Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Synes det er kjekt å lære av filmer som ligger på nettet. Tidligere fant jeg noen enestående svenske filmer om seil og riggtrim fra 60-70tallet som er like aktuelle i dag.

 

Benns.se har lagt ut noen filmer også nå. For oss som ikke har erfarne seilbåtfolk i nabobåten å henvende seg til:

 

Mast og rigg ettersyn:

 

http://www.youtube.com/watch?v=1IyMLFH877A

 

Kort tips om avmasting:

http://www.youtube.com/watch?v=2072HKW3nSk

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har vært borti dette rullesystemet til forseil?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=37983197

 

Oppfatter jeg teksten riktig, så beholder man stagkrokene på seilet. Har sendt epost til annonsør for å høre mere.

 

 

Hei!

Jeg har fjernet min furlex 200 fra balladen, og aldri sett meg tilbake. Ja seilene tar litt plass, men å kunne heise en genoa 3 på kroker, når forholdene krever det, oppveier hele ulempen. Jeg var lei av å seile rundt med en halveis innrulla genoa.. båten mister kryssegenskapene og morroa forsvinner..

 

Ulempen med rulle ser man tydeligere på disse båtene med gigantiske genoaer...

 

Også er det jo litt seiling da - ligge på fordekk og skifte seil..

 

Torleiv

Link to post
Share on other sites

Se der ja, der dukket det opp en Ballad :) takker for innspillet om rulle vs stagkroker. Det er jo igrunn godt sagt, " og så er det jo litt seiling da, ligge på fordekk og skifte seil".

En kommentar som er verdt å ta med seg.

Sist søndag var jeg ute og seilet i 5 timer alene. Tok øvelen i å bytte seil, bare for å gjøre det. - hva skulle man gjort uten autopiloten. Selv om det var kjølig, så holder man lett varmen når man holder på for seg selv.

Jeg må nok se på å få tak i en ny 2'er, det er den som er desidert mest brukt over disse 30 årene siden seilene var nye. burde vel hatt alle tre nye. Bittert at tilnærmet nye seil glapp for meg, gratis, på finn.no for ett år siden, under "gis bort".

Link to post
Share on other sites

Jeg har fjernet min furlex 200 fra balladen, og aldri sett meg tilbake.

Det ser jeg ikke helt vitsen ved. Dersom du ikke vil rulle forstagsprofilen går det like raskt å bytte seil som ved bruk av pistolhaker.

Forstagsprofilen kom jo i sin tid for at forseilet skulle stå bedre. Mange år før Selden fant på å rulle den.

Jeg har flere genoaer til båten min og bytter etter som det passer seg.

Ved bruk av profilen kan jeg sette f.eks. toer før jeg berger treer.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gjør du? med en hel masse løst seil på fordekket, når du skal skifte fra genoa til fokk fordi det blåser for mye? eller kan du få festa hele forliket i den prefeederen?

 

Men for all del - rulle er bra det og kommet for å bli, det vel ikke så mye å diskutere - jeg tenkte bare å si at stagkroker har sine fordeler det også..

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill folkens. Som dere skjønner, det er mangt og meget å lære, vurdere og endre på.

 

Så, en annen ting jeg går og gruer meg til:

 

I begynnelsen i tråden beskrev jeg jo bytte av røstjernfester. Årsaken til at de var rustne var jo vannlekkasje gjennom tetningen for røstjerna. Det var også vanninntrengning i dollbordet, slik at balsaen er fuktig og det er noe svikt i dekket pga delaminering. Dette kan jo ta nattesøvnen fra enhver, og av og til for undertegnede.

Hvilken metode vil være mest hensiktsmessig, ref de to youtybe-klippene under: ( under forutsetning at jeg kommer til å legge syntetisk teak på dollbord etter at jobben er gjort.

 

første metode: kutte opp utvendig glassfiber, skrape ut fuktig balsa, rengjøre, kappe til nye plater i finer, limes inn med epoxy. deretter lime fast den gamle utvendige glassfiberplaten. Dette uten bruk av ny duk.

 

https://www.youtube.com/watch?v=7vNjwEbbEdI

 

https://www.youtube.com/watch?v=XHr1j6e8lRk

https://www.youtube.com/watch?v=pDuxl_gUjoU

 

Alterntiv 2: samme prosedyre som over, men legge ny overdel med glassfiberduk, uten bruk av den gamle.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1jq1w6VQm-I

 

det forutsettes også at det støpes tett, massiv konstruksjon, rundt røstjerngjennomføring slik at en unngår ny lekkasje.

 

jøjje meg... det er en milepæl å ta opp dette til drøfting.

 

Egenerfaringer med bruk av utstyr og konkret produktanvendelse taes imot med stor takk.

 

For øvrig er ikke dette noe som skal gjøres i høst eller vinter, da båten ligger på vann og mtp temperatur mm. Jeg har bare behov for å kartlegge hva jeg skal gjøre, lage en plan og roe ned tankene om dette for en stund.

Link to post
Share on other sites

gjorde noe lignende innvendig i båten, men det var divinicell, og den var bare løs. Men skar ut glassfiberen med: http://www.bosch-pmf.com/no/no/product-250/pmf%20250%20ces.html denne, deretter skar jeg ut divincellen i en firkant og fjernet det som var løst. Skar en ny bit som passet i hullet og støpte denne på plass med epoxy, og la deretter ny matte utenpå, en haug med lag.

 

Området var nok bare på 30*30, men jeg tror fortsatt det hadde blitt vanskelig å sette tilbake den gamle biten med glassfiber og få det pent. Jeg tror heller ikke det blir like sterkt.

Link to post
Share on other sites

Takker for det SoBo. Vi får bare stå på, selv om motløsheten har lagt sin klamme hånd over meg ihvertfall et par ganger.

 

Kristian_H, den maskina er nok rette verktøyet å bruke. Vinkelsliper hadde nok også funka, men det blir så innmari mye støv, særlig om en jobber på innsiden i båten.

 

Jeg føler det blir mest komplett utførelse om jeg tar det fra utsiden, siden fuktigheten brer seg på begge sider av innvendige spant soner plaget i skrogsiden og undersiden av dollbord. Vi snakker om et område på 1,5 meter, sånn ca. Har bordet fra undersiden og det er skikkelig bløtt. Underveis har jeg trådd varsomt på den siden det er mest utbredt... Fra utsiden la jeg også gjøre det en en stor operasjon, mens fra innsiden blir det flere partier.

Jeg skal få tatt noen skikkelige bilder en dag og legge ut. Nå blir det mest for å " lette hjertet" for grublerier. Og samtidig håpe på å samle mest mulig innspill og erfaring.

 

Jeg antar at det ville være nyttesløst å borre opp veldig mange hull i dekket, varme med hårtørker i timesvis for å fordrive fukt, dernest pumpe inn mye epoxy? - hvilket er et forslag til løsning på westsystem sin side.

 

Eller ville det funka.

 

Jeg føler dette er den ene faktoren som gjenstår av arbeid, rent kvalitetsmessig. Alt annet handler bare om komfort og stæsj.

Link to post
Share on other sites

..Jeg antar at det ville være nyttesløst å borre opp veldig mange hull i dekket, varme med hårtørker i timesvis for å fordrive fukt, dernest pumpe inn mye epoxy? - hvilket er et forslag til løsning på westsystem sin side..

I utgangspunktet ikke en idiotisk tanke, men det krever veldig mange hull tett i tett og god tørk over lengre tid enn bare noen timer med hårføner. Med mange nok hull i dekk og båten stående i et tett lokale med avfukter og OK temperatur kan nok fuktigheten trekkes ut i løpet av noen uker.

 

Er balsaen mer enn fuktig, altså råtten, ville jeg heller ha vurdert de andre alternativene. Gjennområtten balsa har null styrke og vil ikke være med og armere epoksyen. Da er slik jeg ser det en løsning der du fjerner glassfiber og balsa for å fylle i bedre med tanke på styrke. Et hekkans arbeid, støvete og langtekkelig, men med god innsats og nøyaktighet er det ikke en umulig jobb. Kjenner jeg er mer for divinylcell enn balsa med tanke på slike tilfeller, råte er ikke kjekt på noe vis :tongue:

Link to post
Share on other sites

Hei Eureka

 

For nokre år sidan var eg på eit foredrag i Bodø. Der var det ein tyskar, Heinz, som hadde fiksa opp ein gamal Gambling. Båten var no eit smykke. Det var òg ein artikkkel om båten i Seilmagasinet noko seinare. Han hadde bora tett i tett med hol frå undersida. Når vatnet var rent ut kopla han til ein skotørkar. I kvar av dei fira slangane hadde han kopla til fira mindre slangar. Desse stappa han opp i hola oppunder dekk, og flytta dei når han var i båten.

Når båten var tørr fylt han hola med epoxy.

 

Berre eit tips. Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Har sittet å tittet gjennom tråden din Eureka, og må si det er litt av et arbeide du har gjort. Er særdeles glad for de gode løsningene i båten min med hensyn til plass når jeg ser alle trange rom du har jobbet deg gjennom, artig å lese og kjempe flott arbeide :thumbsup:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Ask, dæven, der kom du med forslaget på hjelpemiddel som jeg har spekulert på lenge. Jeg har tenkt i de baner, men lurt fælt på hvordan jeg skal generere og kanalisere varmluften inn i sandwichen.

Hullene må ihvertfall være såpass tett i tett så lufta som går inn en plass må raskt slippe ut en annen plass. I dag har jeg 15 hull innen 20x40 cm for å lokalisere fukt. Det må nok mere til enn det, ellers bli det nok varmgang i tørkeren. Igunn er kanskje ikke varme det viktigste. Plassering av skotørker slik at den trekker inn knalltørr luft fra avfukteren vil kanskje funke vel så bra.

Løsningen gjør at jeg slipper å plukke ned masta.. Og heller ikke væravhengig. - og jeg kan avvente isiteek- legginga.

Det er mulig fuktigheten ikke er like stort område som sviktende dekk. har noe

innerliner i taket som gjør at jeg ikke har fått kontrollert alt.

 

Har også et punkt i dekket med litt svikt. Rett over byssa. Mulig jeg setter inn en passende takluke der, så er jeg kvitt den utfordringen på best mulig måte.

 

Celzeron, takker for det. Ja, det er noen hulerom, men generelt er det god

plass i båten. Har ihvertfall blitt greit kjent med båten :)

 

 

Har forøvrig fått et tilbud på en rutgersen dekksluke på 50x50 cm. Hadde vært frekt å sette den inn en drøy meter bak masten, over salongbordet. Men jeg er redd en så stor luke kan redusere styrken i dekket. Synspunkter? har også noen portlight på hånden, de er av største sorten. Vil ha en i stikkøya ut til cockpit. Har sett en svensk comfort30 med portlight fremme i køya. Det var utrolig stilig.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var trist og høre om delaminering og råtten balsa :cryin: har hatt stor glede av og følge denne tråden og har frydet meg over dine framganger og den smittende entusiasmen du har :smiley: Har en 22foter fra sent 70 tall med samme problem så jeg er veldig inntressert i hvordan du velger og reparere dette , slik jeg ser det er det vel bare og skjære opp og fjerne alt som er vasstrukket og gått i oppløsning og legge i divinycell og legge ny duk over ..

Kjøpte ny båt i høst Comfort32 :yesnod: leita lenge etter passende båt , ville i utganspunktet ikke ha balsa i sandwich eller med seildrev ,, endte forsåvidt opp med seildrev ,,,og jeg kan ikke finne noe som helst info om det er sandwich i dekket og om det er balsa ? men dekket er steinhardt og båten er knusktørr innvendig ,bortsett fra forpiggen der det er noe kondens ,,ellers er det jo en gammel båt som selvfølgelig passer på att det er nok som bør fikses så ikke mannskapet sløves ned av lediggang ,, :smiley:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

 

...det forutsettes også at det støpes tett, massiv konstruksjon, rundt røstjerngjennomføring slik at en unngår ny lekkasje.

Fin tråd du har her. Interessant å følge med. :thumbsup:

 

Jeg forstår det slik at røstjernene dine går gjennom dekk, og er ikke direkte festet til dekket? Jeg har i tilfelle samme løsning, og samme jobb foran meg.

Jeg tror du må tillate at røstjern og dekk beveger seg i forhold til hverandre. Dvs. at du må lage god plass til en fleksibel tetting. For tynn tettefuge og den vil rives løs og lekke. Min plan er å slipe øvre kanten på dekket skrå, slik at det blir plass til en bred og dyp fuge, kanskje 6-8 mm.

 

Før du bestemmer deg for metode for dekket ellers bør du bore ut noen prøver. Så ser du om kjernen bare er våt, eller pill råtten.

Link to post
Share on other sites

Fikk et tips for tetting av røstjern fra min seilende onkel - uten å ta ned mast eller fjerne spenn fra resten.

Først fester man en avlastning til genoavinsj, strammer og slakker strekkfisk (denne biten er jeg litt usikker på hvordan en får til). Tar ut røstgjern, og rengjører gjennomføring godt for heft.

 

Trisket er: først legger en sikaflex i hullet, uten å tetter igjen, bare rundt kantene og lar dette herde.

Etter at det er tørket legger man sikaflex rundt røstjerne der det vil ligge mot skroggjennomføringen og lar det herde til det er nesten tørt før en setter på igjen røstjernet, dette vil da binde mot den ferdig-herdede sikaen fra tidligere.

Dette skal føre til at man tåler litt bevegelse, uten at tettingen sprekker.

 

Gjenta på motsatt side etter å ha festet.

Link to post
Share on other sites

Mikke, Gratulerer med Comfort32 :) -Comfortforbundet i Sverige er på vei til å bli lagt ned. Jeg har fortsatt brukertilgang i forumet så jeg skal se om jeg finner noe info om dekkonstruksjonen eller annet for 32foteren. Men det er nok ikke til å komme utenom at det er en sandwichkonstruksjon. ellers ville det ikke vært noen særlig bæreevne i dekket. Om det er balsa eller Divinycell vet jeg ikke. Viktigste er uansett at det er tett.

 

Dvil: ja det er gjennomgående røstjern så det må være en anelse fleksibel fuge. Brukte hvit Tec7 i fjor da jeg fikk båten og tettet dette. Ikke noen pen jobb, men det har holdt tett. Dog, hvit Tec7 blir stygg og svakt gulbrun, så om jeg legger den på nytt i år, eller når det blir, så bruker jeg grå Tec7 i stede.

bilde

 

 

 

Vestafor, den teknikken for å tette er nok ikke dum, jeg legger med det på minnet i det videre arbeidet. Jeg demonterte røstjernene i fjor i forbindelse med bytte av festet. Var heldig med været, så jeg slakket av på alle vant og demontere røstjern etter røstjern parallelt, rengjorde, vannslipepapir og acetonvask.

 

 

Bilde under: dollbord fra undersiden, mellom toppvant og aktre undervant. Nytt røstjernfeste er synlig. Her borret jeg opp i fjor etter misstanke om fukt. Begynte innerst mot hvert røstjern og jobbet meg ut til jeg fant tørr balsa.

 

bilde

 

Partiet med fukt og eller delaminering strekker seg over et lengre parti med innplastet finerspant, eller hva jeg skal kalle det. Derfor vil jeg neppe nå tak i all balsa fra undersiden.

 

bilde

 

Partiet med delaminering strekker seg fra nederst på bildet og helt tilbake til skinna.

 

bilde

 

 

Symptomatisk for delaminering. Mange rosetter i gelcoat. Ved belastning flekser dekket av varierende grad.

 

bilde

 

Her er for øvrig nedgangsluke for vinterbruk kommet tilbake i båten. Det er ikke lenger varmt i lufta og for å holde på varmen, når jeg ikke er i båten, så har jeg laget ny dør i vannfast xfiner og la en plate med skrogisolasjon, 10mm, på innsiden. Dette i stedet for den noe mindre isolerte plexiglassplata :) Den brukes når jeg er i båten, på tur, for å få mere lys inn og strøm til oppvarming ikke er en mangelvare.

 

bilde

 

 

Det skal sies en ting. Området hvor vinduene er montert ikke sandwich, hvilket betyr at jeg har null problem med lekkasje der, og påfølgende råtten balsa rundt vindu. Enkeltlaminatet er også dermed en barriere mot lekkasje fra dekk til dollbord innvendig i sandwich. ( håper jeg)

 

Nå er det sol og fin seilvind ute, så jeg stikker rett og slett ut for å seile noen timer. Sånn er det med å jobbe på en arbeidsplass med 3skifts turnus :) fri når andre sitter på kontor.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...