Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Svart (redigert)

Ask, joda det kan man sikkert, men det koster jo rundt 500 kroner stk. -og det blir maaange 500 kronere i et prosjekt som dette her.

 

Derfor:

 

Et DIY-prosjekt som var ganske gøy.

 

Et alu rør fra en moppstang. Klemmes oval.

 

07.03.2012_010.jpg

 

Spor sages og deretter files.

07.03.2012_012.jpg

 

 

Prøves og passer på traveren. KISS.

Så spørs det bare om jeg får det til å passe. Uansett, om det ikke passer, prinsippet er greit og da er det bare å lage ny.

 

07.03.2012_015.jpg

 

Radar til besvær:

Jeg har en JRC1000 radar som jeg ikke har fått liv i. Helt på måfå trykket jeg på en knapp i dag...ikke sto det "on" på den heller.. Men jaggu kom det ikke et klart og tydelig "pip" og alle knappene lyste opp!!

Ka i hælvet!! satte meg i trappa og venta...er det mulig?? Ble noe overrasket . Har hørt rykter om oppstartstid.. Etter et drøyt minutt, ble det liv i skjermen også! Det var da som bare. Tegninger kom opp på skjermen gitt. Skrudde på noen knapper, men hadde ikke peiling på hva jeg gjorde. Har jo aldri brukt en slik sak. Så var det på tide å skru av...men "off" knapp det er det ikke. Og hvor lå bruksanvisninger når jeg trengte den? -på nattbordet hjemme.. pokker.. Men liv var det og båten ble med ett noen tusen kroner mere verdt. Merkelig å redd man blir for stråling. Holdt hodet lavt og håpet på det beste. Er det noen som kan si noen ord om ferdsel ombord når radaren står på en høy mast aktenfor cockpit?

Om noen vil gi meg kort-innføingen i av og på, samt enkel bruk og forståelse, så er det bare å skrive ivei.

 

07.03.2012_009.jpg

 

 

Et sett med o-ringer er kjekt å ha. Har et sett med alle slags dimensjoner. Pakningsskift på dieselpåfyllingen var gjort på et blunk.

 

07.03.2012_006.jpg

 

 

 

Ellers kom bommen på plass igjen. Når det blir varmere i lufta så skal det monteres Barton Bomstrut, ala rodkick.

 

En strek i regningen er at det er kabelbrudd på strøm inn til naustet jeg får 230v fra. Kraftlaget begynner feilsøking i morgen så inntil det er utbedret er det en kald fornøyelse og jobbe under dekk også.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei folkens.

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert prosjektet, og store greiene blir det ikke i dag heller. Men jeg pusler med ting om bord og ting skjer :)

Båten er i bruksmessig stand hele tiden, så jeg nyter livet på sjøen. Senvinter og vår har så langt gitt mange fine turer på sjøen.

 

Nå vil jeg bare dele med dere noe jeg snublet over på youtube. En obligatorisk film for båtfolk som tar mye av det vi styrer på med, på kornet. Kos dere med den svensk-norske filmen Sallskapsresan S.O.S. i full lengde. Lenge siden jeg har flira så mye.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ko3lDA2Nma4

 

Med dette vil jeg ønske alle en riktig god start på den nye sesongen.

 

Link to post
Share on other sites

Hello,


I need your collaboration again. Tana is now on the water ready for the new season.

I have made several works like changing the hull fittings, valves, I have made a new fresh water circuit, installation two new holes to drain the anchor compartment, elimination of the older drainage circuit, eliminating and sealing the drain valve of the anchor compartment, genoa repair, gooseneck repair, antifooling paint, installation of a homemade propropeller rope cutter, Yanmar 13HP anual maintenance, interior painting and maintenance.

It's now on dockyard of Tagus Yacht Center located in Seixal bay, near Lisbon, in the water.

I have a few questions about the comfort30 class and I think you can help me.

I dont have many informations about the boat, just that she came from the north of europe, and I associate his name to a region in Norway. I have some documents of the original owner passing in Norway places.

So my questions are:

The sailboat is registrated as been built in 1984, from my searches over internet, the builder is Comfortbåtar AB, but the model was built from 1972 to 1980. I know that boats have a HIN (hull identification number), that identifies that questions. Do you know were is located that number in comfort30 class? Or just dont have it?

Were can I get some information about Comfortbåtar AB, anyone that you know, that I could contact to help me with this issue?

Do you have some manual of comfort30 class, i have one of the albin ballad class, the interior is similar, but if you have one of this class to send me would be very nice.


Best regards,


Pedro Abreu
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Hello Pedro, I was just to make a new update here, and then I see your questions.

 

First of all, the name "Tana" is a place in North-Norway, close to the Russian border.

 

The Comfort boat is made in Sweden and Norway. In Sweden it was made by Comfortbåtar, today it is partly Comfortina boats, I think. Still going strong, very good boats, but I have heard they moved the production to Germany.

 

In Norway Comfort30 was built by Sandefjord Modellverksted. -Sandefjord is a city in east-norway, but South of Oslo.

Sandefjord Modellverksted made boats ready to sail and halv fabricated, 3/4 ready boats were the costumer did the rest. Mostly the interior etc. Some of the halvfablicated boats are like a Pearl, and some are done not so fine.

About year of built: In my contrakt, form last year, it is written 1982. But some documents say 1981. It does not matter so mutch. In 1980 it was made som changes for the better, like the mast support and so on. As far as I can see, my boat i 3/4 fabricated.

 

There is a union called "Comfortforbundet"

http://www.comfortforbundet.se/

 

A membership gives acsess to data and Upgrades, tips etc. You can send them an email and ask for membership. for the price of 200 or 300 swedish krones.

But Im sorry to tell that the union, Comfortforbundet, last week had an extra meeting about closeing down the union. I have downloaded all the information on the page, tips and upgrades. I hope the will NOT put down the union. The reason is low partisipation and activity.

 

I dont think there are any HIN-identification on this old boats. I dont remember the year it was made as a standard for all boats. I dont have any HIN og builtnumber on my boat. Maby cause of it is 3/4 fabricated.

 

The Comfort30 was built in one of the mould from the production of Albin Ballad. But it was small changes on the mould.

 

If you og to the swedish page Blocket.se, a page for selling stuff, like boats, you will find a lot of Comfort30 for sale. I like to look at similar Comforts for ideas and inspiration.

Here is the link after searcing "Comfort"

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=comfort&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=11&is=1&l=0&md=th

 

On the Norwegian page "finn.no" you can alos find Comfort30 for sale in Norway.

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?sort=1&BOAT_CLASS=2188&BOAT_MAKE=2983

 

on the page "udkik.dk" page form denmark, you will find information on nearly every boats. Her is the link for Comfort30.

 

http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=COMFORT30&pr=674

 

I hope my english is understandabel :)

 

and then I fortsetter på norsk, for dette var utfordrende.

 

---tror jeg poster, før alt går tapt gitt :)



Joda, jeg holder på... Bestemte meg for å montere ALT jeg har liggende før jeg kjøper noe nytt.... men så måtte jeg bare ha nytt trekke til hesteskobøyen...Det gamle var solbleket og ene snoren revnet fra trekket forleden dag.. Men nå koster nytt trekk omtrent det samme som helt ny hestesko, så da ble det en skeike ny og fin en på meg.

bilde

Den gamle skal jeg henge opp på brygga.

 

Jeg har flust av ting og oppgaver liggende klart. Men jeg begynner i det små for å samle mot og lyst.

 

Og små detaljer er gøy. Bordplatene klappret under motorgange og slå under seiling.

bilde

Legg særlig merke til sporet i skruene.

Egentlig ville jeg ha skrue med sånn hode som er rundt, ikke flatt. Har leita rundt, kjøpt litt forskjellig, og de jeg fikk tak i var for lange. Det er uansett pent med messing på mahogny.

 

hmmm hva kan man få til ut av denne da... lakk og noe irr fra før...

bilde

 

Skraping og våtslipepapir 1200:

-skruene turde jeg ikke bruke makt på for å justere sporene likt. Det ville blitt styggere med ødelagte spor og en skrue som knekker halvveis opp...

bilde

 

Og så begynte jakten på messing som kunne få stell... skitartig.

bilde

 

10 minutter senere ser skinnene på nedgangsluka slik ut.. ( ok, det tok en halvtime)

 

bilde

 

 

Da var det slutt på messing.

Håndrekka på dekket er vel av teak. Har vasket den godt tidligere og brukt teak restorer. men det blir liksom ikke helt topp.

30 år gammelt og lenge siden den fikk stell.

 

bilde

 

Under sølv finner man feit og brunt gull.

bilde

 

 

Halvveis...

bilde

 

ferdig... dritjobb, men veldig kjekt resultat. Brukte en rull med 180papir. Teak er jaggu en feit tresort som klistrer seg til papiret.

Leker med tanken om jeg skal olje rekka... har mye international teakolje liggende.

 

bilde

 

Så er det spørsmål om denne håndrekka da. Hvordan ble den festet fast i sin tid? jeg har inerliner i salongtaket som må skues ned for å se om det er gjennomgående bolter eller om det sitter en skrue under proppene. SB rekke har ørlite slark,1 mm, i ene festet. Tipper og håper at det er skruer som er skrudd ned i solid glassfiber og ikke inn i balsaen i dekket. For da er det i såfall en kilde til lekkasje og råte..

 

Angående sikkerhetsline, stayjack, rundt båten, så ser dere en sort line, bånd, på dekket i høyre billedkant på bildet rett over her. Den ble for kort til å festes hele veien rundt og jeg må kjøpe en til.

Dog ser jeg at BT har ankerbånd med bruddlast på 2000 eller 2500 kg til en fjert av prisen. Skal tro om det kan brukes i stede? Bruddlasten er den samme om jeg ikke husker helt feil.

 

 

Så en betraktning om isolasjonsjobben jeg har gjort i båten.

Nå når sola skinner og det er passe varmt ute, så blir det godt og varmt nede i salongen, og definitivt mye varmere enn det var før jeg isloerte, sammenlignet med i fjor sommer. Da kunne det være relativt kjølig nede i salongen, selv om sola steika. Dessuten, selv om isolasjonsjobben kostet noen tusenlapper, så tror jeg faktisk jeg kan klare meg med en 2 kw dieselvarmer, vs 3-4 kw varmer som en ellers ville hatt behov for, for å holde god temp. Ergo, sparer jeg inn utgiftene på isolasjon i det at jeg sparer flere tusen kr på mindre dieselvarmer.. bare et tips til ettertanke..

 

I pinsen var det over 20 grader i salongen på dagtid uten varmeovn på, med åpne luker. Og varmen holdt seg langt utover kvelden.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Endelig! En ny oppdatering hos Eureka...;-) Kjekt å se at du er på banen igjen, mye lærerikt å lese fra dine erfaringer. La spesielt merke til jobben du hadde gjort på håndrekkene. Har samme utfordring selv. Antar at forrige eier en gang har brukt lakk på dem, og nå flasser lakken av. Ikkje braaaaa.... ;-)

Blir nok å pusse ned og deretter vurdere om de skal behandles videre.

 

Akkurat i disse dager står hun på land for å få ny propell (Brunton Autoprop, fikk 20 båtkroner jeg ikke hadde regnet med...:-).). Nytt bunnstoff skal legges på og skroget skal bones opp.

Litt utfordrende med været her sørpå for tiden, tror nok at du har bedre vær hos deg enn her i Stavanger.

 

Har fått seilt hele vinteren, men har savnet varmen. Heldigvis ser det ut for at det blir bedre etterhvert.

Nå blir det å ta seg fri fra jobb imorgen for å få bonet ferdig.

Link to post
Share on other sites

På Svai:

Håndrekkene ser nydelige ut etter jobben. Og jeg har kommet til at jeg ikke skal behandle dem med noe som helst. Klart, den gyldne brunfargen varer ikke evig, men jeg vil heller ha en enkel jobb med å pusse lett over neste gang, enn å olje dem og med tiden ikke ha et så pent resultat.

Jeg må også sette i en teaknagle på det ene festet, da den så vidt satt nedi hullet sitt. Det er fylt opp med noe brunt, så det må jeg skrape ut. Da får jeg vel se om det er en skrue nedi der.

For øvrig, kjekt at noen lar seg inspirere! Hver dag består av ny læring for meg. Hele tiden nye ting som skal ordnes.

 

Ask, jeg er enig med deg at det bør være kvalitet. Men, selv den pakken med stayjack jeg har kjøpt, står det, "store away from sunlight" på. Men men, det blir vel en pakke til for SB side. Men det hadde vært fristende å prøvd ankerbånd. Er jo nok bånd på en stor rull til å bytte vært år, i 3-4 år fremover.

 

nå ligger jeg i båten med 3G dekning, men det tar så lang tid å laste opp bilder at jeg lar det utstå til i morgen.

 

Hadde et par ting jeg lurte på, men lar det vente for det lar seg best forklare med bilder.

 

For så vidt en begivenhetsrik dag, etter en sen mekkekveld i går. I dag ble Grandezzaen sjøsatt. I går kveld strandet impellerskifte på at den lokale Yanmarbutikken nok en gang har gitt meg feil deler. For liten impeller og for liten O-ring. Tidligere har jeg fått feil generatorreim og blitt servet påstander om at det ikke er O-ring på dieselfilter, og heller ikke på impelleren. Zinkene jeg bestilte i fjor på denne tiden, og har purret et par ganger, har de ikke ringt om...

 

Man blir litt oppgitt av slikt.

 

I dag har jeg uansett fått på nytt gummiledd på rorkultforlengeren og gitt rorkultmessingfestet en runde med puss... blir bra til slutt.

 

Bilder kommer i morgen.

 

Link to post
Share on other sites

 

Ask, jeg er enig med deg at det bør være kvalitet. Men, selv den pakken med stayjack jeg har kjøpt, står det, "store away from sunlight" på. Men men, det blir vel en pakke til for SB side. Men det hadde vært fristende å prøvd ankerbånd. Er jo nok bånd på en stor rull til å bytte vært år, i 3-4 år fremover.

 

 

Brukte ankerbånd som stayjacks på min gamle Comfort 30. Enkelt og praktisk. Slapp heldigvis å finne ut om solen hadde spist dem, men var skeptisk og byttet hvert 3. år. I dag har jeg wire.

Link to post
Share on other sites

Da var et par dager om bord med ulikt arbeid over. Å reise inn til båten, er som å dra på hyttetur, siden jeg ikke løsnet på en eneste fortøyning.

 

Først, en til som jeg håper noen har et kjapt tips om og erfaring med.

 

Rorokultforlengerens gummiledd var gåen. Fikk bestilt ny via Båthuset i Ålesund, utmerket service og tok bare to dager å få den. -De fortjener skryt for at de holder ut med meg :)

 

Nytt gummiledd montert. Dimensjonen på gummileddet er 12-13 mm. -om noen skulle ha behov for tilsvarende.

 

Hva er den plastgreia som jeg holder i fingrene til?

bilde

 

 

Har noen erfaring med å montere en slik selv? -det skal en nagle inn i hullet i alurøret som er gjennomgående gjennom gummileddet. Er det bare å borre opp? -inni gummien går det en tråd som skal holde det hele sammen om gummien ryker, og er litt redd for å skade den, om jeg borrer gjennom. Ellers så var det litt jobbit å få den det nye leddet på plass. Både oppvarming og ganing. Til slutt ble det salo.

bilde

 

Festet for rorkulten ser ikke ut. Rusten bolt, for å sette min høyde på rorkulten, lot seg skru opp etter en dusj penetrerende olje. Det ville vært typisk at hele holten ble dratt av... men det gikk, og ny syrefast er på plass.

selve messingen er på god vei til å bli som gull..

 

bilde

 

Er det noen som har lyst til å fortelle om funksjonene til de ulike bolter og setteskruer?

 

bilde

 

Hadde lyst til å se på tilstanden til Zinkene på motoren. Den som er akter på motor, hadde på et pussig vis eset opp og sto igjen inni motoren når jeg satt med anodeholderbolten i hånden. Ble litt svett da.

 

bilde

 

Siden det var plent umulig å komme til for å se på hvordan det så ut, var det først å strekke kamera inn og ta bilde... Så var det frem med mitt teleskop tannlegespeil og lommelykt, et utmerket hjelpemiddel.

 

bilde

 

Med tang, klarte jeg å dra den ut. lettet for at den ikke falt inn i kjølesløyfa....fy fader.

 

Fant noen zinker liggende i altmuligeska jeg arva fra tidligere eier.

Er det vanlig at det er en pakning mellom zink og bolt? det var på det på de som sto i fra før, men ikke på de nye.

 

bilde

 

Så var det gummibåten som skulle få stell. Det er slitt tre hull helt i akterkant mot akterspeilet. Under en tur forleden lakke det inn nok vann til at jeg følte det måtte ordnes. Repkit lå i seilbåten.

 

rubben og vasket.

 

bilde

 

Tilpasset lapp og runde kanter. tegnet opp området som skulle ha lim..

 

bilde

 

tre lag lim på begge flatene. Klinte ut lagene med en kniv som ikke hørte til i serviset som hører til i båten.

 

bilde

 

Vips, min første gummibåtrep var gjort. Artig og helt greit. Nå må det bare handles inn ny lim så jeg har i bakhånd.

 

bilde

 

Nytt tau til løygangen. Gikk opp i dimensjon fra 6 til 8 mm og noe lengre tau som de lar seg håndtere på vinsjen.

 

bilde

 

 

Vedlikehold på motor. Pressa innpå greas på niplene til det tøyt ut. tørket av overflødig... da var det gjort...

bilde

 

 

Siden en seilbåtmotor står mye ute i all slags vær og blir forholdvis lite brukt, så er det desto viktigere å gi den stell... litt spray er ikke feil.

 

bilde

 

jaggu er det ikke et hakk i propellen. Er det ikke noe kjemisk metall man bruker til å ordne slikt?

 

Jeg har ikke boka til motoren og det er ikke noe merking om oljeblanding. er det 1 eller 2 % olje som gjelder for en 2003 modell 4 hk mercruiser, 2takt...

 

bilde

 

Har lenge grublet over om jeg lyktes med å rengjøre dieseltanken skikkelig i fjor. Tappet ut vannutskilleren, og det var ikke en dråpe vann eller noe rusk. -vannutskilleren er av type uten filterinnsats.

 

bilde

 

ahhh en pullert som kan pusses...

 

bilde

 

bilde

 

Har mista ene stroppa som holder kalesjen fremover. så da ble det selvmekk inntil jeg lager nytt bånd med klips og greier. Polstret snora med 3mm skrogtrekk som jeg sydde sammen i ene enden for å unngå gnag mot kalesjen.

 

bilde

 

Ny line for BP-vimpelen.

 

bilde

 

Så var det montering av Barton Bomstrut.. Har flytta på den alt for mange ganger nå...så med ærefrykt gikk jeg til pers... Det gikk fort når jeg først satte i gang..Gjengetappsett fra Jula. Dette for å gjenge opp i bomen for bomfestet.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

ramlet over en foldbar bøtte forleden. Førsteinntrykk er at det er smart å ha. Funka gjorde den også.

 

bilde

 

I går var det sjøsetting av Grandezzaen...som også har tatt en del tid i det siste, både puss, nymonteringer og siste del av servicen... Alltid like spennende å passere denne trappa. På motsatt side er det 2 cm klaring til et stort tre.

 

bilde

 

Det var det hele...

 

Deilige og ekstremt produktive dager i solen...

Link to post
Share on other sites

hehe...fri ja... jeg har nok arbeidshelg på jobben.



Hvor gjør dere forresten av bomløfter når rodkick er montert? bare fester det til masta? å ta det helt bort er jo uaktuelt, da det er kjekt å ha som backup storseilfall og til annet det kan brukes til. (som for eksempel å heise en pølsefender i masta for å stoppe vibrasjon pga sidevind, i havn.

-og nå trenger jeg jo ikke lenger flytte storseilfallet helt akter på bommen lengre, som en sikring nummer to på bommen, så den ikke faller ned, når seilet ikke er i bruk. Å la det være festet i seilet er jo utelukket da det vil slamre i masta. Wirefall...

 

Jeg har sett på noen finn-bilder at man surrer ting delvis rundt vant og saling...

 

Av større ting som gjenstår å montere nå er nytt ferskvannsystem med varmtvann og gjøre ferdig 230v opplegget. ...nei...der kom jeg jaggu må et par ting til. Rekkestøttende har førstepri, men da må jeg ha ett par hender til som er festet på en annen persons kropp. Personen må kunne holde i et skrujern...så det kreves ikke stort....

Link to post
Share on other sites

Trenger noe innspill, om noen har, ifbm at jeg skal lage hull for fallene som er trukket til cockpit, i kanten hvor sprayhood er festet i forkant. I dag løper fallene over denne kanten, som både gir gnag og friksjon/ motstand. Sparyhoodenkanten kommer heller ikke helt ned.

 

Er det igrunn noen gode grunner for å beholde det slik det er i dag, eller er det kun ufullstendig gjennomført arbeid, den gangen fall ble ført tilbake til cockpit?

Nedgangsluken er drenert, så jeg håper eventuelt vann som kommer inn fra front, renner ut.

Er det vanlig å plaste/ lime inn gjennomgående rør etter at det er laget hull?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

En fin økt i seilbåten, etter å ha fått konstatert tæring på eksosbendet på D6 motoren.

 

Da er det kjekt med arbeid som viser igjen. Rekkestøttene har vært av siden i høst, og når er det på høy tid å montere dem igjen.

Elektrikertape har gjort jobben med å holde tett gjennom vinteren. Gjennomgående bolter, og dens tetning, var utett. Hva som har blitt brukt og når det ble tettet sist, vet jeg ikke.

Nå skal det i hvert fall bli skikkelig.

Butyltape, rullen på bildet, er super å jobbe med, fremfor tec7 eller lignende. Tapen surres rundt bolten, og bolten holdes i ro fra utsiden, mens mutteren strammes til fra undersiden. Butyltape skvises ikke helt bort slik tec7 vil gjøre.

bilde

 

I løpet av et par dager skal jeg etterstramme boltene.

bilde

 

Overflatene, både bolter og glassfiber, er godt rengjort, våtslipet og vasket med aceton.

Overskytende masse lar seg lett fjernes uten noe kliss og klin.

 

 

Med god hjelp fra et ekstra par hender, uvurderlig til en slik jobb, gikk det hele lekende lett.

Link to post
Share on other sites

takker, ser at den ene skruen må justeres ørlite for at de er parallelle :)

 

Nå kan jeg endelig montere opp nytt elpanel og stereo uten å være redd for dryppende vann fra rekkestøttende.

Bare å vente på feriepengene nå, så blir det nytt røropplegg til varmt og kaldt vann....

Link to post
Share on other sites

Har dere noen innspill på det med å lage hull i "kanten" hvor sprayhood er festet, for tilbakeføringen av fall til cockpit? er det gjennomgående rør i slike hull eller er det bare å borre opp? -se bilde litt lengre opp..



når det er noe mindre spennende på tv, anbefales det å finne frem et slitent tau, tråd og nå. Ei tang må også til.

 

Øvelse skal gjøre mester... hadde ikke boken foran meg, så helt perfekt ble det ikke. Men jeg har en tendens til å ta i litt ekstra...så dette burde holde.

 

Venstre er min, høyre er fabrikklaget.

 

bilde

 

Dette tauet hadde vært i en propell og frisert skikkelig. Dårlig ende kuttet bort og tauet er fult brukbart. Mulig jeg bytter ut rekketauet på gummijolla med dette.

 

Link to post
Share on other sites

Skhuds, var det du som hadde Barton Boomstrut på Comforten din?

 

Jeg testet den ut i går, riktignok i havn. Lurer på om jeg har plassert den litt for langt frem på bommen. Måtte bruke vinsjen for å trekke ned bommen og da står den også i temmelig godt spenn. Hvor mye kraft måtte du bruke?

Jeg har jo ikke den store erfaringen med seilingen enda og har ikke tenkt over så grundig hvordan bommen står når bomløfteren ikke holder den oppe eller jeg trekker den ned med den gamle kicken.

 

Jeg var muligens litt for ivrig med å få bomstruten på plass, i forhold til finmålingen.

Link to post
Share on other sites

Eureka: nå har det blitt litt endringer i planene fremover (damefronten) så jeg kommer til og bo i båten min ihverstefall en vinter til før jeg får kjøpt meg ny. Jeg tenker da og isolere hovedsakelig forpiggen som er soveplassen. jeg har lite lyst til og begynne å rive ned skottbekledningen der inne, så da lurte jeg på hva du mener om den saken. Er det ok å feste isolasjon mot eksisterende skottbekledning for deretter og legge nytt trekk utenpå isolasjonene? vil det eventuellt bli mye fukt mellom disse lagene jeg vil kunne få problemer med?

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Det går sikkert ann å legge det utenpå, men jeg ville nok tatt jobben med å ta av det gamle. Husker jeg ikke feil, så har vel du malt trekket ditt også?

Om du en dag får fukt bak det gamle trekket, eller om du har fukt du ikke vet om, i dag, så er jo løpet kjørt for isolasjonen da den er vanskelig å ta av uten å rives i stykker.

Det er ikke så mye jobb å ta av det gamle er det det da? Uansett en gylden mulighet til en omgang vask.

Har du innerliner i taket ditt? -eller er det skrogtrekk rett på glassfiber? - det er veldig kjekt å isolere taket også.

 

Uansett hva du velger, isolering er topp! -Og som jeg nevnte tidligere, det reduserer på fyringsutgiftene og definitivt kravet til størrelse på dieselvarmer.

Link to post
Share on other sites

Skhuds, var det du som hadde Barton Boomstrut på Comforten din?

 

Jeg testet den ut i går, riktignok i havn. Lurer på om jeg har plassert den litt for langt frem på bommen. Måtte bruke vinsjen for å trekke ned bommen og da står den også i temmelig godt spenn. Hvor mye kraft måtte du bruke?

Jeg har jo ikke den store erfaringen med seilingen enda og har ikke tenkt over så grundig hvordan bommen står når bomløfteren ikke holder den oppe eller jeg trekker den ned med den gamle kicken.

 

Jeg var muligens litt for ivrig med å få bomstruten på plass, i forhold til finmålingen.

 

Ser på bildet i #410, og den ser litt stram ut, ja. Men du har vel ikke så mye å gå på? Får du flyttet den noen cm akterover på bommen? Slik den står nå, vil du vel få trøbbel med å huke den ut fra bommen? Det kan være praktisk på lens, da den sliter litt med å vri seg i stor vinkel når bommen skal ut på siden.

Jukse-tips for stramming av kicken: Stram opp med storseilskjøtet og stram etter med kicken. Du får en betydelig lengre vektarm å dra ned med. Så slipper du storseilskjøtet ut igjen dit du vil ha det etterpå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har mange cm å gå på akterover på bommen. Jeg var nok litt nervøs for at den ikke ville ha nok å gå på oppover. Dessuten har jeg satt inn mastefestet helt i bånn på mastesporet , da det var eneste plassen sporet var bredt nok. Skal jeg ha mastefestet høyere, så må jeg bore ut 1 mm på hver side av sporet.

 

Sånn generelt, trekkes bommen noe særlig lavere enn 90 grader på masten?

 

Jeg skulle tatt meg tid til å måle skikkelig. Jeg har en vinkelhake på 1x2 meter (!) som jeg burde brukt for å finne bommens rettvinkel på masten. Det sto noe i papirene om normen mellom rettvinkel og høyeste utslag.

 

I manualen sto det noe om at en skulle sette en knute på tauet, slik at denne stoppet den fra i å hoppe ut av sporet. anbefaler du å la være å sette på knute, da det vil vanskeliggjøre å frigjøre struten ved behov?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...