Jump to content

Prosjekt: Jeg bygger Glen-L Zip


simon_a

Recommended Posts

Se bilde nr 1 og 2 i post 99. Fineren skal legges på toppen av akterspeilet og helt ned til dekket. Jeg kan ikke bruke noen forn for hel ved. Det vil bygge for mye. Høyden på akterspeilet er nok allerede maksimal. Blir det noe høyere vil propellen dra luft. Faktisk er jeg en smule bekymret slik det er nå.. Jeg har jo selvfølgelig prosjektert høyden for maks ytelse:-)))

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det vil hjelpe deg stort å steame fineren, da den vil miste varmen raskt pga tykkelsen (mangel på tykkelse). Derimot vil det hjelpe hvis du kan runde hjørnene lidt mer. Jeg har selv brukt to metoder for å laminere lister til skarpe kurver.

1) lag en jigg til å laminere over. Bruk en tynn bøyelig stålplate som støtte for fineren når du bøyer "pakken" med finer over jiggen.

2). Bruk vakuum. Her er det mulig å bruke en "pose i posen", dvs først legger du din finer i en pose som du lager vakuum i, akkurat nok til at du kan forme fineren over din jigg. Vakuum posen vil støtte fineren så du kan bøye den mer enn uten vakuum. Lag deretter en ny pose over finer og jigg.

 

Bjorkski

Link to post
Share on other sites

Takker for tips, jeg er ikke redd for prøving å feiling:-)) Jeg ønsker primært sett ikke å endre kurvene, men som en siste utvei hvis ting ikke skulle gå veien, blir det vel å sette saga i akterspeilet.

Jeg håper at streaming vil være tingen, jeg tror faktisk selv at vil gå, det er ikke mye som mangler for at jeg får det til uten, mangler den siste centimeteren, hvis jeg legger mer press på så sprekker fineren.

Varmen forsvinner kanskje raskt, men fuktigheten forsvinner ikke like raskt..

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

En god metode ved slike tilfeller er varming med varmluftspistol. Fugerer bra på finer og materialer som er for tynne til at steaming har den store effekten. Lurt å ha med en hjelper til å bøye fineren mens du punktvarmer med varmluft, først i starten av der fineren skal bøyes og så videre over buen etter som fineren tar form. Underveis er det viktig at ikke treet tørker ut (da blir det svart og mister styrke og struktur), så en fille med vann og jevnlig fukting er viktig. Om fineren mørkner i overflaten kan dette pusses vekk hvis fineren ikke er for tynn. Metoden brukes blant annet av buemakere som ønsker negativt spenn på tradisjonelle trebuer (buemakere foretar ofte helt ekstreme bøyinger av tre, dette ved hjelp av varme).

 

Alternativt fugerer også sveiping med finer, altså legge fineren i kokvarmt vannbad noen minutter før du bøyer den på plass. Utfordringen her er at fineren er våt når den legges på, den vil krympe og trekke seg sammen når den tørker og liming kan bli utfordrende.

 

Liming kan forsåvidt også bli utfordrende med metoden med varmluftspistol. Så det å forhåndsforme fineren over en mal lik buen på akterspeilet (eller litt krappere buer siden treet ønsker sige litt tilbake etter behandling) for så å flytte fineren over til akterspeilet for liming er greit, i alle fall hvis du bruker epoksy som ikke er glad i varme. Bruk av mal gjelder også for sveiping. Bruker du varmluftspistol direkte på båten er det lurt å dekke til de områdene som ikke skal varmes opp for å unngå at epoksyen mykner i varmen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Først å fremst: nydelig prosjekt!

Har ikke så mye erfaring i bøying av finer osv, men:

Et alternativ til vann og varmluftpistol, er en tapetfjerner(steamer).

Har brukt det med god suksess til bøying av bord til en klinkbygd sak.

Brukte den også til å bøye til reimene, tok da av steamerplata og la slangen inni en klut på reimene.

Fordelen er at man kan bruke den mens materialet monteres, du vil også slippe problemet med at varmen forsvinner raskt pga tynne plater.

De koster som regel fra ett par hundre kroner og oppover.

Link to post
Share on other sites

Felles for alle løsninger hvor vann er involvert er at fineren må legges over en egen jigg/mal. Men i ditt tilfelle er det en enkel lille sag, så det er rett frem.

Mhp til å lage kurven mindre skarp er det ofte bare snakk om mm som kan gjøre den store forskjell

 

Bjorkski

 

NB Iden med varmeluftpistol lyder som vert å prøve. Når jeg tenker etter brukte vi varme (gass) på vridde planker da vi hudet Svanhild på Hardanger fartøyvernsenteret tidlig på 90 tallet....

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke blande meg for mye oppi det der med fineren. Ser at du vil fullføre alt med den. Det jeg tenkte var å erstatte hele den oppstikkende toppen med mahogny-heltre og fusjonere den med fineren på alle sidene. Den vil få en litt annen lød eller farge, men vil samtidig være dønn stabil.

Link to post
Share on other sites

Hvis det var meg, ville jeg har forsøkt følgende metode:

Kopier formen på toppen av akterspeilet over på en trebit som er stor nok, dvs en 2x4" eller 2x6" som ligger på flasken. Bruk en nikkesag e.l. og skjær ut formen. Nå har du en form du kan kle med plast/pakketeip og bruke til å epoxy-laminere to biter med mahognyfiner ved hjelp av formen og to-tre tvinger. Når dette er herdet har du en fint formet finerbit du kan tilpasse og lime fast på toppen av akterspeilet.

Mahogny responderer ikke noe særlig på damping, men et alternativ er å skjære en del tverspor på baksiden/innsiden av fineren med en skarp kniv eller et jern slik at den lettere kan komprimeres under bøying. Noe ala mdf-plater med spor på baksiden man bruker til å forme kurver.

Link to post
Share on other sites

Tenkte å gjøre et forsøk på mahognyen. Laget mal og fikk igang, forsøkte først med bare varmepistol, men fant fort ut at det er vann kombinert med varme som er nøkkelen

 

 

bilde

 

Ble noe svimerker, men disse forsvinner ved pussing

bilde

 

bilde

bilde

 

Når jeg først var i garagen, ville jeg se litt på dashbordløsningen. Jeg har tenkt en stund på forskellige løsninger for å lage noe utav det.

Fresing førstbilde

bilde

 

Etter litt arbeid med nibleren fikk jeg kappet litt rustfritt. Tanken er å montere instrumentene i den platebiten av rustfritt. Skar også til litt Mahogny.bilde

 

Omtrent noe slik. Nå vil stålet ligge bak fineren og vil vel søledes gi intrykk av at det er forsenket.. Tror det kan bli bra

bilde

 

Skål, Nå er det Helg å snart jul..  :cheers:  :cheers:

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nja, jeg tok en pause før jul.

Litt fordi at temperaturen ikke var forenelig med Epoxyarbeider samt at en fredelig julefeiring på sofaen virket forlokkende:-) Over nyåret ble det mye masing fra dronningen om oppussing av prinsessens soverom.. Da dette var utført( selvsagt myyyye mer omfattende enn forventet)..har helgene gått med til hytteliv, må liksom benytte snøen når den er der samt at prinsen og prinsessen vil i skitrekket å svi av lønna til far..

MEN nå er det ikke lenge før jeg skal igang igjen. Jeg har noen mindre prosjekter jeg må få tatt innimellom, det er jo å male huset, skifte undergulv og deler av bjelkelag i sommerhytta( hvor Zip'en skal ligge ved brygga når den omsider blir ferdig)samt montere nytt kjøkken i vinterhytta og vedproduksjon for vinteren.

Jeg har hatt ambisjoner om å få Zip'en på vannet iløpet av denne sommeren, men jeg er rett å slett usikker på om tiden strekker til..Time will show..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Godt å høre! Befinner meg i et parallellunivers. Men nå er det hakket før det blir et syndrom, så nå skal jeg prioritere båten og overføre samvittigheten på alt det andre. Fryktelig vanskelig å holde på med mange prosjekter samstundes. Husk at nå stiger temperaturen og luftfuktigheten går ned, så det blir uendelig mye triveligere med båtarbeid enn noe anna (og så er det flere lyse timer). Ser fram til nye blanke bilder av Zip'en uti mai!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da det ikke var særlig malevær i går, valgte jeg heller å kose meg litt i garasjen. Jeg vil ha en liten omramming rundt cockpitene, disse ser jeg for meg i samme farge som midtfisk og dollbord. 

Jeg ønsker en vesentlig mørkere farge på dollbord i forhold til stavene i dekket. Når det gjelder dekkstaver skal disse være behandlet med Liberion viktoriansk mahognybeis. Jeg synes den gir et rålekkert preg på mahognyen. 

Jeg er ute etter tips til beis for dollbord og tilhørende flater. Jeg vet at jeg vil ha dem godt mørke, men ikke sort,  heller dyp rødbrun.. Noen som kan gi meg en pointer??

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Av beis jeg har prøvd og som er i vanlig handel, så er vel Hempels mahognybeis den rødeste jeg har funnet.

Man legger bare på flere strøk til du har den fargen du ønsker. Selv brukte jeg mest vannbasert beis jeg bestilte i pulverform fra junaiten. Står litt mer om det i byggelinken min.

Et lite tips, sett vanlig brun pakketeip på undersiden av flisene dine, så limer de seg ikke fast i dollbord etc hvis du får litt epoksyklin eller gjennomtrengning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd noe vannbasert beis, og jeg vet vel ikke helt om jeg var så begeistret for det. Jeg likte bedre spritbasert beis. Jeg skal prøve den Hempelen du nevner..kan være det jeg er ute etter. Jeg gikk jo for Liberon viktoriansk mahogny på skroget og er sinnsykt fornøyd med den, kanskje jeg lager noen prøver med en mix av disse?

Ja, jeg har sett at du bruker pakketeip, og jeg har selv registrert at epoxy ikke hefter til enkelte typer plast, men utålmodig som jeg er gadd jeg jo ikke det. Ikke hadde jeg slik tape liggende å slenge heller.

Var ute sent på kvelden og fjernet flisene, etter ca 10-11 timers herding, da slipper de uten å flise og skiftene sitter ikke igjen.

Slenger ut flere bilder imorgen

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Helgen ble tilbrakt hjemme, og uten vær for utvendig maling ble det igjen tid til å tøyse litt i garasjen..

Arbeidene har omhandlet dekkstaver. Fremdekket er klart for pussing og videre behandling

 

bilde

 

bilde

 

Detalj ved midtfisk

bilde

 

Tilpassing av staver 

bilde

 

 

Det kan se ut som det er avvik i bredde på natespor..Skyldes trolig kameravinkel.

 

 

bilde

 

Det går tregt, kunne ønske jeg hadde mer tid. Det er mye arbeid som gjenstår. Er redd det ikke blir vann under kjølen denne sesongen.

 

bilde

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Sjølsagt går det treigt! Det er lite anna som går så innmari treigt som omfattende finslig båtarbeid i mai. Men det ser utrulig fint ut. Når en veit hvordan det utvikler seg fra det matte trevirket med de tomme natespora, og de bare feltene med limrester og flekker, til den ferdige fasaden med skinnende blank overflate og reine rette nater, er det egentlig bare å misunne deg: Dette kommer til å bli et smykke på sjøen! Noe som kan bevege seg i 5, 10, 20 og flere knop og uansett vekke oppsikt og beundring! Du har plenty med tid, slapp av og gled deg!

Link to post
Share on other sites

Javisst har jeg god tid, frustrasjonen ligger i at jeg ikke har anledning til å bruke den mengde tid jeg ønsker.. Om du forstår.

Ellers har du mye rett i det du sier om forvandling fra matt flekkete overflate til det skinnende blanke. Det er en utrolig herlig prosess.

Jeg grubler litt på tekniske ting fortiden. Jeg må finne ut hva jeg må gjøre for å få montert styresnekka, den lar seg ikke montere etter dashbordet er montert( for trangt)..

Tenker litt på hvordan jeg skal få til giverene for tankmåler. Da jeg skal ha 2 tanker må jeg vel til med bryter på tankmåleren for å kunne veksle målingen mellom tankene?

Ellers er jeg på utkikk etter egnet slangemontert drivstoffkran, kan ikke se at det er noe brukene å få kjøpt.

 

Nå bærer det en tur på jobb igjen..blir 12 timers dag idag.......

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har tullet litt rundt i garasjen igjen og fått limt på siste del av dekket. Det blir en del søl. Prestert til og med å søle epoxy over hele arbeidsbenken, meg selv, gulvet og deler av båten. Mye banning...

bilde

 

bilde

Sidepanelene innvendig fikk seg et ekstra strøk med epoxy. Disse har jeg tenkt å trekke med imitert skinn i hvit utførelse. Epoxyen er kun for å forsegle fineren

 

bilde

 

Jeg har gjort noen små eksperimenter for å komme frem til en tilfredstillende fargetone. Produktene avbildet er hva jeg har brukt. Herdins vannbasert og Liberonbeisen ga faktisk en fin mørk tone med noe rødskjær, akkurat hva jeg er ute etter til dollbord og midtfisk, men jeg vet egentlig ikke om disse to produktene lar seg kombinere da den ene er vannbasert og den andre spritbasert. Biltemaproduktet er bare tull...

 

bilde

Måtte fjerne tildekkingen av den neste ferdige motorbrønnen, hadde behov for å se på noe blankt. Brukte flaggline under stiftene i kuvingen over akterspeilet. stiftene gikk dypt inn og sitter fast, brukket av tett til treverket. Selvsagt har loddebolten som jeg kjøpte på Jula ifjor tatt kvelden og da er det jo bare å kjøpe ny.

 

bilde

 

bilde

Startet litt på tilskjæring av mahogny i benker, det er herlig å se at ting begynner å få rette fargen

 

bilde

 

bilde

 

Her tidligere var jeg innom Biltema, der fikk jeg med meg noen brytere. Jeg trenger brytere til lensepumpe, lanterner og en liten lyskaster som skal monteres på dekket. Jeg vil jo ha uttrekkbrytere, men dette plastikkgreiene til Biltema var sørgelige greier og skal overhodet ikke monteres i min farkost. Noe måtte gjøres...

 

bilde

Løsningen kom på døren idag. Fra junaiten.. Skikkelige brytere..Veier 63 gram stykket.. ikke noe plastræl. Blanke å fine..For en glede..Kostet jo ikke 12,50 pr stk da slik som Biltema sine gjør, men de er verd hver eneste krone.

Er spent på innholdet i neste pakke fra junaiten, det er gamle saker fra 50tallet. Bare å smøre seg med tålmodighet

 

bilde

 

Jeg går trolig for denne varianten av instrumenter dersom jeg finner en leverandør. Jeg ønsker meg egentlig noe mer retro, men sliter med å finne rette instrumenter i bra stand. Instrumentene må i hus for å komme videre med dashbord.

 

bilde

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det var mye fint! Angående farge, så vil jeg tru at Herdins og Liberon er bra, fargemetta, produkter. Tynning er lettere enn å måtte stryke flere lag for å mette. For en haug med år sida dreiv jeg med kniver. Slirene ble farga med spritbasert beis, men da under navnet Narvsverte. Prøvde meg med Herdins beis på skaft, men endte opp med lærbeis på trevirket også (dvs. etter ei stund foretrakk jeg naturell)  Disse produktene er kjennetegna ved å ha høy tetthet av fargepigmenter, slik at det kan tynnes. Strykes ut med fille, gjerne fukta med samme løsemiddel som det en skal bruke videre, eller det som er i beisen. Det var ikke dyrt. Kan være noe å tenke på. Jeg skal se om jeg har noe igjen ettelleranna sted. Fant et utsalg her: http://www.jjensen.no/laerfarge-kontaktlim-epoxylim-superlim-laerpleie-laerfett-laerolje-laerfinish-trefinish#narvsverte

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Liberonvarianten er den samme som jeg har brukt på skroget. Kanonprodukt, men man må ha tunga beint i munnen og jobbe brennkvikt, jeg påførte med klut. Stor fare for skjolding da det fordamper kjappere enn lynet.

Jeg utbedret et par skjolder med en acetonfuktet fille.

Vet du hvordan narvsverte oppfører seg med epoxy. Er ikke dette veldig fettholdig?

 

Ok. Leste innlegget ditt en gang til og ser nå at narvsverte er spritbasert.. da må det være gode greier

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...