Jump to content

Prosjekt: Jeg bygger Glen-L Zip


simon_a

Recommended Posts

Fikk pakke fra junaiten idag..Gammel og god. Pæra er orginal og ser ikke ut som noe jeg har sett før, Glødetråden går gjennom reflektoren Ser dårlig ut med tanke på pæreskift, den virker nå så eventuell bekymringer om defekt pære får vente.

bilde

 

bilde

Lykta kan tas av braketten og holdes i hånden.Jeg fikk den billig da den mangler den en strammeskrue, på motsatt side holdes den sammen med en bolt. Jeg tenker å lage 2 nye dersom min bolt og skrueleverandør ikke kan skaffe ny til meg

 

bilde

 

Det er kun mindre forvitring på krommen. Hovedsaklig i nedre kant av glasset. En av de bedre av gammel sort jeg har sett. Veldig fornøyd-

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da er det en stund siden min siste oppdatering, det skyldes at det har vært lite med tid, men noe er jo skjedd siden sist. 

 

Her er jeg igang me dashbord. Min våte drøm om heftige vdo instrumenter måtte skrinlegges og i forbannelsen ble det rimelige Kus instrumenter.. Kan jo selvfølgelig byttes ut ved senere anledning dersom det skulle bli ønskelig.

bilde

 

Maritim var utsolgt for tankmåler i denne serien, derfor er det et ledig hull.

 

bilde

Dekker er slipt med henholsvis 60, 80, 120, 180, 240 og 320 papir og påført et strøk med Liberon Viktoriansk Mahognybeis.

Maskert opp for påføring av mørkere bollbord og slikt.

 

bilde

 

bilde

Benkene tas i neste omgang, nå er det dekket som er i fokus

 

bilde

Har også polert opp plate over akterspeil for motor.

 

bilde

Dashbordet er montert

 

bilde

siste beisstrøk påført. Denne er Herdins Vannbasert og er en egenkomponert blanding av mahogny og kirsebær. Blir nok relativ mørk når epoxy påføres. Beisen her er enda våt når dette bildet er tatt.

 

 

bilde

 

Maskering av så fort som overhodet mulig

bilde

 

bilde

 

Dersom gudene står meg bi vil det nok bli litt epoxy på dette imorgen. Jeg legger på et par strøk før jeg begynner med natene.

 

God Lørdag folkens!!

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer nok til å holde på utover høsten og vinteren. Den er jo tenkt sjøsatt til våren. Temperatur er jo en utfordring midtvinters, så vi får se om lakkarbeidene tas til våren. Ellers er det litt tekniske ting å henge fingrene i.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Da er det påført et strøk med epoxy. Dette er vanskelige greier. av erfaring vet jeg at første strøket må legges særdeles tynt. Bare det er utfordrende nok. Er man for jerv og legger på tykt vil epoxyen gasse mye, noe gassing vil man alltid få, men luftbobler vil man jo absolutt ikke ha i det ferdige resultat.Jo tynnere lag man legger jo mindre gassbobler får man.

Skumfordriveren tar bort boblene når man drar denne forsiktig over det påførte sjiktet med epoxy. Jeg går over hvert 15minutt i løpet av de 2 første timer etter påføring, deretter følger jeg nøye med og tar eventuelle gassbobler etter behov

bilde

 

Dersom man forventer flygelresultat etter første strøk har man feil utgangspunkt. Epoxy er relativ tykk i konsistens, og den trekker ulikt i forhold til treets tetthet. Skumfordriver er et must for å fordele epoxyen utover i jevn tykkelse, men man vil se etterhvert som den herder at den trekker ujevnt.

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Her er strøk nr 2 påført. Nå får man mer metning og det blir blankt.

bilde

 

 

Nå vil jeg la disse 2 strøkene herde ut i en ukes tid før jeg begynner med natene. Dette for å være sikker på at sjiktet tåler litt juling som følge av sliping av natene. Tiden frem til det bruker jeg til behandling av resterende mahogny. Benker, dashbord og annen ubehandlet mahogny skal påføres 1 strøk Liberon viktoriansk mahognybeis og vil da få samme nyans som skrog og felter i dekket.

bilde

 

Når natene er på plass er det nødvendig å slipe ned ujevnheter i epoxyen, dette er arbeid jeg velger å gjøre for hånd for å ha god kontroll. Man ønsker å få en unison glatt flate uten pussegroper og slikt. Jeg tenker at dette er best oppnåelig med håndsliping

bilde

 

Jeg er godt fornøyd med fargen, mørk og fin med rødlig skjær. Jeg sier meg godt fornøyd med helgens innsats totalt sett.

Det er godt å se at arbeidet skrider frem og at prøvekjøring ser ut til å bli en realitet til våren

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Fikk pusset og påført beis i benker og på dashbord igår og påført et strøk epoxy nå ettermiddag

 

bilde

 

 

 

bilde

 

bilde

 

Jeg måtte legge noe mer beis på nå i forhold til stavene i dekket, vet ikke om dette kommer frem på bildene, men benkene og dashbord er noe mørkere enn stavene i dekket. Dette som en følge av veldig varierende opptak av beis i mahognyen.

Når jeg ser på helheten nå ser det ut som stavene er noe  lysere enn skroget, egentlig mer lik fargen i benkene. Dette var jo slett ikke i henhold til plan. Jeg ønsket primært at det eneste som skulle skille seg ut i farge var den mørke omrammingen av cockpit samt midtfisk og dollbord. 

Her må jeg nok sove litt på dette og se litt mer nøye imorgen. Kanskje jeg må ta bort maskeringen av skroget for å få oversikt og komme i posisjon for å vurdere dette på en skikkelig måte.

Tar mer enn gjerne innspill på dette.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Da har jeg roet meg noe i forhold til fargene, det viser seg at lyset mitt i garasjen gir et noe misvisende inntrykk. Dagslys og sol viser meg at dette ser helt greit ut.

Videre har jeg maskert opp dekket og natet. Brukte faktisk flere timer på maskeringsarbeidet her.

 

bilde

 

bilde

Skikkelig griseri dette. Valgte å bland relativt tykk blanding å legge på i kakepyntstil- Epoxy i brødpose med hull.

Epoxy trives ikke særlig godt i brødpose, man får varmgang og dermed dårlig tid da herdeprosessen går raskt.

 

bilde

Drar av maskering før epoxyen får bli hard-

 

bilde

 

Natet / fugen ligger et par millimeter høyere enn dekket og klar for å slipes ned.

bilde

 

 

 

bilde

 

406 skal siktes står det å lese i veiledningen. Heldigvis har kona et velutstyrt kjøkken. Det kan også sies at hun ikke var videre begeistret for denne bruken av hennes verktøy. Jeg hadde jo selvfølgelig ikke tenkt å fortelle henne om dette, men det hadde seg sånn at jeg ble tatt på fersk gjerning med sikten i hånden og silicapulver over hele benken. Etmeget lett og flyktig pulver dette her.

 

bilde

 

Her er farge tilsatt og drevja blandet opp. Legg forøvrig merke til konas kjøkkenvekt til høyre i bildet. Denne var pakket inn i beskyttende gladpack når prosjektet startet for mange år siden.

Gladpacken ble jo tilgriset av epoxy og måtte av. Kona gikk å kjøpte seg ny kjøkkenvekt, noe som passet meg bra.

 

bilde

 

Sånn ellers, så fikk jeg pakke i posten idag fra junaiten. Hvilken gledens dag..

 

bilde

 

Full av entusiasme rev jeg opp forpakningen.

bilde

 

Jippi !!! (Skikkelig ræva bilde, hva?)

 

bilde

 

Tok heldigvis et til..

 

bilde

Virker gjør den også..

 

bilde

 

Nå gjenstår sliping av nater og dekk forøvrig..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ja, lenge siden nå, fikk gjort lite før jul, alt for kaldt i garasjen. Nå derimot, med møkkdårlige tider i byggebransjen her i Rogaland har jeg funnet litt tid.

Er ferdig med pussingen av fuger/nater. Det var myye arbeid. Dette fordi en må være forsiktig for å ikke å ødelegge beisen. Jeg har ikke bilder av denne prosessen. Ellers blir det litt flikking og slikt. Har også trukket panelene med vinyl/skai greiene. har ikke bilder av disse heller, men det kommer.

I forhold til arbeidene som nå skal skje med dekket, altså epoxy og lakk fikk jeg det for meg at avslutningen rundt kanten (fenderlist) måtte/burde tas med, slik at epoxysjiktet blir fullstendig. 

Jeg har jo sett for med at dette skall være av syrefast halvmåneprofil. Dyrt? Ja. Vrient? Ja. Valget ble faktisk en Eikelist som er tilpasset med vann og varme. Jeg valgte å beise denne i samme farge som dollbordet før montering (bilde kommer til uken), 

 

Tidligere kjøpte jeg jo denne:

På toppen er et lite hull/ utsparing. Denne er for montering av slik en liten søt flaggstang som man kan ha en bitteliten vimpel i(batplassenvimpel)?

Stanga har jeg jo selvfølgelig ikke.. Dette ville jeg gjøre noe med..

bilde

 

Jeg skrudde sammen en dårlig dreiebenk jeg har liggende(noe ræl min far kjøpte for flere år siden som han så fant ut at var tilnærmet ubrukelig og kjøpte ny).

og etter en stund ble det slik;

 

bilde

 

Som dere ser er det et hinsides rot rundt meg her, har jo alt for liten plass. Princepakken er på toppen av det hele tom. Kvelden reddet av Generalsnus. Jeg er sinnsykt nikotinavhengig. Tar meg selv i å røyke med snus under leppa. Nåvel.

Jeg hadde jo ikke dreiekniver, brukte et høvelskjær som som dreiekniv, alt funker dersom det er skarpt nok

bilde

 

Andre enden. Emnet er heltre Kaiamahogny. noe jeg hadde liggende igjen etter produksjonen av bumperene, den er 35 cm lang og innfestet i lanternen er 19mm

bilde

 

 

Slik. Tenker jeg kjører på viktoriansk mahognybeis på denne etterfulgt av noen gode strøk epoxy og lakk

bilde

 

bilde

 

Må nok prøve Singeren for å se om det kan konstrueres en passende vimpel  Nå skal jeg åpne meg en etterlengtet øl. Imorgen bærer det til heis...

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg synes epoxyen min oppfører seg merkelig. Jeg holder nå på med strøk nr 2 på dekket, og opplever at epoxyen tilsynelatende herder noe fort, det danner seg hinne på den etter 10 minutt. Dette her jeg ikke opplevd før. Jeg fikk ikke anledning til å gå over med skumfordriveren, når jeg forsøkte merket jeg at epoxyen lot seg dra av.. Temperaturen er 25 grader i lokalet. Relativ luftfuktighet utendørs på 45%. Har jeg et problem?

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Takk til kent! og dieselfan. Jeg har jo fulgt din byggetråd kent! Flott båt, og nydelig arbeid.  Når det gjelder vekta sier Glen l marine at den kun skal veie 375 lbs, altså rundt 170 kg. Min er nok noe tyngre, da jeg trolig har noe tung innredning sett i forhold til hva Glen l ser for seg, utover det har jeg valgt noe tykkere finer i dekket for å få noe mer styrke i dette. En kvalifisert gjetning vil tilsi kanskje 230-250 kg.

 

Her er strøk nr 5 på. Det går med 396g epoxy pr strøk.

bilde

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det ble med 5 strøk i denne omgangen. Natt til søndag sank temperaturen såpass at herdingen fikk seg en knekk. Grunnen til temperaturfallet ligger i at jeg må bruke en parafinovn i tillegg til elektrisk for å få nødvendig temperatur. Denne vippet jeg av på Lørdagskvelden og trodde at dette skulle gå greit, men paradoksalt nok sank jo utetemperaturen betraktelig i løpet av natten slik at elektrisk varme ikke var tilstrekkelig. Jeg har bare 10ah kurs i garasjen og sliter litt med denne da den er hentet fra et tilbygg til huset. Jeg har nå rigget om og hentet strøm fra et annet sted i huset slik at jeg kan ha ytterligere en elektrisk ovn.

Overflaten matt og krakelert. Dette er dekket forut.

 

Planen er jo og slipe slik at alt blir helt jevnt, med jeg ønsket å få på et par strøk til før jeg slipte, nå blir det en ekstra runde med sliping. ikke verre enn det...

 

.bilde

 

Dekket akter, noe blankere. På dette bildet ser man noe luftbobler. Disse ligger i toppstrøket og skal forsvinne under sliping.

 

bilde

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker litt på putene og er i tvil om et par ting.

 

1. Utførelse: Skal jeg lage puter med bunn av tre. altså bare trekke en kryssfinerplate og stifte fast på baksiden eller skal jeg ha puter uten trebunn. Det er vel det siste alternativet som trigger meg mest. Begge alternativene krever sying da jeg skal ha kantbånd i pvc. Jeg må også finne passende materiale å sy inn som bakside, dette bør kanskje være ventilerende for drenering og tørking av putene.

 

2: Farger: Jeg har planlagt puter i hvit og mørk grønn. Tanken var å ha hvite puter med  mørk grønn stripe. Jeg har hvite sidepaneler og tenkte at dette ville bli pent. Jeg er nå inne på tanken å bytte fargetemaet, altså mørk grønn pute med hvit stripe..Jeg har lyst til å få sydd inn kantbånd i stripene også, men er litt usikker på hvordan dette skal avsluttes mot kantbåndet som omrammer puten..

 

Noen som har erfaring å dele så setter jeg pris på det. Har fryktelig lyst til å prøve å sy dette selv, men jeg er redd jeg må sette det bort da kompetansen er fullstendig fraværende.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Har fryktelig lyst til å prøve å sy dette selv, men jeg er redd jeg må sette det bort da kompetansen er fullstendig fraværende.

 

simon - å sy lange rette strekk som når du kanter er ikke lett, men om du har rett tråd og nål og riktig søm innstilling på en kraftig nok symaskin, så er det meste gjort.

Det om du klarer/har talent for å "se rett" og å holde konstant trekk/tension på stoffet over tid kan godt være du har talent for... uten at du vet det..  Viste du at du var så dyktig til å bygge båt når du begynte ?

Har du noen i familien/venner/kjente som syr ? Be om starthjelp, kjøp noe billig gardinstoff og tren på lange rette kantinger. Med en som kan sy ved siden av ser dere med en gang om du har talent eller ikke.... skulle det bli ikke så har du prøvd  :thumbsup:   Har komplett forståelse for at du har lyst til å gjøre det også selv  :clap:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...