøre båten i stand. Jeg hadde ikke kommet så langt med prosjektet mitt uten hjelp fra alle dere båtvenner, motorbåtfolk såvell som seilbåtfolk. Jeg er igrunn usikker på om jeg hadde turd å sette igang med dette uten tryggheten i at det finnes erfaringer her på forumet som en kan dra stor nytte av.

Prosjektet mitt fortsetter videre inn i 2013 og jeg kommer til å fortsette å dele dette med dere, ikke fordi jeg synes jeg er så innmari flink og vil vise dette frem, men for å gi noe tilbake til dere som er her i dag og medlemmer som kommer til. Ikke minst til de som har lyst til å ta steget inn i seilbåtlivet for første gang. Det er overkommelig, det er ikke så dyrt, bare man setter pris på det og ikke opplever det som et ork.

Jeg vil ønske dere alle et riktig godt år, på sjøen, med seil og med motor. En ting har vi alle felles, vi har det godt på vannet, så vi er nok ikke så ulike.

 

Godt nytt år og takk for det gamle, seilerhilsen fra Erlend i seilbåten Samos.

 

29.10.2012_081.jpg

 

Så får jeg heller satse på å bytte til gullvimpel i januar 2014.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Erlend, og godt nyttår til deg og.

 

Jeg har hatt stor glede av å følge prosjektet ditt her på Båtplassen. I 1985 var jeg mannskap på en Comfort 30 der vi seilte fra Bergen til Kirkwall på Orknøyene. Vi fikk etterhvert liten storm på vei vestover, men båten oppførte seg eksemplarisk. Vi hadde en tøff seilas men helt uten dramatikk. Hjemover hadde vi en herlig seilas der vi satt spinnakeren like utenfor Kirkwall, og strøk den da først da vi passerte Marsteinen fyr ved innseilingen til Bergen. Comfort 30 er en velseilende og solid båt, og med prosjektet ditt vel i havn kan du kose deg med mange flotte turer i uoverskuelig framtid!

 

Lykke til i en ny sesong!

 

Jan Erik

Link to post
Share on other sites

Hva er konklusjonen din når det gjelder "sailfeeder" til Skarven Mast? Har du fått info fra Skarven Mast eller andre om at Selden sine matere passer til noen av Skarven Mast sine profiler? Jeg er veldig interessert i dette siden jeg også har Skarven Mast, det største profilet, og det hadde hvert fint å slippe å klatre for å få festet storseilfallet.

Link to post
Share on other sites

Optimisten, jeg har ikke hørt noe fra skarven mast, så jeg får ringe dem over helga. Ellers fikk jeg jo svar fra Benns.se, med målene til de ulike Selden-inntakene, limte det inn i et tidligere innlegg før jul. sammenligner du med produktene på nettsiden demmes, så kan det jo hende du finner et som passer. Problemet mitt er at de ikke er like lange som jeg vil ha..

 

Nå klapper ferga til kai her, så jeg får kjøre videre. Har kjørt bil i 10 timer nonstop nå og rakk ferga med 3 minutter. har enda 3 timer igjen. Langt land det her gitt...

 

De andre innleggene om 3-fotsjuke får jeg svare på når jeg kommer på neste ferge :)

Link to post
Share on other sites

Znick, hyggelig å høre fra folk med erfaring fra comfort30. Jeg har fått ett innrykk av at comfort30 er blant de mest solide og velseilende båtene fra den tiden. Jeg har enda ikke fått tatt den med på de store utfordringer, men det kommer nok. I 2012 kom en comfort30 hjem til Norge etter langtur ut i den store verden.

 

Fargo og littmildt, jeg skulle gjerne hatt en båt som hadde eget baderom, og da må en opp et par fot. men det klarer seg lenge med det jeg har. Jeg er sikker på om jeg hadde en 32foter, så skulle jeg likt å ha en 35foter... Og så har du det gående....

Jeg er nok som mange andre båteiere for tiden, fornøyd med det man har og markedet står bom stille.

Uansett, skal jeg ha større båt,så ender jeg opp med et nytt prosjekt for å komme inn på markedet i den størrelsen. 2 fot er minst 150 tusen opp i pris, plus oppgraderinger. Det går ikke ann å lage gull av gråstein og ikke har jeg peiling på hva jeg ville fått for båten heller, slik den er i dag, eller hvordan den blir til våren, for den saks skyld. Den dyreste comforten på finn.no i 2012 begynte på 190 og gikk for nærmere 100. Det var med gammel motor men ellers tilsynelatende bra. Det sier litt om hvor håpløst det er å prissette noe som er 30 år gammelt. Tror ikke det er prisen og tilstanden som er avgjørende, men heller det å finne den ENE rette kjøperen som er villig til å betale for en eldre båt, kontant, fremfor å gå turen til banken og kjøpe noe som er nyere. For banken har penger.

 

Jeg tenker overhode ikke tanken på å selge.

Og for å være helt ærlig, det er ikke veldig mange båter jeg orker å pusse opp slik jeg har gått løs på denne. Jeg får klare meg med det jeg

har inntil jeg har 800tusen jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. da skal jeg vurdere noe ala det Steinsvik har kjøpt deg.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å spore av prosjekttråden din, Eureka: Vet ikke om jeg savner så mye større båt, men har registrert at skrogene fra 90-tallet og fremover på over 30 fot har utnyttet bredde mye bedre. Det gir også eksempelvis operative bad. Det er klargjort for dusj på badet i vår Rush 97, men i realiteten er det alt for trangt til at vi gidder å komplettere båten med det.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du sporer nok ikke av noe som helst. Bare kjekt å tenke/ skrive om noe annet enn oppussing. :)

 

Jeg har sett et par eksemplarer av Comforter med eget bad. Det måtte isåfall vært der kartbordet er i dag. De båtene er bygget annerledes mtp innredningen, mastestøtte mm.

 

http://www.blocket.se/lund/En_unik_Comfort_30_42476757.htm?ca=11&w=3

Link to post
Share on other sites

Ett steg videre.

Hadde meg en handlerunde i dag. På Jula har de Stay Afloat som utgående vare på billig billigsalg. Brukes til å tette ventiler, skroggjennomføringer, slanger, sprekker i skrog mm i nødsituasjoner når det har gått lekk. 299 for 0,9 kg. Normalpris 550. ( har lest litt for mye i REM sin tråd om gjennomføringer)

Artikkelnummer 550264.

08.01.2013_012.jpg

 

 

 

 

SÅ dagens viktigste handel, vv-tank. Det ble en Quick B3 på 20 liter. Den eneste som har passende bredde for å få ned i et rom i forpigen. 1 cm klaring i bredden. Den passet bedre enn jeg fryktet og bygger ikke så langt frem slik at jeg fortsatt har god tilgang til vannpumpe og utstussene til ferskvannstanken dersom disse trenger nødreparasjoner.

Siden den har standard varmekolbe på 1200w, bestilte jeg en på 500w sammen med bestilling av blandeventil for å spe ut varmevannet idet det komme ut av tanken. Dette for å drøye forbruket av vannet.

vv-tanken var noe av det letteste jeg har montert i båten. Når jeg får det resterende, blir det bytte av vannslager, ny varmtvannsslange, blandebatteri, kraner på bad og bysse, dusj ute. Til min store fornøyelse har de alt jeg trenger i hyllene i den lokale båtbutikken. Båthuset, Best Marin Ålesund. Utmerket service. Veldig kjekt å handle nå utenom sesongen, like etter varetelling. Alle varer ligger pent og samlet i butikken og svært få andre kunder.

 

08.01.2013_015.jpg

 

Vurderer forøvrig å beholde eksisterende kaldtvannskrane, i tillegg til ny krane i byssa, og koble denne opp mot en egen ny, mindre vanntank med pumpe. Denne skal da brukes som drikkevann.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Eureka

 

Eg forstår at du ikkje har så mange alternative plasseringar, og du har sikkert tenkt på det, men jo nærare tappestadane tanken står, jo mindre vatn renn ubrukt på havet når du ventar på varmt vatn.

 

Dersom du har ein liten vasstank og ynskjer å spara på vatnet kan du gjera føljande: monter eit T-stykke, med kran, på varmtvatnslangen like før blandebatteriet i byssa og/eller badet. Frå T-stykket monterar du ein slange tilbake til tanken. Når du opnar krana vil den etter kvart bli varm. Når du kjenner at den er varm stenger du den og opnar krana i byssa/badet.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en slik pose med forskjellige treplugger da jeg kjøpte båten, så det er i orden. En og annen tec7-patron har man jo også liggende når man driver med slikt arbeid jeg gjør. Sammen med gummihansker, så skal en klare å tette det meste, -så lenge man er ombord.

 

Som KristianH skriver, er det ganske interessant å se hvor mye vann som kan komme inn via en gjennomføring. I sommer demonterte jeg slangen for utløpet til vasken, men lot den stå på ventilen. For nyssgjerrigheten bøyde jeg ned slangen til under utvendig vannivå og opp i ei 10liters bøtte. Den ble fylt på 10-15 sekunder... Da forstår man at sekundene og minuttene teller om man går lekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...