Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Nok en ettermiddag og kveld i båten.

Har endelig begynt på Ctek landstrømanlegget.

 

Her er godsakene jeg har til disposisjon, Betrående av stor grunnpakke pluss 3x2 meter kabel, 2 splittere og 2 single kontakter som jeg ikk tak i på finn for en halv båtpenge.Uten det ekstra, så hadde grunnpakka blitt for knapp.

09.12.2012_006.jpg

 

 

Fargo, du som har motert dette før. I bruksanvisningen står det noe om at et punkt på sentralen skal kobles til jord sammen med det resterende strømanlegget ombord. Er det da slik at den blanke skruen under sentralen, se bilde, skal kobles til samme jord, gearkasse, som 12v?

 

 

09.12.2012_007.jpg

Link to post
Share on other sites

( fikk redda all tekst i innlegget jeg redigerte som jeg ikke fikk postet pga tide på 30 minutter løp ut. Sliter stadig med å få opp full editor, men nå ble jeg plutselig velsignet med alle rettigheter)

 

 

Nok en ettermiddag og kveld i båten.

Har endelig begynt på Ctek landstrømanlegget.

 

Her er godsakene jeg har til disposisjon, Bestående av stor grunnpakke, pluss 3x2 meter kabel, 2 splittere og 2 single kontakter som jeg fikk tak i på finn for en halv båtpenge.Uten det ekstra, så hadde grunnpakka blitt for knapp.

Dette er plug and play som gjør at landstrømanelgget er lovlig opplagt av "ikke fagmann", og forsikringsselskapet har ikke noe de skulle sagt om uhellet er ute. Sentralen har også innebygget galvaniske isolator. Det finnes nok mange gamle båter med hjemmelaget anlegg. Noen med dårlig samvittighet? :) Anlegget er enkelt bygget opp ved at alle kabler er ferdig laget med skjøtekontakter mellom. Splittere sørger for at man kan legge inn kontakter flere steder på lengda.

 

 

 

09.12.2012_006.jpg

 

 

 

Fargo, du som har montert dette før. I bruksanvisningen står det noe om at et punkt på sentralen skal kobles til jord sammen med det resterende strømanlegget ombord. Er det da slik at den blanke skruen under sentralen, se bilde, skal kobles til samme jord, her gearkasse, som 12v ellers i båten?

 

 

 

 

09.12.2012_007.jpg

 

 

Landstrømsentral på plass SB side ved kartbord. Fikk samtidig isolert bak seksjonen. Kabellengde melleom inntak ble 2 meter pluss stumpen som er fast i inntaket. Boka sier max 3 meter.

 

09.12.2012_005.jpg

 

 

 

Vedrørende internkablene, så går det ikke helt klart frem at de er å regne som armerte. Ihht diverse standarder så skal det være minimum 10 cm mellom 230v kabler og 12v anlegg, jfr siste medlemsbald i RS, dersom de ikke er armerte. Dette for å unngå overslag. Siden det ikke står noen advarsel om dette med 10 cm i monteringsanvisningen, så går jeg ut ifra at kablene er armerte. Men dette skal jeg sjekke opp med forhandler, Båthuset, her i byen.

Etter bildet ble tatt har jeg lagt opp ett singel uttak til høyre for sentralen. Dette blir til bruk for løse 230v forbrukere, som tv, ladere mm. Ved bruk av splitter, skal jeg legge en videre til byssa på BB side som også vil bli tilgjengelig fra cockpit. En singel kontakt skal komme lengre fremme i salongen, ved gulven for bruk til ovn etc.

Egen kurs blir lagt frem til dobbel kontakt i forpigen som blir kombinert uttak for vv-bereder og små forbrukere/ ladere.

 

Etter diverse spekulering, kom jeg til at jeg plasserer strøminntaket i cockpitkarmens rom på SB side. Motsatt av det som er i dag. Da blir det kortest mulig kabelstrekk til sentralen, inntaket står helt skjermet for vær og vind og det er lett tilgjengelig. Så får jeg leve med at lansdrømkabelen blir liggende over karmen. Venstre billedkant er fremover.

09.12.2012_012.jpg

 

 

Koppsag på batteridrill er gull til denne jobben. Biltemasett med et godt utvalg størrelser.

 

09.12.2012_017.jpg

 

Inntak prøvesatt på plass. Egentlig for ille å gjemme bort et så fint stykke syrefast stål. Dersom jeg senere kommer til at jeg vil plassere det en annen plass, så er ikke dette et hull som vil skjemme noen..Plasseringen er i fremkant i rommet, vertikalt og over høyden av karmen til rommet, mtp drenering. Kabelen kommer da i taket i stikkøya og blir greit skjult.

Jeg glemte å ta bilde av selve inntaket, bak dekselet, med det er åpenbart at det her må handles ny landstrømkabel.....

 

 

09.12.2012_019.jpg

 

 

Forleden, da kulda sto på med 12 minusgrader, lagde jeg ny dør til cockpit. Sommerdøra er plexiglass med teakkarm. -ikke særlig isolerende. Nå er det en solid plate med skrogisolasjon på innsiden.

 

 

09.12.2012_008.jpg

 

 

På dekk har jeg lagt på en støypematte for å redusere varmetapet. 200 kr som i løpet av vinteren kommer til å betale seg ned. Plastomsluttet rockwoll. Kan anbefales både ved opplag og for båtboere.

 

09.12.2012_016.jpg

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg er mer kompetent, men kan ikke se hvorfor denne sentralen skal jordes til båtens jord.... det er jo, og bør vel være, to helt separate anlegg?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Enhver landstrømssentral med respekt for seg selv har vel et galvanisk skille, hvis ikke kan en jo bare bruke en skjøteledning rett inn.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg har fast vindskjerm på båten min, og rutene som er over inngangen er blanke og fine der de andre rimer ned, noe sier meg at det hadde gjort seg med litt isolasjon av mine luker også. Takk for mange gode tanker om båtprosjekter, lærerik tråd.

 

(Isolasjon på dekk har jeg tenkt på, men da kan jeg jo ikke seile ... ?)

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekt at tråden kommer til nytte. :)

 

Isolasjonen på dekk tar jeg bort på 3 minutter. Har varebil, så det er kjapt å stue bort om jeg drar på sjøen en tur.

 

Jeg har vært inne på tanken å bygge ny permanent dør til cockpit, todelt på hengsler. I dag er det en plate som skyves ned i et spor ovenifra, og det er litt stress. Men det funker, og det er det orginale. Skal jeg bygge om, så må det være en 100 % fullgod løsning.

Har lagret meg noen annonser av Comforter og Ballader som har den løsningen. Men det blir ikke før til våren. Enn så lange er det utrolig kjekt med en isolerende dør.

Link to post
Share on other sites

En i havna snakket om at slike luker (eller lignende sikre løsninger) må til for at seilbåten skal kunne klassifiseres som havgående. Nettopp fordi luka er fastlåst i sporet og derfor ikke kan presses inn av høyt trykk fra bølger som skyller over båten. Jeg tenker også lage til en isolert dør på min båt, men vil beholde sporet innenfor døra og platene, sånn i tilfelle seilas i mer ruskete farvann :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jepp, skyveluker er tingen; det er f.eks. gode grunner til at Nauticatene med skyvedør (de tradisjonelle motorseilerne) ikke har A-rating. Selv produsenter av todelte dører har anbefalt bruk av den tradisjonelle løsningen på havet.

 

(Og tre minutter til fjerning av matte på dekk var ikke ille, nei. I forhold til mine 13 fortøyninger monner det lite ...)

Link to post
Share on other sites

vesentlige momenter det med dør til cockpit. Nettopp derfor jeg generelt bevarer mest mulig slik det er, det er jo en grunn til løsningsvalgene.

Får jeg til å lage en todelt plexiglassdør eller lignende til bruk ved havneligge og finværsseilas, så hjelper det stort mtp praktisk bevegelse i båten.

Link to post
Share on other sites

Lite jobbing ombord i disse dager, men er nedom og ser til at alt er vel, hver dag. Blir en del lønnet arbeid i helgen, men skal gjøre et ærlig forsøk på å bli ferdig med landstrømmen i helgen. Å legge nytt skrogtrekk har jeg kommet til må utstå til mildværsperiode, pga anbefalt arbeidstemperatur.

 

 

Driver også å leter meg blå på nett etter en skikkelig stereo til båten. Legger man nok penger på disken, så får man jo nøyaktig det man vil ha.

Spesifikasjonene er:

DAB/DAB+ og FM

CD med diverse format.

USB og 2x AUX hvor en skal brukes til permanent tilkobling av tv

minimum 4x50 w

fjernkontroll.

 

 

Om det er noe jeg noen gang kommer til å kjøpe med "uflaksforsikring" så må det være nettopp denne. Monterer jeg den hvor den forrige sto, så er det rett under en rekkestøtte...

 

Var og tok noen mål og bilde av Ctek landstrøminntaket og har satt et firma som driver med bryggetrøm mm på saken for å finne ut om det er alternativer til orginal Ctek-kabel eller overgang.

12.12.2012_001.jpg

 

Ikke bare har den mindre dimensjon og er flerkantet, men i bunnen av støpselet er det heller ikke helt plant.

 

12.12.2012_005.jpg

 

 

Ellers så er det gledelig å se at det enkelte steder ligger is og snø på dekket. Et godt tegn på at isoleringen av dekket holder varmen inni båten. Ikke vanskelig å se hvor jeg har isolert... Med 500 w ovn så holder jeg jevnt 6 til 9 grader i båten mens det er ned mot minus 4 til 10 grader i lufta. 8 grader i sjøen i kveld.

Ulempen er jo selvfølgelig at dekket ikke er helt isfritt.

 

12.12.2012_012.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Artig med slike filmer. Og innholdet er vel like brukandes i dag som den gang.

 

Så da drar vi på med en ny leksjon. Her enda eldre. -det finnes vel knapt slike informative produksjoner i dag.

Denne er vel nesten som nostalgisk å regne. Bra at folk som sitter på slike game filmer gjør dem tilgjengelige via youtube slik at de ikke går tapt.

Link to post
Share on other sites

Over til noe annet.

 

For en tid tilbake fikk jeg tips om mastesporstopper, siden det manglet. Har ikke kjøpt det enda, men nå har jeg en ny nøtt å knekke.

 

Jeg er på trappene til å bestille Zippack fra Elvstrøm. Det blir julegaven til båten, selv om det er for sent å bestille det nå og få den under juletreet.

 

På bildet under så mangler det noe mener jeg. Syntes å ha sett en eller annen plass at det skal stå noe i det bredere sporet i masteliksporet. Slik det er i dag, så vil ikke seilet pakke seg helt ned til bomen ettersom mastesporstopperen må stå over den bredere delen så ikke seilet regelrett renner utover dekk.

Utifra bilder jeg har sett av zippack, så ligger denne nesten helt nede på bomen og seilet bygger lite oppetter masten, når det er nede. Så uten "noe" i sporet som forlenger masteliksporet, så kan ikke zippack brukes.

I mitt etterhvert rikholdige bildearkiv, fant jeg bilde at en Albin Ballad med Zippack. Og jaggu hadde jeg ikke et bilde som viste at nettopp dette bredere sporet var fylt med noe som gjorde at sleidene kunne passere. Bilde nummer to..

 

16.12.2012_002.jpg

 

 

Hva er riktig benevnelse på saken jeg mangler? -og enda bedre, er det noen som vet hvor om leverandører som har det?

Masten er produsert av Skarven Mast AB og finnes den dag i dag. Men det hadde vært greit å vite korrekt benevnelse før jeg sender avsted en forespørsel.

 

26.08.2012_068.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...