Jump to content

Prosjekt: Jeg bygger Glen-L Zip


simon_a

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Ok. Nå er det kommet på både farge og klarlakk. Er ikke ferdig enda, jeg vil ha på flere strøk klarlakk.

Det mangler stripen som skal markere vannlinjen. Jeg hadde maskert denne ferdig og dimensjonert denne til 25 mm. Jeg fikk det plutselig for meg at 25mm var for bred. Da var det bare å få det fjernet....Men, nå er jeg veldig i tvil og trenger innspill. Skal jeg gå for 25mm hvit stripe, eller skal jeg ha 20 mm? kanskje 15mm? Skal jeg dele stripen i to med kanskje 15mm hvit og 5mm rød..

Klarer ikke å bestemme meg.

 

bilde

 

På bildet under kan man se at den hvite stripen er for bred og det er etter min mening ikke et heldig valg..

 

bilde

 

Her er ett til. Jiggen er også demontert, farkosten står nå bare på noen klosser og skal snus og plasseres i krybben så snart jeg klarer å ta en beslutning vedrørende stripen/e

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å nærme seg :smiley:

 

Enig med deg at 25mm kan bli noe brei stripe. Ville nok godt for 15mm akter og langs skroget fram til skroget begynner å skråne inn etter som det nærmer seg baugen, for så å øke bredden noe mot baugen. Med litt tilpasset bredde på stripa (breiere mot baugen) vil den se like tykk ut (som 15mm) langs hele vannlinja sett fra siden. Hvis du setter deg ned slik at du får "vannlinjeperspektiv" ser du hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Jeg er med på hva du mener Hakkannen, jeg skal gjøre noen forsøk. Valget falt på 19mm. Jeg har litt lyst på en ørliten "pinstripe" med rødt i overkant av det hvite, men jeg får se hva jeg gidder.....Er rimelig dritlei av sliping og matting. En skikkelig tålmodighetsprøve..En annen ting! Tørketid SUUUGER!! :crazy:  :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det kan bli fint med kombinasjonen rødt og hvitt der sammen med bunnfargen :thumbsup:

 

Enig, sliping er ofte langtekkelig og kjedelig, ikke minst slitsomt og støvete! Men når du til slutt ser det fine resultatet er det fort glemt :wink: Og ja, tørketid er også noe drit. Driver og lager gitar som sommerens hobbyprosjekt (lagde en i fjor også), er så irriterende at alt lim og lakk skal bruke så lang tid på å herde! Da er det godt det finnes mye annet som kan gjøres innimellom slagene, med litt planlegging går det ofte mer eller mindre opp. Og tørketid er gjerne en god mulighet for en fin pause innimellom?

Link to post
Share on other sites

Endelig var dagen kommet...Denne snuoperasjonen har jeg ventet lenge på. Det skal bli en sann fryd å starte på arbeidene med dekk og interiør.

 

Må bare få på noen strøk med epoxy innvendig for å forsegle det hele.. Legger ved noen bilder under.... :cheers_wine:  :flag:  :fireworks1:  :fireworks3:  :fireworks2:

bilde

 

Maskeringstapen sitter enda, skal av imorgen.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

Da måtte det til en liten generalopprydding i byggebula.. Endte opp med å støvsuge gulvet etter at alt var ryddet samt at tak og vegger var blåst rene for støv med trykkluft..

 

bilde

 

Formannens kontorpult trengte en liten sortering i dokumentene, og diverse andre remedier som har samlet seg opp... Har dessverre ikke "etter" bilde.....MEN....

 

 

bilde

 

Kvalitetssjefen virket fornøyd... :yesnod:

 

bilde

 

 

Og der er farkosten på plass igjen, Klar til å bli behørig kjælt med ved anledning..Og Ja, det blir imorgen.... :cheers:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takker for det, T&P. Synes selv det er bra, men lærekurven er bratt når man ikke har erfaring fra før. Dersom jeg skulle være så gal å bygge båt en gang til, ville ting gått lettere og blitt enda bedre.

Men, jeg er ikke ferdig enda, og eksteriøret skal bli enda to hakk hvassere før jeg gir meg....

Link to post
Share on other sites

Det Gjør jeg også, Wibbo :thumbsup:  Det er jo et godt stykke igjen..Mange detaljer som skal tenkes igjennom og beslutninger som skal tas..

 

Fikk gjort litt idag også..

Tenkte jeg skulle høvle ned cheeren for å gjøre klart til dekk,, eller egentlig er det sånn at jeg har noen gliper mellom cheer og finer.Disse glipene vil jeg fylle med epoxy, men vil høvle ned først for å slippe å måtte høvle meg gjennom 8 mm epoxy lange hele ripa.

Men for å starte høvlingen måtte jeg først felle ned lektene (battens) som dekket skal festes i...Dette for å finne rette vinkelen.

 

bilde

 

Slik som dette..

 

bilde

 

 

Felles inn i cheer..

 

 

bilde

 

Noe spon blir det jo. Feinsag er et kjekt verktøy for båtbyggere.

 

bilde

 

Stuket på Zipen er etter min mening helt rått, nesten vulgært. Det triste er at det er umulig å få dette frem ved bruk av bilder.

 

Kun de som har sett en "live" eller har bygget en selv vet hva jeg mener. Linjene og formene er til å bli helt betatt av. Jeg tar meg selv i å bare sitte i godstolen i garasjen å nyte synet av disse lekre linjene. 

Nå er jeg riktignok kanskje inhabil. Men etter at jeg fikk snudd den med kjølen ned kom virkelig formen på vidunderet frem. Om jeg ikke var hektet før, så er jeg det så absolutt nå. 

Tenker  KUN på båtbygging. Plenen vokser, huset forfaller, bilen råtner og kjerringa er ikke blid. Men jeg gir faen....Det SKAL bygges båt.

 

God Helg  :cheers:  :cheers:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Påført 2 strøk epoxy for forsegling. Her har jeg ikke fokusert på finish i det hele tatt, det viktigste er å få dekket treverket godt ved å sause på.

 

bilde

 

Det gikk med over 3kg for å få to strøk Kanskje noe i overkant ivrig..Ser man ved starten på stevnen kan man se at det ligger pytter med epoxy. 

 

Jeg vil gå for grå toppmaling over dette. Det aller meste vil bli dekket /innkledd, så ingenting av malingen vil bli synlig.

 

God Lørdag

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Det rusler fremover og jeg driver nå med rammeverk for dørk. Har skjært til alt rammeverk for dekk og ryggstøtter i cockpitene. Har riktig nok ikke montert noe av dette enda da jeg vil male bunnen og skrogsidene innvendig først. Biltema i Sandnes var utsolgt, noe jeg egentlig kunne sagt på forhånd da dette er mer regelen enn unntaket.

Jeg har ikke fått tatt bilder idag, skal se om jeg får lagt ut noen imorgen.

 

Nå til spørsmålet: jeg har mulighet nå til å velge tankplassering. Skal den være foran etter bak. Jeg har vurdert fastmontert takt i baugen, med påfylling gjennom dekket, men jeg vil ha mulighet til å ta tanken/e med hjem om vinteren da det er en del mus i naustet mitt som driver knallhard beiting på drivstoffslangene..

Kunne godt hatt samme løsning med tanken/e bak.. Men får samme utfordring om vinteren..

Er det noen som vet om noe hurtigkoblingsgreier som er fornuftig priset og funksjonelt i bruk slik at tanken/e kan enkelt kobles av og tas ut..

Forslag mottas med takk

Link to post
Share on other sites

Kjekt å følge med, det er sant at man får et helt annet inntrykk når båten er snudd :smiley: Da går i alle fall mine tanker raskt mot hvordan båten vil se ut på sjøen.

 

Når det gjelder Biltema Sandnes har jeg ved flere anledninger foreslått at de burde bytte navn til "Bomtema" da det stort sett er bomtur nesten hver gang jeg er der ute. Har mange ganger måtte ty til Bryne eller Egersund (de har som regel inne det som står på nettsidene) eller i dyreste fall (med tanke på ferje og tiden det tar) Haugesund, en butikk som blir nesten som Mekka for en som liker utstyr til båt, bil og hjem :wink:

Link to post
Share on other sites

Fryktelig artig å se! Fint å kunne holde seg innendørs, ha verkstedet rundt omkring båten og båtbyggern. Døgnet rundt. Vil ikke tanken foran være mest hensiktsmessig i forhold til motorens tyngde, altså både ved stillstand og i fart? Ville heller ha vurdert mulighet for å sperre musene ute enn å "ta tanken ut og inn". F.eks med et skott, med luke, i fremre "spant". Kan ikke slike slanger knipses av, så slipper du gnag?

Link to post
Share on other sites

Jeg går nok for tankene i baugen, må finne en reodorfelgenløsning for påfyllingen slik at den kan kobles fra og tankene fjernes. 

 

Tenkte jeg ville forsøke å lage en dørkplate av noe billig kryssfinergreier. Dette er dørken under dekket, blir bare delvis synlig fra spesielle vinkler

bilde

 

Litt mahognybeis.

 

bilde

 

Og førstestrøket med epoxy

 

bilde

 

Jeg har vel tidligere ytret meninger om at Zippen ville bli gråmalt innvendig. Etter noe tankevikrsomhet diktet jeg opp et argument om at gråfarge hører plastbåter til...

 

Derfor ble det GRØNT!!

 

bilde

 

 

God Lørdag!! :cheers:  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Startet litt på innvendige benker og forsterkninger i akterspeil. Dørkplaten jeg laget synes såvidt

bilde

 

Ryggstøtte er montert

 

bilde

 

Benkeplate kappet til, og platene til fremdekket er grovkappet og klar til montering. Jeg avventer monteringen av disse til jeg er ferdig med de største formatene innvendig da det vil bli utfordrende å få  disse på plass etter dekket er montert

 

bilde

 

bilde

 

Startet på motorbrønn, men denne tør jeg ikke ferdigstille enda- Behovet for motorisering presser seg frem. Både i forhold til motorbrønn, men også i forhold til trekking av kabler og føringer for styringen osv.

 

bilde

 

Når det gjelder motor, har jeg denne på hånd.. 66 mod. 500ss. Den er fullstendig overhalt, vært i atomer og er som ny. Prisen er egentlig ikke så værst sett iforhold til hva som er gjort med den.

Sjekk i bakgrunnen av bildet, Mercury Six, dette var litt av en godteributikk. Her fantes også en strøken Mark 75 (den røde) 1957mod. Jeg gikk rundt med tårene i øynene.. Mye fint å se på hos denne karen

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fremdriften har egentlig ikke vært den store den siste tiden, men har fått benkene klar til mahogny.

Montert fremre del av dekksplater er også unnagjort

 

 

bilde

 

ikke så spennende egentlig

bilde

 

Det som derimot er litt spennende derimot er at motorisering er i hus, og det ble en Mercury 500 1977

bilde

 

Er veldig fornøyd med denne. Den har gått i Mjøsa siden den var ny, og har aldri fått smake på saltvann. Motoren fremstår vannvittig bra. 

Nå kan byggingen fortsette!!

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Silo. Jeg har nok som overordnet mål å få den på vannet til neste sesong, men det er jo liksom byggingen som er hobbyen..og jeg bygger bare når jeg har lyst.

Akkurat nå er status at alle dekksplatene er skjært til og prøvemontert, det gjenstår tilpassing som høvling og pussing.

Videre er jo benkene ferdige og klar for mahogny og puter, sidepaneler skal epoxybehandles før de trekkes. Fremføring av trekkerør for strøm er underveis, trase for kontrollboks er klar, styringen er innkjøpt og legges i trase for kontrollboks, driver nå å arbeider med dashbord og utforming av dette. Motorbrønn er ferdig og har til og med limt ned mahogny i denne.

Har kjøpt inn diverse brytere uten at jeg er fornøyd, vil ha retrobrytere, men disse er ikke enkle å finne. Lensepumpe er innkjøpt.

 

Gjøremål fremover i prioritert rekkefølge blir som dette: Lage ferdig dashbord, lage dørkplater også under motorbrønn for feste av batterier, lensepumpe osv, trekke ledninger og el system, montere styresnekke, male innside av benker og slikt, laminere mahogny i benker og ryggstøtter, trekke sidepaneler, montere resterende dekkplater, pusle mahogny på dekk og deretter montere lanterner og annet dekksgarnityr og tilslutt bling, bling......

 

Hmm.. Enklere sagt enn gjort ser jeg

 

Bilder selger, derfor legger jeg ut noen, har dessverre ikke bilder når dekket var montert, men mye mer kommer senere.

 

Fa.. i He..... Nå blir bildene på kant, vet ikke hvorfor dette skjer...

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Som det fremkommer av bilder har jeg laget en " prøvedørk" med sorte nater. Dette gjorde jeg som følge av at jeg mente at jeg hadde bestemt med for sort nating på dekk......

Problem: Jeg er i tvil...Burde jeg gå for hvite nater?

Er nå igang med resterende dørkplater, men beslutningsvegringen min har satt bremsen på fullstendig.

Hva er fasiten??

Link to post
Share on other sites

Javel. Jeg har googlet litt bilder og heller nå mot hvite nater/ fuger. Jeg tenker å bruke fargetilsatt epoxy og ikke mykfuger av produkter i fugepatron:-)

Men hvis det er slik at dette også gulner, så blir det sort. Finnes ikke noe støggere enn gule fuger.

Kanskje noen med erfaring fra epoxynating kan belyse dette med gulning.

Og ja, det skal bøttevis med 2komp klarlakk med uv filter som toppstrøk over epoxy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...