Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Har 750 w, synest at dette er greitt. Meir enn nok til å varme opp ein 20 liters tank. Ikkje alle stader det er like god straumforsyning på bryggene, så det kan vere ein fordel at dei faste straumforbrukarane ikkje er for kraftige. Der straumforsyninga er god, har du då eit overskot som kan nyttast til ein liten varmovn e.l. Er med andre ord enig med Eurekas tankegang. Blandeventil er også ei fornuftig investering.

Forbruket av varmtvann er heller ikkje så stort i ein Comfort 30 utan dusj, så behovet for rask oppvarming er ikkje så stort.

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for meningsutvekslingen folkens.

Quick har etter det jeg ser 1200w og 500w varmekolber. Hadde det vært 750w hadde jeg nok tatt det.

Som Sunnmøre sier så er nok ikke varmtvannforbruket det største, da det pr i dag ikke er dusj ombord. Dog, det kommer nok en i cockpit. Jeg har opplevd en del ganger at det er stor belastning i gjestehavner her lokalt. Å ha en kolbe på 1200w tenker jeg, hypotetisk sett, kan slå kraftig inn. Om 3 båter med 1200w deler en stolpe, så er 16 ah oppbrukt. Og som det også nevnes, det er godt å ha kapasiteten til en elektrisk varmeovn også. Eberen ombord er gammel og det er ikke lagt inn fornyelse av den i budsjettet med det første.

Dessuten, med 500w kolbe, så skal jeg i teorien klare å vi vv-tanken ett oppkok med omformer, -siden jeg ikke kan kjøre den over motorens kjøling.

En kolbe koster 365 kroner, så det er ikke det største innhugget i økonomien. Uansett har jeg fortsatt den på 1200w i reserve.

 

Forøvrig har jeg mottatt et tilbud på Elvstrøm zippack. Tilsynelatende en genial løsning, når jeg uansett vil ha nytt bomtrekk og lazyjacks. det kommer på 4600 blanke norske kroner med bomblik på 3 meter.

 

Tusen takk for innspillene folkens, alt er ikke bestemt, så jeg tar med meg alle vurderingene dere spiller inn.

Link to post
Share on other sites

Kristian H, er det noe jeg ikke har fått med meg nå? Er ikke zippack og lazybag omtrent det samme, bare at zippack er varemerke og løsning til elvstrøm?

Hvilke vektige grunner er det til ikke å velge/ velge elvstrøm zippack? og er det noen grunn til å foretrekke standard, enkelt bomtrekk som man legger over seilet når det er nede?

-jeg har jo vært inne på dette tidligere i tråden også mtp lazyjacks.

Dersom jeg skal ha et ordinært bomtrekk, så syr jeg dette selv med det gamle som mal. Ahhhrg ... Ja, her er det penger å spare... Jeg får ta en titt på boding igjen..

 

Sunnmøre, symaskin har jeg gitt. Så det eneste jeg trenger er stoff og tråd... Huff, du må ikke sette meg på slike tanker.

 

Det er viktig å ta vurderinger før en handler. Dersom en zippack blir totalt overkill på denne gamle båten, så er det jo ikke nødvendig med det. Det koster meg forsvinnende lite energi og tid å legge trekket over bommen. Og er det kunn denne fordelen det er med zippack? Det er nok av andre ting å bruke 4600 kroner på.

 

Hele, jeg får starte en poll om jeg skal sy bomtrekk selv. Det er jo så mange andre fine syprosjekt her på forumet, kalesjen mm, så det burde kanskje komme et bomtrekkprosjekt også. Og sitter jeg først med symaskinen, så blir det jo fort ekstra stæsj som vinsjhette, livbøyetrekk, påhengertrekk, luketrekk..... Kan gjøre mye for 4600 kr...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Elvstrøm sin ser litt bedre ut, antar det er omtrent det samme i bruk.

Lazybag og zippack er det samme.

Om det er overkill kommer vel ann på hva man selv syntes, på min forrige båt (26 fot) hadde jeg aldri behov for det.

På min båt nå er det karbon rigg, så jeg har ikke spor på bommen, så en lazybag må være litt spessiell, elvstrøm har lagd en til tilsvarende båt før og den var veldig grei.

 

Jeg trenger uansett nytt bomtrekk, turseilet passer rett og slett ikke inn i bomtrekket, ganske synd siden det er helt ubrukt, da har jeg 2 nye bomtrekk liggende. Prisen på nytt standard bomtrekk ligger på omtrent 6000, så da blir det nesten det samme.

Link to post
Share on other sites

Var et ok bilde av Boding sin lazybag på siden deres, og det ser jo ganske likt ut som Elvstrøm.

Her og nå så sliter jeg litt med å rettferdiggjøre innkjøp av zippack når jeg i prinsippet kan sy et standard bomtrekk selv. Ikke bare blir det rimeligere, men også kjekt. Men det blir nok et prosjekt som må vente til over nyåret.

For å sette ting i perspektiv, rodckick vs zippack? - definitivt rodkick.

 

Her endrer ting seg fort gitt....

Link to post
Share on other sites

Iwrig2, ja jeg har deg å takke for at jeg har et så fint et storseil! :)

 

Og du, med flere, har helt rett. Det er ikke tvingende nødvendig med lazybag. Godt å få noen edruelige innspill.

 

Dere får prosjekt "bomtrekk" på nyåret. -om ingen stopper meg, så kan det hende jeg prøver meg på selvsydd lazybag.

Link to post
Share on other sites

For å muligens gjøre usikkerheten større. .. j kjøpte lazybag herfra http://www.segelochbat.se/lazyjack_kapell.asp ti min gamle seilbåt. Bomlik 305 cm. Betalte 2950 svenske lire i 2010. Veldig fornøyd. God kvalitet, gjennomførte og gode løsninger. (Kjøpte også storseil derfra) alt syes hos narwal i Polen.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Lazybag og rodkick er en ekstremt behagelig kombinasjon. Svært mange av mine seilturer er korte ettermiddagsetapper med kun meg selv ombord etter jobb, det er viktig å holde terskelen for å dra på disse så lav som mulig. Men må en velge hadde det ikke vært så nøye om jeg måtte styre med bomløft eller pakking av storseil.

 

Det ultimate (innenfor budsjett) er kanskje en kombinasjon av hjemmelaget lazybag og innhandlet rodkick, lazyjack er jo svært så enkle greier.

Link to post
Share on other sites

Ok, da er det bestemt:

Jeg syr selv en lazybag med lazyjacks. Dette såfremt prisen på stoff og materiale kommer under prisen på å kjøpe dette. En 3 meter lang glidelås koster nok det også, der er det vel bare YKK som gjelder.

Samt at jeg må få tak i glassfiberspiler som er lange nok. Er spilene skjøtet på noe vis eller er de i full lengde inni der?

 

Rodkick kan jeg ikke lage selv...dvs, jeg kom over en svensk side hvor de lagde rodkick av baklukeløfteren til en SAAB 900. -men den er nok neppe sjøvannsbestandig.

Link to post
Share on other sites

KristianH, tusen takk for tipset. Jeg var bare tilfeldig innom tråden, rett før jeg bekreftet bestillingen til Benns.se på en stk Barton Boomstrut. Seasea hadde denne til nærmest identisk samme pris, mtp kronekurs. Fra søta bror tilkom 450 kr i porto også. Porto i Norge kan ikke bli så høy.

Littmild bør vel ta en tur innom seasea også :)

 

Det jeg ikke kan se at seasea har, er seilinntak til masta. Dette har nylig blitt diskutert i tråden...

Etter alle mål, så skal disse to passe. Den i sort plast, som er billigst, er den lengste på 15 cm og sånn sett den beste. Selden sin er kun på ca 10 cm. Jeg mangler en slik og det er alfa omega for å få seilet lavt nok ned i forkant. Åpningen min er 20/21 cm høy. Dette med tanke på lazybag....

 

https://www.benns.se/segelkassett-p-162-c-172.aspx

 

 

https://www.benns.se/track-gate-insert-small-p-497-c-173.aspx

 

Tompa2, takker for bilde. Det kan hende jeg trenger nærmere forklaring på ting etterhvert som lazybag-prosjektet skrider frem.

Link to post
Share on other sites

Om det er noen av dere rundt i landet som trenger noe hands-on på seasea-butikken, så får dere skrike ut til oss som bor i nærheten. Kjører forbi der nesten daglig, så det er fort gjort å stikke innom om det er noe en kan bidra med. :flag_bp:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Supert, men portoen blir nok den samme :)

Hvordan er det med seasea, er det en ren norsk butikk med svensk layout på nettsiden? Går ut ifra at jeg kommer til den norske delen av bedriften om jeg ringer dem eller sender epost.

 

Sunnmøre, jeg får ta meg en tur på båthuset å høre om de har spiler. Utvalget av seilbåtutstyr i butikk er rett og slett fattigslige her ute i periferien. Jeg liker å stå forran hylla og tafse på utstyret før jeg bestemmer meg.

 

Denne søken etter produkter i kaoset av nettbutikker har satt meg på tanken om at vi burde laget en oversikt her på forumet over nettbutikker og spesialbutikker, oppdelt i kategorier, slik at man lettere kan manøvrere i havet av butikker.

Link to post
Share on other sites

Supert, men portoen blir nok den samme :)

Hvordan er det med seasea, er det en ren norsk butikk med svensk layout på nettsiden? Går ut ifra at jeg kommer til den norske delen av bedriften om jeg ringer dem eller sender epost.

 

Jeg ser de har ganske greie forsendelsesbetingelser, og tenkte vel først og fremst om det var noe som måtte tas på og evt. kontrollmåles e.l. :)

 

Utdrag fra nettsidene: "SeaSea Båttilbehør er en del av konsernet Byggplast Båtutstyr AB som har hovedkontor i Stockholm.

 

I tillegg til butikk og nettbutikk i Norge har vi seks SeaSea butikker i Sverige samt en stor grossist avdeling til proffmarkedet. SeaSea Båttilbehør og Byggplast Båtutstyr er i dag den største aktøren i Norden

 

SeaSea Båttilbehør Norge, ble startet på Skøyen våren 1993. Den gangen het vi Byggplast Båtutstyr AS. I dag er vi lokalisert på Rud rett ved Sandvika i Bærum. Her har vi en butikk på ca 1000m2 samt lager. "

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...