Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Men blir det heeeelt feil slik jeg ordna meg?

-husk at jeg bytter forseil og har ikke rulle. Det gamle skjøtet var et langt.

Blir ikke feil det du anvender. Jeg tok bort rulleseil og bytter nå om en annen med skjøtet slik jeg beskrev. Som nevnt smak og behag. Fordelen med to løse tamper forover er at den ene kan løses og gjøre klar for seilbytte, men har også et sett for flying seil og genaker så jeg har flere valgmuligheter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jan_Erik, det var du som nettopp hadde kjøpt seilbåt ? Det er mye kjekt arbeid med gammel båt. Koden som må knekkes er å holde den mest mulig i bruksklar stand, slik at man også kan bruke den mellom arbeidet ombord. Det gir motivasjon. -håper tråden kan gi inspirasjon og noen snarveier når det kommer læring.

 

Jeg får prøve meg frem angående skjøte. Kjøpte to stk fra en restekasse på båtmessa, med litt ulike lengder, så jeg får se hvilket jeg tar i bruk for jeg må kappe lengda. Må bare finne ut hvilket som er smartest å kappe for å bruke resten til noe lurt.

 

Må vel gå løs på vask av seilene en dag også. Her er det vel biotex som funker godt nok. Det er mange m2 duk..... 1storseil og 3 forseil hvor ett må utbedres i liklina.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

En kjempefin helg på sjøen, med alle faktorer som skal være til stede.

Dro ut på sjøen på lørdagen for årets første overnattingstur. Et par timers forberedelser hjemme, med matlaging for å ha klar mat når man kommer til havn, svelesteking ihht MRF-oppskrift, og diverse pakking.
Kom til båten, pakket alt på plass, startet motor og gjorde klar for å kaste loss. Så hører jeg den umiskjennelige lyden av en motor som blir dau, lavere turtall etc... pokker, hva er det nå? Alle timene med forberedelse og så skjer det noe med Yanmaren. Den går dårligere og dårligere... hmmm skal tro om jeg husket å åpne dieselkrana? - dukket ned i lasterommet, jo jaggu, skrudde den opp og der gikk motoren som før. Yanmaren skuffer aldri, så vi rusler ut fjorden, drikker kaffe, spiser svele med brunost og lar autopiloten holde kursen. Klargjør seil, men gidder ikke seile, for det er rett og slett ikke noe vind. Fyller 20 liter diesel og ser i loggboka at sist dieselfylling var medio juli 2013. Fin med seilbåt mtp lommeboka.

En avslappende kveld ved seilerhytta til Ålesunds seilforening. Anlegget begynner å bli veldig bra. Fint å gå på/ klatre på svaberga rundt øya. Båtnabo med en Regina of Vindø på 38 fot. -man kan jo drømme seg bort. Får en oppbyggende kommentar fra han om at Comfort30 er meget god på kryss. ( gøy å høre slikt, at båten min har kvaliteter) :)
Vindstille natt.

Kjøpte en LED lyslenke som drives av 3xAA batteri i vinter hos Indiska. 100% koselig og enkel belysning i cockpit. Batteriene varer i over en uke med 10 timers bruk..
bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var jeg i båten... Det er en Alf Hansen kalesje. Sprayhood er Jens Sagen. Ikke av nyere dato, men har vært nedpakket i mange år. Under

Cockpitkalesjen er 173 cm høy over dørken i cockpit. Og veggene har som nevnt mye vindu.

Alt pakkes på bøylene som en targa over akter. Det er også trekk for å pakke inn i.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vet egentlig ikke hvor god min er på svak vind, siden jeg knapt nok har noen referanser. :)

 

Ellers ble det en alvorlig rydderunde i båten i dag. Da jeg kom til land i går kveld, så leita jeg i over en time etter bil og husnøklene mine. Fant dem ikke, så jeg måtte låne en bil...

Da jeg kom hjem fant jeg de i seilbuksa i ei brystlomme som er fora.....

Rutiner må på plass!

Kartbordets innhold blir enormt over tid.... Hjemme har jeg en "manneskuffe", hvor alt samles. I båten er det kartbordet.

 

bilde

 

Nå er den ryddet, men jeg håper ikke at madammen finner posen jeg la alt oppi...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Framtia antyder så er Comfort 30 ganske lettdrevet, og trenger ikke mye vind for å flytte seg. Trimmet rett og hvis mannskapet gjør som de skal så holder den siget bra i omtrent null vind. Comfortina 32 har forøvrig "arvet" noe av denne egenskapen.

 

Når det gjelder han som seiler den båten Framtia nevner så kunne han seilt en gråstein til seier (lett overdrevet). Han er utrolig god til å utnytte alle variabler til sin fordel. (Vant bl.a. sammenlagtseier gjennom sesongen med originale seil fra 1977 eller deromkring for 5(?) år siden)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det har nok lett for å samle på seg litt rot i båten når man stadig holder på med et eller annet prosjekt ombord.
Å seile en gråstein med noe særlig fart kommer neppe jeg til å bli i stand til :smiley:​ Men jeg håper jeg etterhvert skal klare å få litt mer fart med litt mindre vind. -Moro er det uansett...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En impulsiv overnatting i båten. Herlig.

Jeg har fått meg et nytt prosjekt, så det passer godt at båten i bunn og grunn er i fin stand.

Det nye prosjekter er at jeg har fått meg et hus. ---som må og skal pusses opp. Jøjje meg.. Det har jeg heller ikke gjort før.

 

I kveld har jeg to problemer:

Sokkene mine er våte...

Noen har ryddet i båten min. Jeg den ene ullsokken, nødsokker, har blitt med hjem. Problem nummer to er at tv' n har gått i lås på NRK1 ingen knapper lyster.. Enda godt jeg har nett på mobilen. Ikke noe fotball-VM på meg.

 

Nytt hus er 600 meter fra båten... Herlig.

 

Stemningsbilde ombord.

1402605537.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har nå litt slack på roret (kan holde rorkulten helt fast og kjenner at roret slår litt av seg selv). Var det slik før du måtte montere det av?

 

 

 

En herlig dag. Møtte opp i hallen kl 0800 hvor de var igang med å løfte ut en seilbåt som lå oppe kun i helgen. Veldig hyggelig båtpussekskap. Eier hadde kjøpt sin første seilbåt i høst, så vi fikk utvekslet noen nybegynnererfaringer.

 

Så ble min sjøsatt og spenningen var stor om alt var i orden med nye ventiler. Alt tett, egentlig som ventet. - men hvem går ikke sporenstreks ombord og sjekker at det man har ordet under vannlinja er i orden....

 

Deretter innmontering av septiktank, som jeg hadde ventet med for å ha ekstra god tilgang til en ventil. Endelig funker toalettet som det skal.

 

Vask av dekk og dollbord som var skikkelig skittent etter all tråkkinga.

 

bilde

 

Nå har man jo tilegnet seg litt kunnskap på dette forumet, så jeg tenkte jeg skulle være flink gutt og lufte den fleksible hylsa på akslingens pakkboks. Men ikke pokker om jeg fikk pressa noe mellom for å lufte. - men jeg prøvde nok ikke hardt nok. Forhøre meg med et par andre karer med akslingbåt i hallen, men de hadde hverken luftet denne selv eller noen gang hørt om det.

Men før neste tur skal jeg gjøre det, for å ha gjort det. Tips til egnet utstyr mottas med takk. Kan noe gå galt?

 

Med dette deilige, glatte skroget gikk det unna på vei hjem til egen brygge. Økt toppfart med 1 knop og oppnår masjfart på 6 knop med lavere turtall enn før. Nesten så jeg kjente at den gikk bedre i vannet.

bilde

 

Blankstille på fjorden på vei hjem.

bilde

 

 

Angående roret, så er det mye mindre slark, egentlig ingen ting.

Punkt en med å gjøre en jobb på roret er at dersom man ikke får tatt av roret mens båren henger i stroppene, så må kjølen settes på klosser som er minimum 20 cm tykke, gjerne 25 til 30. Det var ihvertfall nok for meg til å ta av og på roret mens den stod på støtter. - men nå var også nedre rorhylse løs så hullet var rommeligere enn om den var fast.

Så, rorlageret ble limt fast med Tec7 og fikk herde. Brukte en hydraulisk garasjejekk for å styre og holde roret oppe.- det må lirkes til oppe ved lageret oppe i cockpiten ved montering, så man må ha hjelpemann som styrer jekk.

Hæljern på skegg ble strammet skikkelig til, loctite på boltene, og det ble lagt til en fuge under hæljernet. -fordi det var der fra før. Skjøter hvor det ikke er bevegelige deler ble glattet ut med tec7.

Så smurte jeg propellakselfett mellom alt hvor det var friksjon, særlig hylselagerene oppe i cockpiten og nede i skroget.

Nå føles roret tight og fint, uten den klakkende lyden av aksel mot lager.

Ved neste landsetting kommer jeg til å få laget nye hylselager. Nede i hæljernet var det shimset rundt akslingen.

 

Hæljern ferdig fuget og montert

 

bilde

 

Limt hylselager inn i skroget under vannlinjen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, det var noen mm slark, hovedsakelig pga at den nedre bronsehylsen som støtter rorakslingen hadde løsnet og ikke satt fast i skroget under vannlinjen lengre. Så den limet jeg fast igjen med tec7. Dessuten har hylsa oppe i cockpit blitt litt mere romslig enn da den var ny, men det er neglisjerbart. Dessuten måtte jeg stramme opp to bolter som holdt sammen det nederste støttepunktet for roret, nede på skegget.

Kunne ikke utbedret dette uten at båten ble tatt på land og roret av.

Men jeg har skjønt at ror på seilbåt har ulike løsninger på opplagring. Hva slags ror har du?

Kan du du bevege rorakslingen sideveis i hylsa?

Bare legg ut noen bilder, så kan vi synse og spekulere.

 

-holder forøvrig på å klargjøre et gammelt hus for innflytting, så det blir lite båtliv for tiden. Men jeg har utsikt med på fjorden og blir litt sjuk noe jeg ser at folk koser seg på fjorden.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...