Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Dette med plassering av inntakskontakten er jeg også interessert i. Første tanken min var å legge det ca. ved nederste hjørnet av aktre vindu:

pb130185.jpg

 

Dette enkelt og greit fordi resten av komponentene blir liggende rett på innsiden der. Men da bør vel lokket være veldig vanntett, for det er jo et område som stadig dupper litt nedi vannet. Å ha det i cockpiten blir veldig kronglete for meg og, få steder jeg kan få gjemt det vekk, og langt nede ved gulvet er det forsåvidt også tidvis mye vann.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Etter kva eg har forstått har båten din ein gamal saltvasskjølt motor. Dersom den tek kvelden og du må bytta vil du nok ynskja at tanken har sløyfa for oppvarming frå motoren sitt kjølevatn.

Eventuelt kan ein liten Eber eller Webasto varma opp vatnet.

 

Eg hadde òg vurdert varmtvasstank oppvarma av gass. Då kan du få varmt vatn òg i uthamn.

 

Det er lurt å kjøpa tank med så lite varmeelement som mogeleg. Då har du meir restkapasitet att frå sikringane på landstraumsuttaket.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for innspillene. Nå er ting handlet inn og det ligger utover gulvet. Fikk også pakke i posten, så utbyggingssettet er i boks. Nå har jeg fått meg 4 timer på puta, etter dagvakt, så er det på'n med nattevakt. -endring i planene og det blir neppe montering før lørdag. men nå har jeg to netter å spekulere og tegne på....

 

Ask, motoren er fra 2004, så det er neppe aktuelt å bytte den med det første.

 

Fargo, ved første øyekast ser det for meg ut som at strøminntaket er ulikt den koblingen jeg er vant med til landstrøm. Støpselet ser jo flerkantet ut, ikke rundt? kjøpte du Ctek sin egen kabel?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka: Vær obs på låsehakene på plastlokket på sentralen. De er rimelig dårlige og tåler ikke at man er uforsiktig (vær nøye med at de står i helt åpen stilling før du forsøker å åpne eller lukke lokket.).

 

Littmild: Det eneste stedet på en båt jeg ville tørre å montere strøminntaket utenpå skroget er helt akter. På skrogsidenen er det alt for mye som kan slå/skrape bort i inntakskabelen. Om jeg forstod ditt forslag, littmild, blir inntaket stående rett ut fra skrogsiden?

 

Link to post
Share on other sites

Fargo, jeg forstod det slik at littmild ville ha det bakenfor vinduet, på overbygget hvor det er hvit farge, og ikke på selve skroget, det gule. Men det er noe med det, å ha en kabel og et støpsel stikkende ut hvor man skal fotes....

 

Det syrefaste strøminntaket er jo så fint at det hadde vært dumt å gjemme det bort noen plass også.

 

Men Fargo, er det virkelig slik at jeg må ha Ctek sin egen landstrømkabel pga inntaket til båten? -det var isåfall ett strek i regningen.

Link to post
Share on other sites

Men Fargo, er det virkelig slik at jeg må ha Ctek sin egen landstrømkabel pga inntaket til båten? -det var isåfall ett strek i regningen.

 

Jeg mener bestemt inntakspunktet til Ctek og Calix har samme standard. Dersom kablene dine er CCE eller Schuko i begge ender, kan du jo kjøpe en overgang. Vill anta at du får en slik for +- 500,-.

Link to post
Share on other sites

ok, er litt spent på dette, så jeg får ta meg en tur i båten med inntaket før jeg skal på nattevakt igjen...

Forøvrig så er det max lengde på 3 meter kabel mellom inntak og sentral ser jeg i bruksanvisningen. Så da holder det hardt om jeg vil plassere sentralen ved kartbordet og strøminntaket på utsiden av cockpitkarmen helt akter. Deilig når det kommer opp begrensinger som utelukker alternativer :)

Jeg tenker mer og mer på å legge inntaket under sprayhooden.

 

Fargo, brukte du den dobble kontakten til lading, siden du har to ladere, eller har du "jukset" med en fordeler? :)

 

 

Dette med oppvarming av vv-bereder, siden jeg ikke kan bruke kjølingen av motor til dette, kunne jeg brukt en 12v til 220v omformer dersom batteriene og dynamo har stor nok kapasitet? tenker da naturligvis å bruke omformer med motoren igang og tilstrekkelig ladetid. Dersom det er mulig, så vil det jo være et viktig moment å ha en relativt lav W på varmekolben.

Link to post
Share on other sites

Ang. det doble uttaket: har hele pakka rett ved landstrømssentralen i akterkabinen. Batteriene (både start og forbruk) ligger under køya. Da kan jeg enten kjøre begge laderne eller som viser seg å være mer vanlig i får båt at vi kjører forbruksladeren og samtidig har mobil etc. liggend til lading. Enkeltuttaket dro jeg frem til under kartbord og bruker det til å lade bærbar VHF og annen elektronik. Nå i vinterhavn, har jeg kjørt DD8L samt lading av forbruk i akterkabin. Under kartbordet tar jeg ut strøm til kamera, termometer, varmerørene ved gjennomføringene.

 

Ang. varmt vann. Vet ikke hva lags dynamo du har, men inverteren må være stor nok for berederen++.

Link to post
Share on other sites

skjønner. Men nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg totalt har 3 singel-kontakter og en dobbel foran meg. plenty med kabler og splittere. Så her blir det et voldsomt opplegg. :) Jeg er så lei av å trakke i skjøteledninger nå, at jeg legger opp nok stikkontakter når jeg først gjør det.

 

Typiske faste 230v forbrukere blir:

Tv, som henger på veggen over sikkøye akter.

Vannkoker ved bysse.

Diverse lading ved kartbord.

Elektrisk varmeovn i salong.

Avfukter.

VV-bereder under forpig.

Batterilader(e) under sikkøye akter.

 

Det hadde vært hendig med den dobble kontakten foran ved bereder, tilgjengelig fra køye/ bad.

 

Med gjennomtenkt fordeling av forbrukere over de ulike kursene, så skal dette blir bra.

 

Jeg får det vel klart for meg når jeg kommer i båten og prøvestrekker kabler mm.

 

dynamoen er på 55 ah, blir det riktig å gange med 12 for å få Wh? det blir i såfall 660W...

merker jeg er på veldig tynn is nå. men da kan den kanskje fore en 500w bereder da? ...

Link to post
Share on other sites

Noen spesiell grunn til at du velger å ha TV på 230v? Mitt "instinkt" er å ha så mye som mulig direkte på 12v, spesiellt elektronikk, virker litt bakvendt for meg å transformere til 230v AC for så å transformere ned igjen, det meste elektronikk bruker vel mellom 5-25v DC?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

angående tv: ja om jeg skulle brukt tv når jeg ikke ligger på landstrøm, så gir det seg selv at det blir bakvendt. Tv'n har 12v inngang og 230v, så det er ikke noe problem. Utgangspunktet er at jeg så langt har klart meg godt med en liten batteribank, nettopp fordi jeg har kjørt mye opp mot eksisterende 230v anlegg.

Kanskje jeg må begynne se ting annerledes. Mesteparten av båtebruken til nå, har jo vært landligge med landstøm, siden jeg har brukt den som bobåt. Men jeg må nok tenke mere på bruk uten landstrøm. Ergo 12v... hmm

 

ble litt som en chat der her, men mange gode momneter kommer frem via tankespinn.

Link to post
Share on other sites

Reine "tenketanken" dette :giggle: Jeg har vokst opp med hytteliv på øy uten strømforbindelse, med solcelleanlegg, og er vant med at alle strømforbrukere må være 12v. Etter jeg ble medlem på baatplassen har jeg blitt ganske overrasket mange ganger over hvor mye 230v visse har i båten, og avhengigheten dette medfører til landstrøm eller invertere. (For deg som bruker båten som bobåt forstår jeg selvfølgelig at både behovene og mulighetene blir litt annerledes)

 

I båten har jeg bare noen få lamper, og navigasjonsutstyret på 12v, mens pc og eneste varmekilde er avhengig av landstrøm. Merker fort at komforten blir betraktelig lavere i uthavn(spesiellt i fuktig vær), med det resultatet at jeg oftere ligger i gjestehavn. Drømmer om solcellepanel(og/eller vindgenerator) og en dieselvarmer, da ville jeg blitt mer eller mindre uavhengig av "land".

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

dynamoen er på 55 ah, blir det riktig å gange med 12 for å få Wh? det blir i såfall 660W...

merker jeg er på veldig tynn is nå. men da kan den kanskje fore en 500w bereder da? ...

 

55A er på fullt turtall. På en annen side vil neppe varmekolben stå på hele tiden. Bruker bare gass selv til å varme vann i båten, men så bor vi heller ikke i den.

 

Link to post
Share on other sites

ja, inntaket er det mest solide jeg har sett når det kommer til landstrøm. Solid syrefast greie det her. Må nesten montere det en plass så det er synlig. Ville vært dumt å gjemme det bort et sted, skjult.

 

Det går nok ikke ann å sette på annet inntak, for dette er jo plug and play og skjøtekoblingene mellom de ferdig lagde interne kablene er også særegne for Ctek og er ikke kompatibel med annet.

Så da er det vel bare å bite i det sure eplet og handle mere, som igjen går ut over vv-berederbudsjettet.. men skjøtekabel, det har jeg mao nok av nå siden jeg har 2x25 meter fra før.

Link to post
Share on other sites

nettopp... så da "tvinges" man til å handle 10 meter for 1 båtpenge eller 25 meter for 2 båtpenger. Ctek så jo ut til å faktisk å være det rimeligste alternativet. plutselig er det ikke det lenger.

 

Ring Seatronic. Er overbevist om at de har overganger for noen hundrelapper. Som nevnt, tror jeg det er en standard som flere varianter av ferdige landstrømspakker bruker.

Link to post
Share on other sites

Om dette er likt Calix, så er det egentlig CEE, men med ulik kappe slik at en vanlig CEE kontakt ikke kan brukes. Jeg bygde om en CEE kontakt til bruk når jeg ikke vil ha den dyyyyyre Calix ledningen liggende ute. eg tok baufila og skar av kappen, og da smatt den rett inn. Problemet er jo at man ikke får låst den....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...