Jump to content

Prosjekt: Jeg bygger Glen-L Zip


simon_a

Recommended Posts

Jeg valgte hvite fuger når jeg bygde Rebel'n min. Syntes svarte fuger ble virkende veldig "hardt" mot mahognyen. Jeg brukte epoxy med hvit fargetilsetning. For at den ikke skulle bli så veldig flytende, så tilsatte jeg litt microfiber. Når microfiberen ble tilsatt så ble blandingen noe gulere. Personlig synes jeg litt gul farge ser bra ut. Legger ved ett bilde av dekket mitt, er vel ca. 5 år siden det ble bygget og har hatt minimalt vedlikehold siden.

1443778748.jpg

Link to post
Share on other sites

Simon

Jeg ser du bor i Stavanger. Kan jeg spørre hvor du har kjøpt finer og oversjøiske tre?

Bjorkski

Jeg har fått det sendt fra Oslo Finerfabrikk, men Tre og Finerimport på Grannessletta har myyye fint tre. Han fører riktignok bare mahogny flak i 1,4 mm tykkelse. Ellers har han heltre mahogny i eventyrlige dimensjoner.

Han fører ellers en rekke treslag fra forskjellige store skoger rundt om i verden

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte hvite fuger når jeg bygde Rebel'n min. Syntes svarte fuger ble virkende veldig "hardt" mot mahognyen. Jeg brukte epoxy med hvit fargetilsetning. For at den ikke skulle bli så veldig flytende, så tilsatte jeg litt microfiber. Når microfiberen ble tilsatt så ble blandingen noe gulere. Personlig synes jeg litt gul farge ser bra ut. Legger ved ett bilde av dekket mitt, er vel ca. 5 år siden det ble bygget og har hatt minimalt vedlikehold siden.1443778748.jpg

OK. Brukte du West produkter ( epoxy)?

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vært travelt opptatt med andre ting og har ikke fått gjort så mye den siste tiden, men noe skjer det jo.

 

Dørkplater er tilskjært og frest

 

bilde

 

Forut.

 

bilde

 

Akterut.

 

bilde

 

Rattet måtte få seg en liten renovering, selvom det var nytt.. Det viste seg at amerikansk lakk oppfører seg som kreppapir. Pusset av og behandlet med Epoxy

bilde

 

Bumperene har fått 2 strøk med epoxy, tenker at jeg vil ha et par til før de monteres

bilde

 

Startet å leke litt med mal for glass i vindskjerm.

bilde

 

Rattplassering og høyde på glass, jeg er ikke sikker på om dette er det ferdige utkastet

bilde

 

Da temperaturen er lav og ikke egner seg for epoxyarbeider, fant jeg ut at jeg kunne starte på tønnebånd. 316 plate.

bilde

 

Litt måling og prøving, og vips. 1 stk klar

bilde

 

bildet er på kant, men viser plasseringen akter på skrogsiden. Her viser også plasseringen av bumper.(feltet som er mattet ned ved maskeringstape)

bilde

 

Nr 2 klippet ut

bilde

 

Startet polering

bilde

 

Dette bildet er også på kant....F..nesten ferdig polert. Man kan skimte speilbildet av fotografen..

 

bilde

 

More to come..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Javisst er det kjekt. Jeg ønsker å bruke all tilgjengelig tid på dette. Jeg storkoser meg i garasjen. Det medgår mengder av tid til tenking, prøving og endring av ting og tang. Nå er det slik at kone og unger krever sitt, spesielt i helgene fremover, da hyttesesongen i Sirdal nå er igang.

 

Det nærmer seg tid for å legge på resten av dekket. Gjenstår noe maling og fremførsel av drivstofflinje. Litt kaldt for 2kompprodukter nå..håper på mildere vær neste uke..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Tenkeprosessen er halve gleden spør du meg! Dessverre er det alltid alt for mye andre ting i livet som også opptar tiden, kjenner meg igjen der :lol::giggle:

 

Vurdert å bruke f.eks. en byggtørker for å varme opp lokalet? Tenker da på de elektriske vifteovnene man får billig rundt om kring. Litt varme strekker byggesesongen en del :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker elektrisk. Jeg har en flott stråleovn montert i taket i garasjen, men den sliter litt med å holde tempen oppe gjennom natten, når det er 2-4 grader ute. Har slike vifteovner selv allerede, men jeg liker de ikke. De støyer. Men å kunne holde på med alle arbeider uten å måtte ta hensyn til temperatur ville vært konge. Styrer mot en slik løsning..

 

Erik AN: Arbeidet oppleves og føles ikke som modellbygging, men å skape noe er fantastisk. Jeg har bygget en masse hus, tilbygg, terasser og alt dette. Men det er ingenting mot å skape en båt.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det var ikke negativt meint! Med modellbygging meiner jeg at presisjonsnivået ligger flere hakk over "vanlig" snekring og bygging. Kanskje burde jeg ha sammenlikna med møbelsnekring. Det er borti der dette arbeidet ligger. Det ligger langt over mine evner og resultatet ligger nærmere et flygel (eller noe fra Dolviken) enn dette kreative kaoset jeg befinner meg i. På den annen side er det mange som har iboende evner på et slikt nivå, og som sikkert blir inspirert til å starte. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg oppfattet det ikke som negativt, slapp helt av.

Jeg håper det Erik AN, at flere tar på slike prosjekter. Det er egentlig ikke vanskelig, men det er vel heller at det røyner litt på tålmodigheten til tider.

For min del er ikke det et problem, da jeg anser byggingen av båten som hobby og faktisk er det slik at jeg nesten gruer meg litt til den er ferdig, nettopp av den grunn at hobbyen min vil liksom da være litt "slutt".

Amerikanerene har det enklere med slike prosjekter enn oss her på berget, og det kommer av at de "over there" har et miljø for hjemmebygging, enten det er bil, båt eller mc. Dette resulterer i at det er mer aktører som selger eller produserer custom utstyr.

Jeg har kjøpt mye fra statene via Ebay, mer vil det bli, men med dårlig kronekurs blir det dyrt. Frakt betales jo også i dollar og legges til grunn for avgifter.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke allerede har bestemt deg for nating etc, så kan du jo se i evighetsprosjektet mitt(link i signatur), fra post #136. Der beskriver jeg hvordan jeg valgte å løse dette.

I motsetning til "vanlige" båter som ble natet med tjære og annet svart klineri, så ble de gamle runaboatene natet med kritt for å få de karakteristiske lyse fugene. Med noen strøk olje gjennom åras løp blir disse natene gule.

Helt hvite nater blir i mine øyne en veldig hard kontrast til det forholdsvis mørke treverket. Så jeg brakk mine nater relativt mye mot beige. Gjør et par testnatinger med farger osv. så ser du fort hva du vil ha.

 

Jeg vil også gå for nating med epoxy. så lenge du kapsler inn hele dekket i epoxy. Du kan ikke lakkere med 2K-lakk på fleksible nater, samtidig som du må lakkere dekket for å UV-beskytte epoxyen. Så for meg ga valget seg selv.

Hvis du derimot bare skal lakkere dekket med fleksibel 1K lakk bør du ha fleksible nater siden treverket da vil bevege seg en del ift fukt osv, og epoxynater vil kunne slippe mot treverket.Mitt er helt kapslet inn i epoxy og beveger seg ikke i det hele tatt.

 

Lykke til  :thumbsup:

Å lage dekket med fresing og tilpassning var kanskje den delen jeg har kost meg mest med  :yesnod:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker helt i tråd med din løsning. Epoxyfuger og fullstendig epoxybehandling av hele dekket. UV beskyttelsen tar 2 komponent klarlakk fra Epifanes seg av. Skroget vil også få denne behandlingen.

Dekket gleder jeg meg til, men jeg forkaster meg ikke, jeg vil forsikre meg om at jeg får på plass nødvendige tekniske ting, samt tilstrekkelig overflatebehandling/ forsegling av områder som blir vanskelig tilgjengelig etter at dekket er montert.

Når det er sagt er det slik at jeg enda ikke har klart å ta beslutningen vedrørende farge av fuger/ nater..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Hva er tykkelsen på 316-platen du bruker til transom-band?

Har forsøkt meg rundt hos et par blikkenslagere etc, men ingen har noe kapp e.l. Men de bestiller gjerne en plate på 1x2m eller hva de foreslår. Litt voldsomt når man bare trenger noen småbiter...  :sad:  

Ser du for deg å bare lime dem fast med 3M 5200 eller tilsvarende, eller skal du skru dem fast?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, nå kan du lure!:-)) Neida, platen er 1 mm tykkelse, kanskje noe tynn, men formes lett inntil skroget, men er utfordrende å bearbeide da klipping lett lager bulker å slikt. Nå er det derimot slik at tykkere plater vil etter min mening bygge for mye å vil se litt "klumpete" ut.

Det viktigste argumentet for denne platetypen er vel at jeg fikk de gratis og har faktisk tilgang på et par til. Måler ca 70x70cm.

Jeg har lyst til å skru disse fast i kombinasjon med et limprodukt. Jeg liker skrudde ting, ser mer ekte ut da tenker jeg, ser for meg at det ville bli heftig med polert skruer. Utfordringen her ligger jo nettopp i det at platen er såpass tynn at jeg er redd den bulker hvis den skrues.

Jeg må foreta noen forsøk med skruer og noe platekapp før jeg bestemmer meg

Jeg ser for meg å lage cutwater av de samme platene, men trenger noe sveisehjelp som jeg må kjøpe inn. De jeg har vært i kontakt med vegrer seg for å tigge i materialet da de mener det er noe tynt. Vi får se..jeg lager iallfall malen og kapper platene.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det snegler seg fremover, her er bumper festet

bilde

sett bakfra babord side

 

bilde

 

Sjefen i huset mener mannfolk ikke kan gjøre to ting samtidig. Her er vel beviset på det motsatte. Her bygges det båt mens det kokes krabbe, altså to ting på en gang..

 

bilde

 

Fin steam av gryta, skikkelig herlig..

bilde

Helt fin størrelse på disse..

 

Forøvrig styrer jeg med dørker og slikt. Driver å klargjør for klarlakk..

 

For den som lurer: Natene blir hvite....Epoxyfuger...

 

bilde

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det er i disse tider jeg misunner deg, at du holder på med noe håndterlig og snubart inni et rom. Lite fristende å gå ut i "teltet" når det er mørkt støtt. Flott arbeid! Det er asså så lekkert med olja og lakka treverk! Flytter mine finerplater hit og dit, og en av dem er allerede i kategori to, altså uttafor ripa, nede ved lageret av mulige treemner (under båten). Skulle ha fått dem vekk. Nei! Vi har ikke manglende simultankapasitet. Problemet vårt er at om vi skal gidde å gjøre mer enn en ting om gangen bør det være matnyttig, eller i det minste må en av føremåla ha med primære lyster å gjøre. Mat og slikt. Hva kvinner prioriterer for å måtte gjøre fryktelig mye på en gang, veit jeg ikke. Jeg drives av lyst...

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke sant.. Åsså har jeg stabil temperatur på 19,2 grader.. Det er rett å slett nydelig i garasjen min..Generalopprydning står for tur når jeg er ferdig med plateformatene. Det blir klarlakk trolig til helgen

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Dekket er montert..Har sparket noen få skruehull og har startet litt på opptegning av dollbord og midtfisk. Note to self: bestill mer Mahognyfiner...........

Slenger ut noen bilder imorgen. God lørdag folkens..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Dekket montert

bilde

 

Bunnen i "motorbrønnen" er ferdig. 6strøk epoxy og 6 strøk med epifanes 2 komp klarlakk. Den sorte slangen er bensintilførsel. Som det fremgår av bildet er jeg nødt til å ta ut gjennomføring til styring gjennom dekket. Dette var en løsning som jeg hadde vanskelig for å svelge. Dette er en konsekvens av at jeg har bygget båten for langstammet motor mens Glen L har designet den for kortstammet. Styrekabelen er for stiv til at jeg kunne ta den ut i siden i brønnen. På toppen av akterspeilet får jeg en utfordring i forhold til Mahognyfineren. Det er krappe kurver og jeg ser for meg at jeg må forsøke steaming.

bilde

 

Dørkplater ferdig. Flerfoldige strøk med epoxy og klarlakk på alle sider.Epoxyfuger. En hel masse jobb med disse platene, bare for å konkludere med at jeg ikke er fornøyd.....Bredden på platene (140 cm) gjør at de må skjæres ut feil vei i formatet, noe som resulterer i at veden går feil vei, Dette ble vesentlig mer synlig enn hva jeg forventet. Jeg er redd jeg må frese greiene med å legge mahognystaver. Det blir ikke gjort nå, jeg vil gi det litt tid, kanskje jeg klarer å leve med resultatet(tviler på det)

Det kan sees noe grønnfarge rundt luka i benken. Alle flater under benker er behandlet med epoxy og 2 komp maling. Benkene skal bakes med Mahogny

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

Rattet mangler et par strøk med lakk, utover det tror jeg det er ferdig

 

bilde

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

 

 

 På toppen av akterspeilet får jeg en utfordring i forhold til Mahognyfineren. Det er krappe kurver og jeg ser for meg at jeg må forsøke steaming.

 

 

Hva er problemet? Skal du føre den over toppen av forhøyninga, eller "brette" opp på innsida? Kan du bruke et stykke heltre som du sliper til?

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...