Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Hei Fargo. Jeg har ikke hørt mere fra det firmaet som skulle se på saken om overgang eller alternative leverandører. Så i går kjøpte jeg 20m Ctek-kabel. Er jo en fin sak med lekker veske. Ikke bortkastet penger når en først har brukt flerfoldige tusen på landstrøm.

Forøvrig, angående den bolten på undersiden av sentralen, så er den for tilkobling av jordingsskinne under båten. Altså ikke aktuell for meg.

Link to post
Share on other sites

For en tid tilbake kom jeg borti en innlegg på en svensk debattside, hvor det ble tatt opp "problemer" men vibrasjoner i båt og mast ved sterk vind inn fra siden på Comfort30. Den skal vistnok være litt ekstra sær på dette. Og jeg opplever igrunn en del vibrasjon, om det er spesielt for Comfort vet jeg ikke, for jeg har bare vært ombord i 3 seilbåter. Uansett, tipset var å heise en fender opp i masta. Det gjorde jeg for en halvtime siden, fordi nå blåser det bra og jeg kjente en del vibrasjon. Salongbordet rister. Nå er vibrasjonen så og si borte.

Fenderen bryter luftstrømmen rundt masta. Ganske artig triks igrunn.

Link to post
Share on other sites

Høres snedig ut eureka. Dette skal jeg absolutt prøve da jeg har akkurat det samme problemet som deg.

når det kommer til landstrømmen har jeg i alle fall nå fått montert en landstrømsentral og ikke kuttet jord. tok en test ved å koble en sinkanode til brygge anlegget ved siden av båten og nå etter en uke er det ingenting som tilsier at det er noe nevneverdig korrosjon.. og absolutt ikke noen form for elktrotæring :smiley:

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

tok en test ved å koble en sinkanode til brygge anlegget ved siden av båten og nå etter en uke er det ingenting som tilsier at det er noe nevneverdig korrosjon.. og absolutt ikke noen form for elktrotæring :smiley:

 

Og den anoden er koblet til.....? Eller rettere sagt, bryggeanlegget er koblet til hva?

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er det en stund siden jeg har gjort noe særlig fornuftig ombord. Det blir at jeg går ombord, ser på alt som skulle vært gjort og setter meg ned og slapper av.

Venter på diverse deler...

 

Enn så lenge, dagens tema Eber D4L:

 

Jeg har en Eber ombord som virker bedre enn den ser ut:

 

19.02.2013_002.jpg

 

Dog er det noe som ikke er helt på stell. Jeg har bare skrudd på Wallas, så dette er nytt for meg.

Hva er tilkoblingen til venstre i bildet. Det går en dieselslange inn på denne og to ledninger. Rundt denne er det en gummipakning. Det ser ut til at den ikke er helt tett. Ved oppstart siver det en anelse eksos/ røyk ut her, mulig også under vanlig drift, men da isåfall ikke så synlig. Siden denne henter luft til oppvarming fra omgivelsene så synes jeg å kjenne en anelse eksos inne i båten. Er det andre typisk kjente eksoslekkaser innvendig som kan gi eksos i oppvarmet luft?

 

Tilkoblingen til høyre, er det overopphetingstermostat? Rundt denne blåser det ut luft. Mangler det en pakning rundt her eller er det slik det skal være?

 

 

Etter merkeskiltet bruker den 70w. Er det ved max styrke hele tiden eller ved oppstart?

En ny Eber bruker 40 eller 50 w. Så det er betydelig forskjell i hva den vil tappe forbruksbanken med.

19.02.2013_007.jpg

 

 

Vakker rustklumpe, ikke sant? :)

 

Vribryteren til høyre har ikke lenger noen merker som viser innstillinger. På bildet er den avskrudd. Stemmer det at et knepp til høyre så er det kun kaldluft. Ett knepp til venstre er det halv effekt og to knepp til venstre, full effekt? En tidligere eier har demontert tempsensor og regulator inne i båten. Jeg må mao bak i benken helt akter for å skru den av og på og det er da heller ingen temp.sensor.

Er det noe som har et slik liggende og slenge som man vil velsigne meg med?

19.02.2013_001.jpg

 

Man kan alltids si at dette her er ikke noe å ta vare på eller bruke tid på. Men den funker. Og når man vet at prisen på ny komplett varmer 4 kw varmer kommer på 13-14 tusen med alt så er det verdt forsøket å få den til å funke optimalt. Dessuten er det ingen læring i rive ut og kjøpe nytt. Men får jeg den til å gå bra, rense opp innvendig samt bytte varmluftslanger som er luktfrie og isolerte så kan dette bli gull.

Går den over til de evige jaktmarker, så har jeg Wallas safeflame med varmelokk enn så lange. Og bonusen er betydelig bedre plass i lasterommet. For denne torpedoen av en varmer er stor!

 

Hva slags lakk kan jeg bruke på den for å få den til å se penere ut? -lakk som tåler litt varme..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varmeren din har jeg ikke greie på, Men jeg har lakkert Motoren og utløftingsrøret for min luftavkjølte motor med Hammerite/ hammerlakk. Det ble veldig bra og har ikke sett noe tegn til at lakken slipper eller ikke tåler varmen, utløftingsrøret blir sikkert over 100 grader nærme motoren.

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

hammerlakk er notert.

men jeg er redd at dersom jeg skrur den ut for å lakkere, så kommer den aldri inn igjen...

 

jeg har igrunn kun brukt den for teste den og er obs på eksos. uansett kan det være mye gøy læring i å skru på den. bare så surt at det koster hinsides med nytt...

Link to post
Share on other sites

Termostater finnes det mye av også brukte. Har du en gammel vifteovn så har du termostat. Putt/monter den i en passende boks og sett den på veggen der du ønsker å måle temperaturen. Kabel fra denne til bryter på Ebern så funker dette ennå i mange år. Litt lakk på Ebern og alt ser etterhvert ut som nytt og du sparer deg for 8-14' i utgifter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Må nesten si meg enig med Bøljan. I de tre siste båtene mine har jeg byttet varmeren i alle sammen, dette har vært gamle, ustabile og bråkete varmere.

For meg er diesel varmeren og autopiloten det komfort utstyret jeg setter mest pris på. Det er utrolig behagelig å vite at varmeren starter og virker hver gang man trykker på knappen.

I tillegg har jo varmerene utviklet seg siden "torpedoen" din, de har blitt mindre, lettere, mer effektive, mindre støy og ikke minst redusert strøm forbruk. Om jeg ikke husker feil fra tråden din har du jo også byttet ut alle pærer til LED for å spare strøm... I nåværende båt monterte jeg en ny D4 i fjor og er kjempe fornøyd, det mest positive for denne kontra Mikunien jeg monterte i forrige båt er at D4 har fire trinn som styres av en digital termostat som fungerer ypperlig. Romtemperatur på ca 22 grader oppnås på kort tid og deretter girer varmeren ned og holder en jamn og fin temperatur. Står gjerne på hele helgen vår og høst.

Det er klart at jeg ikke lærer noe om gamle varmere ved å bytte, men du verden så deilig det er med ting som virker og bekymring for kullos forgiftning er relativt forsvinnende...

Link to post
Share on other sites

Så tilfeldigvis i en annen tråd at du nevnte du skulle ha ny plastbeskyttelse på vant og stag? Har et par venner av meg som var på langtur for et par år siden. De hadde en meget skummel opplevelse som ble farligere enn nødvendig med plastbeskyttelsen på vantene. Av den grunn fjerner jeg mine nå, tenker å heller surre splintene med god teip, slik jeg ser mange andre i havna har gjort det. Gjerne noe å ha litt i tankene? Som i tillegg er pengebesparende, da teip er en del billigere enn vantbeskyttelse :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Første posten min her på forumet. Har vert medlem siden 2010, og er daglig innom :blush: for å suge til meg informasjon og lærdom fra alle flinke båtfolk her.


Så tenkte det var på tide å begyne å bidra litt jeg å :smiley:


Ang. den bryteren på Eber`n din stakk jeg en tur ned i "prosjektet" mitt å knipset ett bilde:


img_20130221_124839.jpg


Må få si jeg er mektig imponert over innholdet og arbeidet ditt i denne tråden... Takker for mye god lesning :thumbsup:

Redigert av thjakobsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Adi: det er nok ikke meg på bildet, men fint navn hadde den. Båten heter "Samos", et navn som ble gitt til den i 1988, for 2 eiere siden. Det er så mange her lokalt som kjenner båten, av navnet, så jeg har valgt å beholde det.

 

Hakkannen: Det var en artikkel til ettertanke må jeg si. Dog, når jeg snakker om vantbeskyttelse så tenke jeg på den hvite platen man trekker på selve vant-wiren, ikke skrekkfisken. Og det var vel nettopp det Honningpupp hadde, på strekkfisken. Jeg har ikke brukt penger på strekkfiskbeskytter, men tapet dem. Dessuten har jeg byttet splitt-splintene med slike pin-splint, og deretter tapet de fast. Da er det bare å trekke de ut med fingrene når tapen er borte.

Og VHF-antenna har jeg på pushpiten. Og det er hvikelig til ettertanke at man faktisk mister VHF-forbindelsen ved mastebrudd.

 

thjakobsen: takk for bildet. Der ser det jo ut som at max effekt er hakk nummer 1 til venstre for "av". Dette må jeg undersøke nærmere... Det er jo naturlig at det er første hakk siden man skal starte og stoppe på full pine.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng med strekkfisk beskytterene, selv bruker jeg noen i stoff fra Robship. Disse er naturligvis myke siden de er at stoff og lukkes med borrelås slik at de monteres med masten oppe og er enkle å fjerne når man skal trimme riggen.

Er langt fra like pene som alu.rørene fra Selden, men skåner skjøter, seil og barneføtter fra skarpe kanter på strekkfiskene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette innlegget er ment for å vise "noen" på det svenske båtforumet Maringuide.se hvordan sporet i masta ser ut hvor jeg skal ha seilinntaket, eller "segelintag" som det heter på svensk.

 

Dimensjonene er ca 20x20x210mm

16.12.2012_002.jpg

 

 

Det var nesten plant umulig å for en nordmann å forstå hvordan jeg laster inn bilder på maringuide.se, så nå skjønner jeg at det kan være litt utfordrende for utlendinger her :)

 

Ellers har jeg funnet en super pantent i et DIY prosjekt på nettet. Løsningen er å søke på "mast gate" på google, se på bildene i treffet og deretter se på hvor hvert enkelt bilde er publisert..

 

http://home.comcast.net/~blizzard3/g20/mastgate/

 

Vil et seilintak i alu være sterkt nok? den i linken er helt suveren og jeg skal prøve å lage den i morgen! medfører ingen borring i masta, så da kan jeg teste ut, uten å være redd for å ødelegge noe.

 

Ellers er båten nå flyttet tilbake til egen brygge etter vinterhavn. Første natte etter flytting blåste det selvfølgelig opp med ugunstig retning, rett fra siden, så lange tau måtte legges opp.

I morgen skal jeg også begynne å klargjøre for ny sesong. Bomen skal på igjen bl.a.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått målene fra Benns.se på ulike inntakene fra Selden og ingen er store nok. Dette er en mast fra Skarven Mast AB. Jeg har lett mye på nettet etter slikt, og nærmer meg igrunn eneste utvei, lage det selv. Men om noen har noe liggende innerst bakerst i roteskuffen, så hadde jeg vært takksom for det.

Saken er den at dersom jeg skal ha lazybag, som også blir et DIY-prosjekt, så må seiltraverene kunne komme helt ned mot bommen og ikke stoppe over opningen hvor inntaket skal på.

 

Jeg har hatt en egen tråd om dette tidligere...

 

Skarven Mast har samlinger ikke svart på mine 3 eposter...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...