Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

img]https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32664/1389040190.jpg[/img]

 

Pokker ikke like lett å legge inn bilder med iPhone...

Dette forstod jeg ikke mye av. Ser ut som jeg har blitt digitalt analfabet nå når jeg fikk sånn derre smarttelefon... Jeg får nok gå tilbake til vanlig kamera og bruke pc...

 

Uansett. Motet meg opp til å demontere rorkulten i dag med hensikt å få slutt på slark i roret. Det ser ut til at det er 1 mm, eller mindre klaring, mellom roraksling og øvre hylse. Hylsen sitter dønn fast og fikk den ikke opp. Så da spørs det om ikke hele grei må avvente til båten er på land og eventuelt demontere nedenifra. Vet jo ikke hvordan det hele henger sammen.

 

Hvor mye klaring er normalt mellom roraksel og hylselager ? Skal det helst være helt tight?

Ulempen med klaringen/slarken er at avviket blir større utover på rorkulten. Så når autopiloten jobber, så må den ta inn slarket før det blir bevegelse i roret. piloten må jobbe ekstra fordi den "tror" den har justert kursen, mens den egentlig bare tar inn slarken. Når jeg presser fysisk på rorakslingen og således tar inn slarken, så jobber piloten betydelig mindre og roligere...

 

Roraksel og øvre hylse.

bilde

 

Bilde fra baksiden, inni cpckpitbenken hvor det er plastet inn nedover mot skroget. Metallet som er her ser ut til å være syrefast. Så enten er det et innplastet rør, eller så er det en syrefast hylse utenpå det øvre rorhylsa som er av messing eller bronse.

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pokker ikke like lett å legge inn bilder med iPhone...

Dette forstod jeg ikke mye av. Ser ut som jeg har blitt digitalt analfabet nå når jeg fikk sånn derre smarttelefon... Jeg får nok gå tilbake til vanlig kamera og bruke pc...

 

Jeg ble plutselig veldig gammel da jeg fikk meg smarttelefon, skjønner ikke halvparten engang, men bruker dropbox, syncer automatisk bilder fra telefon til PC.. Å bruke baatplassen på telefonen har jeg ikke turt å prøve engang.. baby steps :wink:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Ny ettermiddag i båten.

Først et siste forsøk på å få løs øvre rorlager, men det satt dønn fast . Har fått innspill via et innlegg på forumet til Hamnen.se. Fikk svar fra en svenske som hadde gjort samme jobben åpen comfort30.

Nå er planen å forsøke å legge inn en messingshims eller i syrefast, om jeg får tak i det, mellom roraksel og øvre bøssing.

 

Ellers røyk ebern ut i dag.

Den ser jo ikke ut, selv om den varmer godt. Kom frem til det atom jeg uansett skal få den fri for eksoslekkasje, så skal ikke den jobben gjøres ombord.

 

bilde

 

Det ble jo riktig så god plass i aktre cockpitbenk etterpå.

bilde

 

Lukta gjorde den også. Her blir det plass til mange seil eller annet krimskrams.

Link to post
Share on other sites

Pokker ikke like lett å legge inn bilder med iPhone...

 

 

Jeg ble plutselig veldig gammel da jeg fikk meg smarttelefon, skjønner ikke halvparten engang, men bruker dropbox, syncer automatisk bilder fra telefon til PC.. Å bruke baatplassen på telefonen har jeg ikke turt å prøve engang.. baby steps :wink:

 

Forbedrer seg nok med årene... Forsøkte å få BP på smarten, men den (eller jeg) var nok ikke smart nok. Vi ga opp begge to :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hva tror dere om å legge en shims mellom roraksel og hylselager, vist på bildet over? Vil den slites fort ut, eller vil det ta like lang tid som de 30 årene det har tatt å slite dit hen det er i dag?

 

Det beste er selvfølgelig å bytte hele hylsa, men den sitter dønn. Venter på tilbakemelding på hamnen.se.

 

Kanskje jeg må åpne egen tråd om just dette, for å nå ut til kyndige..

Link to post
Share on other sites

Fra det ene til det andre.

 

Det nærmer seg seriøst innkjøp av varmer til båten. Fint prosjekt nå om vinteren.

Det står om en wallas 2400 parafin eller no-name 2kw dieselvarmer. Det hele faller ned på plasseringsvennligheten, og om jeg får plassert wallasen der jeg vil i og med en parafinvarmer krever fall for returslangen med parafin. Lå og kravlet i lastetommene i cockpiten i ettermiddag, med tommestokk og monteringsanvisning. Første konklusjon er at jeg har for liten båt. Men det kan jeg ikke gjøre noe med....

Fordelen med parafinvarmer, på 2,2kw er at den bruker 1A strøm på maks etter oppstart . 2kw dieselvarmer bruker ca 2A. Siden jeg er lettere paranoid for å tømme batteriet, så ser jeg på dette som en større fordel enn ulempen, på tross av at parafin koster ca25 kr literen

 

Uansett, planen er å montere wallasen tverrskips helt akter. Parafintanken, som er på 10 liter, vil jeg sette mest mulig parallellt forran der returslangen kommer ut av varmeren. Da reduserer jeg faren for feil på varmeren ifbm krengning under seilas. Mener å huske wallasen tåler 30 grader helning.

Problemet er at jeg har begrenset høyde å gå på, samt at wallas har eksosuttak i overkant. Men det skal gå...

 

Siden wallas har to uttak for varmerør, så leder jeg ett kort rør, minimum 50 cm ihht manual, til en y-forgrener med justerbart spjeld, hvor den ene ledes til cockpiten for deilig oppvarming der, og den andre til aktervegg av stikøye akter. Rør nummer to fra varmer følger eksisterende varmerør fremover til salong og forpigg. På wallas har det ene uttaket høyere varme enn det andre.

 

Så varmeren kommer helt akter her, med varmluftrør som følger fremover på sb side. Rørene skal isoleres. Den opphøyde falske dørken skal sages hull i, så parafintanken kan felles ned mest mulig.

bilde

 

Eksosgjennomføring:

Eksisterende er fra Eber, men kan ikke brukes siden wallas har dobbelt rør hvor indre er eksos ut, og ytre rør er forbrenningsluft inn, og en og samme gjennomføring. Eber-gjennomføringen kan sikkert selges mot en slant dinarer.

Dersom gjennomføringen er på et skrått plan, slik som mitt akterspeil, så skal det borres et lite hull i eksosslangen i bunnen av "vannlåsen" som dannes på innsiden av skroget. Jeg hater å få unødig vann inn i båte, så da lurer jeg på å montere skroggjenmomføringen på bb eller sb skrogside så høyt oppe og langt bak som mulig.

 

bilde

Ref bildet over blir det i høyde over den blå skroglinjen, men så langt bakover som den bakerste fenderen.

Er det noe som taler mot en slik plassering, kan sjøen gå helt opp hit? -hensikten er jo å slippe å borre dreneringshull. -eller vil det være et minimalt problem med vann inn i båten ved å montere på akterspeilet, med og uten drenering?

Eksos fra en wallas parafinvarmer er så beskjeden at den ikke blir til sjenanse for eventuell nabobåt.

 

Dagens tema nummer 2 er plassering av kartplotter.

Her :

bilde

 

bilde

 

 

Eller her:

bilde

 

Fordelen med plassering på luka er at den ikke går ut over sittekomforten på benken. Men det går helt greit å sitte med ryggen mot skottveggen, Ref plassering på bilde 3. Dessuten kan den tas av og da er det bare en lite braket igjen. På luka vil den være lett tilgjengelig fra begge sider. Dog vil den være ørlite i veien for sikten forut. Videre vil den være et lysende punkt i synsfeltet under mørkeseilas. Og det er et minus. Men den kan jo dimmes....

Til motsetning med skottmontering så vil den være mere ute av synet. Vinsjhåndtakene kommer ikke i særlig i konflikt med lukeplassering.

Jeg har tenkt til å montere instrument for autopilot hvor loggen står i dag.

Flusj montering, innfelt, i skottvegg, er ikke aktuelt siden det blir en ikke-reversibel montering pga hull på 13x10 cm i glassfiberen.

 

Hvilke tanker har dere om dette?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plotter ved siden av luken så slipper man kabeler som får juling.

Pass på å ikke montere exos gjennomføringen så høyt at du ikke får plass til å legge slangen høyere rett innenfor gjennomføringen (svanehals)

Tenk også over at du ikke får konflikt med fortøyningstampene.

Eg har den rett under pullerten og den har ikke utvendig albue så eg må tenke litt når eg fortøyer.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter på do i skrivende stund fordi fruen nedla forbud mot mere skriving her i kveld...

 

Volfro, setter jeg den på oppå, men på siden av luken, kommer den i konflikt med vinsjhåndtak. Så da blir det heller på skottvegg. Ser, og har sett, problemet med kabler om den står på skyvbar luke.

 

Skroggjennomføring: wallas sin gjennomføring har et 90grader beslag på innsiden som tvinger rørene til svanehals, så det blir det automatisk. Tror det skal gå bra med tamper.

 

-takk for gode poeng.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

""Ref bildet over blir det i høyde over den blå skroglinjen, men så langt bakover som den bakerste fenderen.
Er det noe som taler mot en slik plassering, kan sjøen gå helt opp hit? -hensikten er jo å slippe å borre dreneringshull. -eller vil det være et minimalt problem med vann inn i båten ved å montere på akterspeilet, med og uten drenering?
Eksos fra en wallas parafinvarmer er så beskjeden at den ikke blir til sjenanse for eventuell nabobåt. ""

 

Setter det du skrev i hermetegn Eureka, jeg er fortsatt ganske ny her så vet ikke hvordan jeg får sånn fin sitat/svar-firkant på det :)

Men om vannet kan komme så høyt, ja det kan det! i hvert fall i mitt tilfelle.. Legger ved bilde hvor vannet står nesten helt opp ( håper jeg klarer det i hvert fall ) opp: https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53306/hjem_fra_porsgrunn_med_lars_3.jpg

 

Se for øvrig hvor jeg har dreggen hengende på pushpit, jeg har flere ganger opplevd at vannet har tatt tak i den, klok av skade har jeg nå alltid bundet denne fast :). Det er ikke et helt godt oppheng på den så det skal forandres. Men tilbake til saken, jeg tror nok du plasserer ut/inn til varmeanlegget noe i grenseland med tanke på vannhøyde under seil. Hvorfor ikke plassere den på "kanten" rundt cockpiten? Den vi begge to sitter på på bildet.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for bildet. Uansett, det ble ikke noen wallas og jeg kommer nok til å gå for en dieselvarmer og bruke akterspeil for gjennomføringer, slik det er i dag. Din erfaring styrker dette 100%.

Cockpitkarmen er ikke aktuelt på grunn av cockpitkalesjen. Har ikke lyst på eksos inni kalesjen. Fra før er eksos for min wallas safeflame koketopp plassert på karmen like innenfor sprayhood, der karmen skråner opp mot dekket. Her kan jeg vippe aktre kant/ side av sprayhood innenfor pipa så eksosen går på utsiden.

 

Tilbudet på noname 2kw varmer for 5500 kr varer minst ut januar og muligens også februar, så jeg har tid på meg.

 

Anker som står i et oppbevaringsrør og ankerline på rull har jeg i dag fremme på pullpit. Vurderer å flytte det bak. Da får jeg litt bedre sikt og bedre passasje over baugen. Dog er det temmelig fult på pushpit nå. -4 hk motor, hestesko, kasteline, vhf-antenne og radarmast.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte ikke over kalesjen, kunne lagd et elegant hull men eksosen vil kanskje skitne til osv..

 

Jeg tenker også å sette opp en kartplotter, men er usikker på plassering, så gjerne si i fra når du har bestemt deg for hvor du skal sette din.

Foreløpig har jeg tenkt å sette den på brakett inni "hanskerommet" lengst frem på styrbord side, men mulig den blir litt lite brukervennlig der? Evt går det vel an å montere en arm som gjør at man kan skyve den ut derfra, men det er kanskje litt mye. Å felle den inn er rimelig uaktuelt for meg og.

Link to post
Share on other sites

Et par timer ombord ble det i dag. Godt å holde på. Det var -3 grader ute og 7 grader ombord da jeg kom. Den lille oven på 500w, som ikke står på fullt, gjør det trivelig ombord. Fyrte igang vifteovnen på 1500w, og da ble det finfint.

 

Monterte innvendig giver til ekkolodd fremme under køya. Klinte til med tek-7. Så får vi se hvor bra det blir. Førsteprioritet er å få montert det man har liggende, deretter dybdedata og bunnformasjon. Om det blir mere fisk blir en bonus.

bilde

 

Så ble det trekking av kabel bak til cockpiten, og lykken ville det slik at ledningen var akurat passe lang. Oppmontering av hurtigbrakett til plotter, vips så var det gjort. Gjenstår kun å lage gjennomføring til kabler i skottet.

Ekkoloddet funka ihvertfall mtp dybde7,9 meter, som skal stemme ganske bra. Men noen fisk kunne jeg ikke se. Skal bli spennende å se om jeg klarer å lokalisere stålet som holder brygga på plass.

 

bilde

 

Jaggu, der hadde det kommet opp instrumentpanel til autopilot også! :) endelig! Ut med den gamle sumloggen som enda ikke har fungert. Mangler å legge opp kabler, pilotarm og fluxgatekompass. Ja, det var nettopp denne fluxgaten da. Hvor plasserer jeg den? Mener å ha lest noe om at den ikke må stå nært magnetisk metall? Betyr det at min blykjøl ikke vil påvirke den? Hva med elektronikk og strømkabler ?

 

- spørs om jeg ikke må lese gjennom boka.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er ikke interessert i en Wallas 30D med det digitale panelet da? Tror den har gått ca 250 timer, mens jeg har hatt den har jeg brukt fritidsparafin.

Har den i min Maxi 108, og vurderer å selge den for å kjøpe en 5kw på ebay. Varmer ikke godt nok for min båt med aktercabin, ønsker det også varmt under kalesjen...;-)

Link to post
Share on other sites

Jaggu, der hadde det kommet opp instrumentpanel til autopilot også! :) endelig! Ut med den gamle sumloggen som enda ikke har fungert. Mangler å legge opp kabler, pilotarm og fluxgatekompass. Ja, det var nettopp denne fluxgaten da. Hvor plasserer jeg den? Mener å ha lest noe om at den ikke må stå nært magnetisk metall? Betyr det at min blykjøl ikke vil påvirke den? Hva med elektronikk og strømkabler ?

 

- spørs om jeg ikke må lese gjennom boka.

 

Fluxgatekompasset skal plasseres så dypt nede som mulig, og langt fremme, ihvertfall foran midten. Dette ifølge manualen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Kjører tur retur Trondheim nå... Begynte kl 09 i morges... Er vel hjemme til midnatt.... Da er det kjekt med bp på iPhone.

 

Takket for tilbud om wallas, skal tenke på det. Hva følger med?

 

Kjenner jeg blir bilsyk av å skrive nå.

 

Kommer tilbake til mere om fluxgatekompasset.

Link to post
Share on other sites

Takket for tilbud om wallas, skal tenke på det. Hva følger med?

Monteringsbrakett, digitalt panel " Wallas Kontrollpanel ''Info'' 30D/40D som koster 3.850,- hos Maritim.

Har også noen ventiler du kan få med, er vel 90mm på 5kw'n...

Tror kanskje jeg har eksosgjennomføringen liggende et sted også, bruker en gjennomføring som stod i båten fra før nå...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...