Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Jeg har mange cm å gå på akterover på bommen. Jeg var nok litt nervøs for at den ikke ville ha nok å gå på oppover. Dessuten har jeg satt inn mastefestet helt i bånn på mastesporet , da det var eneste plassen sporet var bredt nok. Skal jeg ha mastefestet høyere, så må jeg bore ut 1 mm på hver side av sporet.

 

Sånn generelt, trekkes bommen noe særlig lavere enn 90 grader på masten?

 

Jeg skulle tatt meg tid til å måle skikkelig. Jeg har en vinkelhake på 1x2 meter (!) som jeg burde brukt for å finne bommens rettvinkel på masten. Det sto noe i papirene om normen mellom rettvinkel og høyeste utslag.

 

I manualen sto det noe om at en skulle sette en knute på tauet, slik at denne stoppet den fra i å hoppe ut av sporet. anbefaler du å la være å sette på knute, da det vil vanskeliggjøre å frigjøre struten ved behov?

 

Mastefestet ser greit ut. Hever du det, vil det bare bli enda strammere. Men jeg ville gått klart lengre akterover på bommen for å gjøre spennet lettere. Det er tungt nok som det er.

Ved stilleligge tar det seg best ut med bom 90 grader på masten. Det er seilets fasong som setter bomvinkelen når seilet er oppe, men som regel er det også ca rettvinklet. Under seil har du mer bruk for kicken som kan trekke bommen ned, enn bomløftet som løfter bommen. Så jeg hadde redusert spennet.

Jeg har ikke detaljbilde av hvordan jeg hadde det, men du ser i alle fall spennet og bomvinkelen på vedlagte bilde. Jeg hadde annen mast enn deg, og kicken er heller ikke lik, så plassering på mast og bom lar seg ikke overføre.

 

bilde

 

Ad knute: Det får du avgjøre selv, etter erfaring. Den kan falle ut på lens, men jeg synes det hjalp til å få bommen skikkelig ut på platt lens. Hvis du vil ha alt på plass hele tiden, setter du knute!

Link to post
Share on other sites

takk for innspillene. uvurderlig for en amatør som meg.

 

Var ikke den båten der til salgs på finn.no i fjor? Skulle selges pga utenlandsreise?

Lignet veldig. Tror jeg har lagret linken, men annonsen er slettet.

Stemmer. Han som kjøpte den av meg, var ikke norsk, så det er jo mulig han ville hjem igjen. Og de brukte stort sett mine bilder da de skulle selge! Jeg har ikke sett båten siden vi vinket den av gårde etter salget, så jeg vet ikke hvordan den ser ut nå.

Redigert av Skhuds (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Eureka, takk for at du deler dine erfaringer her. Veldig inspirerende.

 

I vinter og i vår har jeg vært på lekkasjejakt og i den forbindelse har jeg revet ut alt av skapinnredning i salongen så nå ser jeg hvor det kommer inn vann, det har omsider regnet litt i Trondheim.

 

Jeg har isolert skapene med det samme de er demontert, har brukt Armaflex og skal nå lime på skottbekledning.

Men når jeg nå monterer skapene igjen vil jeg helst ikke bygge inn utsikten til de gjennomgående boltene hvor det kan komme inn vann i skaptakene. Mener at du var inne på å feste skaptaket med borrelås i høst en gang. Ble det noe av, eller fant du en annen løsning?

 

Den største kilden til lekasjene mine var nok håndrekka som du ser på bildet. Det var litt slarke både på SB og BB side på noen av skruene. Jeg fikk sjokk da jeg skrudde opp for skruene var bare gjenget ned i det ytterste dekket (jeg har sandwich), så her har det nok kommet inn vann. Nå er det gjennomgående bolter og tetting med butyl-tape. Har stått med presenning i vinter + luftavfukter i vår så jeg håper sandwichen har tørket.

 

På bildet ser du også hullene for fall til cockpit, tror båten (Forgus 321) er levert slik. Tviler på at den kanten som sprayhooden står på er massiv, men det ser du vel ikke før du begynner å borre.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Dagis.

Med skam å melde har jeg ikke lagt på skrogtrekk, ei heller løst dette med plater som kles og festes med borelås. Jeg ønsker også muligheten til lett tilgang til bolter og rekkestøttebolter.

Jeg skulle ned til et verft i nabofylket for å se hva de hadde av egnet plate, Artboard, men har ikke fått gjort det heller gitt.

 

Mye er gjort, men mye er fortsatt ugjort. Noen delprosjekter er klart i hodet, bare jeg skaffer materiale mm. En god del av arbeidet består i forberedelse, finne løsninger. Og så kommer gjennomføringen med tiden. Bruker båten også en del, siden det er viktig å oppleve, nyte...

 

Har du isolert hele båten? Hva synes du om effekten?

Link to post
Share on other sites

Ja, prøver å nyte uferdig båt jeg også. Ikke helt enkelt med skapinnredning rundt omkring i overalt, men den kommer snart på plass.

 

Nei, jeg har ikke isolert resten av båten. Kvier meg litt for å begynne, for jeg vet at det tar tid. Dessuten er Fruen skeptisk for hun syns salongen er fin som den er. Jeg er ikke helt trygg på hvordan det blir seende ut etter at jeg har isolert. Men det frister jo å få varmere båt da.

 

Hos meg er det fremdeles minst gjort og mest som er ugjort, men det er jækla artig med båt likevel.Spesielt hver gang jeg får til noe.

 

Apropos tidligere innlegg; på min rorkultforlenger går det en tynn bolt gjennom hullet i alurøret, den er klinket på begge sider.

Redigert av Dagis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det fulgte med en tynn bolt med det nye leddet, og det var det på den gamle også. Men det er ikke noe hull gjennom gummien som går inni røret, så dette må jeg enten bore opp, eller presse gjennom en tykk nål eller lignende, for deretter sette inn bolten og banke den flat på motsatt side.

 

Det viste seg at jeg hadde en del fukt bak skrogtrekket mitt. Derfor var det uansett alfa omega å få ut det gamle trekket, vaske rent.. Og da var det like greit å isolere. Jeg tar nok til på dette arbeidet om ikke for lenge.

 

Hvilken mm tykkelse har du på armaflexen?

 

 

Kjenner godt til det med løs innredning... Hadde cockpiten full en stund i fjor på denne tiden.

 

Det som er synes er viktig, er å gjøre det nye arbeidet med minst like pent utseende og resultat enn det det var fra før en begynte å rive noe ned. Det er ikke alltid like lett, særlig med gamle messingskruer.

 

Dersom det er pent fra før og det kreves mye arbeid, så skjønner jeg godt at man vegrer seg for å ta tak i det.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har kjøpt meg en ny (brukt) autopilot, Raymarine 4000+. Den har et finfint display som skal monteres og jeg tenker det er naturlig å plassere den til venstre for nedgangsluka i cockpit. I dag står det en Sumlog der og det hullet hadde passet perfekt. Sumlogen funker ikke pr dags dato. utenom lyset i den og jeg har ikke feilsøkt... Har en slik gammeldags log noen nødvendig funksjon i dag når man uansett har gps/plotter? Eneste den viser er jo hastighet gjennom vannet og avstand og det er jo ganske relativt.-samt at om man mister strømmen om bord, så har man uansett en slags hastighetsmåling. vil jeg angre på å ta den ut?

 

spørsmål 2: i toppet av storseilet har jeg to festepunkter for fallet. disse er ved siden av hverandre. Hvilke faktorer spiller inn om man skal bruker det nærmest masta eller den lengst fra masta? påvirker det akterliket?

 

har dessverre ingen bilder i dag, hverken av det jeg lurer på og en fantastisk tur på fjorden.

 

Seilerhilsen fra Ålesund

 

 

-jo, en ting til. jeg fikk meg en meget rimelig 4 år gammel plotter/ ekkolodd Hummingbird 587. det fulgte med navionics Gold over Oslofjorden, Sverige og kategat... og det funker jo dårlig her oppe. Greia er at det ser ut som den kun kjører simulert data når det ikke er et kart som dekker området. Får ikke opp fart og grader... og det burde det jo? -eller er dette vanlig når det ikke er karbrikke som dekker området?

 

-om noen har en Navionics Gold SD kartbrikke som dekker vestlander/ Norge og vil bytte med en for Skagerak&Kattegat, kode 45xg, gi lyd snares. kommer til å pante den i en ny brikke med mellomlegg innen en uke.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid brukt det bakerste... men synes faktisk seilet stod penere i dag, siden jeg brukte den fremste festet. Kanskje medlemmer jeg kjøpte seilet av melder seg :)

 

 

Framtia, når vil du ha pakke i posten?

 

Angående elektronisk kart: av og til har man gullhår. Gikk inn på finn.no etter at forrige innlegg ble skrevet,. Der var det en som ville selge sitt navionics Gold 49XG, som er nøyaktig det kartet jeg ville ha. ett år gammel brikke. lekkert. Allerede, betalt til selger og sendes i posten i morgen...

så da har jeg en brikke til overs. kartet er kjøpt i 2009....så da spørs det, selge det eller ha det i bakhånd om jeg vil seile til Danmark...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, da sender jeg pakken i dag. Tilbake fra seilferien? Pakken ligger vel 2 uker på postkontoret før den sendes i retur til avsender.

 

I toppern av seilet er det jo en solid aluplate som fallene festes i disse to hullene. Siden den er massiv og stiv, så blir det nok noe press om jeg setter fallet i det aktre hullet.

 

Men dette med logg av den gamle sorten, er det noe å samle på? -lese i boka til autopiloten av logg kunne kobles til den, men det er vel ikke logg av den gamle sorten antar jeg. Skal koble plotteren opp til piloten uansett, så da regner jeg med den får det den trenger av data fra plotteren....

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er interessant med loggen siden den viser båtens fart gjennom vannet mens plotteren viser SOG (speed over ground). Da kan jeg også lett regne ut hvor mye fart strømmen i vannet stjeler (og det er ikke så lite når jeg skal innover Vesterelva til båtplassen min i Fredrikstad.

 

Dessuten viser loggen også dybde, det gjør ikke plotteren min.

Link to post
Share on other sites

Goodwill, det er et moment jeg tenker på også. Men min er av det gamle slaget, uten dybdemåler. Kun et telleverk og en viser som forteller meg knop. Så, har det noen verdi? Er det slikt på nye båter eller er det utstyr fra en svunnen tid? -den funker jo heller ikke pr dags dato. Hørte snakk om en magnet på skovhjulet?

 

-har du forresten sett at det er en som selger et rødt ubrukt bomtrekk på finn.no til en båtpenge? 3 meter langt. det hadde vel passet til båten din.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke sett, Eureka. Har du link?

 

Sømmen til glidelåsen til bomtrekket mitt revnet i sommer, men lar seg nokså lett reparere. Jeg har symaskinkyndig samboer. Så har jeg tenkt å lage lazyjacks selv. Så et veldig enkelt opplegg på en Maxi 95 på Koster i sommer, som i følge eieren fungerte utmerket.

 

Her er forresten link til bloggen: www . sailingprelude.wordpress.com :)

Link to post
Share on other sites

det var da som pokker. Det må ha blitt solgt i går. Har ligge der ei stund. Skulle ha tusen kroner for det.

Fiks det du har. Det gir en deilig følelse og ordne det selv. Bare pass på sømmen på glidelåsen så den ikke blir for trang. Det er det drit å bruke den. Glidelåssøm er en kunst har jeg hørt.

 

Forøvrig, Maritim har begynt å selge bomtrekk.

 

ahhh...lazyjacks ja... innkjøpte deler til det ligger i en pose som jeg møter støtt og stadig... Det må jeg ta snart. huff...

 

Vurderer jo lazybag, men nå har tusenlappene flydd av sted på ting som genererer arbeid. Lempet det største forseilet om bord i båten i dag. gurimalla, hvordan skal jeg få plass til alt. Det tar jo vanvittig mye plass!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lempet det største forseilet om bord i båten i dag. gurimalla, hvordan skal jeg få plass til alt. Det tar jo vanvittig mye plass!

 

Seile 24/7 365 dager?

 

Ang. logg: Enig med Goodwill, greit med logg, da kan du jo som sagt beregne strøm/avdrift og se om du f.eks overstår merke (evt. en odde) Plottern gir deg vel også den infoen om du har lagt inn som wp. men ikke dersom du ikke har gjort det. Er også greit for enklere å se hvilken hals som lønner seg :wink:

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk ikke brukt det største forseilet enda, så det må jo testes ut for å se hva slags fart jeg får med det. Jeg har bare brukt det mellomste til nå, og det er det som er mest slitt. Må sy inn et nytt feste for akterlik-snora. kommer ikke på i farten hva det het.

 

Når jeg ser hvor mye plass det tar med alle tre seil om bord, og enda har jeg ikke tatt om bord spinnakeren, så skjønner jeg godt plass-argumentet for rulleforseil.

 

Det er jo en mastheadrigg, med lite storseil i forhold til forseilene, så det er mye duk. Blir jo en formue å kjøpe 3 nye.

 

-det er vel kanskje slik at jeg bruker den minste på kryss? hehe... her må det utforskes mere.

 

Prøvemonterte Raymarine-instrumentet i hullet til Sumlogen i dag. Passet rett inn. -Så om jeg ikke umiddelbart finner årsaken til at det ikke funker, så ryker det. ut. Kan jo alltids sette det inn igjen og sette piloten en annen plass.

 

I morgen får jeg nytt kart til Hummingbirden. Må finne en klok plassering for den også. Får studere finnannonser av tilsvarende båter. Heller mot å montere den på hengslet veggfeste for flat-tv på skottveggen mellom cockpit og byssa, BB side. Da svinger jeg den ut i lukeåpningen når jeg skal bruke det, og svinger det inn når båten forlates eller i havn. Ulempen er at det ikke like lett kan betjenes like lett om jeg seiler med skalkede luker.

 

-innspill?

Link to post
Share on other sites

Tortur:

 

Pliktbesøk en vakker sommerkveld, med utsikt over et sterkt trafikkert sund. Å se en båt passere, og så en til, og en til, og en til, og enda en, og så 3 i følge, og så en til, og en til.. og to seilbåter, og så en seilbåt til.. og noen på vannski, så en båt til...og to til..noen fisker... så en båt til... HJELP! -dette er tortur for meg.

 

-noen må besøke de eldre og drikke kaffe når alle andre er på ferie...

 

En dag med opp og nedturer.

 

Startet godt med å få ny, brukt kartbrikke i posten. Så da har jeg en Navionics Gold 45XG på SD-brikke til salgs etter hvert på markedssiden.

Deretter Biltema, kjøpte teakbord med klaffer til cockpit. -opptur og skuffelse. Viste seg å være massiv teak og ikke finer, som beskrevet på pakken. Skuffelsen var at det var en 4 cm sprekk i platen. Byttes i morgen eller avslag i pris. -gjerne det siste.

 

Kostbar opptur: Kjøpt meg Spinlock deckvest. 170N. I tråden til Superman ble det beskrevet at denne kan hektes til skikkelige seilerjakker. Jeg kan ikke se at det er tilfellet. I hvert fall ikke en beskrevet mulighet og kan heller ikke se duppedingser for å feste med, slik som andre vestprodusenter har. Noen som har tips?

 

Jaja, i morgen blir det seiltur.

Link to post
Share on other sites

Min giver er montert under senga i forpiggen, dvs fremfor kjølen.

 

Ulempen med det, er at en ikke bør ha noe som kan slenge frem og tilbake i det største lagringsromet jeg har i båten. Men på den andre siden, det bør en ikke ha uansett i en båt.

Link to post
Share on other sites

Bytte av cockpitbord.

Det gamle bordet var langt og litt knotete. For smalt til at to tallerkener kan stå på hver sin side av bordet, ovenfor hverandre.

bilde

 

 

 

Siden det nye er kortere vil det faktisk være plass til 4 rundt bordet, kanskje flere med godvilje.

Klaffbord som gjør at det kan brukes underveis.

Byttet til nytt bord, da det første hadde sprekk. Er ikke helt patent dette heller, da det er en glipe mellom klaffene sammenslått, som øker fra den ene til andre siden. menmen, fikk oljet bordet i går.

Ganske fornøyelig arbeid.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Biltema Ålesund. Hadde to igjen. Kjøpte først det ene, men reklamerte på det da det var en sprekk i den ene klaffen fra den ene kortsiden og 5 cm inn i platen. Sprekken var på høyde med hengselen, så jeg så ikke det som særlig gunstig. Tilbød meg å beholde platen mot rabatt, men "sjefen var på ferie". Hadde jeg satt inn en messingskrue fra siden, så hadde det vært i orden.... jaja. Skal ta meg en tur til uka og se om det ligger i hylla igjen. Tok med meg det siste bordet og har olja det med International teak oil, ett strøk, mens jeg gikk for motor og pilot ut hit til Giske på fredagen Sugde til seg oljen godt, så den skal få deg et trøk til, mist. Det regnet i dag og oppdaget vanndråper under platen. Så da at det var en tynn sprekk, midt i platen på noen cm lengde. Skal følge med på den, og siden det er en anelse unøyaktig laget, så stusser jeg ikke på å reklamere på nytt. Dog, om de ikke kan tilby nytt bord og ikke gir avslag, så beholde jeg bordet.

Det er nok ulempen med massiv teak... -og teak fra BT har det jo blitt reflektert en del omkring her på forumet.

Igjen, produktomtalen sier finer. Bildet viser en finerplate med teaklist. Bordet er massiv teak.

Hadde jeg fått tak i hengsler, som er nedfelt, så hadde jeg laget bordet selv med noen massive mahognyplank jeg har liggende.

 

Bordet er fint nok det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...