Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Da ble det seiltur i dag. Meldinger om 6 m/s fra sør. Første gang jeg ikke har måtte krysse meg ut fjorden! Straka vegen rett ut og rett inn. Jeg har hørt at denne fjorden, Borgundfjorden, er ganske uforståelig mtp vind. Og det stemmer, for når man passerer gitte steder, så blåser det alltid opp.

Uansett, etter å ha studert anbefalingene for seilareal og rev i en tabell jeg har for Comfort30, så gikk jeg for det største forseilet. Og det var gøy det, for jeg fikk god fart. Men største forseil er i grenseland og man er sårbari kastene og om det blåser opp.

Jeg har hørt 3 ordtak om reving av seil.

1: Når dassdøra ikke lar seg åpne, men står i klem, da er det på tide å reve.

2: Når du tenker at du må reve, så skulle du allerede ha gjort det.

3: Når du tenker på å ta ut et rev, lag deg en kopp med te og avvent.

 

På slutten av seilturen blåste det såpass opp, såpass at jeg ropte ut til meg selv, "Satan satan satan" og tanke jeg skulle ha revet før, dette må jeg løse nå og jeg kan ikke vente et sekund. Jeg hadde da sluppet helt ut på storseilsskjøtet og planrevet seilet. -strammet helt opp på bomuthaler.

 

Jaja, det gikk :)

Tenker det er på tide at jeg enten får tak i en 2'er eller ordner meg med rullesystem. For 1-eren og 3-eren ser igrunn bra ut.

 

Så noen spørsmål: jeg har montert storseilets bomlik i likrennen på bommen, slik det forrige storseilet var festet. Dette seilet kjøpte jeg av et medlem her, og jeg har i det sisite spekulert i om dette skulle vært festet løst på bommen? Hvordan ser en forskjell på om det skal monteres den ene eller andre måten? Se bildet under.

 

For øvrig er det på tide at jeg får montert tau i revene. Bør det være av et strekkfast tau eller noe kan det være mindre strekkfast. Fordeler for det ene eller andre mottas med takk.

30.10.2013_001.jpg

 

En fin seiltur i skiftende vær, både regn og sol, jevn vind og kastevind. Ser behovet for vindfløy så jeg faktisk vet hvor mye det blåser og reell retning.

 

30.10.2013_003.jpg

 

Så noe som ikke har med seiling å gjøre. Hengslene i cockpit benkeluker har en gjennomgående bolt uten noen form for stopper i endene. Følgene er at i løpet av en dagstur og litt bruk, så sklir bolten ut. Er det noe triks for å få den til å sitte på plass?

30.10.2013_005.jpg

Link to post
Share on other sites

Angående det siste, bolten i hengslen, hvis du kommer til med en hammer i den ene enden som mothold kan du bruke en kjørner (spiss dor) i den andre enden av bolten. Et par gode kakk der og bolten utvider seg så den setter seg i henglsen. Skal du senere få den løs løsner den lett med bruk av dor i andre enden, fra den siden der du hadde motholdet.

Link to post
Share on other sites

ja,det er vel det som er løsningen på den hengselen. tipper bolten er 4-5 mm tykk. jeg får gi den en trøkk.

 

Trenger for øvrig nye fall også. Må vel bli 8mm det. Avlasterene er av den gamle sorten med en spak som trekkes tilbake og det klemmes av. Har hørt at moderne stekkfaste Dynema, Admiral eksempelvis, så sitter dårlig i gammel type avlaster. Skal ta et bilde av avlasterene i morgen og å teste om 8mm går greit. Men nye typer tau er jo ganske glatte. Vinsjene er også av gamlesorten, så det må være godt å jobbe med ok friksjon.

 

...og så må jeg ha nytt skjøte til forseilet.

Ser at det finnes skjøter med myk sjakkel innflettet. Har dere erfaring med denne myke sjakkelen? -det må jo være kjekt for rask innfesting til forseil, og løser tullet med at knuten hekter ser opp i alt mulig.

http://bestmarin.no/Produkter/Tauverk-og-fortøyning/Ferdige-skjøter-og-fall/Alle/Sirius-300-fald-m-myk-sjakkel-10-mm-Hvit-blå-102375-p0000030665

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Eureka!

 

Jeg leser med stor iver og beundring over alt du gjør med Comforten din! God dokumentasjon og arbeid. Du etterlyste flere Comforteiere leste jeg,

faren min eier Comfort 30 fra 1983 som er i god stand. Denne har vært i familien i 10-12 år så jeg er oppvokst med båten

og har god kjennskap til den (jeg er 20) som eneste bruker av båten de siste 5 år. Jeg planlegger også å gå i gang med større ting slik som du har gjort, selv om mye på båten allerede ser bra ut. Jeg har ikke fått lest gjennom hele tråden da jeg også studerer, men prøver å oppdatere meg så godt jeg kan!

 

Jeg planlegger langtur med båten fra sommeren 2015 ( Solo jordomseiling eller melkeruta eller lignende ettårig tur ) og skal sette båten ordentlig i stand til da. Jeg planlegger å begynne ordentlig til våren og skal blant annet bygge eget vindror og targabøyle, men det er ikke prosjekter jeg har sett her..

Men kommer nok i den forbindelse til å legge ut en rekke spørsmål om hvordan en slik båt burde forberedes til en slik tur ( vet det er en Comfort 30 på langutr i disse dager som heter "Milla" ). I den forbindelse vil jeg også overvintre i båten neste år, men det får komme etter hvert.

 

Uansett! det er bare å si i fra om du vil å bilder av båten min (som jeg liker å kalle den) om du vil se hvordan ting er gjort der. I havna der båten ligger ligger det i hvert fall 4 andre Comfort 30, og det er moro og interessant å se hvor forskjellig løsninger og diverse er gjort på de forskjellige båtene. Det ser ut til at alle sammen er fra forskjellige produksjonsår.

 

Jeg håper jeg får legge inn spørsmål her i tråden din, det ser ut til at folk er veldige flinke her inne!

så tusen takk til deg Eureka som legger ut så mye bra! Comfort er en utrolig flott båt! seiler som et tog gjør den og :)

 

Fortsett det gode arbeidet!

Link to post
Share on other sites

Det var kjekt å høre fra flere med Comfort30! Velkommen til forumet skal du være. Det er temmelig aktivt forum sammenlignet med svenske forumer. Så "Milla" er på tur igjen? Er det samme mannskap?-den lå jo til salgs på finn tidligere i år etter at de kom tilbake fra langtur. Det var vel også en kar til som dro solo med Comfort30. Søker du litt på nettet så finner du noe om han. Han har minst ett filmklipp på youtube.

Du må gjerne legge ut spørsmål her. Bilder av andres løsninger er også kjærkomment. Ellers vil du også finne stor nytte i å ha en egen tråd, samletråd, med en fengende tittel. Som du ser så har denne tråden vart i halvannet år og den favner om ganske mye forskjellig. I en egen tråd vil det være lettere for andre og deg selv å følge opp dine konkrete problemstillinger.

 

Ellers sysler jeg med nye brukte forseil.

På finn.no ligger det nå ute 3 brukte forseil til en Mamba31. Har vørt i kontakt med selger, som ikke har videre kjennskap til seil, men fikk etter hvert målene. Seilene er gamle, men visuelt fin stand. Så er spørsmålet om jeg vil gamble på at de passer godt nok.

Med fare for at noen snapper disse, legger jeg ut en lenke.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45029903

 

Var i båten i dag og fikk målt mine egen seil med meterstokken.

Ca. målene er: -fra største til minste forseil:

 

Størst: Forlik ca 11,17m

Underlik: ca 5,23

 

Mellomste: Forlik: ca 10.70 m

Underlik: ca 4,26 m

 

Kryssfokk: Forlik ca 8,15 m

Underlik: ca 3,35m

 

 

Annonsens mål, som nok ikke er helt korrekt mtp blanding av noen benevninger:

(-klippet fra annonsen)

 

Seilene har kroksystem.

Stormfokken framstår helt uten slitasje. Ca mål: 4,90mx4,30mx2,40m

Genoa III fremstår i veldig god stand uten synlig slitasje.
Ca mål: Forlik 9,7m x Akterlik 9,8m x Underlik3,9m

Genoa II fremstår i god stand med kun et par flekker og en liten slitasje ved et hjørne(se bilde).
Ca mål:Forlik 10m x Akterlik 4,8m x Underlik 9,2m Tilstand: Brukt

 

 

Hva tenker dere om forskjellene? hvor mye vil det ha å si at det er noe avvik mellom det jeg har og disse? Vil det være stor forskjell på utformingen på selve seilene mtp at det er forskjellige båter? Vedkommende har ikke båten lenger. Mamba31 har etter hva jeg husker også en versjon som er brøkdelsrigget. Vil det være noen forskjell min topprigg?

Mitt minste forseil er vel en kryssfokk, mens annonsens minste seil er stormfokk, ifølge annonsen.

Link to post
Share on other sites

 

Så noen spørsmål: jeg har montert storseilets bomlik i likrennen på bommen, slik det forrige storseilet var festet. Dette seilet kjøpte jeg av et medlem her, og jeg har i det sisite spekulert i om dette skulle vært festet løst på bommen? Hvordan ser en forskjell på om det skal monteres den ene eller andre måten? Se bildet under.

 

For øvrig er det på tide at jeg får montert tau i revene. Bør det være av et strekkfast tau eller noe kan det være mindre strekkfast. Fordeler for det ene eller andre mottas med takk.

 

>>>

 

Kjør gjerne storseilet "footloose" selv om det er sydd med tau i liket. Du får en penere bue, og mindre motstand i uthalet ved trimming. Men OBS!! Ha en skikkelig rem/tau gjennom øyet og rundt bommen, slik at ikke hele seiltrykket henger i uthalet. Ser egentlig få grunner til å ha liket nede i renna. Skaper bare ekstra friksjon.

 

Revene bør være så stumme som mulig, da jobben er å erstatte uthal, som jo er av wire på din båt.

Link to post
Share on other sites

Skhuds, takk for innspillet. Angående aktre endre på storseilet, i mangel på riktig uttrykk, er det en seiltraver i metall og plast som er festet i bomliket, så det står uansett ikke helt løst. -mtp bruk av tau. JEg får teste ut en dag det blåser mindre, for nå bygger det opp til storm.

Link to post
Share on other sites

Skhuds, takk for innspillet. Angående aktre endre på storseilet, i mangel på riktig uttrykk, er det en seiltraver i metall og plast som er festet i bomliket, så det står uansett ikke helt løst. -mtp bruk av tau. JEg får teste ut en dag det blåser mindre, for nå bygger det opp til storm.

Den lille traveren, eller web-festet, kan ryke når det drar på. Viktig med det tauet for å unngå skader her.

Link to post
Share on other sites

Skhuds, hva tenker du om seilmålene til de bruktseilene? bør jeg holde meg til de målene jeg allerede har? og hvor mye avvik kan jeg akseptere. -det sier jo igrunn seg selv...men når det er et forsøk på å holde utgiftene nede...

Det er vel Mamba 311 som både kunne ha partial- og masthead, tror 31 hadde masthead. Så vinkelen i halshjørnet i baugen behøver ikke å være så gal, uten at jeg egentlig vet så mye om det.

Hvis vinkelen er grei, så klarer du nok å finne en passende plassering av skjøtevognen for å ha et passe stramt akterlik også på denne Genua II'ern. .Du har jo plass både på forstaget og langs dekk, da målene på din genua 1 er lenger.

Hvis vinkelen mellom forlik og underlik er for vid så må du sy, og det er ikke alltid like rimelig. Evt at du setter en stropp i dekk nederst ved forstaget og heiser hele seilet høyere. Det bør du ha plass til, men det kan se litt rart ut.

Veldig vanskelig å si noe om dette uten at det er nøyaktig målt. Egentlig vil jeg ikke mene så mye, da jeg ikke vil ha skylden for et bomkjøp:-)

 

Stormfokka er alltid grei å ha som nødutstyr. Den er sikkert helt flat, og passer de fleste båter som bruker kroker. Går du over til skinne med eller uten rulle, må du også finne på noe lurt for å få festet stormfokka. Evt. ha det på det lille babystaget.

 

Litt rotete dette, men jeg må løpe.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Med fare for at noen snapper disse, legger jeg ut en lenke.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45029903

 

Var i båten i dag og fikk målt mine egen seil med meterstokken.

Ca. målene er: -fra største til minste forseil:

 

Størst: Forlik ca 11,17m

Underlik: ca 5,23

 

Mellomste: Forlik: ca 10.70 m

Underlik: ca 4,26 m

 

Kryssfokk: Forlik ca 8,15 m

Underlik: ca 3,35m

 

Har mamba 311 med 7/8 dels og forstaget er oppgitt til å være 11.56 så jeg tipper dette er seil til brøkdelsrigg, forutsatt at det er samme rigg på 31 og 311, og det tror jeg nok. Snoket selv på annonsen men omsying fra stagkrok til rulle på gamle seil fristet lite. Disse seilene kan jo være veldig gamle, er de originale så snakker vi om 70 tallet og det er vanskelig for menigmann å vurdere et seil uten å seile med det... om du kjøper så sørg for å få de billig ;-)

 

Utfordringen vil jo være om du treffer med skjøtepunktet. Teoretisk så kommer vel punktet lengre frem med brøkdelsrigg om alt annet er likt?

 

Det må faktisk være mulig å beregne skjøtepunktet ved å tegne mambaseilene på et ark ut fra de målene du får tak i og sammenligne med dine egne seil.

 

Du kan også forlenge forliket vha feks dyneema slik at du får fokka lengre opp slik at skjøtepunktet kommer lengre bak, men innenfor rimelighetens grenser slik at det ikke blir seende helt rart ut :-)

-------------

 

Ser at du har stagkroker selv, da hadde jeg i hvertfall kjøpt stormfokka nær uansett hvis du ikke har det fra før.

 

Du kan jo også vurdere kryssfokka om underliket er kortere enn avstanden forstag-mast på din båt da du evt kan rigge den som en selvslåer.

------------

 

Her har du en side med noen mål på rigg og seil på mamba 311 masttopp og brøkdels:

 

http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=MAMBA311&pr=1323

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Har mamba 311 med 7/8 dels og forstaget er oppgitt til å være 11.56 så jeg tipper dette er seil til brøkdelsrigg, forutsatt at det er samme rigg på 31 og 311, og det tror jeg nok. Snoket selv på annonsen men omsying fra stagkrok til rulle på gamle seil fristet lite. Disse seilene kan jo være veldig gamle, er de originale så snakker vi om 70 tallet og det er vanskelig for menigmann å vurdere et seil uten å seile med det... om du kjøper så sørg for å få de billig ;-)

 

Utfordringen vil jo være om du treffer med skjøtepunktet. Teoretisk så kommer vel punktet lengre frem med brøkdelsrigg om alt annet er likt?

1. Vil si at alle med 2 øyer ser om ett seil er fra 70 tallet eller om de er fra ifjor, se bare på seilmakerlogoer, sømmer, brukt lim som farger seilet gult/brunt, osv. Nye seil har generelt bedre formstabilitet og bedre duk, har seilet spiler kan man se om akterliket er rett mellom spilene.

 

2. Om akterliket er like langt vil jeg tro at skjøtepunktet kommer høyere opp fra dekk på ett seil fra en båt med brøkdelsrigg. Dette er hvis mastene har samme avstand til forstaget på dekk. Står masten lengre bak vil skjøtepunktet være nærmere dekk.

Redigert av Kristian_H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for innspillene, nok en gang. Seil er mao ikke bare seil, pokker.... Må det være så vanskelig da? :) ha hatt kontakt med selger. Seilene er fra tidlig 90tallet, men ikke brukt siden 2000. Ut ifra pakkingen og brettekanter, så kan en få inntrykk av at de er pent lagret. Jeg kunne tenke meg å by rett i overkant av 2000 kr for alle tre.

 

Jeg får sove på det...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Takker for innspillene, nok en gang. Seil er mao ikke bare seil, pokker.... Må det være så vanskelig da? :) ha hatt kontakt med selger. Seilene er fra tidlig 90tallet, men ikke brukt siden 2000. Ut ifra pakkingen og brettekanter, så kan en få inntrykk av at de er pent lagret. Jeg kunne tenke meg å by rett i overkant av 2000 kr for alle tre.

 

Jeg får sove på det...

 

Hvilke forseil har du fra før? Og uansett så er bare stormfokka verdt pengene. Grådig greit med ei stormfokk når du først har bruk for det, særlig når du har stagkroker i utgangspunktet og ikke kan rulle inn.

 

Så lenge seilene ikke er for lange i forliket så klarer du alltids å finne en løsning tenker jeg. Seil er dyrt og er de i god stand så er det mange penger spart.

Link to post
Share on other sites

Og jeg går helt klart for stagkroker.

 

Får du alle seilene for 2000, ville jeg slått til.

 

Er de dårlige, selger du dem som solseil til våren.

 

Solgte en stormfokk på forsommeren til 1500,-

Solgte et gammelt storseil for 1000

Mener jeg solgte et forseil også for en tusenlapp eller noe sånt.

Har igjen et eller to forseil for rulleforstag fra en Dixie27, de blir annonsert til våren.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Pinkvin, du spør om hvilke seil jeg har... tja, hva legger du i det? :)

 

Her er uklipp fra udkik.dk.

 

 

Riggtype Topprig Mastetopp 12,8 m Storseil 16 m2 Genua 34 m2 Genua II 27 m2 LYS 1,09

 

Dimensjoner av rigg og seil P 10,00 m E 3,00 m T 11,80 m LP 5,40 m J 3,50 m SL 11,75 m SMW 6,48 m SPL 3,60 m

 

Målene til annonserte seil:

 

Stormfokken framstår helt uten slitasje. Ca mål: 4,90mx4,30mx2,40m

Genoa III fremstår i veldig god stand uten synlig slitasje.
Ca mål: Forlik 9,7m x Akterlik 9,8m x Underlik3,9m

Genoa II fremstår i god stand med kun et par flekker og en liten slitasje ved et hjørne(se bilde).
Ca mål:Forlik 10m x Akterlik 4,8m x Underlik 9,2m

 

 

Her er mine ca mål fra et tidligere innlegg:

 

Størst: Forlik ca 11,17m

Underlik: ca 5,23

 

Mellomste: Forlik: ca 10.70 m

Underlik: ca 4,26 m

 

Kryssfokk: Forlik ca 8,15 m

Underlik: ca 3,35m

 

 

Den minste er vel kryssfokk. Hvordan var det nå med genua-benevnelsen? største seil er 1 eller 3?

 

J-mål på comforten er ifølge udkik 3,50m. min miste, kryssfokken, er da 15 cm kortere enn det.

 

 

mulig jeg roter fælt her nå. -vil bare minne om at ingen som har seilkunnskap har vært om bord i min båt, all den tid jeg har eid den. mao, alt er selvlært.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

God jul til dere alle!

Jeg har bygget meg ny seilbåt! Men det spørs om den er sjødyktig. Bygget på frihånd og riggen er noe svak. Har knekt opptil flere ganger. Salingen ramlet fort av og bommen er knekt i festet. Har lagt til flere detaljer som jeg håper en dag kommer på prosjektbåten, slik som portlight fremme i skroget og baugspryd. Det jeg er mest fornøyd med er det nye syrefaste ankeret på baugsprydet. :)

 

 

bilde

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...