Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Hvordan er det med formstivheten til stanga etter en lengre tids bruk?

 

Holdt seg stiv og fin, i alle fall de 4-5 årene jeg hadde den. Det er ganske kraftig spenn, Systemet er ganske vanlig i de små kjølbåtklassene.

Det var også praktisk å kunne vippe den løs fra bommen ved lens i liten vind. Har vært borti kick/bomnedhal-systemer som helst vil trekke bommen i retning midtskips når det blåser veldig lite. Det lar seg selvfølgelig trimme bort, men på tur er det ikke alltid jeg gidder det!

Link to post
Share on other sites

Skhuds, den der så jo kjekk ut. Fikk du kjøpt den i Norge? -hva er/var prisen på den?

 

Jeg kjøpte den hos SeaSea ( seasea.no ) på Rud/Hauger i Bærum. Ser ut til at de fortsatt har den i nettbutikken. http://seasea.no/Segling/Block/Block_Barton/BARTON_BOOMSTRUT_7_5-9M Der finner du også pris. Den er sikkert å finnne også nærmere Ålesund. Barton er jo et ganske vanlig rigg-utstyrsmerke.

 

Men dette var den eneste jeg prøvde på Comforten, det kan jo være at de andre du har sett på er like greie. Der er jo kicksystemet integrert. Jeg valgte Bartons fordi kick-taljesystemet allerede var på plass i riggen, og så ingen grunn til å bytte det ut.

Har noe Selden-greier på båten jeg har nå. Funker bra det også.

Link to post
Share on other sites

Kom over denne da jeg seilte Drake, og var veldig fornøyd.

http://www.bartonmar...s-boomstrut.asp

 

DEN havner på ønskelista mi til jul ihvertfall, "bomløftet" mitt er en line jeg må knyte opp og ned hele tiden, fryktelig irriterende, bommen min sitter veldig lavt, så et slikt produkt er midt i blinken.

 

Hvordan er det med formstivheten til stanga etter en lengre tids bruk?

 

Det er mulig jeg er litt trøtt og leser ting på en annen måte enn de var ment, men er dette et passende spørsmål å stille? :lol:

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

I again, sory by the time delay to post the fotos.

At last I have found the way to post fotos. Here they are:

 

 

20112012202.jpg

 

 

20112012201.jpg

 

20112012200.jpg

 

 

20112012199.jpg

 

 

 

 

 

It's visible were the rope as passed in the hull, and were she was cutted. The interior of the keel is like a knife, a 2mm stainless steel thin plate. I'll reinforce with more stainless steel and a stick to finish it in a round format. It will make it stronger and less agressive.

 

Thank god that it maked just a minor material damage.

 

I have learned a lot with your project, I don't understand all, but I have folowed the links and have seen the pictures, and it's understandable. Here is my contribution:

 

http://www.wichard.com/fiche-A%7CWICHARD%7C7150-0203030000000000-ME.html

 

 

Best regards for all

Link to post
Share on other sites

Zilog, your pictures are very interesting. I dont have a clue what you should do, but your plan is probably just fine. Do you have a close up picture , 10 cm or so, from the damages?

 

It is great to have readers from Portugal!

 

Så over til norsk :)

Er det flere om opplever at det ikke går ann å legge bilder direkte inn i innlegg? -utrolig pussig, for det er nesten kun i denne tråden jeg sliter med å legge inn bilder nå til dags. Det går ofte bra i andre tråder! mangler HELE verktøylinjen over denne boksen jeg skriver tekst i. Skriver jeg hurtigsvar, så legges ikke innlegget inn i sin helhet...

Edit: en oppdatering av adobe ser ut tilå ha løst problemene med bildene...

 

 

I går ble det en strevsom dag med mye slit, banning og irritasjon.

Strømpen på tauet til bomuthalet har blitt slitt over og bomuthalet lot seg derfor ikke stramme slikkelig opp. Nå var det dags for å iverksette. Etter å ha holdt på i noen timer mens bomen var motert på masta, plukket jeg den av og la den på brygga. Etter en ny time resignerte jeg og heiv den bak i bilen, noe utstikkende gjennom bakluka :), og fikke den opp i en garasje med bedre lys og ly.

Tingen var det at jeg trodde jeg måtte ta av hele endestykket på bomen, siden jeg ikke fikk ut en akselbolt i blokka som wire løper over, i akterkant. Dum som jeg var borret jeg ut noen popnagler, uten at det gav ønskelig resultat. Etter mye jobbing, sliping av et spor i akselbolt, slåing med hammer og flatjern, så kom den ut og blokk kunne tas bort. -så nå må jeg sette i nye popnagler, fånyttes arbeid.

Her er blokka ute og akselbolten står i den .. Dette måtte til for å få ut bomuthalet fra bomen.23.11.2012_011.jpg

 

Bomuthalet ute og nytt tau innkjøpt. Etter mye for og mot, ble det å kun erstatte tauet. Alternativet ville være å ta tau hele veien, uten wire. Men da måtte jeg gå ned til 8mm tau, som ville blitt feil dim i forhold til cleaten, samt noe annet som jeg ikke orker å gå inn på. Uansett, med god hjelp til synsing og vurdering fra betjeningen på Båthuset i Ålesund, så ble det handel. Gammelt og nytt bomuthal...

23.11.2012_017.jpg

 

Takling måtte til for å lage nytt øye i feste til wire. Har aldri gjort dette før, men litteraturen begynner å komme på stell.

Egentlig ganske lett, selv om jeg nok ikke fikk det helt identisk som i boka. Brukte vokset taklegarn, som fås kjøpt i båtbutikkene, taklenål, og seilmakerhanske. Tok ikke så lang tid, og det var koselig arbeid å sitte i salongen, med nytt på nytt på tv'n, og jobbe litt med hendene. Dette skal det øves på. Samtlige fendertau skal få sin takling. Deretter fortøyningstau. Spleising med 3slått tau lærte jeg meg tidligere i sommer.

23.11.2012_019.jpg

 

Nytt bomuthal ferdig motert. Ganske tilfreds må jeg si.

23.11.2012_021.jpg

 

Nå gjenstår og bytte en bolt i bomfestet og legge inn noen nye plastskiver som foring..

I morgen kommer en kompis på besøk som ikke har vært ombord siden i mai, da alt sto på hodet, salonginnredning i cockpit og verktøy, kabler, sagspon mm over alt. Så det kan jo bli litt kjent å høre hva han synes om forandirngene.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, det var det da... :)

Hva skal man gjøre når det ikke finnes riggverksted, riggkontrollør eller noe som helst i distriktet her? Antar jeg må til Bergen for å finne noe slikt. Dessuten lærer man ikke en skit av å lukke øya og trekke kortet.

Mye jobbing ødelegger noe for arbeidet ombord, men det skal vel bli eitkvart de nærmeste dagene.

Link to post
Share on other sites

Alt man har gjort selv gir en ekstra trygghet ombord fordi du vet nøyaktig hvordan ting ombord fungerer, den kunnskapen er gull verdt i en kaotisk situasjon der noe har røket underveis. For min egen del koster et besøk hos riggverksted fort en betydelig prosent av båtens verdi/innkjøpskostnad, og det kan jeg ikke forsvare.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Oppi alle småprosjekter, nærmer det seg innkjøpt av landstrømanlegg.

 

Gjør det enkelt og skikkelig med Ctec sin plug ang play pakke.

http://www.watski.no/Ctek-landstroem-system-marine-11byo

 

Og bygger på med et utbyggingssett. Deretter to ladere, en for start og en for forbruk. To ladere har jeg fått en formening om er genialt. Det løser alle hensyn man skal ta mtp ladespenning, ulike batterityper og batterienes ulike ladebehov. En liten lader for start, og en større for forbruk. Lekkert!

 

-det er ihvertfall Ctec jeg har planer om å gå for. Om noen ar synspunkter, så er det bare å kommme med dem.

Jeg må ta høyde for at det kommer en vvtank inn etterhvert, samt at jeg vil ha 230v uttak både fremme ved toalettet/forpig, ved kartbord, salong og bysse.

 

ser frem til å montere noe nytt....

Link to post
Share on other sites

Satte inn akkurat den Ctek-pakken i år, Eureka. Hadde litt for dårlig tid da jeg monterte og her er det et par saker det er greit å være oppmerksom på:

- jeg hadde ikke tenkt nok gjennom konsekvensen av at kablene er forholdsvis stive (ikke alt ble derfor like lekkert der jeg rundet hjørner etc)

- la kablene ligge fullt utstrukket slik at de mister formen fra da de var innpakket

- selv om skjøtene har o-ringer, kan det være lurt å ikke ha koblingspunkter på lave punkter i båten der det kan samle seg vann (for å unngå skjøt under dørk, kjøpte jeg en ekstra 3-meter)

- ift innfelling og ikke innflelling av kontakter: da jeg kjøpte pakken fulgte det med en dobbelt utenpåliggende stikk og en enkelt innfellbar

 

Ladere: kjøpte M45 til motor og 200 til forbruk. Laderne står i akterkabinen som er der jeg sover og jeg er blitt veldig glad i at 200 har nattstilling.

 

Link to post
Share on other sites

takker for betraktningene Fargo. Så laderene lager litt lyd altså? er det viften?

 

jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å plassere både sentralen og ladere under dekk. Sentralen ved kartbordet og laderene under stikkøya akteover rett bak kartbordet. Her er det store rom under køya og batteriene er plassert der. Da ville jeg samtidig plassert strøminntaket i fremre del av cockpitkarmen, i et rom som er i siden på karmen.

 

Alternativet er å plassere inntaket helt akter på utsiden av cockpitkarmen, helt ut av veien,så plassere sentral og ladere i benkerommet helt akter i cockpit, deretter 2 meter kabelstrekk mellom ladere og batteri. Men da blir det noen meter ekstra 230v kabler som skal legges mellom sentral og diverse uttak...-som gir ekstra utgifter.

 

tanken med å plassere sentralen ved kartbordet er for å ha lett tilgang og tørrere miljø for den. det vil definitivt gi kortere kabelstrekk også.

 

er det slik at strøminntaket ikke er CEE, men ctec sitt eget? -for landstrømkabler har jeg plenty av og det følger faktisk ikke med i pakka. så da blir det en båtpenge ekstra på det.

 

 

hmmm tenke tenke tenke....

Link to post
Share on other sites

Har laderne i akterkabinen. Der er de rett over batteriene samt at jeg kan betjene dem og lese av informasjonen. Når laderen på forbruksbatteriene dytter på, brummer den en del. Nattstillingen senker effekten, men det er ikke noe problem siden den da blir stående på mange timer.

 

Sentralen er en kloss som ideelt sett på felles inn dersom du skal ha den ved kartbord etc. Når du får pakken og ser delene, får du også en ide om den mest gunstige plasseringen i din båt.

 

Inntaket er CEE.

 

Link to post
Share on other sites

Bruk av kause, -det tenkte jeg ikke på faktisk. Men det tidligere tauet var overhode ikke slitt i det taklede øyet i kontaktflaten med wire, så jeg er ikke bekymret for slitasje. Dessuten var det trangt å få taklingen inn i bomen igjen, måtte tvinge det igjenom hullet, så en kause uten fleksibilitet hadde faktisk gjort at det ikke gikk inn...tror jeg :) Men det er ikke et dumt moment.

 

Bra at det er CEE inntak, kabelkontakten så bare så ulik ut på bilde, så jeg trodde de hadde laget sitt eget opplegg.

 

Jeg vil nok få en klarere oppfatning om hva som er ideel plassering når jeg får utsyret i båten, så da er det vel bare å løpe og kjøpe. med 15% medlemskapsrabatt i lokal seilforeing, så blir det ikke så ille.

Link to post
Share on other sites

I morgen blir en deilig dag, tross kulde. Først jobbe, så handle Ctek-landstømpakke type stor.

Forleden dag dukket det opp en finn-annonse hvor en kar solgte overskuddsdeler, kabler, kontakter og splitter for en rimelig penge. Så da har jeg utbyggingssettet også i boks. -lønner seg å følge med på torget på finn.

 

 

Landstrømsentralen kommer jeg til å felle inn i skottveggen under og aktenfor kartbordet( foran stikkøya aktenover BB side. (krøkkete forklart, men skal legge ut noen bilder i morgen) Det blir sådann også like under bryterpanelet. Samtidig, i forbindelse med utsaging av hull til sentralen får jeg røsket ut siste m2 med gammelt skrogtrekk og isolert bak platene i seksjonen som jeg ellers ikke ville nådd inn til.

 

Foreløpig blir det totalt 3 single 220v uttak og ett dobbelt.

 

Det store spørsmålet blir da hvor jeg plasserer selve inntakskontakten. Mulighetene er jo mange. I utgangspunktet er det jo BB side som er "Portside" og det er jo kjekt å legge kabelen inn der. Men sentralen blir liggende på SB side. -og om jeg drar hensyntagenden langt, så har jeg høyregående propell,mao venstregående aktenover, dertil sidevirkende bevegelse mot BB i revers og således lettest å legge seg longside med BB inn mot kai. Men det blir å dra den langt...svært langt.

I dag er inntaket inni et rom i cockpitkarmen fremme på BB side. Kabelen ligger dermed over karmen og inn i det lille rommet. Der er den av og til litt i veien.

Lettest blir det, med kortest kabelstrekk, å flytte den til SB side i tilsvarende rom i karmen.

 

men til helsikke med alle hensyntagene og hvis at dersom at...( jeg har spekulert mye i påvente av likvide midler for å kjøpe anlegget. Nå vet jeg at mange av dere har større, nyere og finere båter enn meg, men hvor har dere inntaket på seilbåtene deres? -i utgangspunktet vil det vel uansett være best å ha det under kalesje/sprayhood i ly for regn og snø. Dersom utenfor kalesje, bør det vel være på en vertikal flate som det heller ikke kan sprute mye sjøvann inn på.. Hva med utsiden av cockpitkarmen akter?

 

Sikkert ikke så lett å se for seg alt hva jeg mener, -jeg ser det jo så tydelig for meg i huet.. :) -nok en gang er ikke editoret komplett her nå når jeg skriver innlegget, så bilder får jeg ikke langt inn...

 

Forøvrig er også vv-bereder på gang. Blir Isotemp slim 20 liter. Siden jeg ikke har ferskvannskjøling og muligheten for å legge inn kjølesløyfe til bereder, så er det ikke nødvendig med å plassere den nært motor. Jeg har lyst til å ha berederen inni båten, for å utnytte spillvarmen fra tanken og betydelig mere frostsikkert, og ikke oppe i lasterommene under cockpitbenkene. Etter mye måltaking, har jeg kommet til at jeg kan smette nedi denne berederen på BB side under køya i forpigen. Det blir da motsatt side av septiktanken. Boltes fast i skott 20 cm fra senter av båten. Tanken veier rundt 15 kg så totalt blir det vel 35 kg med full tank. Satser på at det ikke endrer balansepunktet nevneverdig...eller? :) -hvorfor skal det være så forbaska mye å tenke på? - noen her på forumet kom med et svært godt uttrykk i tråden om VP D6 motorer. "Forums forbannelelse". Der er når man har lest så mye, om alt som kan gå galt, synspunkter på hvordan ting skal, bør og kan gjøres, og ikke skal gjøres, at man blir både totalt beslutningsudyktig og mister evnen til å nyte. For mange hensyntagende faktorer som trtekker i ulike rettninger...

Der er jeg nå.

 

 

Synpunkter på vv-bereder, plassering mm? Hvor plasserer man en bereder i en 30 fots liten seiler?

-valget av Isotemp slim 20 liter er forøvrig foreløpig tatt med bakrunn i at hølet den skal nedi er 31 cm bredt og tanken er 29,5 x66,5. Videre er den med blandevetil inkludert, og det har ikke Basic. prisen er den samme.

Isotemp er på 750W mens andre merker er på 1200W. Jeg kan ikke se for meg at det blir den store ulemper.

20 liter bør være nok mtp at det kun blir dusj oppe i cockpit. Med blandeventil så blir vannet spedd ut med kaldvann utenfor tanken. Mao redusert forbruk av vannet inni tanken.

Link to post
Share on other sites

-hehe, viste det var noen seilere her rundt midnatt...

 

og det er lønning om 7dager. Spørs om det ikke blir sorte sokker til far, brødfjøl til mor og dorullnisse til storebror til jul i år... Og VV-bereder, blandebatterier, slanger og slikt til meg selv.

 

 

Jeg har kommet til at Ctek sitt anlegg er helt ok, med sånn galavanisk skille innebygd. Greie priser. Interessant om Calix sitt system er kompatibelt med Ctek iom at Calix har noen rimeligere komponenter...

Landstrømkabler har jeg nok av fra før, så det er liksom om å gjøre å finne en pakke uten den inkludert... trenger ikke mere av det man alt har...

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt forslag Kristian, Men du har sikkert et dansegulv av et dekke i cockpit. Ideelt sett blir det dumt å ha en snublekontakt ved gulvet når bredden er 60 cm.. samt at kablen blir liggende over både karm og benk. Du har kanskje åpen hekk hvor kabelen entrer cockpit?

hmm isåfall kan jeg legge inntaket rett under løygangen som går fra benk til benk. der vil den ikke komme i veien og er beskyttet fot klomsete bein...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...